SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 06-07-2016 22:53:25

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Bodování drátu

Potrebuji bodovat nerezovy drat o prumeru 1,3mm zpusobem jako na fotce.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7315_rr.jpg

Mely by se bodnout oba spoje zaroven, pokud mozno rychle. V idealnim pripade by nemelo svarovani trvat del nez 0,5sec s frekvenci 1svar/sec.

Otazka zni, dokazete odhadnout jak vykony stroj budu potrebovat? Budu to platit ze svych penez a nejspis padne volba na nejaky starsi stroj, ale nerad bych koupil neco zbytecne silneho nebo naopak.

Offline

 

#2 07-07-2016 14:41:20

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 953

Re: Bodování drátu

Tady nepůjde o žádné závratné výkony, ale spíš o mechanické řešení. K tomu je potřeba ještě vědět počet bodů za minutu a jak dlouho bude bodovka pracovat. Potom je možné navrhnout zdroj. Ostatní bych doporučil řešit vlastními silami, jinak se nedoplatíte. Žádná universální bodovka není vhodná na sériovou výrobu takového svařence.

Offline

 

#3 07-07-2016 16:38:52

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4809

Re: Bodování drátu

Podle mě jestli chcete slabší mašinu, tak budete mít lepší svařovat vždycky jen jeden spoj. To vám utáhne i menší karosářská bodovačka, takové ty kleště. Kdysy jsme je měli v jedné firmě upravené na opačný princip, tedy byla přidělaná na stolek a udělaný pedál. V pohodě to sbodovalo i 2 plechy 1,5mm tlusté. Byly na 400V, samozřejmě se po nějaké době hřály, když se jelo na plno. Myslím nějaká Tecna, ale to už si přesně nepamatuji.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#4 08-07-2016 07:22:21

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Re: Bodování drátu

Bude to soucast automatu, takze by to melo pracovat rychlosti 1svar/sec kontinualne, celou smenu. Mechanicke reseni neni problem, ten stroj vyrabim, takze ho muzu navrnout i tak, aby se svarovalo po jednotlivych svarech. Je to pak bude slozitesi - budu muset pridat jeste jednu osu pohybu a klesne vykon stroje odhadem na 1/3.

Za jak nejkratsi dobu se da takovy svar udelat? Jestli by na proces svareni stacilo radove kolem 300ms byt i vyssim vykonem, udelal bych to po jednotlivych svarech, pokud to bude mit pro kvalitu prace nejaky vyznam. Zdvih mi staci v jednotkach mm, podavani bude presne. Ale bral bych i svarecku s rucnim bodovanim, pridat tam jeden pneumaticky pist + nejakou elektroniku na rizeni neni zadny problem. Jde mi jen o bodovku, tento stroj se bastlit doma netroufam.

Nasel jsem nejaka videa a nezda se ze by svarovani trvalo prilis dlouho https://youtu.be/cmO4innagSU
priadne tady https://youtu.be/AtM8yVeKB1k to jede soudruhum v Cine opravdu svizne, pisou ze na jeden svareny drat maji 250ms vcetne posuvu a to nevypada ze maji buhvi jak hi-tech bodovku...

Editoval ferda11 (08-07-2016 07:42:47)

Offline

 

#5 08-07-2016 16:24:20

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4809

Re: Bodování drátu

To máte podobné jako u klasického svařování MMA nebo MIG/MAG apod. Tam taky můžete svařovat určitý typ materiálu třeba na nižší proudy, v tom případě musíte hořák posouvat pomaleji, aby se stačil materiál natavit a rozlít se lázeň. nebo na vyšší proud a to zase naopak musíte dělat pohyby hořákem rychleji.
Jak jsem předtím psal, tak ta malá karosářská bodovačka bodovala jen drobnější věci, třeba pásky z plechu 1mm tlustého k 1mm plechu apod. Doba svařování byla taky snad půl sekundy na jeden svár, možná i méně. O to všechno se ale starala elektronika bodovačky. Tudíž i když jste držel pedál zmáčknutý 2 sekundy, do hrotů šel stejně proud jen po dobu nastavenou na bodovačce. Byly tam dva potenciometry, jedním se nastavoval čas svařování, tedy jak dlouho šel proud do hrotů, druhým se nastavovala velikost proudu.
Podle mě by jste měl lepší zajít do nějaké zámečnické dílny kde mají bodovačku. Tam si nechat svařit to co potřebujete vyrábět. Zeptat se jich jaký mají nastaven proud a dobu svařování a podle toho si potom vybrat mašinu.
Viděl jsem v jiných firmách i pneumatické bodovačky, ale jen velké krávy. Nějaké starší menší, typ nevím. Potom v jiné firmě TECNA 90, to už byla obrovská kráva, proud myslím až 14000kVA.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#6 08-07-2016 16:39:33

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Re: Bodování drátu

No, ja myslim ze s bodovanim jako takovym nebude problem. Jedna se mi hlavne o celkovy vykon toho stroje v delsim case. Kdyz si dratky pribodnu v zamecnicke dilne, zvladne to jakakoliv bodovka rekl bych, ale nezjistim tak jestli mi treba 20kVA stroj neshori po trech hodinach nepretrziteho bodovani kadenci 1svar/sec.

Editoval ferda11 (08-07-2016 16:39:57)

Offline

 

#7 08-07-2016 21:58:26

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: Bodování drátu

Abych pravdu řekl, nechce se mi to zrovna teď počítat, ale není to zase až takový problém.
Chcete-li používat běžnou střídavou bodovku, pak jeden pulz trvá 20 ms. Není žádný problém si na nějaké dílenské bodovce všechny tři potřebné svařovací parametry odzkoušet. Rozhodnete se, zda půjdete cestou tvrdého nebo měkkého bodování, podle toho si určíte přítlak a čas svařování v periodách. A praktickými zkouškami si ověříte velikost svařovacího proudu. Svařovací stroj pak zvolíte v takové velikosti výkonu, aby se výkonově pohyboval na max. 60% svého trvalého zatížení.
Z praxe bych v tomto případě pro ověření  svařovacích parametrů volil přítlak cca 600 kg, proud pod 1000 A a čas 1 - 2 per.

Offline

 

#8 09-07-2016 06:57:43

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 953

Re: Bodování drátu

Toto bodování drátků zvládne jakýkoli karosářský spoot s výkonem kolem 5 KVA. Na něm bude nastaven výkon cca 10 procent. Vzhledem ke kadenci a zatížení se však stejně bude přehřívat a budete muset řešit chlazení. Zdroj je možno chladit vzduchem - ventilátor, elektrody vodou. Použijte čas spíše kratší - kolem 5 period.

Offline

 

#9 09-07-2016 15:30:51

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Re: Bodování drátu

Opravdu bude stacit tak malo proudu/casu? To uz mne svadi k tomu si bodovku vyrobit doma. Nejake vetsi trafa ve skrini najdu, 60A tyristoru mam plnou krabici... Dam trafo do oleje a chlazene elektrody snad taky nebude problem vyrobit.

Musim to jit nekde do dilny vyzkouset. Puvodne jsem chtel koupit nejaky starsi vetsi stroj, ale ted mam obavy ze ten by se mi nemuselo podarit seridit na tak maly proud.

Offline

 

#10 09-07-2016 19:46:55

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4809

Re: Bodování drátu

Jenom aby jste byl trošku v obrazu. Nevím jestli víte kolik potřebuje bodovačka na hrotech proudu, není to jako u normální svářečky. Bodovačky mají na sekundáru většinou jen pár voltů, řekněme do 4V, ale obrovdký proud i několik desítek tisíc Ampér. Ty běžné menší mašiny třeba do 10 000A.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#11 09-07-2016 21:44:41

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: Bodování drátu

Pokud to má být v budoucnu profi použití tak na nějaké bastlení zapomeňte. A naprostý nesmysl je výroba elektrod v domácím prostředí. Pro svařování nerezu bude potřeba použít elektrody z materiálu CuCrZr, horní nebo dolní elektroda bude muset být výkyvná, nestačí dvě rovnoběžné plochy! Odporové svařování má svá pravidla a postupy. Některé materiály jsou na bodování až tak citlivé, že může být potřebné odporové svařování středofrekvenční. Naznačený postup se mi nějak nezdá jako dobře teoreticky promyšlený. A ještě prozradím, že i pro odporové svařování je při profi použití potřebný platný Svářečský průkaz na danou metodu. Pro domácí hraní si dělejte co chcete, ale pozor na bezpečnostní předpisy, u odporového svařování je vždy nějaké nebezpečí úrazu - ať už teplem (teplý svařenec, výstřik žhavých kuliček) nebo el. proudem (poškozený přívodní kabel k bodovce, závada zdroje).

Offline

 

#12 10-07-2016 16:25:40

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 953

Re: Bodování drátu

Odporové svařování je z hlediska bezpečnosti jedno z nejbezpečnějších. Jeho výhodou je, že ho zvládne i velice nekvalifikovaná pracovní síla. Je pouze nutné mít dobře nastavené parametry a seřízený stroj. Vnesené teplo a tepelně ovlivněná zona minimální, pravděpodobnost úrazu elektrickým proudem stejná jako u většiny domácích elektrospotřebičů.

Offline

 

#13 10-07-2016 21:15:23

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: Bodování drátu

Možná je odporové svařování nejbezpečnější, pracoval jsem ale mnoho let v systému AUTOMOTIVE a bohužel, za tu dobu jsem zažil i u bodovek řadu různých úrazů od ztráty oka po zásahu velkým výstřikem až po rozdrcený prst u běžné stojanové bodovky s obouručním ovládáním. Sice vždy byly nějak porušeny bezpečnostní předpisy, ale ti pracovníci zaplatili vždy hodně velkou daň za svou hloupost.

Offline

 

#14 11-07-2016 08:00:46

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Re: Bodování drátu

Elektrody urcite pocitam chlazene a z CuCrZr, myslim ze to nebude problem vyrobit. Puvodne jsem nechtel nic bastlit, k tomu me primel tak maly prud/cas (1kA/3periody) jaky odhadujete. Vyhoda by byla ze si bodovku muzu udelat rozmerove presne tak jak potrebuji - bude to jednoucelova linka. A kdykoliv si to opravim sam. Mozna by nebylo od veci dat 2-3 trafa z mikrovlnky paralelne a byla by bodovka za babku. Pukud by se podarilo sehnat podobne aby vzajemne netekly prilis velke vyrovnavaci proudy, za zkousku by to stalo. Dat pred ne vetrak nebo je hodit do olele s vodnim vymenikem by nebyl problem. Taky bych mohl udelat horni rameno bodovky 2x, pripojit ji k dalsim 3 trafum (jsou zadarmo) a bodovat oba svary najednou jako se dvema bodovkama. Urcite by to bylo lepsi nez svarovat jednou velkou elektrodou, jak uz tu nekdo radil.

Editoval ferda11 (11-07-2016 08:03:00)

Offline

 

#15 11-07-2016 12:24:14

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 953

Re: Bodování drátu

Dátěný program se vždy boduje jednostraně a dva body naráz. Oba poly přitlačují z jedné strany svařenec k měděné podložce. Tak jeden zdroj svařuje dva uzly.

Offline

 

#16 11-07-2016 17:49:56

ferda11
Člen
Registrovaný: 06-07-2016
Příspěvky: 16

Re: Bodování drátu

To by mne nenapadlo, dik za tip.
Podstatne to zjednodusi cely stroj. Nejsou problemy s rozdilnou kvalitou jednotlivych spoju? A ma to nejaky jiny duvod nez zefektivneni prace?

Offline

 

#17 12-07-2016 13:45:08

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 953

Re: Bodování drátu

Výhodou je zjednodušení mechaniky stroje a možnosti seřízení přítlaku u každé elektrody zvlášt, tím docílit shodné parametry pro oba spoje.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS