SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 11-02-2013 22:56:43

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Obracím se na vás s dotazem zda někdo nemá praktické  zkušenosti s použitím Ag pájek v podobě pasty.
Uvažuji o možnosti použití této formy  pájky při pájení dílů z mosazi ,kdy jeden díl bude vsunutý do vývrtu v druhém a zapájen. Ohřev součástí plánuji plamenem propan butan kyslík. Jedná se mi o co nejčisčí spoj ve větším množství . Pájení stříbrem používám často at už pomocí slitinových pájek ve formě drátů a nebo palionků z plechu ale s pájkou ve formě pasty jsem dosud nepracoval. Zajímá mne zejména zda pro dostatečné vyplnění spáry mezi díly stačí pájka vyloučená z pasty a nebo je nutné přidat do spoje další pájku,to by pak pro mne nemělo význam. Předem děkuji všem za praktické rady  Štěpán

Offline

 

#2 12-02-2013 16:08:37

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den,
používají se obě varianty, jak samotná pasta, tak pasta + dodatečná pájka. Záleží na několika faktorech. Jak to máte sesazené, jaké jsou požadavky na těsnost a jakou pastu používáte, resp. jaký má podíl kovu.
Pokud to máte sesazené s mezerou 0,1 mm a je to čisté, můžete použít pastu s vysokým obsahem kovu, bude to i těsné a bude minimum zbytků tavidla.
Pokud to bude sesazené s mezerou nad 0,2 mm, zoxidované a pasta bude od levná, s obsahem kovu sotva 60%, tak to asi neklapne.
To chce prostě vyzkoušet. Jakou slitinu používáte?

Offline

 

#3 12-02-2013 23:06:20

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Děkuji za vaši reakci .   Hledal jsem na internetu nabídku stříbrných pájek v podobě pasty a zaujala mne pasta Ag 40 Cd od firmy Bohler s označením fontargen AP 306 FM  ,protože pro některé aplikace používám stříbrnou pájku stejného složení ve formě drátu  od firmy stella a má velmi dobrou zatékavost a nízkou opracovní teplotu.
Zkoušel jsem tedy zavolat do zastoupení na Ruzyni na tel číslo s poznámkou technické informace. Dovolal jsem se ale paní mi sdělila ,že mi žádné technické informace sdělit nemůže ale že mohu kontaktovat technika emailem  a mne v té chvíli napadlo ,že pravděpodobně Vás. Rád bych se zeptal zda je tato pájka vzhledem k obsahu Cd stále v nabídce  , jaké je nejmenší množství a jaká je alespon orientační cena, budu samozřejmě velmi rád za Váš názor na zamýšlené použití této pastové pájky, který třeba pomůže i někomu dalšímu zde na svarforu. Předem moc děkuji Štěpán.

Offline

 

#4 13-02-2013 16:42:43

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den,
Ag40Cd byla výborná pájka, bohužel se už Cd pájky nenabízí, tedy alespoň oficiálně a z evropské výroby....
Často se nahrazuje pájkou Ag45Sn, je to takový kompromis mezi ještě docela nízkou pracovní teplotou, mechanickými vlastnostmi a ještě přijatelnou cenou.
Z pájek bez Cd je z hlediska nízké pracovní teploty, zatékavosti, pevnosti a tažnosti nejlepší Ag55Sn, ale při dnešních cenách stříbra.... 
Fontargen běžně dodává pastu AP 320, což je uvedená Ag45Sn, standardně s tavidlem a obsahem kovu min. 65% a v dózách 0,5 kg.
Při aktuální ceně stříbra je ta 0,5 kg dóza za ca. 8900,- Kč bez DPH. Pokud budete chtít další informace obchodního charakteru, pošlete mi spíše e-mail.

Offline

 

#5 13-02-2013 17:01:06

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1645
Web

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Omezeně se ještě sežene ta Ag pasta i s obsahem Cd.

http://sra-solder.com/section.php/2/1/s … zing_paste

Je tam jediná STL-1000B-658 Brazing Paste, 1 ounce, (to jest necelých 30gramů) s obsahem Cd za $36.00. http://sra-solder.com/product.php/6169/0
Otázka je, kolik by účtovali za poštovné do ČR. smile

Offline

 

#6 14-02-2013 05:54:28

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Moc děkuji  za odpovědi Jardovi. K  i Frankovi za odkaz s nabídkou pasty. Vychází to na gram sice dost draho ale je toho přijatelné množství na zkoušku a poslání z USA není pro mne  problém už vzhledem k váze 30g smile
Našel jsem mezi tím ještě nějaké dovozce v ČR ale obávám se,že toho bude taky nejméně tak 0,5Kg což je pro mne  pro začátek vzhledem k ceně přece jen příliš . Ještě jednou moc děkuji s pozdravem Štěpán

Offline

 

#7 14-02-2013 09:42:53

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 732

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Pájku s kadmiem jsem nedávno bral od http://www.eltex-km.cz/cs/e-shop/produc … -a-tavidla . Vím že sháníš pastu, ale i tak by se to mohlo někomu hodit. Něco jsem nakřečkoval naž to úplně zmizí z trhu.

Offline

 

#8 15-02-2013 23:13:36

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Podařilo se mi sehnat vzorek práškové stříbrné pájky Ag 40 Sn a pastovitého tavidla pro přípravu stříbrné pájecí pasty. Obě složky pasty se dle výrobce mají před pájením smísit v poměru 1:1 v hmot. dílech. Hned jsem zkoušel zapájet několik spojů ale s výsledkem jsem spokojen nebyl .  I když jsem zkoušel různou spáru ( od 0,05 do 0,1mm) dobrých a čistých spojů se mi, při pájení pouze pomocí pasty nanesené do spáry dosáhnout nepodařilo. ( ty dva kousky v pozadí).  Nejlepšího výsledku jsem dosáhl za použití pouze tavidla a palionku ze slitiny Ag40Cd viz detail.  Možná ,že jsou lepší pasty než jsem zkoušel ale asi zůstanu u klasiky. Štěpán


http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_p1030804.jpg





http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_p1030806.jpg

Offline

 

#9 16-02-2013 11:26:44

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Čemu říkáte dobré a čisté spoje?
Chybí tam pájka, je tam hodně zbytků tavidla, zůstávají zbytky nezatečné pájky nebo zbytky pájky, která se ani nenatavila, nebo co to dělá?
Nevím jak u jiných tavidel, ale u Fontargenu radím zákazníkům 1 kg tavidla min. na 5 kg, často až 10 kg pájky.
Nemá ten poměr ve vašem případě být spíš objemový, než hmotnostní?

Editoval JardaK (16-02-2013 11:32:51)

Offline

 

#10 16-02-2013 21:17:39

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Ke vzorkům práškové pájky a tavidla mi firma,který tento výrobek prodává ,dodala i technický list kde je popsáno smísení 1:1 v hmot. dílech . Chyba v překladu ( z anglického nebo možná čínského originálu) to nebude ,
protože se dodává sada 0,25Kg prášku a 0,25Kg pasty.

Prášek a pastu jsem přesně odvážil a smíchal a pomocí malé špachtličky jsem jí nanesl na trubičku i na stěny otvoru v součásti a pak jsem trubičku zatlačil do otvoru. Musel jsem použít celkem velkého tlaku ,jak docházelo ke tření kovových zrn o stěny spáry.  Při tomto postupu se mi část pasty samozřejmě "vyhrnula" ven z otvoru  na trubičku. Tu pastu jsem setřel špachtličkou a potom ještě dočistil hadříkem. Horší to už bylo s očištěním pasty,která se mi hrnula před trubičkou . Po očištění dílů od pasty jsem sestavené díly ohřál ale výsledek byl takový ,že pastové tavidlo částečně vyteklo ven ze spáry i se zrnky prášku a tak došlo k v některých místech k znečištění trubiček stříbrem ze spoje.  Při pokusu zapájet najednou čtyři trubičky byl výsledek takový že u dvou pájených spojů nebyly trubičky zapájeny po celém obvodu ale byly tam malinké mezery. (pájka nebyla schopna vyplnit mezeru 0,05mm.)  Při pokusu zapájet trubičku do válečku s ovorem bylo patrné i z vnitřní strany nedokonalé vyplnění spáry pájkou.  Štěpán

Offline

 

#11 17-02-2013 08:47:19

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 732

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

No ono je to vcelku logické, že když v té pastě je kromě kovu i něco jiného (voda, vzduch, tavidlo), a že tedy není mezera ani pastou 100% vyplněna (kulatá zrna atd), že se jaksi materiál bude nedostávat.

Offline

 

#12 17-02-2013 10:18:54

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Ano je to v celku logické . S tím mohu souhlasit a proto jsem se taky v prvním dotazu ptal zda s tím má někdo praktické zkušenosti a zda není nutné přidat při pájení do spoje další materiál.  S pozdravem Štěpán

Offline

 

#13 17-02-2013 12:23:15

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2718

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Řekl bych, že pokud pájka nezaplnila spoj 0,05 mm , nejspíš byl materiál ve štěrbině před pájením nedokonale očištěn. Možná mastnota, možná příliš silná oxidová vrstva. Nebo nekvalitní, třeba staré tavidlo.

Jinak, co o tom vím, se u takového štěrbinového pájení musí dávat té pasty vždy přebytek. Právě proto, aby po roztavení kovu zaplnil kapilárními silami kov celou štěrbinu a všechny zbytky tavidla vytlačil ven mimo spoj.
Chce to asi určitou dovednost. Pasty se buď dává víc hned , třeba při použití pece na kapilární pájení nebo se po roztavení pájky přidává další část pasty nebo jen pájka.

Offline

 

#14 17-02-2013 16:50:54

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Roztavila se všechna pájka? Pokud ne, tak byla krátká výdrž na pájecí teplotě.
Stírat vytlačenou pastu jste neměl, ten prstýnek bych nechal zatéct.
Zkuste dále jiný poměr, měď a mosaz, jsou-li čisté, jsou dobře pájitelné a stačí méně tavidla.
Jo a nemohlo to tavidlo cestou zmrznout? Pokud ano, někdy pomůže několikaminutový ohřev celé dózy ve vodě horké ca. 40°C. Někdy ale nepomůže nic.

Štěpán napsal(a):

Dobrý den
Ke vzorkům práškové pájky a tavidla mi firma,který tento výrobek prodává ,dodala i technický list kde je popsáno smísení 1:1 v hmot. dílech . Chyba v překladu ( z anglického nebo možná čínského originálu) to nebude ,
protože se dodává sada 0,25Kg prášku a 0,25Kg pasty.

Prášek a pastu jsem přesně odvážil a smíchal a pomocí malé špachtličky jsem jí nanesl na trubičku i na stěny otvoru v součásti a pak jsem trubičku zatlačil do otvoru. Musel jsem použít celkem velkého tlaku ,jak docházelo ke tření kovových zrn o stěny spáry.  Při tomto postupu se mi část pasty samozřejmě "vyhrnula" ven z otvoru  na trubičku. Tu pastu jsem setřel špachtličkou a potom ještě dočistil hadříkem. Horší to už bylo s očištěním pasty,která se mi hrnula před trubičkou . Po očištění dílů od pasty jsem sestavené díly ohřál ale výsledek byl takový ,že pastové tavidlo částečně vyteklo ven ze spáry i se zrnky prášku a tak došlo k v některých místech k znečištění trubiček stříbrem ze spoje.  Při pokusu zapájet najednou čtyři trubičky byl výsledek takový že u dvou pájených spojů nebyly trubičky zapájeny po celém obvodu ale byly tam malinké mezery. (pájka nebyla schopna vyplnit mezeru 0,05mm.)  Při pokusu zapájet trubičku do válečku s ovorem bylo patrné i z vnitřní strany nedokonalé vyplnění spáry pájkou.  Štěpán

Offline

 

#15 17-02-2013 22:03:39

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 68

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dobrý den
Děkuji všem za zájem a rady. Díly z mosazi byly vyrobeny za účelem zkoušky pájení , tak že asi 10 min před tím ,tak že koroze je opravdu vyloučená a samozřejmě jsem je odmastil.
Pájka se při ohřevu všechna roztavila.
Kdybych před ohřevém neotřel přebytečnou pastu,bylo by to pro zaplnění spáry  jistě mnohem příznivější , to je mi jasné ale  nechci aby byly trubičky znečištěné stříbrem.
Pokud někdo z Vás používáte pájení pomocí pasty v praxi a můžete sem dát  foto pájeného spoje budu moc rád pro srovnání,jakého výsledku se dá dosáhnout.
S kvalitou pájených spojů pomocí tavidla a slitinové pájky ve formě plechu nebo drátu jsem spokojen ale mojí snahou bylo použitím pasty zrychlit práci.
Děkuji s pozdravem Štěpán

Offline

 

#16 17-02-2013 22:28:23

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2807
Web

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

pájením se nezabývám, sice teď dělám podlahové topení z Cu ale na spoje jsem si pozval kamaráda který se živí stavbou klimatizací a chlazení celý život. (on mne zas vytěžuje svařováním elektrodou) Má mou 100% důvěru a trubky zalejvám betonem bez tlakové zkoušky. Pájí pastou i drátem, vyfotil bych to ale všechny spoje jsou již zalité.
Selský rozum a dlouholeté zkušenosti s radami "dodavatelů" mi říkají že je nutno změnit poměr prášek / pasta - přidat prášek...


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#17 30-07-2014 15:37:24

kmr
Člen
Registrovaný: 30-07-2014
Příspěvky: 1

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Přidám svůj dotaz. Potřeboval bych připájet tenký plech z mosazi tl. 1mm na ocel třídy 15130. Rád bych použil pájecí pastu, kterou bych nanesl na mosazný plíšek, umístil na potřebné místo a nahřál. Máte nějaké doporučení na vhodnou pájku, která se dá sehnat v malém množství? Ohřev by byl PB-O2. Děkuji

Offline

 

#18 22-05-2015 05:13:19

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

chcem sa opytat, ci nemate niekto adresu cloveka, firmy , ktora by mi naletovala SK platky na nôz, nie kotuc.
Jedna sa o cca 30 SK platkov. Dakujem

Offline

 

#19 28-05-2015 23:35:40

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Nikto neporadí, prosím.

Offline

 

#20 29-05-2015 08:05:36

user
Člen
Registrovaný: 11-04-2012
Příspěvky: 24

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

retaz napsal(a):

Nikto neporadí, prosím.

napíš mi mail

Offline

 

#21 02-06-2015 02:27:00

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Napisal som, a NIČ !?
             Ozaj nikto nevie

Editoval retaz (04-06-2015 07:35:44)

Offline

 

#22 04-06-2015 22:42:02

user
Člen
Registrovaný: 11-04-2012
Příspěvky: 24

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

retaz napsal(a):

Napisal som, a NIČ !?
             Ozaj nikto nevie

nič neprišlo, takže asi technická chyba.
tekol.sk

Offline

 

#23 05-06-2015 09:50:22

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3421

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Nejsnazší doručení emailu je zkopírováním adresy do nové zprávy ve svém poštovním klientu. Při odeslání přímo z těchto stránek záleží na tom, jak má příjemce "utažený" antispamový filtr. Už tu několikrát zaznělo, že emaily spadly do spamu - takže "nic nepřišlo".  To je nevýhoda odesílání emailů z webových stránek obecně.

Offline

 

#24 23-06-2015 02:57:16

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Naozaj nikto nevie kde by mi naletovali (navarili) na tupu stranu noza SK platky, cca 30 ks ?

Offline

 

#25 23-06-2015 10:57:51

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 2362

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

skus dat inzerat na "bazos" snad sa este najde daky dedko ktory ma s tymto skusenosti

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS