SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 06-07-2015 02:49:09

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

A neda sa to urobit doma? Mam TIG, kyslik-plyn, nevie mi niekto poradit?

Offline

 

#27 06-07-2015 09:27:52

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2352

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

K původnímu dotazu. Setkal jsem se kdysi s výrobou hudebních nástrojů, kde se používalo pájení pomocí pasty. Ale tam se jednalo o nanasení pasty, přimáčknutí pomocí takových pružných spojek, které při natavení pájky oba díly přitlačily více k sobě, takže bylo zajištěno dostatečné množství pájky ve spoji. Zkrátka spára se zmenšila natolik, že byla celá vaplněná pájkou. V tomto případě, zejména když je pájka s tavidlem 1:1 váhových dílů, bude veliký přebytek tavidla a veliký nedostatek pájky. Proto se musí pájka dosadit. To není jinak možné, než zvenčí. Při měkém pájení měděných tvarovek pomocí pasty, se také, jakmile se ukáže, že je dosaženo pájecí teloty musí dodat pájka, aby byla vyplněna celá spára.  V toto případě by asi bylo nejlepší použít kroužek z tenkého drátku o složení použité pájky, přisazený těsně ke spáře. Problém v tomto případě vidím v tom, že pájecí teplotu při ohřevu v peci dosáhne dříve vyčnívající trubička a pokud bude na ní trochu tavidla bude mít pájka snahu se roztékat na trubičku. Podobně se pájejí spoje měděných trubiček, kde se ale kroužek stříbrné pájky vkládá dovnitř a při správném vedení hořáku pájka vyplní celý pájený spoj bez vyvzlínání mimo spáru. V každém případě bych vyzkoušel podstatně změnit poměr tavidal a pájky ve prospěch pájky.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#28 12-07-2015 05:24:45

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

A ta pasta je bezne v predaji?A po naneseni pasty, pritlaceni SK platku je mozne ohriat to plyn, kyslik??
Naozaj nikto si SK platky doma nenavaral trebars na kotuc pily???

Offline

 

#29 12-07-2015 07:59:12

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 869

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

je asi malo odvaznych co by experimentovalo s pajkovanim SK platkou na kotucovu pilu....

.-)

Offline

 

#30 12-07-2015 10:24:40

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Na pájení plátků není třeba hrdinství ,ale vybavení + školení .Máme tady velkou pilu kde zaměstnanec údržby má přípravky na upínání  a chemii na pájení pak to není problém.
Co si pamatuju ještě za totáče jsme pájely plátky pomocí mosazné nebo stříbrné síťky a tavidla.

Editoval fmodel (12-07-2015 10:27:18)

Offline

 

#31 12-07-2015 12:40:52

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 869

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

tam kde je urcita dielenska uroven a fundovane zaskolena obsluha asi nieje o com.

ale skusat to doma sposobom pokus omyl... potom cest tomu co sa k tekejto pile postavi celom .-)

Offline

 

#32 15-07-2015 03:58:29

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Ludia, to nie je na kotucovu pilu, ale na nôz v dlzke cca 28 cm s roztecou 10mm.
Tak teraz o tom mi nieco pomozte.

Offline

 

#33 15-07-2015 11:36:14

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Jestli nechceš vědecké pojednání o pájení plátků tak jsem nedávno pájel takto : plátek který budeš pájet na straně pájení lehce přebruš ať se leskne .Zapal autogen- dobrý je propan butan + kyslík, případně u acetylen kyslík seřiď na měkčí plamen a ohřívej nožový držák v místě lůžka plátku ,kartáčem odstraň zbytky starého plátku,místo kam příjde plátek můžeč lehce poprášit boraxem ,kleštěma polož plátek na místo kam patří a pokračuj v ohřívání(pozor nepřehřát jinak bude mosaz utíkat a nebude se chtít spojit s plátkem)pokud nemáš zkušenosti je lepší když ti pomocník drátem nebo šroubovákem přitlačuje plátek do lůžka a ty musíš zkoušet mosazným drátem namáčeným v boraxu teplotu až dojde k pomu že mosaz vyvzlíná mezi plátek a držák ,a to je vše táády dáády dáá smile

Offline

 

#34 15-07-2015 12:35:55

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 884

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

No, mě to ve svář.škole předváděli tak že se na obroušený plátek nanese pájka, když tak se znova přebrousí a znovu nataví, protože na plátky to někdy blbě chytá no a jak píše kolega, kleštičkama  měkkým plamenem.......

Offline

 

#35 15-07-2015 13:32:44

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 801

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Další možnost je styčné plochy přebrousit,ustřihnout mosazný plíšek a s pomocí tavidla složit sendvič. Plech má tu výhodu,že se
nekolíbe.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#36 15-07-2015 16:24:11

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Pájecí pastou bych to nedělal, většinou je třeba stejně doplňovat pájku, jak je někde výše uvedeno.
Mosazí také ne, to je jen pro naprosto obyčejné plátky bez jakýchkoliv požadavků, kvalitní plátek se tak vysokým ohřevem obvykle zničí.
Nová výroba, a zejména u větších plátků, probíhá pomocí sendvičové pájky. Je to lamela mědi obvykle 0,1-0,2 mm silná, která má po obou stranách nanesenu stříbrnou pájku.
Ta má obvykle 49% stříbra a navíc nikl a mangan kvůli smáčivosti na tvrdokovu. To už tu výše také bylo, na některé tvrdokovy se normální pájka moc nechytá. Lamela z velmi kujné mědi mezi nosičem a tvrdokovem kompenzuje pnutí vzniklé značným rozdílem koeficientu tepelné roztažnosti.
Tavidlo musí být pro stříbrné pájky, žádný borax, ten funguje až při téměř 900°C, tedy na mosazi, tady se bavíme o max. 700°C. A navíc speciální, aby sneslo i intenzívnější nebo delší ohřev.
Obvykle se používá tavidlo pro pájení stříbrnou pájkou indukční metodou, např. Fontargen F 300 HF Ultra.

Tolik normální praxe a nyní dostupné řešení - protože sendvičovou fólii jako Fontargen A 312 F a tavidlo Fontargen F 300 HF Ultra asi v obvykle dodávaném množství á 1 kg pořizovat nechcete:

Sežeňte si stříbrnou pájku s co nejvyšším obsahem stříbra, ideálně 50-55%, možná i 45% klapne, ta už by neměla být nesehnatelná. V obalené verzi. A měděný pásek 0,1-0,2 mm.
Nosič, plátek i pásek z obou stran důkladně očistěte a ihned naneste pájku. Pokud je vše bez vad pokovené pájkou, odkápněte plamenem z pájky na nosič trochu tavidla, přilepte pásek, znovu odkápněte, přilepte plátek, no a pak celé prohřejte, až se všude pájka rozteče a celý díl se spojí.

Offline

 

#37 18-07-2015 03:52:25

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Vdaka za vycerpavajuce odpovede......skusim!?!?

Offline

 

#38 23-07-2015 04:22:59

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

JardaK napsal(a):

Pájecí pastou bych to nedělal, většinou je třeba stejně doplňovat pájku, jak je někde výše uvedeno.
Mosazí také ne, to je jen pro naprosto obyčejné plátky bez jakýchkoliv požadavků, kvalitní plátek se tak vysokým ohřevem obvykle zničí.
Nová výroba, a zejména u větších plátků, probíhá pomocí sendvičové pájky. Je to lamela mědi obvykle 0,1-0,2 mm silná, která má po obou stranách nanesenu stříbrnou pájku.
Ta má obvykle 49% stříbra a navíc nikl a mangan kvůli smáčivosti na tvrdokovu. To už tu výše také bylo, na některé tvrdokovy se normální pájka moc nechytá. Lamela z velmi kujné mědi mezi nosičem a tvrdokovem kompenzuje pnutí vzniklé značným rozdílem koeficientu tepelné roztažnosti.
Tavidlo musí být pro stříbrné pájky, žádný borax, ten funguje až při téměř 900°C, tedy na mosazi, tady se bavíme o max. 700°C. A navíc speciální, aby sneslo i intenzívnější nebo delší ohřev.
Obvykle se používá tavidlo pro pájení stříbrnou pájkou indukční metodou, např. Fontargen F 300 HF Ultra.

Tolik normální praxe a nyní dostupné řešení - protože sendvičovou fólii jako Fontargen A 312 F a tavidlo Fontargen F 300 HF Ultra asi v obvykle dodávaném množství á 1 kg pořizovat nechcete:

Sežeňte si stříbrnou pájku s co nejvyšším obsahem stříbra, ideálně 50-55%, možná i 45% klapne, ta už by neměla být nesehnatelná. V obalené verzi. A měděný pásek 0,1-0,2 mm.
Nosič, plátek i pásek z obou stran důkladně očistěte a ihned naneste pájku. Pokud je vše bez vad pokovené pájkou, odkápněte plamenem z pájky na nosič trochu tavidla, přilepte pásek, znovu odkápněte, přilepte plátek, no a pak celé prohřejte, až se všude pájka rozteče a celý díl se spojí.

po uvahe , ak by som Ta mohol poziadat, NENAVARIL BY SI MI TIE PLATKY NA NOZ, Tvoju cenu budem respektovat.

Offline

 

#39 23-07-2015 06:05:27

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Sám jsem si napájel vícero plátků obyč mosazí a byl jsem s jejich výkony spokojen . Však se neboj a jeden nůž si udělej .

Offline

 

#40 23-07-2015 15:58:44

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Bohužel, to nedělám.

retaz napsal(a):

JardaK napsal(a):

Pájecí pastou bych to nedělal, většinou je třeba stejně doplňovat pájku, jak je někde výše uvedeno.
Mosazí také ne, to je jen pro naprosto obyčejné plátky bez jakýchkoliv požadavků, kvalitní plátek se tak vysokým ohřevem obvykle zničí.
Nová výroba, a zejména u větších plátků, probíhá pomocí sendvičové pájky. Je to lamela mědi obvykle 0,1-0,2 mm silná, která má po obou stranách nanesenu stříbrnou pájku.
Ta má obvykle 49% stříbra a navíc nikl a mangan kvůli smáčivosti na tvrdokovu. To už tu výše také bylo, na některé tvrdokovy se normální pájka moc nechytá. Lamela z velmi kujné mědi mezi nosičem a tvrdokovem kompenzuje pnutí vzniklé značným rozdílem koeficientu tepelné roztažnosti.
Tavidlo musí být pro stříbrné pájky, žádný borax, ten funguje až při téměř 900°C, tedy na mosazi, tady se bavíme o max. 700°C. A navíc speciální, aby sneslo i intenzívnější nebo delší ohřev.
Obvykle se používá tavidlo pro pájení stříbrnou pájkou indukční metodou, např. Fontargen F 300 HF Ultra.

Tolik normální praxe a nyní dostupné řešení - protože sendvičovou fólii jako Fontargen A 312 F a tavidlo Fontargen F 300 HF Ultra asi v obvykle dodávaném množství á 1 kg pořizovat nechcete:

Sežeňte si stříbrnou pájku s co nejvyšším obsahem stříbra, ideálně 50-55%, možná i 45% klapne, ta už by neměla být nesehnatelná. V obalené verzi. A měděný pásek 0,1-0,2 mm.
Nosič, plátek i pásek z obou stran důkladně očistěte a ihned naneste pájku. Pokud je vše bez vad pokovené pájkou, odkápněte plamenem z pájky na nosič trochu tavidla, přilepte pásek, znovu odkápněte, přilepte plátek, no a pak celé prohřejte, až se všude pájka rozteče a celý díl se spojí.

po uvahe , ak by som Ta mohol poziadat, NENAVARIL BY SI MI TIE PLATKY NA NOZ, Tvoju cenu budem respektovat.

Offline

 

#41 29-07-2015 04:48:05

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

A niekto druhy, ak sa da...prosim.

Offline

 

#42 29-07-2015 11:27:37

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Nevyrábíš raketoplán ,tak se do toho pusť klidně mosazí a boraxem (Evita má dobrou připomínku jak na to ) není to problém pro hobbíka je každá zkušenost dobrá,když se s tím nebudeš živit tak v tom nehledej kouzla a životnost nástroje nedokážeš posoudit na klasickým soustruhu.

Offline

 

#43 12-08-2015 16:51:52

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

fmodel napsal(a):

Nevyrábíš raketoplán ,tak se do toho pusť klidně mosazí a boraxem (Evita má dobrou připomínku jak na to ) není to problém pro hobbíka je každá zkušenost dobrá,když se s tím nebudeš živit tak v tom nehledej kouzla a životnost nástroje nedokážeš posoudit na klasickým soustruhu.

A kde sa daju kupit SK platky? Naozaj mi to nikto za peniaze neurobí ? Zaplatim , respektujem cenu.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3885_noz_na_sk_platky.jpg

Editoval retaz (12-08-2015 16:57:06)

Offline

 

#44 12-08-2015 17:33:51

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 816

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

No já celou dobu předpokládal, že se jedná o soustružnický nůž, toto mi přijde dost divoký, protože při pájení autogenem se to pěkně zprohýbá a navíc jsou ty plátky křehčí než ocel. Mosaz okolo plátků bude působit dost rušivě. Dojde k popuštění zakaleného ostří.

Offline

 

#45 12-08-2015 18:31:28

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1780
Web

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

retaz:I když mám s výrobou nožů přes 20 let zkušeností do tohodle bych se určitě nepouštěl-míra zničení předchozí práce je dost vysoká.Sice moc nechápu k čemu tam ten tvrdokov bude,ale předpokládám že k ručnímu řezání kovů-pozor na to jsou ty SK plátky celkem křehké.Na dřevo by bohatě stačilo  vyfézovat je do oceli(sice to bude potenciální vrub,ale když to musí být).Další varianta když tam vidím tu Tigovou svářečku-co tam navařit stelit?Už to máš zakalené a popuštěné?


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#46 13-08-2015 03:45:59

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Je to uz zakalene a popustene, tak som ho ziskal.

Offline

 

#47 13-08-2015 10:57:26

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 816

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Proč se řeže s ruční pilou na dřevo dobře? Protože má tenký list a šraňk. Čím je list pily širší, a to mačeta je z dost tlustého materiálu, tím to půjde hůře a musí být i větší přítlak a při řezání tlačit dlaní na ostří není zrovna to pravé ořechové. Pokud to má být pouze dekorace, tak zuby pouze vybrousit, šraňk se na krátkých zubech a tak tlustém kaleném materiálu za studena neudělá, tedy víc se s tím usekne, než uřízne. Kdyby se někomu podařilo tam ty plátky naletovat, tak bych s tím třeba ani ½´´ topenářskou trubku řezat nechtěl, protože ruční pilka na kov musí mít jemné zuby. Ruční pilky s plátky jsem zatím viděl jen u pily na stavební materiál (porotherm, siporex ap). Dovedu si to představit i u dvojmužné pily na prořezávání spáry u zdiva – při dodatečné izolaci. Tady aby se list při pájení nezprohýbal, se rychle ohřívají pouze vybroušené vysoké zuby, díky zúženi se místo rychleji prohřeje – neodvádí se tolik tepla do listu pily a je možno navíc ten list chladit např stisknutím mezi měděné pásoviny. No a řezat s třeba touto pilou neztouchnilé dřevo by bylo za trest.

Offline

 

#48 13-08-2015 16:02:35

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1780
Web

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

pt.kbely:On rozvod se tam udělat dá,nikoliv však šraňkováním.Jestli jste viděl pilku na švýcaráku tak identicky frézováním,případně broušením aby vznikly 2 řady zubů s pracovní částí po stranách(vlastně obdoba šraňku který se dělá mechanicky vyhýbáním zubů do stran.Podmínkou aby to fungovalo je aby rovina vzdálenosti mezi levým a pravým vrcholkem zubu byla nejtlustějším místem celé  konstrukce.Čepel by se měla pod pilkou plynule ztenčovat.Pár nožů s pilou jsem vyrobil,ale upřímně je to jen ke vzteku-člověk si při silovém řezání nemůže o hřbet zapřít palec,drží se v tom piliny a v neposlední řadě to při každém vytažení a zasunutí rozedírá vložku pochvy tak dlouho dokoud se neprodře ke stehům.nerozřízne je a můžete šít novej futrál.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#49 13-08-2015 18:13:52

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 816

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Ano toto si dovedu představit, podobný, ale nesymetrický profil má např upichovací Radeko na nože pro soustruh.  Ale zpracování množství dřeva i jen na táborák tou pilkou na mačetě je spíše za trest a radši bych to nařezal klasickou pilkou, nebo nasekal sekerou nebo i tou mačetou.

Offline

 

#50 28-08-2015 04:26:54

retaz
Člen
Registrovaný: 26-04-2012
Příspěvky: 37

Re: Pájení pomocí stříbrné pájky v podobě pasty

Dakujem za odpovede. A tie platky by ani odporovym zvaranim nebolo mozne naletovat bez odkalenia noža?

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS