SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 26-12-2014 18:04:06

victor
Člen
Registrovaný: 26-12-2014
Příspěvky: 2

Měkké pájení šedé litiny?

Mám odlitek z šedé litiny do kterého potřebuji vyvrtat několik otvoru s závitem M3, dira by měla být slepá, ale je technologicky drahé jí jako slepou realizovat. Řešením je průchozí díra a její následné částečné zaslepení.
Důvody zaslepení jsou čistě estetické, jde o pohledovou stranu , povrchová úprava prášková barva, tím je dán jediny požadavek, "ucpávka" musí snést vypalovací teplotu 220C.

Napalo mě díry zaletovat měkkou pájkou.
Čím se pájí šedá litina , pájka s teplotou tání min 240C, jaké tavidlo ?

Offline

 

#2 26-12-2014 22:10:57

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 551

Re: Měkké pájení šedé litiny?

pajení blbost, závit a zaslepit šroubkem

Editoval Kramlik (26-12-2014 22:12:13)

Offline

 

#3 26-12-2014 23:03:40

victor
Člen
Registrovaný: 26-12-2014
Příspěvky: 2

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Zřejmě myslite něco jako http://www.technicke-soucasti.cz/Pneuma … x0-75.html
Jednak je to vidět a pak se mi to díry nevejde. Opomíjím cenu, nejde o jeden kus, ale o cca 300 děr / rok.
Měkké pájení mi příjde jako nejvhodnější volba, možná je to tím, že primárně děláme elektroniku a máme vybaveni jak pro pájení horkým vzduchem, plamenem  i indukcí.
Přijde mi to i nejrychlejší. Z rubové stray zašroubuji šroub, který vymezí prostor který je třeba vyplnit, pájkou . Případné nerovnodti se jemně přebrousí, šroub se vyšroubuje a hotovo.

Offline

 

#4 27-12-2014 00:03:15

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3421

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Ono to nebude zase až tak jednoduché. Závitová díra bude určitě lehce mastná, takže dobré odmaštění a dobré tavidlo. Litinový díl bude nutné předehřát na cca 300 st.C, aby vznikl adhezní spoj, tedy aby se cínová pájka při běžných tepelných změnách samovolně neuvolnila. Potom opracování nějaké souvislé plochy a její přetmelení kovovým tmelem a přebroušení pro jednotný povrch pro práškové lakování. Takový technologický postup jsem vždy pro podobné díly v TESLE předepisoval. A docela to fungovalo. Při sériové výrobě nebyly náklady až tak vysoké. Pokud máte pochyby, zkuste si práškově nalakovat kus ocelového plechu se stopami cínu. Jedinou variantou je v takovém případě použít práškovou barvu na bázi epoxidů a zvolit "pomerančový" povrch. Ten ledacos schová.

Offline

 

#5 27-12-2014 07:07:33

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 230

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Při použití běžné cínové pájky Sn60Pb vám to vyteče při teplotě vyšší jak 183 st.C. Navíc, pokud budete chtít aby to dobře drželo a použijete tavidlo, které zajistí dobré spojení pájky s litinou, tak s největší pravděpodobností připájíte i šroub, kterým chcete vymezit hloubku díry.

Online

 

#6 27-12-2014 10:08:04

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2718

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Opravdu to potřebuje vydržet 220 st C? To je totiž horní teplota vypalování práškových barev a to ještě obvykle těch starších. Nebo kvalitnějších. Ale i u takových prášků je možné provádět vypalování i při nižší teplotě, třeba 160 st C. A kvůli úsporám energie se často vypalovací teplota snižuje, pokud nevadí delší doba vypalování v sušce. Ale dneska jsou běžně dostupné i poměrně kvalitní prášky s vypalovací teplotou třebas jen 120 - 140 st C.
Pokud těch 220 je teplota horkého vzduchu cirkulujícícho v sušce, tak skutečná vypalovací teplota je o pár desítek stupňů nižší, protože na ohřátí kovového výrobku, zvláště masívního z litiny a za rozumnou dobu je třeba určitý teplotní spád.
Nalakovaný masívní odlitek v sušce, i při maximální cirkulaci, která zajistí maximální možný prostup tepla ze vzduchu do odlitku, se ohřívá poměrně pomalu , na teplotu blízkou teplotě cirkulačního vzduchu až desítky minut. Může být, že i když teplota odlitku bude pár desítek stupňů pod teplotou cirkulačního vzduchu a bude stále stoupat, vrstva prášku už bude optimálně vytvrzená a bude čas odlitek vytáhnout ven a nechat chladnout. To se ale všechno dá proměřit teploměrem se záznamem teploty.

Co se týká vlastní technologie, je otázka použití toho odlitku. Nejvhodnější technologie by totiž asi byla zašroubovat do díry "kousek" závitu a prostě napráškovat . Pokud by nemělo být vidět nic, tak vzniklé nerovnosti před práškováním zatmelit tmelem kompatibilním pro prášek - musí být vodivý kvůli tomu, aby na něj šel nanést prášek, musí snést vysoké vypalovací teploty a nesmí při tom vypalování uvoňovat plyny, které by vytvořily kazy na nátěru. Tmel by nejspíš mohl mít v sortimentu dodavatel prášku.
Pokud by se to mělo dělat pájkou, "ekologické" pájky bez olova mají teplotu tání tak 210 - 230 st C, pájka pro pájení hliníku s přídavkem zinku má tu teplotu ještě o nějakou desítku stupňů vyšší. Ovšem to jsou teploty pro úplné roztavení. není zaručeno, že už při nižších teplotách se ta pájka částečně nataví , pohne se a vytvoří na lakovaném povrchu vadu.
Muselo by se to vyzkoušet.

Offline

 

#7 27-12-2014 13:31:59

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Fontargen A 644 je Sn97Cu3 pájka s tavícím rozsahem 230-250°C, takže tady by záslepka povolit neměla. S tavidlem Fontargen F 600 pak bude smáčivá i na litině.

Offline

 

#8 27-12-2014 17:53:03

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 770

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Sice odbočuji od pájení,ale použil bych spíše materiály na opravy typu DIAMANT nebo BELZONA.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#9 27-12-2014 22:15:36

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 230

Re: Měkké pájení šedé litiny?

Bezolovnaté pájky poměrně rychle stárnou při změnách teplot, zejména jdou-li teploty pod bod mrazu. Záleží jaký účel má tazatelem zmiňovaný litinový předmět.

Online

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS