SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 18-06-2007 15:21:41

filip
Člen
Místo: Roztoky u Prahy
Registrovaný: 06-05-2007
Příspěvky: 13

Svařování litiny

Všechny zdravim.Mam dotaz jestli se dá svařovat litina metodou tig,popřípadě co je k tomu potřeba.

Offline

 

#2 18-06-2007 19:28:35

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování litiny

Jde to na menší opravy při použití litinové tyčinky bez tavidla, při dodržení všech zásad pro svařování litiny. Dle mého názoru je vhodnější obalená elektroda.

Offline

 

#3 19-06-2007 20:35:25

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Svařování litiny

Ahoj nikdy jsem se nesetkal s tím že by se litina svařovala tigem... osobně nerad svařuju litinu ale když už musím tak buď pájím na tvrdo mosaznou tičkou celkem se mi osvědčilo u méně namáhavých spojů nebo klasika obalená elektroda...

Offline

 

#4 02-07-2007 11:33:46

lukas
Člen
Registrovaný: 19-04-2007
Příspěvky: 466

Re: Svařování litiny

urcite obalenou elektrodou

Offline

 

#5 29-11-2007 09:54:18

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Zelenej napsal(a):

Ahoj nikdy jsem se nesetkal s tím že by se litina svařovala tigem... osobně nerad svařuju litinu ale když už musím tak buď pájím na tvrdo mosaznou tičkou celkem se mi osvědčilo u méně namáhavých spojů nebo klasika obalená elektroda...

Tak s tím TIGem na čisté šedé litině mám docela dobré výsledky a zkušenosti. Použitím přídavného materiálu Ni (čistý nikl) nebo slitinou Ni-Cu (monel). Při větších tkoušťkách materiálu předehřev a potom velmi pomalé chlazení. Svařoval jsem tímto způsobem i prasklé hlavy motorů.

Editoval Frank (12-10-2008 02:24:40)

Offline

 

#6 05-12-2007 23:05:26

bystřické
Člen
Registrovaný: 03-12-2007
Příspěvky: 9

Re: Svařování litiny

litinu jsem svařoval elektrodou,nestálo to za nic,bych to nazval lepením dost mizerným,vzal jsem elektrodu,odstranil zní obal a svařil jsem to tigem,je nutné počkat,až se materiál pořádně nahřeje,pak to jde,poslední co jsem tak dělal byl výfukový svod na nějakého veterána,je to 3 roky a asi to drží,páč mi to ještě neobouchal o hlavu a to ho občas potkávám

Offline

 

#7 10-12-2007 09:54:10

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Už logiky věci vyplývá, že nelze jednoznačně říci, jestli je litina svařitelná, nebo ne. Litin je celá dlouhá řada. Některé se dají svařit po předehřevu na cca 400 st.C elektrodami s vysokým obsahem niklu (nikelitky), jiné se doporučuje svařit bronzovými elektrodami s předehřevem kolem 250 st.C. Některé litiny se dají velmi dobře pájet natvrdo mosazným drátem. A litiny se "špinivým" lomem, t.j. s vysokým podílem grafitu, se nedají rozumně svařit vůbec. V takovém případě je ještě možnost lepení pomocí lepidel na kov, která mohou podle typu snášet i teploty nad 350 st.C. TIGem se dají  svařit jen velmi malé tloušťky a z vlastní zkušenosti doporučuji předehřev jen cca 80 st.C. Svařovat jen krátkými kroky a svar okamžitě překovat a pokračovat dál. Po svaření ohřát na cca 300 st. C. a nechat vychladnout v zábalu.

Offline

 

#8 24-12-2007 16:07:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Nelze tady jen tak bez detailní znalosti materiálu říci, jestli je hlava válce opravitelná. Zkuste kontaktovat http://www.slk.cz/, který ve vašem kraji takovou službu nabízí. Hlavy válců na motocykly se dělají jak z ocelolitiny, tak i z některých typů duralů. Ocelolitiny obvykle svařitelné jsou, duraly jen velmi omezeně podle typu. Vždy ale bude svařenec velmi deformován a bude vyžadovat strojní opracování.

Offline

 

#9 24-12-2007 22:00:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

PaťasRS napsal(a):

Zdravím, potřeboval bych svařit hlavu válce na motorku, je to naprasklé z vnější strany, ani ne milimetrová prasklina.
Jsem z Olomouce, nevite tady poblíž o někom kdo by mi to dokázal zavařit? A je nutné to předehřát?
Díky

Je nutné především vědět, co je to za materiál a o jak komplikovaný odlitek se jedná. Hodně záleží na složení základního materiálu té hlavy a jeho svařitelnosti.  Zda se jedná o odlitek z šedé litiny, nebo nějaké slitiny hliníku a znát tloušťku ve svařovaném místě. Jedná li se o hlavu válce, lze předpokládat, že svařované místo bude znečištěné uhlíkatými úsadami ap. V obou případech (jak litina, tak hliník) je nutné svarové místo dokonale zbavit nečistot a vybrousit. Ohřátí v obou případech bude nutné, zejména kvůli dokonalému odpaření olejových usazenin. Ty by v případě neodstranění způsobovaly značné potíže v podobě pórů ve svaru. Doporučuji tedy omytí trichloretylénem, nebo podobným odmašťovacím prostředkem, potom ohřev cca 400°C (v případě šedé litiny klidně na 500°C) kvůli odpaření olejových úsad. Doporučuji použít TIG. Přídavný materiál pro šedou litinu bych použil niklový drát stabilizovaný titanem. (AWS A5.14, ERNi-1 --  http://www.specialmetalswelding.com/pro … h/fm61.pdf nebo http://pdfonline.cni.cz/wwwcsni/opravy/ … /79328.pdf). Pro hliník - nějakou slitinu s obsahem křemíku asi 5%. Nevím kolik máte zkušeností, nicméně nepočítejte se 100% zaručeným výsledkem, alespoň co se týče těsnosti. Může také dojít k deformaci celého odlitku a někdy je nutné počítat s přerovnáním (remachining) některých těsnících ploch. Je proto dobré, pokud lze, provést svaření na přípravku, kde je odlitek upnut a nechat jej upnutý až do úplného zchladnutí. Mít k disposici dílnu s patřičným vybavením určitě bych se o to pokusil. Žel, nacházím se v okolí Kutné Hory a nemám zde k disposici
patřičné vybavení. smile

Offline

 

#10 25-12-2007 06:29:45

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

PaťasRS napsal(a):

zde nejake foto http://img517.imageshack.us/img517/3083 … zk7.th.jpghttp://img174.imageshack.us/img174/7990 … np3.th.jpghttp://img174.imageshack.us/img174/4271 … qa0.th.jpg

Je to naprasklé na třech mistech a znečistěné olejem to není, nemá se tam jak dostat, proudí tam pouze chladici kapalina (je to 2takt). Pokusíme se to teda svařit TIGem. Akorat mam strach ze se to nejak pokrouti, co myslite?

Podle obrázků to vypadá na blok válce, nikoliv hlavu válce. To poněkud mění situaci. Materiál vypadá na litinu, znečištěný na pohled příliš není. Zkusil bych pouze očistit a obrousit místo kolem praskliny, možno vybrousit véčko pro svár. Zkusil bych svařovat bez předehřevu. Rozhodně bych použil TIG. Poněkud problematické může být svaření obrobené těsnící plochy. Tam je potřeba provést svár tak, aby neměl tzv. ''podpálenou hranu''. To znamená, že nesmí mít proláklé místo na rozhraní sváru a zákl. materiálu. Toho lze dosáhnout provedením vysoké návarové housenky a správným sklonem svařovacího hořáku. Rozhodně použijte přídavný drát s vysokým obsahem niklu, jinak svár může mít značnou tvrdost a těžkou obrobitelnost. Potom bude nutné provést přerovnání těsnící plochy. Nepředpokládám, že při dodržení tohoto postupu by nastala výrazná deformace pracovní plochy válce. Jedná se vlastně o svár na plášti, nikoli na pracovní ploše, nicméně riziko vyloučit nelze . Tolik v krátkosti takhle na dálku. Přímo na místě by mohlo dojít i k rozhodnutí pro jiný způsob, ale to je věc názoru a hlavně zkušeností.

Offline

 

#11 25-12-2007 17:56:13

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Po zhlédnutí fotografií mně velmi zneklidnilo to, že trhliny jsou naproti upevňovacím svorníkům válce. To svědčí o koncentraci nějakých napětí. Skutečně bych doporučil nějakou odbornou firmu - třeba i svářečskou školu - kde by mohli takovýto špek opravit s alespoň minimální zárukou. Na amatérské pokusničení to rozhodně není.

Offline

 

#12 26-12-2007 17:00:47

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Jedním z pravidel tohoto fóra je, že by nemělo sloužit k propagaci nějaké značky, výrobce a pod. Pak je velmi složité doporučování konkrétní značky výrobku. Pro uvedený problém by bylo možné pro metodu TIG použít např. svařovací dráty od firmy Capilla NiTi 4 se složením v %  0,02 C, 0,4 Si, 0,2 Fe, 3 Ti a zbytek Ni. Je použitelný i trubičkový drát TUBRODUR 15.66 či OK TIGROD 19.20 od firmy ESAB. Pro pokusy (které zpravidla vycházejí) se často pro TIG používají i oklepané dráty z elektrod typu nikelit od různých výrobců. Z dlouhodobé praxe musím upozornit, že se dá svařit skoro každá litina, kromě "bílé". Při svařování elektrodou je velmi nutné hlídat interpas teplotu, která by neměla překročit 100 st. C. Vždy se svařuje krátkými housenkami, které se postupně překovávají.

Offline

 

#13 26-12-2007 17:43:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

PaťasRS napsal(a):

A je jedno jaký přídavný drát s vysokým obsahem niklu použiji? V předešlém příspěvku jste mi doporučili nikl. drat stabilizovany titanem.. ono je to vlastně v podstatě jedno když neznám složení té litiny že.

Jak napsal kolega jirkati, ten drát NiTi 4 bych považoval za super volbu. Mínil jsem v příspěvku výše jakýkoliv drát s obsahem niklu alespoň kolem 90%, protože např. v USA se používalo také elektrod ''nikelitek'' s obsahem Ni pouhých 60%, kterými lze litinu svařit také, ovšem v daném případě, kdy bude nutné strojní opracování svařeného místa, bych neriskoval přílišnou tvrdost spoje. Jinak naprosto souhlasím s tím použitím oklepaných nikelitek. (Ale těch s obsahem Ni cca. 90% a výše). My jsme ve firmě měli dostatek niklových TIG drátů (ER-Ni 1), ale pokud nejsou, tak ty elektrody je plně nahradí. smile

Editoval Frank (26-12-2007 18:07:55)

Offline

 

#14 29-12-2007 19:03:53

MIREK I
Člen
Registrovaný: 29-12-2007
Příspěvky: 7

Re: Svařování litiny

Podle obrázku jde asi o slitinu hliníku ne o litinu. Popraskání válce došlo pravděpodobně při použití špatného těsnění a zároveň nesprávného dotažení, nesprávný utahovací moment způsobí tento problém. Jinak je to dobře opravitelné. Svaření se musí provést v přípravku a tak nedochází k deformaci vlastního válce, ale přesto musí dojít zarovnání dosedacích ploch jak na hlavě tak na bloku motoru.

Offline

 

#15 29-12-2007 21:07:48

MIREK I
Člen
Registrovaný: 29-12-2007
Příspěvky: 7

Re: Svařování litiny

Jedná li se o litinu není oprava složitá vzhledem k tomu, že praskliny jsou v místech, kde válec není mechanicky ani tepelně namáhán. Zavaření klasickou obalenou elektrodu, za předpokladu dodržení určitých podmínek, předehřev, vhodné elektrody, chladnutí a hlavně vědět co je to za materiál. Podle obrázku materiál nelze určit.

Offline

 

#16 30-12-2007 08:12:21

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Dovolil bych si polemizovat s Vašimi postřehy výše, pane MIREK I. S podobným svařováním mám více než třicetiletou praxi. Příčina prasklin spíše vypadá na zamrzlou vodu, která plášť válce roztrhla. Vyloučit nelze ani jinou příčinu. No, o jaký materiál skutečně jde i příčinu prasknutí by nám zde měl objasnit majitel toho odlitku, abychom se zbytečně nedohadovali. (Docela by mně to zajímalo). smile Podle zkušeností mi obrázek napovídá, že se jedná o typický litinový odlitek, nikoli z aluminia.
Klasickou obalenou elektrodou nikdy nedocílíte tak perfektní provedení a hlavně těsnost svaru, což je v daném případě věc značné důležitosti. TIG methodou naopak můžete kontrolovat a sledovat tavnou lázeň s daleko větší dokonalostí a tím ovlivnit tvorbu pórů ap. Nepřipadá v úvahu struskové závary a čistota sváru je nesrovnatelně lepší. Často jsem opravoval po někom jiném svařence litiny po svařování obalenou elektrodou které netěsnily, byly plné pórů, prasklin a studených spojů. Po vybroušení (odstranění) nedokonalých svárů jsem použil TIG, přídavný drát ER-Ni 1 (NiTi 4) a pokaždé byl úspěch zajištěn. Zásadně používám TIG mašinu s vf zapalováním oblouku (bezdotykovým) a nožní pedál pro regulaci proudu, čímž je svařování usnadněno. smile

Offline

 

#17 30-12-2007 15:07:09

MIREK I
Člen
Registrovaný: 29-12-2007
Příspěvky: 7

Re: Svařování litiny

Souhlasím s vámi, je to otázka praxe a zkušeností. Nelze udělat závěr, nevíme materiál, jestli je nalisovaná vložka, protože vložka je z jiného materiálu než válec atd. Tato oprava nelze provést amatérským způsobem.

Offline

 

#18 30-12-2007 15:49:31

MIREK I
Člen
Registrovaný: 29-12-2007
Příspěvky: 7

Re: Svařování litiny

Pro Paťas: sdělil jsem jen svůj názor na daný problém, nic vám nevnucuji a o ničem vás nepřesvědčuji, že je to z litiny jsem se nikde nedočetl. Vaše další vysvětlení o funkčnosti vnějšího pláště je nesmysl to obstarávají jiné věci jako na př. chladič a slabé jsou proto, že jak již jsem napsal nejsou nijak namáhané a kvůli váze, vnější plášť má smysl jen ten, udržet chl. kapalinu a utěsnit ji, vše ostatní obstará válec, to je to uprostřed, proto je tak masivní, ale to už je jiná oblast jde přece o sváření. A ještě k teplotě kapaliny u 2taktu je 60 stupňů.

Editoval MIREK I (31-12-2007 17:38:39)

Offline

 

#19 24-01-2008 14:01:53

aleshaak
Člen
Registrovaný: 24-01-2008
Příspěvky: 2

Re: Svařování litiny

Zdravim. Potreboval bych svarit prasklinku ve svodech. Pokud to vubec pujde, viz foto http://bb.108.cz/svody.jpg
Nevite kde by mi to mohli udelat a jake jseu asi tak ceny ? Diky Ales

Editoval aleshaak (24-01-2008 14:02:23)

Offline

 

#20 24-01-2008 15:14:35

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování litiny

Odkud jste a jak moc to spěchá? Pokud to chcete zavařit sám, použijte niklovou elektrodu.

Editoval Petr (24-01-2008 15:18:40)

Offline

 

#21 24-01-2008 17:05:07

aleshaak
Člen
Registrovaný: 24-01-2008
Příspěvky: 2

Re: Svařování litiny

Ja svarovat neumim, nemam cim a nemam kde hmm  Jsem z Prahy. A potreboval bych to tak do 14 dnu.

Offline

 

#22 31-03-2008 18:31:12

svarovani
Člen
Registrovaný: 31-07-2007
Příspěvky: 182

Re: Svařování litiny

šla by litina svařovat ceóčkem? mám doma starý kamna který potřebujou opravyt.
co by teda kto mu bylo potřeba jakej plyn drát a pod.
děkuji za radu.

Offline

 

#23 04-04-2008 21:59:49

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

V tomto případě je dobrá rada drahá. A to doslova. Stará kamna jsou zpravidla skládána z litinových odlitků. Na složení litiny zpravidla nebyl dáván žádný důraz, jediným požadavkem byl obvykle požadavek na dobrou zabíhavost taveniny. To jsou litiny s přibližně eutektoidním složením. Pokud svařovaná tloušťka nepřesáhne 20 mm je asi nejlepší pokusit se o svaření elektrodou na bázi niklu, tzv. nikelitkou. Zkuste se podívat do informací na článek "Svařování litiny v příkladech" z 5.1.2008, kde jsou některé možnosti svařování litin popsané.
Žádnou variantu pro svařování staré litiny metodou MAG neznám.

Offline

 

#24 23-07-2008 21:12:43

radluk
Člen
Registrovaný: 08-01-2008
Příspěvky: 53

Re: Svařování litiny

To na tech fotkach je hlava valce nejakeho vodnika smile ? Motorky?

Offline

 

#25 11-08-2008 00:20:56

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

svarovani napsal(a):

šla by litina svařovat ceóčkem? mám doma starý kamna který potřebujou opravyt.
co by teda kto mu bylo potřeba jakej plyn drát a pod.
děkuji za radu.

Firma ESAB vyrábí drát od průměru 0,8mm pro svařování šedé litiny metodou MAG.

Obchodní označení Nicore 55 - NC 55 035X500#RL  za $ 27.820 cívka

Použitý plyn 98% Argon - 2% Kyslík

Ale jak už zde bylo zmíněno, svařovat stará litinová kamna, kde litina je silně afektovaná dlouhodobým působením tepla a zplodin hoření je silně problematická záležitost smile

http://products.esabna.com/EN/home/fill … _aws_class

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS