SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Pístní kroužek je materiál, který je svým složením té litině poměrně blízký. A taky má tloušťku, která se dá dobře použít jako přídavný materiál. Při svařování autogenem potřebuješ přidávat něco, co má teplotu tavení podobnou té litině. Jako tavidlo, spíš bych řekl dezoxidátor, jsem někdy používal i borax i když existují i tavidla přímo na litinu. Ta mají vyšší bod tání, než borax.
Offline
jirkati napsal(a):
Pístní kroužek je materiál, který je svým složením té litině poměrně blízký...
Já žil v tom, že pístní kroužky jsou z kalitelné oceli. Proto ten dotaz...
Editoval davor (21-03-2021 08:06:38)
Offline
Offline
kemppin napsal(a):
Podobné věci se dařily nejlépe autogenem. Pístní kroužek + tavidlo,ale tavidlo už nemám,možná se dá koupit.
Díky, soused má autogen. Možná mi to zůstane na pokusy. Podařilo se mi trubku objednat, podle obrázku je to sice z plechu a chybí tam úchyty na spodní plechy. Šroubení na Lambda sondu tam je. To že je to bez úchytů mi až tak nevadí, spodní plech dávno není a když jsem se ptal v servisu, tak prý spodní plech nemá nikdo. Snad bude výsledný rozměr trubky správný.
Offline
Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.
Offline
Kdysi se prodávaly i litinové tyčky na svařování litiny autogenem. Běžně se to dělalo.
Offline
Ještě jednu,nebo dvě tyčky mám. Psal jsem také,že mi došlo tavidlo a tak začal hledat. Našel jem 2 návody v knize
Receptář elektrotechnika z roku 1988.
500g uhličitanu sodného bezvodého 350g uhličitanu sodného bezvodého
500g potaše 350g tetraboritanu sodného
300g chloridu sodného
Nemám zatím potaš. Je to tak jednoduché,že by to mohlo každému z nás pomoci.
Offline
Já si myslím, že se fungoval i samotný borax. Celé se to ale muselo hodně předehřát.
Offline
Měl jsem přímo na litinu. Samotný borax nemám vyzkoušený. To tavidlo bylo černé.
Plamenem se daly opravit i vypálené rošty.
Offline
Ládes napsal(a):
Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.
Já ještě pamatuju z ČESKOSLOVENSKA, že se prodávaly litinové tyčky speciálně pro autogenní svařování litiny a tavidlo. Používaly se také na pásové pile nařezané proužky z litinového plátu na kamna, tehdy se běžně daly koupit.(Dnes asi utopie )To bylo někdy počátkem 60tých... Tu eldu omotanou měděným drátem, to jsem zde na fóru už před léty uvedl. Ano, je to nouzovka, pokud není Ni elda, nebo bronzová. Používal jsem to na rutilkách, tehdy jsem měl pouze trafo. Pístní kroužek, pokud je litinový, proč ne... TIG na litinu lze, já používám přídavný drát čistý nikl- ER Ni-1, nebo Al bronze ER CuAl-A2, ovšem v tom případě je nejlepší výsledek na AC proud a balance nastavit na minimum. Na čisté litině to TIGem jde i čistou mědí(oholený měděný vodič), kde ovšem je nižší pevnost spoje, ale výborná tažnost, což je dobré, kde je potřeba docílit co největší těsnost. Pokud je litina silně kontaminovaná, tak použít spíše Ni elektrodu.
Offline
Frank napsal(a):
Ládes napsal(a):
Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.
Já ještě pamatuju z ČESKOSLOVENSKA, že se prodávaly litinové tyčky speciálně pro autogenní svařování litiny a tavidlo. Používaly se také na pásové pile nařezané proužky z litinového plátu na kamna, tehdy se běžně daly koupit.(Dnes asi utopie )To bylo někdy počátkem 60tých...
Litinové pláty na kamna se stále prodávají a jsou běžně k dostání, stejně jako různá litinová kolečka - plotýnky na plynové sporáky atd...stejně jako před lety, jen cena je jiná. (Ale to platy také)
Offline
j.bill napsal(a):
Litinové pláty na kamna se stále prodávají a jsou běžně k dostání, stejně jako různá litinová kolečka - plotýnky na plynové sporáky atd...stejně jako před lety, jen cena je jiná. (Ale to platy také)
Tak to bylo myšleno jen jako náhrada... Já nevím jak v ČR, ale zde v US se dají stále koupit litinové tyčky pro auteogen svařování a k tomu samozřejmě i tavidla. Opravoval jsem s tím prasklé sedlo ventilů v litinové hlavě veterána a šlo to dobře. Po obrobení to téměř nebylo znatelné.
https://www.tinmantech.com/products/wel … pplies.php
Offline
Ono šlo spíš o to najít něco na nouzové opravy pro případ tak je to....,ale... PM tady nemám,krám kde to mají je už zavřený,do zítřka to nevydrží,ale mám tady---- kterým se to za určitých podmínek opravit dá.Že se litina tigem svařuje vím,ale slyšel jsem jen o nelitinových PM a taky si myslím že tetraboritan by mohl jako tavidlo fungovat.
Offline
V každém případě je to zajímavá informace třeba pro nějaké nenáročné domácí použití, vyzkoušení atd...Díky. Přesně jak píše Ládes.
Nejhorší jsou víkendy. Všechno zavřené a strašně to spěchá....
Offline
Ta oklepaná elektroda funguje taky.
Offline
Borax na litinu by nás ani nenapadl . Tyčky i originál "černé" tavidlo jsme měli . Možná tam na okně po 30ti letech ještě leží , jen nikdo neví , co to je .
Offline
Borax se používal i při skovávání plátů při výrobě damascénské oceli.
Offline
To jsou zase cynty , copak ocel je litina ?
Offline
kemppin napsal(a):
Ještě jednu,nebo dvě tyčky mám. Psal jsem také,že mi došlo tavidlo a tak začal hledat. Našel jem 2 návody v knize
Receptář elektrotechnika z roku 1988.
500g uhličitanu sodného bezvodého 350g uhličitanu sodného bezvodého
500g potaše 350g tetraboritanu sodného
300g chloridu sodného
Nemám zatím potaš. Je to tak jednoduché,že by to mohlo každému z nás pomoci.
Tak zkus druhej návod; uhličitan sodný je soda, chlorid sodný kuchyňská sůl a tetraboritan je borax. To je všechno dostupné.
Offline
Koupil jsem náhradní díl podobný originálu (jiný materiál a provedení, úchyty k katalizátoru a střednímu dílu potrubí na podled stejné). A tak jsem směle šáhnul na opravu původního dílu a pohrál si. Ač jsou na původním dílu vidět místa spoje formy, ze strany je vystouplý nějaký nápis, tak materiál je svařitelný. Asi je to nějaká kamarádská litina, magnet na ní drží, víc jsem nevěděl jak jí zkoumat. Žádné viditelné praskliny, vařil jsem to bodováním se snahou původní materiál moc neprohřát a nepropálit. Na vaše doporučení jsem díry podložil měděnou trubkou.
A teď několik fotek
Díl připravený na zavaření
Navařoval jsem čtverhranné tyčky o straně 2-3mm
Výsledek
Pohled dovnitř. Ve skutečnosti to vypadá líp než na fotce, odřel jsem to šroubovákem.
Do auta jsem namontoval opravený původní díl, má seshora plechový kryt rozptylující teplo. Navíc původní díl má určitě ty správné rozměry a okolí je na něj zvyklé.
Děkuji všem za udělené rady, jsou pro mě cenné a připravili mě na to co si pohlídat a jak k opravě přistupovat.
Editoval Charon (24-03-2021 17:49:40)
Offline
bobobo napsal(a):
Borax na litinu by nás ani nenapadl .
Důvod?Rád se nechám poučit.
Offline
Potaš je uhličitan draselný. Běžná chemikálie.
Předpokládám, že na litinu není třeba žádná zvláštní chemická reakce tavidla na očištění povrchum že spíš je podstatné, aby při teplotě toho autogenního svařování bylo tavidlo kapalné a kapalina takchránila kov před oxidací.
Potom by to mohly být sodné, draselné, možná ještě hořečnaté a hlinité příslušné soli, které jsou při té teplotě kapalné a neodpařují se ještě nebo jen málo a nerozkládají. takže ten borax, chloridy a uhličitany. Uhličitany se při té teplotě rozkládají na oxidy, sodný nebo draselný, které jsou při té teplotě taky kapalné. Jako příměs by se možná i hodil uhličitan nebo chlorid lithný. Čím víc složek ve směsi, které spolu nereagují, tím větší rozsah teploty, kdy je ta směs kapalná.
Offline
Tak hotovo, teda ohledně svařování.
Jinak nikelitky Esab rozhodně nedoporučuji, ty od Lincoln Electric jsou mnohem lepší.
Offline
Tak hlavně ať to těsní.Můžeš sím Tě napsat ten typ těch elektrod od Lincolnu?Dík
Offline
Jistě, je to tenhle typ, nádherně zapalují, hoří i svařují a cena 36Kč za jednu.
https://postimg.cc/f39rDG6c
Offline