SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Edit: takto to vyzera http://jerry-mouse.rajce.idnes.cz/Bertonka#motor.jpg je to siva liatina, takže aký postup by bol naj.... Zdes pôvodny zámer z tekutym kovom Loctite 3478-AB http://jerry-mouse.rajce.idnes.cz/Berto … _nazvu.jpg
Editoval JRM66 (18-01-2014 16:03:56)
Offline
Dobrý den, zdravím všechny odborníky a prosil bych o radu.
Potřeboval bych na výfukových svodech přidat materiál tak, abych tam mohl vyvrtat díru se závitem.
Napadlo mě vybrousit měsíček a přivařit do něj kulatinu, tím by byl svár mimo vrtání díry. Jen jsi nejsem jist zda to ohříváním při provozu nepraskne.
Nebo nějaká jiná rada?
Děkuji
http://s23.postimg.org/danbb16d7/DSC_0190.jpg
Offline
titan0306 napsal(a):
jiná rada?
úplně jenom jako tím samotným ohříváním ne, spíš utažením šroubu a vibracemi, svar by musel být proveden vhodným materiálem a pomalým chladnutím, plocha toho přidaného kolečka by musela být přesně v rovině té stávající příruby - což se při svaření nepodaří dodržet, jedině to zavařit s nějakým převýšením a po vychladnutí svaru to obrousít - zarovnat s tou původní rovinou.
Já bych raději vzal přírubu z původního potrubí, pořešit průměry původní roura/nová roura na autě bych to nastehoval a venku zavařil.
Offline
Myslím, že se kolem litiny dělají zbytečně velké složitosti.Po všech zkušenostech se všelijakými speciálními elektrodami a postupy se mi nejlépe osvědčil pořádný předehřev, velmi pomalé chládnutí a svaření pomocí obyčejného ceočka / metoda mig /, tedy přídavný plyn argon, případně jeho směs v libovolném poměru a obyčejný drát SG2. Vždyt se jedná pouze o železo s trochu větším obsahem uhlíku.A to jsem svařoval výfukové svody, bloky motorů , dokonce i litinový brzdový buben prasklý po celém obvodu.Zatím žádné reklamace.Krátké housenky a pokud možno co nejmenší vnesené teplo je samozřejmostí.
Offline
Přebroušení plochy by nebyl problém, stará příruba není.
Offline
To ZDENÁL: s tím MIGem je to docela možné, dřív byly na litinu bimetalové elektrody železo-měď, nedávno jsem to četl v nějaké tady odkazované staré příručce. Kdesi kdosi tady radil, pokud nemáš originál elektrodu na litinu, omotat obyčejnou elektrodu měděným drátkem (nebo dát do kořene měděný drátek). A když použiješ poměděný drát v argonu, kde ta měď ustojí přenos do svarové lázně, mohlo to také tak fungovat.
Offline
titan0306 napsal(a):
stará příruba není.
nevím jaké máš podmínky, já mám mnohem jednodušší vyrobit přírubu(včetně přivaření k novému potrubí) než obrábět ten svod... ta příruba může být z čehokoli tl. 5 - 6mm - pokud neděláš nějaký tuning
Offline
mnohem jednodušši je svařit svody z nerezu i z přírubou a pak tvrdit že tuning a nebo říznout šroub na druhý straně jinde .
Offline
zdravím ,našel jsem tento odkaz, a myslím že by to tak šlo sám jsem to ale nezkoušel..
http://www.czporadna.cz/?qa=15287/da-se … 287#q15287
Offline
Každý nový registrovaný člen má touhu se nějak uvést. Ale nepřečíst si aspoň pár stovek zdejších stránek na každé téma a rovnou sem strkat odkaz na jiné fórum s mimořádně naivními odpověďmi na dané téma je poněkud mimo. Taky je dobré se podívat na datum, kdy byl příspěvek na který je odpovídáno zadán. Přispívat do rok staré diskuze, to už musí být hodně dobrý důvod a dobrá informace.
Offline
Je to sice starší vlákno ale zaujala mně jedna věc "Nevybrušovat svar úhlovou bruskou" jaký je k tomu důvod nepoužívat brusku, nebo jaké to má výhody.
Offline
Kam si myslíš , že se dostanou uvolněná zrna z kotouče ?
Offline
Thomas napsal(a):
"Nevybrušovat svar úhlovou bruskou" .
Svár je vzhledově vyhovující.
Jemné okuje se přilepí na reproduktor mobilu který máš v kapse.
Propálíš si okujemi montérky.
Uděláš si bordel v dílně.
Offline
Thomas napsal(a):
Je to sice starší vlákno ale zaujala mně jedna věc "Nevybrušovat svar úhlovou bruskou" jaký je k tomu důvod nepoužívat brusku, nebo jaké to má výhody.
u litiny se jedná o to aby se uhliková zrnka nerozmazávali po celém povrchu aby se svarový kov nechoval jak kapka rtuti koulejici se po linoleu kvůli tomu že se nemohl spojit se základem kvuli tomu rozmazanému uhlíku, má se to čistit jenom ocelákem
to stím brusným zrnem platí u nerezi aby zabodané zrnka zase neovlivňovali svarový kov, zrnka se roztaví a znečišťují svar
Editoval Kramlik (30-03-2015 01:33:08)
Offline
Takže primárně nejde ani tak o typ brusiva ale o rozmazání uhlíku, no a když nemám po ruce drážkovací elektrodu a drážku udělám třeba frézou nebo pilníkem nedojde tam ke stejnému "rozmazávacímu" efektu. Řeším teď prasklé tělo 60 let starého litinového čerpadla na vodu které už bylo jednou svařované, a vybrousil sem starý svar a udělalo mě to přesně tu "rtuťovou opičárnu" s E-S 723, tak zkoumám co s tím.
Editoval Thomas (30-03-2015 22:34:38)
Offline
Thomas napsal(a):
Takže primárně nejde ani tak o typ brusiva ale o rozmazání uhlíku, no a když nemám po ruce drážkovací elektrodu a drážku udělám třeba frézou nebo pilníkem nedojde tam ke stejnému "rozmazávacímu" efektu. Řeším teď prasklé tělo 60 let starého litinového čerpadla na vodu které už bylo jednou svařované, a vybrousil sem starý svar a udělalo mě to přesně tu "rtuťovou opičárnu" s E-S 723, tak zkoumám co s tím.
Já už jsem o tomto problému zde několikrát psal. Degradovanou litinu, to jest litinu, vystavenou dlouhodobě buď vysokým teplotám, nebo i dlouhodobému působení různých roztoků, ba i obyčejné vody, uspokojivě svařit nelze. Prostě a jednoduše - litina je v podstatě železo s vysokým obsahem uhlíku. Působením síry, ale i kyslíku obsaženého(rozpuštěného) ve vodě dochází k reakci se železem, přičemž železo se slučuje s uvedenými prvky. Vznikají sloučeniny železa, které se částečně i mohou ve vodě rozpustit a odplavit a přitom množství uhlíku zůstáva stálé, ten za teploty studené vody nereaguje a neodplavuje se, takže jeho procento se zvyšuje tím, že ubývá Fe v podobě kovu. Při sváření takové litiny tvoří zvýšený obsah "C" i všeho dohromady ten efect, který popisujete. V takové litině je prostě málo kovového železa a mnoho "C" a příměsí různých sloučenin železa, které nevytvoří kovovou tavnou lázen. Vše záleží na stupni degradace litiny. Asi tak - pokud je litina čistá, nepřepálená, obvykle svařit nějak lze, pokud je po 60 let trvale vystavena vodě, zřejmě bude v pokročilém stupni degradace a svařování bude problém.
Editoval Frank (31-03-2015 01:55:47)
Offline
Když nevíš čím bylo svařeno , tak starý svar pryč . První svár takto "kuličkuje" běžně . Až ho pojedeš podruhé , bude to v pořádku . Však zalistuj pár stránek v tomto vlákně zpět a uvidíš , jak se to podařilo mně . Už pár let zase čerpe . Já se s tímto moc neprdím a naopak vařím bez přestání - díl je předehřán a když svářím dva rozumně velké díly k sobě , tak mám po skončení sváření svár světle červený . Takhle svářím např. táhla , brejle pro čerpadlo atp . Zrovnatak jsem svařil Yorka 80ku , opravdu vybroušeno , čtyřky elektrody a stále dokola . V tom svěráčku jsme u tchána udělali i s mlácením kladivem , celou kotelnu .
Offline
Thomas napsal(a):
Takže primárně nejde ani tak o typ brusiva ale o rozmazání uhlíku, no a když nemám po ruce drážkovací elektrodu a drážku udělám třeba frézou nebo pilníkem nedojde tam ke stejnému "rozmazávacímu" efektu. Řeším teď prasklé tělo 60 let starého litinového čerpadla na vodu které už bylo jednou svařované, a vybrousil sem starý svar a udělalo mě to přesně tu "rtuťovou opičárnu" s E-S 723, tak zkoumám co s tím.
Možná to je úplná blbost, ale když se vybroušený povrch s tím rozmazaným uhlíkem posype troškou sanytru - dusičnanu třeba draselného, případně se posypaný sanytr při teplotě tuším nějak mírně nad 100 stupnů na té litině opatrně roztaví, aby vznikla slabá vrstvička, tak při teplotě svařovaní ten sanytr ten uhlík prostě vypálí. Případně by se mohla použít směs solí určených pro černění - brinýrování za tepla, to by mělo mít stejný efekt. Mělo by tam toho být jen velmi málo, aby to příliš neoxidovalo i to železo v litině. Nebo nedělalo paseku mimo litinu a moc nesmradilo.
Pokud by problém při svařování té litiny spočíval jenom v tom rozmazaném uhlíku, nebo možná i v nějakém oleji nasáklém do pórů , měl by to ten sanytr spálit a vylepšit.
Pokud by problém byl v tom, že ta litina je už vystařená , tak to logicky nepomůže. Případně to další oxidací i zhorší.
Offline
My jsme sice nesvářeli nikdy díly na raketoplány , ale na tkalcovské stavy Roscher , a tam jsme vždy normálně vybrousili brusem a zavařili a bylo . To o čem píšete se mi zdá nesmyslné , protož při sváření 2-3mm litiny prostě rozmícháš-roztavíš s materiálem elektrody a potom nevím o jakém povrchu píšeš . Uhlík je v té roztavené vrstvě normálně přítomen a rozmíchá se ve svarovém kovu . Takto to napíši neodborně . Ale funguje to .
Offline
Také občas svařuji různé litinové stojiny a odlitky a vždy jsem připravoval svařované plochy brusným kotoučem, protože nic jiného nemám k dispozici. První vrstvu dělám elektrodami na litinu (tzv. polštář), většinou bývá porovatá, tu pak vybrousím a druhá vrstva je již v pořádku. Další vrstvy již dělám normálními bazickými E-B 121 (jsou levnější) a spoje drží bez problémů. Pokud je materiál silnější, tak předehřívám, případně po každé vrstvě prokovám. Pevnost pro další používání je většinou dostatečná. Jole.
Offline
Jo , znal jsem takové , kteří vzali EBčkem litinu hned na prasáka a opravdu , některé svary držely ...
Offline
A máte tam trhlinky, které se tvoří ještě za tepla, ty nevidíte, další vrstvou je překryjete (dočasně). Přídavným materiálem na bázi železa, to jsou nejen nelegované, ale klidně i vysokolegované materiály, nemůžete vařit do materiálu / svarového kovu na bázi niklu. Jak bude díl procházet zatížením, zejména cyklickým, trhliny se otevřou.
jole napsal(a):
Také občas svařuji různé litinové stojiny a odlitky a vždy jsem připravoval svařované plochy brusným kotoučem, protože nic jiného nemám k dispozici. První vrstvu dělám elektrodami na litinu (tzv. polštář), většinou bývá porovatá, tu pak vybrousím a druhá vrstva je již v pořádku. Další vrstvy již dělám normálními bazickými E-B 121 (jsou levnější) a spoje drží bez problémů. Pokud je materiál silnější, tak předehřívám, případně po každé vrstvě prokovám. Pevnost pro další používání je většinou dostatečná. Jole.
Offline
Páni svářeči, vybodněte se na fušování. A svařování litiny z posledních pár příspěvků není nic jiného. Pokud chci litinu opravdu svařit - tedy jako svářeč - tak nebudu fušovat, ale dělat to pořádně. Svařování litiny sice nemusí být žádná velká věda, ale musí se to umět a sváru na litině se věnovat. Možná někdo běžně šroubuje na běžný šroub matku s jiným typem závitu, možná někdo vruty do dřeva místo šroubování zatlouká kladivem, možná někdo jezdí autem bez řidíčáku i bez technické, možná někdo krmí králíky sušeným masem - to všechno možná jde, ale není to ono. Prostě na litinu jsou jiné přídavné materiály než na hliník, měď, nebo nelegovanou ocel.
Offline
Jirkati, souhlas, že mnoho příspěvků je zde ve vámi uvedeném duchu. Nicméně, je nutné si ale přiznat, že v mnoha případech lze dosáhnout výborného výsledku na litině i nekonvenčními příd. materiály a metodami. Vhodný je zejména Al bronz (ER CuAl-A2, nebo ER CuNiAl ap.) http://www.wisconsinwireworks.com/dissi … etals.html
Tady jsou foto spoje na litině metodou TIG a výše uvedenými příd. mat. Lze takto úspěšně spojovat i dissimilární spoje litiny s oceli, nerezem, mědí a některými jejími slitinami.
Offline
Ale jo Franku, to je pro mě běžná záležitost. A dokonce to bylo jedno z mých témat ke svařování litiny při přednáškách pro nastávající IWE/EWE a IWT/EWT. Takže kdyby se někdo pochlubil, že svařoval litinu třeba bronzovou elektrodou tak ho budu chválit až do nebe.
Nedokážu ale mlčet při některých extrémně špatných postupech. Ale mea culpa. Byl jsem vyškolen pouze pro korektní řešení.
Velice jsem se vyřádil před lety v AUTOMOTIV při spolupráci na úspěšném řešení výzkumného úkolu svařování ocelových trubek a Al koncovek na ně. A aby to bylo ještě komplikovanější tak v zadání bylo použití metody LASER/MAG. Ovšem konečné řešení byl modifikovaný MAG.
Offline