SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#51 11-07-2011 08:48:22

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Svařování litiny

To f.zalud , ať použiješ kteroukoliv z navrhovaných , tak půjde svařit . Zde jde spíše o technologii a ruce , než o elektrodu , ta ti to sama nesvaří . V základě je třeba svar dobře připravit , opravdu provařit i kořen , ve šrotě leží většinou jen ty kusy se "svařeným" povrchem .

Offline

 

#52 14-08-2011 20:54:16

client33
Člen
Registrovaný: 10-08-2011
Příspěvky: 43

Re: Svařování litiny

Urcite nie som sam ktory zvara liatinu Co-ckom.
Navaral som aj liatinove ozubene kolesa a zatial to drzi.Minuly tyzden som zvaral koleno vyfuku na traktore a tiez to drzi celkom dobre,navaral som aj odlomeny zverak York bola odlomeny roh pod celustou a mam ho dodnes a veruze ho nesetrim:o)...
urcite to nie je najlepsi sposob no mne sa to osvedcilo.
Pokusal som sa zavarit aj clanok viadrusa aj blok motora no bezuspesne stale to praskalo ale ked som privaral drziaky servocerpadla na blok motora tak bezproblemov a to vsetko este starou jednofazovou Co-ckou 180A 0.8drot


Formig 249 Triodin K320 Rilon Arc200t Spotter TECNA-7600 3f.plazma STAMOS-60

Offline

 

#53 14-08-2011 21:49:38

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Svařování litiny

Pánové mohli by ste mi poradit jak svařit ulomenou nožičku na MLÝNKU NA MASO mtr litina povrch je chromovaný.

Offline

 

#54 15-08-2011 18:21:11

semancko
Člen
Místo: Prešov
Registrovaný: 05-12-2008
Příspěvky: 206

Re: Svařování litiny

No ja som pouzil na mlyncek oklepanu elektrodu na liatinu a TIG, kedze elektrodu neovladam. Drzi to uz dva roky.


Vysnivany TransTig 1600 big_smile

Offline

 

#55 15-08-2011 19:25:37

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Svařování litiny

To je, a nejen u litiny, častý postup. Elektrod se dá obvykle sehnat i pár kousků, řada prodejen je rozbalí a prodává po kusech.
Jen je třeba si ověřit, jestli se jedná o elektrodu s legovaným jádrem a obal tvoří jen strusku. Řada elektrod a zejména těch levnějších, je v menší či větší míře dolegováváno z obalu a když se ten oklepe, tak pak samozřejmě něco chybí.

semancko napsal(a):

No ja som pouzil na mlyncek oklepanu elektrodu na liatinu a TIG, kedze elektrodu neovladam. Drzi to uz dva roky.

Offline

 

#56 15-08-2011 23:10:38

mirekh
Člen
Registrovaný: 04-08-2011
Příspěvky: 21

Re: Svařování litiny

U starých kamen se dá dost dobře předpokládat zatížení teplem plotýnky. To je možné vařit kde čím,protože to nemá žádný smysl.ALE já bych do toho šel a vzal bych elektrodu přes 20%Cr min.10%Ni  HOKUS POKUS není co pokazit. dej mi vědět dík.

Offline

 

#57 16-08-2011 11:48:09

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Svařování litiny

To je dobrá rada pokud má být svar otěruvzdorný a vůbec nevadí, že bude křehký a s trhlinami big_smile
Ty 2-4% uhlíku z litiny s těmi více než 20% chrómu z vámi doporučeného přídavného materiálu vytvoří tvrdé karbidy a ne houževnatý svar.
A to s tou plotýnkou a žádným smyslem...a co tepelná roztažnost? Při velkém rozdílu tepelné roztažnosti obou materiálů se už jen při ohřevu na vysokou teplotu (a plotýnky mohou být až červené, tzn. přes 800°C) to minimálně bude kroutit. 

mirekh napsal(a):

U starých kamen se dá dost dobře předpokládat zatížení teplem plotýnky. To je možné vařit kde čím,protože to nemá žádný smysl.ALE já bych do toho šel a vzal bych elektrodu přes 20%Cr min.10%Ni  HOKUS POKUS není co pokazit. dej mi vědět dík.

Editoval JardaK (16-08-2011 11:48:39)

Offline

 

#58 09-10-2011 20:07:33

mirekh
Člen
Registrovaný: 04-08-2011
Příspěvky: 21

Re: Svařování litiny

Zdravím. V případě svařování plotýnek od kamen jsou většinou jakékoliv snahy marné z důvodu dlouhodobého zatěžování velkým teplem. Tady zpravidla nepomůže žádná speciální elektroda. Kdo má s plotnami nějaké zkušenosti tak mi to potvrdí. V tomto případě je jedno jakou elektrodu si vyberete z těchto možností E-B 123,E-B 125,E-B 127. Nezlobte se, že zde nerozvádím proč. Nemělo by žádný smysl vypisovat proč a z jakého důvodu,ti kteří mají hlubší znalosti o svárění různých materiálů ví o co jde a příležitostní svářeči bez znalostí,těm to stejně nepomůže.

Offline

 

#59 09-10-2011 20:21:16

mirekh
Člen
Registrovaný: 04-08-2011
Příspěvky: 21

Re: Svařování litiny

Odpověd´pro JarduK. E-B 456 se už nedělá je to čistý austenit a neztvrdne ani nezkřehne. Jsou jí elektrody podobné jako třeba Castolin 680,OK 68.81,OK 68.82,OK 67.45 a mnoho jiných od různých výrobců.

Offline

 

#60 09-10-2011 22:29:19

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3456

Re: Svařování litiny

Pro mirekh - myslím, že poučovat o přídavných materiálech diskutujícího se značkou JardaK je faux pas. Je to určitě jeden z největších odborníků na přídavné materiály zde na fóru. Pokud jste někdy slyšel o technické pomoci poskytovamé specialisty jednotlivých výrobců a dodavatelů přídavných materiálů tak vězte, že on je jedním z nich.

Offline

 

#61 10-10-2011 13:30:01

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Svařování litiny

Pro jirkati:   Díky za poklonu smile
pro mirekh:

Castolin 680, Esab OK 68.81 atd. jsou naopak austeniticko-feritické materiály s vyšším podílem feritu. Jsou to typy 30 Cr a 10 Ni.
OK 67.45 je sice čistý austenit typu 18 Cr, 8 Ni, 6 Mn ale...
Problém je difuze uhlíku do svarového kovu. Pokud tam bude, vždy z části uhlíku a části chrómu vzniknou karbidy. I struktura se dle typu přídavného materiálu a promísení může měnit, např. část bude martenzit, atd. atd. 
Aby se tomu všemu zabránilo, musí být přídavný materiál s vysokým obsahem niklu.
Z austenitů jsou to např. známe typy 70 Ni a 20 Cr.

Než svařovat litinu sebelepší nerezovou elektrodou klasického typu, to už je fakt lepší použít obyčejnou nelegovanou elektrodu a svařovat s vysokým předehřevem.

Pokud je ta plotýnka ve stavu, kdy na ní jde udělat svar, bych Vám doporučil následující postup.
Ale berte ho stejně jako prozatímní řešení. Ty spálené litinové díty jsou prostě problém.

1) vybrousit trhlinu
2) ohřát skoro do červena a ze strany ohně zavařit železnou elektrodou pro litinu za tepla nebo klidně i tou nelegovanou bazickou
3) pokud se to nespojuje, opakovat vybroušení-vyvaření. ono tam po každém cyklu něco nového materiálu zůstane, až tam časem vznikne spoj
3) po vychladnutí vybrousit kořen a z druhé strany zavařit niklovou elektrodou na litinu za studena

Kombinace materiálů zabezpečí, že nahoře bude houževnatý svar niklovou elektrodou a dole bude mizerný svar ze železa, který má jen chránit ten nikl před přímým plamenem a zejména zplodinami síry.

Offline

 

#62 13-12-2011 16:04:02

kapr
Člen
Registrovaný: 26-10-2009
Příspěvky: 9

Re: Svařování litiny

Čau chlapi mate někdo zkušenost z litinou HR 14182?Mam opravit odštípnutý kus na kladce na jeřab vůbec se s tím nemužu domluvit,plus nechci aby nekdo přišel k ůrazu.Vítám každé info.Díky Kapr

Offline

 

#63 13-12-2011 19:20:22

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1780
Web

Re: Svařování litiny

Ono to tavení materiálu s 20%chromu s materiálem co má 4%uhlíku udělá svý.Austenit už pak rozhodně austenitem nezůstane..... wink


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#64 14-12-2011 19:27:15

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Svařování litiny

kolegové a tedksa mi poraďte jak a čím mám svařit mlýnek na maso. Ulomená ta část se šroubem co se přitahuje ke stolu. Jde o litinu a na povrchu je chrom

Offline

 

#65 14-12-2011 20:22:12

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1780
Web

Re: Svařování litiny

franišek napsal(a):

kolegové a tedksa mi poraďte jak a čím mám svařit mlýnek na maso. Ulomená ta část se šroubem co se přitahuje ke stolu. Jde o litinu a na povrchu je chrom

Osobně bych ten Chrom(je to skutečně chrom-nějak mi uniká smysl chromování litiny kor mimo pracovní část mlýnku byť v potravinářství) mikrobruskou v okolí praskliny odstranil,trochu obrousil lom,zpolohoval,čímkoliv díly sestehoval k sobě,pak opatrně ukotvil k vodivé podložce nebo rovnou svářecímu stolu a invertorem zavařil nikelitkou,nebo UTP už nevím kolikátkou(81?).
Dnes jsem si vyráběl zápustku na výrobu nýtů(otevírací Téčko s půldírouna každé polovině) z nástrojovky 19 356(zrovínka nic vhodného nemaje).Při kalení mi zápustka vypadla z kleští do kýblu s vodou a než jsem ji vylovil byla už studená.Ohřál jsem ji tedy na  350°C a zahrabal do dřevěných pilin.Popuštěná ale byla evidentně málo protože po páté ráně kladivem na budoucí hlavičku nýtu milá zápustka praskla(ulítla půlka břevna Téčka a na druhé půlce byla prasklina).Očistil jsem celý povrch,seskládal jednotlivé kusy,sestehoval a céóčkem drátem nad 500MPa svařil.To břevno Téčka jsem spojil kouťákem a aby to bylo v rovině tak na obou půlkách.Když jsem zkoušel funkčnost čekal jsem to nejhorší,takže jsem si vzal štít(on odštěpek kalené oceli umí udělat pěknou paseku),ale jaký bylo překvápko když jsem do toho mydlil 2 kilovým kladivem nýt za nýtem hodinu v kuse.Přitom normálně je to materiál s 1%C. wink


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#66 14-12-2011 20:30:36

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3011
Web

Re: Svařování litiny

Ládes napsal(a):

nějak mi uniká smysl chromování litiny kor mimo pracovní část mlýnku byť v potravinářství)

tenhle mlýnek měla už moje prababička smile není to tím že je to z jednoho kusu a chromování se dělalo  galvanicky?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#67 14-12-2011 22:15:29

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1780
Web

Re: Svařování litiny

Opravdu nevím,nebo spíš si ten mlýnek nedokážu vybavit-asi jsme měli nějakej jinej.Zkusím to pohledat a uvidím třeba budu kapku moudřejší.
Nicméně popisem anabáze se zápustkou jsem chtěl říct že i zdánlivě nesvařitelné se dá slepit takže to na funkčnost nebude mít vliv(možná se zkrátí životnost v případě namáhání rázy nebo ohýbání.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#68 15-12-2011 08:01:45

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Svařování litiny

Pokud jde o masomlýnek od Porkerta ze Skuhrova , tak ten je pocínovaný a jak je výše svaříš nikelitkou , tan cín se opálí . S-716kou třeba . Kde to ruplo ? http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1325_porkert.jpg

Offline

 

#69 15-12-2011 08:57:14

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2732

Re: Svařování litiny

Ládes napsal(a):

Osobně bych ten Chrom(je to skutečně chrom-nějak mi uniká smysl chromování litiny kor mimo pracovní část
mlýnku byť v potravinářství)

Vždyť by to bylo po půlroce používání napůl rezavé jak liška. A napůl černé jak neosprchovaný horník po směně, jak by se železo z té rzi spojilo s mastnotou a bílkovinami z masa a jiných zpracovávaných potravin.  Nebo by se to muselo po použití  vypulírovat a potom nakonzervovat nějakým konzervačním olejem jako samopal po cvičných střelbách. A před použitím zase odkonzervovat. Na to byl čas na vojně, ale doma rozhodně ne.
Jestli to je cín, tak se to dělá cínováním ponorem a cín zároveň ucpává póry, které by se mohly objevit v té litině.

Jsem zvědav, jak dobře půjde svařit spodek těch nožek mlýnku,  při šroubování mlýnku na stůl a utažení bude svár dost namáhán.

Editoval Radim (15-12-2011 08:58:13)

Offline

 

#70 15-12-2011 09:52:37

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3011
Web

Re: Svařování litiny

bobobo napsal(a):

tak ten je pocínovaný

jo, to je ten mlýnek co měla moje prabába, akorát myslím že měla poniklovanej big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#71 15-12-2011 17:23:13

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Svařování litiny

no právě už sem to zavařil nikelkou a prasklo tu po první zabíjačce. tak nevím kde je chyba jestli ve svářeči nebo obsluze. Jinak jinak to 16 mlýnek na ruční pohon.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2886_mlynek.jpg

v místě červené čáry se to zlomilo.

Editoval franišek (15-12-2011 17:43:03)

Offline

 

#72 15-12-2011 17:42:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1661
Web

Re: Svařování litiny

franišek napsal(a):

no právě už sem to zavařil nikelkou a prasklo tu po první zabíjačce. tak nevím kde je chyba jestli ve svářeči nebo obsluze.

Zkuste tvrdé pájení. Materiálů je dost...


http://www.kskct.cz/images/materialy/cz/fontargen.pdf

Jestli jsi to už svařoval nikelitkou a je to kontaminované niklem asi bude vhodná tato:

A 102 / AF 102
CU 305 mod.
L-CuNi10Zn42+Ag
Vysoce pevná niklem a stříbrem legovaná pájka pro ocel, šedou
a temperovanou litinu, nikl a slitiny niklu. Určena zejména pro
tupé spoje, pájení nástrojů, ocelový nábytek, výrobu jízdních
kol, výrobu různých aparátů, klempířské práce atd. Velmi dobrá
ovladatelnost a smáčivost.

Editoval Frank (15-12-2011 17:48:38)

Offline

 

#73 15-12-2011 20:12:45

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Svařování litiny

Akorát jsem to chtěl napsat smile
Tvrdé pájení mosazí vidím jako nejvhodnější metodu. Jediný problém je, že uvedené vysokopevnostní niklem legované mosazné pájky Fontargen A 102 + tavidlo Fontargen F 100, nebo tavidlem obalená Fontargen AF 102, se dodávají v 5 KG balení. A to by asi stálo víc než nový mlýnek (kilo pájky je asi za 600,- Kč). Takže bych zkusil někoho, kdo by to zapájel běžnou mosazí s boraxem a pevnost bych řešil třeba navrtáním kolíků, nebo pokud to z estetických důvodů nevadí, tak příložkami z obou stran.
Pokud trváte na svařování, obrousil bych styčné plochy na véčko, předehřál na ca. 60°C, ovařil kolem dokola elektrodou na litinu, pak obrousil a pocínoval. Čistý cín, nikoliv SnPb, tavidlo např. co mají klempíři na titanozink, protože originál tavidlo bude zase min. 0,5 kg za tisícovku.
Znovu se tedy ptám, jestli to stojí za to. Nový litinový mlýnek je asi za čtyři stovky.

Frank napsal(a):

franišek napsal(a):

no právě už sem to zavařil nikelkou a prasklo tu po první zabíjačce. tak nevím kde je chyba jestli ve svářeči nebo obsluze.

Zkuste tvrdé pájení. Materiálů je dost...


http://www.kskct.cz/images/materialy/cz/fontargen.pdf

Jestli jsi to už svařoval nikelitkou a je to kontaminované niklem asi bude vhodná tato:

A 102 / AF 102
CU 305 mod.
L-CuNi10Zn42+Ag
Vysoce pevná niklem a stříbrem legovaná pájka pro ocel, šedou
a temperovanou litinu, nikl a slitiny niklu. Určena zejména pro
tupé spoje, pájení nástrojů, ocelový nábytek, výrobu jízdních
kol, výrobu různých aparátů, klempířské práce atd. Velmi dobrá
ovladatelnost a smáčivost.

Offline

 

#74 15-12-2011 20:26:01

semancko
Člen
Místo: Prešov
Registrovaný: 05-12-2008
Příspěvky: 206

Re: Svařování litiny

Podobny mlyncek som zvaril olupanou eletrodou 716 Tigom a podla majitela funguje doteraz. Pravda je, ze na to dava pozor pri utahovani. Pekny den.


Vysnivany TransTig 1600 big_smile

Offline

 

#75 16-12-2011 07:22:27

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Svařování litiny

Při správném svaření to musí vydržet . Dobře svařené litinové táhlo na stavech nikdy neprasklo ve svaru , ale jinde . Ale jak bylo napsáno výše , musí se provařit celý průřez , ne jen smrknout povrch a ještě obrousit .

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS