SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 07-09-2016 19:52:30

PeterK
Člen
Registrovaný: 30-11-2011
Příspěvky: 54

Navar kladky

Dobrý večer kolegovia
Po nejakej dobe by som Vás chcel znovu velmi pekne poprosiť o radu.
V práci som dostal úlohu zabezpečiť návar kladky z materiálu 42 2660.5, opotrebený priemer 996mm prier po navarení a obrobení by mal byť 1000mm. Jediná metóda ktorú môžem použiť je MAG +polohovadlo a podperné valce.
Zákazník nešpecifikoval vlastne nič(ani tvrdosť) v objednávke stojí iba "vykonať renovačný návar" takže zostáva asi len priblížiť sa vlastnostiam základného materialu.
S návarmi nemám vôbec žiadne skúsenosti chcel by som Vás preto poprosiť o nejaké praktické rady ako v tomto prípade postupovať a aký prídavný materiál by ste mi odporúčali pouzit.
Ešte by som spomenul ze sme merali tvrdosť po stočení 7 mm vrstvy tá bola cca 230HB.
Dakujem a prajem pekny vecer.


Thermadyne Victor Arcmaster200 AC/DC Tig, Thermal Arc Arcmaster 175 MMA, Autogen:-), WLSP 315 zatial nefunkčná

Offline

 

#2 08-09-2016 05:42:06

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Navar kladky

Zkus nám vysvětlit , proč jste toho obrobili tolik ?

Offline

 

#3 08-09-2016 06:08:12

PeterK
Člen
Registrovaný: 30-11-2011
Příspěvky: 54

Re: Navar kladky

Aby sa odstránili povrchové vrypy a nerovnosti, ale zle som sa vyjadril, stočilo sa 7 mm z priemeru čiže sa odobrala vrstva iba 3,5 mm.


Thermadyne Victor Arcmaster200 AC/DC Tig, Thermal Arc Arcmaster 175 MMA, Autogen:-), WLSP 315 zatial nefunkčná

Offline

 

#4 08-09-2016 10:37:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3461

Re: Navar kladky

Google, 5 minut hledání, např. Katalog ESAB, drát C 508, nebo OK AUTROD 13.91.
Materiál 42 2660, OCEL NA ODLITKY 42 2660 uhlíková,  obsahuje 0,4 -0,5% C, takže to bez předehřevu nepůjde.
Návarové dráty vyrábí i Boehler, Oerlikon a další.

Offline

 

#5 08-09-2016 16:18:14

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Navar kladky

UTP A DUR 250 s předehřevem tak 150-200°C.

Offline

 

#6 08-09-2016 17:00:29

PeterK
Člen
Registrovaný: 30-11-2011
Příspěvky: 54

Re: Navar kladky

Páni ďakujem Vám za rady, velmi si to cením UTP drôt vyzerá naozaj velmi vhodný, nikde som však nenašiel hodnotu Rm tohto zvarového kovu, zákazník nám totiž nezadal požiadavku na tvrdosť, vychádzať môžme jedine z nameraných hodnôt. No chcú aby sme sa pevnosťou priblížili základnému materiálu.
JardaK myslíte že bude možné navárať priamo drôtom UTP A DUR 250 na základný materiál bez medzivrstvy?
Dnes som dostal info že tieto kladky sa u nás už navárali cca 15 rokov späť ale to sme ešte mali možnosť navárať pod tavivom, používala sa kombinácia drôt A 107 (Rm 580 Mpa) v kombinácii s tavivom F 107 alebo drôt A 102(Rm 500 Mpa) v kombinácii s tavivom F 102. Aj napriek nižšej pevnosti ako má základný materiál bol zákazník spokojný a všetko bolo v poriadku.Po 15 rokoch prevádzky (jedná sa o kladky 70 metrovej rotačnej pece) došlo k opotrebeniu (vytlačeniu do strán) 3 mm, pravdepodobne spôsobené rozdielom v ťažnosti- základný materiál 13% a drôt A 107-26%.
Myslíte že by bolo reálne navariť kladky ekvivalentným drôtom k drôtu A 107? Pevnostne mi vychádza relatívne blízko G4Si1 napr. Carbofil 1A Gold alebo iný,...Aj chemickým zložením sa tento drôt približuje k spomínanému A 107.
Ďakujem a prajem pekný deň


Thermadyne Victor Arcmaster200 AC/DC Tig, Thermal Arc Arcmaster 175 MMA, Autogen:-), WLSP 315 zatial nefunkčná

Offline

 

#7 09-09-2016 14:58:07

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Navar kladky

Tvrdost návaru drátem UTP A DUR 250 je 250 HB u čistého svarového kovu, tzn. min. ve 3 vrstvě. Samozřejmě záleží na promísení se základním materiálem, tj. na počtu vrstev. A pokud je to jednovrstvé navařování, tak na co se navařuje. První vrstva na nelegované oceli bude měkčí, první vrstva na oceli s vyšším obsahem uhlíku bude tvrdší. Logicky, u návaru na měkčí materiál je vlivem promísení v první vrstvě uhlíku méně než v přídavném materiálu, při návaru na uhlíkatý materiál se vlivem promísení uhlík natáhne do svarového kovu. Ale záleží samozřejmě i na dalších prvcích, u nízkolegovaných návarů této kategorie se jedná např. o Cr, příp. i desetinková množství Mo, Ti.
Tady máte přídavný materiál s 0,3%C a základní s 0,4-0,5%C. Takže lze předpokládat, že první vrstva může být tak na 280-300 HB a pak to půjde postupně k těm 250 HB.
Převody pevnost-tvrdost jsou jen velmi orientační, ale zde se bavíme ca. o 850 N/mm2.

Ale teď jsem si všiml informace, že jde o kladky rotační pece. To ale asi nebude rotační pec venku např. v cementárně? To by mě překvapilo, že návar nelegovaným materiálem vydržel 15 let.
Jde totiž obvykle o vážná poškození, která jdou poměrně do hloubky a která se z několika důvodů (mechanismus namáhání, vlastnosti základního materiálu, problém s předehřevem, a další)opravují elektrodami na niklové bázi - UTP 7015 nebo UTP 068 HH.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS