SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 09-09-2015 09:47:41

Josef569
Člen
Registrovaný: 09-09-2015
Příspěvky: 3

Pájení šroubků na měděnou lištu

Přeji dobrý den. Dostal jsem se do problému ohledně pájení šroubků na lištu. Dělám si  lištu na práh Tatry 57 a z roku l939. Je vyrobil podélným rozříznutím měděné trubky průměru cca 15 mm a po vyžíhání ji tvarově napasoval na práh. Aby se nekroutila a dobře chromovala, vylil jsem ji vrstvou cínu. K přichycení potřebuji do  lišty/ kde je cín/ naletovat šroubky M5. Nemohu však docílit pocínování šroubků. Zkoušel jsem nejdříve hlavičky opatřit slabou  mosaznou vrstvou, nahřát je a pak zabořit do cínu. Nepovedlo se. Pak jsem to zkoušel cínem za použití převařené kyseliny nebo kalafuny, také bezvýsledně. Zkoušel jsem i z hlaviček šroubů odbrousit kadmium, ale cín se nechytal.Na nahřátí šroubů jsem používal jak velkou elektrickou pájku, tak i autogen. Můžete mi, prosím, poradit, jakým způsobem mám přichytit šroubky, aby dobře držely lištu? Děkuji.

Offline

 

#2 09-09-2015 10:07:43

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2049

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Šrouby mechanicky očistit, pak odmastit (aceton, trichlor, perchlor - ne benzín!), při pájení použít tavidlo MTV 125.

Offline

 

#3 09-09-2015 10:23:23

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 394

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Kadmiování se z hygienických důvodů již nepoužívá, to bude zinek. Šroubky pozinkované běžně cínuji pomocí chloridu zinečnatého, čili kyselého lötwasseru (zinek rozpuštěný v kyselině solné). Pájení cínovou pájkou pomocí autogenu je nevhodné, použijte elektrickou pájku a zkuste vyměnit šroubky. Kalafuna by vyhovovala na šroubky mosazné, na šroubky železné (neupravované), pozinkované nebo nerezové A2 musí fungovat lötwasser - po použití je třeba neutralizovat, jinak způsobuje korozi. Dají se samozřejmě koupit i různá průmyslově vyráběná tavidla, pro tento účel třeba MTV 125, na nerez se dodává též speciální kapalina. Jinak by bylo lepší použít mosazné šroubky a připájet je před vycínováním stříbrem.

Offline

 

#4 09-09-2015 13:18:32

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3169

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

To bude galvanický zinek, ten bude povrchově upraven ještě chromátováním, žlutým nebo modrým a nakonec budou póry v galvanickém zinku utěsněny průhledným vodouředitelným lakem.
Špatnou pájitelnost dělá ten chromát a potom hlavně ten organický lak. Takový povrch není na pájení vůbec vhodný a to z toho důvodu, že než se lak a chromát odstraní, je pryč i ten galvanický zinek a šroubky jsou ještě víc náchylné ke korozi než kdyby byly z nechráněného černého materiálu.
Vidím tři možnosti:
Nejlevnější - použít šroubky z obyčejného černého materiálu a jejich povrch co nejlépe pocínovat a potom po našroubování ještě zalakovat průhledným lakem.
Střední - domluvit v galvanovně pozinkování nových šroubků bez chromátu a bez krycího laku, čistě jen galvanický zinek.
A doporučovaná - šroubky sehnat v nerezi, pocínovat pájkou Sn97Ag3 nebo podobnou s obsahem stříbra, na nerez by měla chytat nejlépe, za pomocí tavidla pro nerez a pocínované připájet na lištu.

Editoval Radim (09-09-2015 13:21:30)

Offline

 

#5 09-09-2015 13:42:28

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3270

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Na 99% si zaděláváš na problém sám . pájení měkkou pájkou je velmi problematické i při minimálním přehřátí . Vzniklém oxidy znemožní práci . Pájet autogenem je zvěrstvo , to v podstatě nemůže dobře dopadnout . Pájení černých věci jsem odkoukal od klempířů . V dobách , kdy se žlaby nýtovaly používali ke snýtování černé nýty a ty museli potom zapájet . Dělali i různé ozdoby z větších a velkých černých nýtů . Připravili si pájku akorát nahřátou-důležitý krok . Věci k cínování vhodili do misky s naředěnou HCl cca 1:1 a nechali tak 20-30sec a "pojezdili" pájkou . Jde to samo . Nyní jsem pájel kropáček ke konvi . Viditelný kamenec ve spoji . Prostě kyselinu , spájet co jde , nečistoty opláchnout , kyselinu , zapájet , omýt , až je hotovo . Většina menších věcí se pocínuje na první . Když ne opláchnout a znovu . Ale stále měj na mysli , že teplota je tvůj nepřítel .

Offline

 

#6 09-09-2015 17:07:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3974

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Pokud ta lišta půjde na nějakou povrchovku ("chromování") je nejrozumnější variantou použít obyčejmé ocelové šrouby odmořené v kyselině a na konci pocínované. Ty pak s přebytkem tavidla připájet do lišty. Jinak použít šrouby nerezové, ty samostatně pocínovat a připájet. Představa, že se šrouby samy připájí při ponoření do cínové lázně, není správná. Takhle pájení jako technologie nefunguje. Všechny pájené díly v místě spoje totiž musí mít v okamžiku pájení příslušnou teplotu. Tu studený šroub určitě nemá.
Pájení autogenem vyžaduje notnou dávku znalostí a umění. Proto třeba chlaďaři pájí Cu trubičky měkkým propan-kyslíkovým plamenem, který povrch pájených dílů tak dramaticky neokysličuje.

Offline

 

#7 09-09-2015 21:06:10

Josef569
Člen
Registrovaný: 09-09-2015
Příspěvky: 3

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Děkuji všem za rady. Objednám  šroubky v nerezu a zkusím tu pastu. "jirkati" měl bych ještě dotaz ohledně teploty. Jak nejlépe docílit předehřátí šroubků. Šlo by to dát do plechové misky a předehřát na vařiči? Pokud budu rovnou elektrickou pájkou předehřívat vycínovanou lištu současně se šroubem, tak nedocílím rovnoměrného prohřátí.a tudíž se mi to nespojí.Ještě jednou díky.

Offline

 

#8 09-09-2015 21:46:50

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3974

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Ten předehřev na vařiči by mohl stačit. Chtělo by to aspoň 250 stupňů. Lištu bych ohříval opatrně plamenem a masivní elektrickou páječkou (až 500 W) prohřát místo spojení. Když budou šrouby předem dobře pocínované mělo by to jít docela dobře.
Jen technologické doplnění - ten pájený spoj v daném případě není nic moc. Šroub se může při nekvalitním spoji z cínu vytáhnout. Kdybych musel tento problém řešit sám tak bych stříbrnou pájkou natvrdo připájel šroubky do Cu lišty a tu bych až po chromování v případě potřeby vyplnil (a zpevnil) třeba epoxidem, asfaltem, silikonem apod.

Offline

 

#9 09-09-2015 22:11:04

Josef569
Člen
Registrovaný: 09-09-2015
Příspěvky: 3

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Ještě  jeden. Já již mám ale lištu vycínovanou, tak bych těžko nyní připájel šrouby stříbrem. Ten cín mi doporučili, protože právě manipulací před chromováním a při chromování dochází k velkým deformacím a pak lišta nepasuje.

Offline

 

#10 10-09-2015 06:15:38

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3270

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Správná připomínka od Jirky . Asi by byly nejlepší se zapuštěnou hlavou , ale stejně , měkká pájka je prostě měkká . A když už máš pocínováno , není nejmenšího problému vlastní spoj provést . Pokud cokoliv většího pájím , tak si plochy NEJPRVE samostatně ocínuji a až potom díly spojím . Jde to potom "samo" .

Offline

 

#11 10-09-2015 07:44:35

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 880

Re: Pájení šroubků na měděnou lištu

Cín má malou pevnost, u auta je potřeba počítat s vibracemi. Pokud již nejdou ty šrouby přiletovat tvrdou pájkou na lištu, tak bych je přiletoval tvrdou pájkou na měděný pásek (vytvarovaný odřezek z té trubky) a tu přinýtoval měděnými zapuštěnými nýty a z lícní strany přeleštil. Chtělo by to ale napřed udělat vzorek, jak to bude vypadat po chromování. Nebo bych ten plech s šroubem přiletoval  klempířskou pájkou k liště, díky několikanásobně zvětšené ploše bude pevnost dostatečná.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS