SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 30-12-2016 21:57:03

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

No a o tom to je ........ to jsou ty mýty ... spousty takypáječů klapou o pájení hliníku , ale nikdy to neudělali ...

Offline

 

#27 31-12-2016 10:03:41

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 885

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

No, holky na Tig a plamen používaj  ALsi12, chladiče plamenem Welco 1414C a zinkové slitiny jako nádržky u sekaček a zrcátka Welco 1450, dobře okartáčovat nebo oškrabat, to je základ a bude.... zdravím, vyrábím jednohubky....

Offline

 

#28 31-12-2016 12:27:44

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2098

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3922_yt_durafix.jpg

Az neuveritelne vlastnosti posielam len ako zaujimavost.


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Offline

 

#29 31-12-2016 12:38:54

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Dobré video!  Má s tým niekto podobné skúseností?  ...ja teda nie!

Offline

 

#30 31-12-2016 12:44:57

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2098

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Horak som kupil kvoli medenym rurkam na kurenie asi pred 1.5 mesiacom a ALU pajkovanie planujem iba vyskusat.

V tom mojom prispevku mas este jedno video medzicasom som zacal stavat Turbohorak a malu tavnu piecku.
Mame nejaky neforemny ALU odpad na zahrade ktory by mi aj Bourac zavidel tak idem z toho robit zatial Ingoty.
A do Aprila Maja 2017 ked bude teplejsie sa snazim zohnat odlievaci piesok chcem si vyskusat odlievanie PB/ALU/Fe/Cu
Dovtedy sa snazim dostudovat teoriu teploty a farby plamena typ plamena a tak nejde to tak lahko ako opalit prasa na zabijacke smile

Jurak K: Aj ty skoncis tak ze to zabalis ak nedas video co ti to robi bez toho aby znalci videli ti asi nikto neporadi.

Editoval ihlan (31-12-2016 13:09:44)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Offline

 

#31 31-12-2016 12:54:58

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Veľa príspevkov tu končí tak že pisateľ sľubuje dať vedieť a potom už nič, tak daj potom nejakú skúsenosť.   Inač videa v príspevku sú super!

Offline

 

#32 31-12-2016 13:01:39

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2734

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Kdysi na škole jsem běžně pájel hliníkové fólie z tub obyčejnou pistolovou pájkou.
Kapka pájky na smyčce se pořádně přehřála, rozpustil se v ní kousek zinkového plechu z baterie a už se na fólii očištěnou od laku mohlo pájet. Tavidlo obyčejná pasta, kalafuna s trochou chloridu amonia a zinku. Kalafuna se pálila a smrděla, ale pájka držela, hlavně pokud se mechanicky pomohlo hrotem.
Žádného problému s mědí jsem si nevšiml, i když se měděná smyčka rozpouštěla dost rychle.
Ale je fakt, že tehdy bylo v zinku pro baterie i nějaké množství kadmia, tak možná k té pájitelnosti přispělo i to kadminum.

Offline

 

#33 31-12-2016 13:05:40

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1688
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Odlievanie by som tiež chcel vyskúšať .
Na zaškolenie mam kamaráta , ktorý odlieval hliník 20 rokov.
Len neviem zohnať ten piesok .
Nevedel by niekto poradiť ,kde ho kúpim?
Postačí mi na začiatok aj 25Kg vrece smile  .


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160

Offline

 

#34 31-12-2016 14:42:00

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 817

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Piecka je dobrá, keď nie je k dispozícii dvor. Inakšie sa farebné kovy a najmä hliník dobre taví aj vo vyhni a v takej hrubostennej samo-domo vyrobenej vareche.

Offline

 

#35 31-12-2016 15:42:47

styles
Člen
Registrovaný: 10-10-2014
Příspěvky: 489

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Podobně jak píše pan Radim-tak jsme kdysi při bastlení běžně pájeli na hliníkový plech měkkou pájkou SnPb a přímo měděnou smyčkou pistolky a drží to dodnes. Na přední panel se zezadu přiletovávaly mosazné matičky. Nejsem chemik a nedovedu posoudit vnesení zinku, ale zato vidím-jak píše:"...pájka držela, hlavně pokud se mechanicky pomohlo hrotem". Myslím si totiž, že ne ten zinek, ale právě toto je oním fíglem, proč to šlo-zarušení té zoxidované vrstvičky!!
    My jsme žádný zinek nepoužívali(byla to rada už v té době hodně starého elektronika)-problém proč to nejde pájet je v té zoxidované vrstvičce, která se ihned po mechanickém narušení okamžitě vytvoří znova=takže bylo třeba zabránit přístupu vzdušného kyslíku. Dané místo bylo třeba potřít takovým středně hustým olejem(my jsme míchali strojní olej s Ciatinem) a pak vzít jehlu a systematicky čára vedle čáry dřít povrch plechu pod tím olejem, který kryl hrot jehly a pak totéž příčně přes první čáry(někteří otrlejší to dělali i hrubším šmirdglem)-fígl byl v tom, že se pod tím olejem sešhrábala ta zoxidovaná vrstva a zároveň ten olej zabránil přístupu kyslíku ze vzduchu, takže se nová vrstvička nemohla vytvořit!
   No a pak nabrat do měděné smyčky pistolky cín a dost hodně kalafůny a s rozžhaveným hrotem najet na to místo a hned se cín pěkně rozlil.Pokud se to nepodařilo kvůli nedostatečnému poškrábání-tak vše očistit i ta místečka kde cín už chytil a znovu olej a pořádněji oškrábat. Pokud se jednalo o větší nebo hrubší plech, na který pistolka nestačila-tak tam byl nejlepší pořádně rozžhavený měděný hrot 500W kolby.
    Eventuelní přínos toho zinku mi prosím vysvětlete, my žádný Zn nepotřebovali a drží to dodnes=skoro 40 let.

Editoval styles (31-12-2016 15:52:04)

Offline

 

#36 31-12-2016 16:41:25

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 816

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Pokud nebude nějaký zvláštní požadavek, je jich více druhů a zrnitostí, tak by stačil i použitý a jen ho přesít, prodává třeba tady (vozidla s max. nákladem do 3 tun: 90 Kč/auto)  http://www.amepo.cz/cz/article/slevarenske-pisky
nebo se dá namíchat z koupených surovin, mletý křemičitý písek - stavebniny, používá se na zásyp zámkové dlažby (pozor na mletý živec, vypadá podobně) a pojivo bentonit prodává se např v potřebách pro zvířata, nebo http://www.keramost.cz/cz/produkty/bent … evarenstvi
Ještě za svobodna jsem měl pícku, starý vysavač, tyristorový regulátor, 1/2m ocelové trubky, asi 5 kramlí (jako rošt nad jamkou v zemi), na tom 4 ks nějaké šamotové vyzdívky (do oblouku, svázáno drátem a spáry vymazány jílem) na tom 2ks rovné šamotové desky, v každé byl vyříznut otvor (poklop se čtvercovým otvorem). Tavit malé množství hliníku nebyl problém, horší to bylo se sháněním hliníkového šrotu. V odlitcích byly malé bubliny do 1mm. Pozor na dobré vysušení formy! Jednou mi bouchla, a byly hliníkové rampouchy a propálená košile.
Na pájení hliníku měl děda v takovém malém kelímku hnědou pastu, říkal tomu vazelína na pájení hliníku, nevím, jestli se tak prodávala nebo si ji namíchal.  Na plech dal trochu té vazelíny, a zespodu to ohříval na plynovém vařiči (tak, aby se plameny se nedostaly na vaselinu) pod tou vazelínou to škrábal nabroušeným šroubovákem, pak přidal cín a zase škrábal. Cín a tu vazelínu setřel lehce hadrem, na hliníku zůstalo pocínované místo, stejným způsobem připravil i druhý kus a pak oba kusy normálně spájel s pomocí kalafuny, používal cín s olovem, buď pro klempíře, nebo drátkový neplněný, tenkrát ještě nebyl drátek s kalafunou.

Offline

 

#37 31-12-2016 19:14:35

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Keď som bol ešte učeň na družstve (počítam, veď to už je viac ako 30 rokov...) a sústružník potreboval odliatok na zhotovenie remenice tak sme to robili takto:
- Vložka z traktora, jeden koniec som zavaril plechom hrubým cca 5 mm, z boku som na vložku navaril dva roxory ako držadlo
- veľkým kladivom sme porozbíjali piesty, asi tiež z traktora na menšie časti a dali sme to do kováčskej vyhne, tam sa to roztopilo
- ako formu sme používali rôzne plechovky od konzervy, štvorkilových uhoriek a pod. podľa požadovaného rozmeru
- po vyliatí hliníka do plechovky sme to zahrabali do popola aby to pomaly chladlo, opracovávať sa to dalo až na druhý deň keď to ochladlo
Dodnes máme takto vyrobenú remenicu aj doma na cirkulárke

Offline

 

#38 31-12-2016 22:47:02

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3061

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Offline

 

#39 31-12-2016 23:36:23

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1781

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Radim napsal(a):

Kdysi na škole jsem běžně pájel hliníkové fólie z tub obyčejnou pistolovou pájkou.
Kapka pájky na smyčce se pořádně přehřála, rozpustil se v ní kousek zinkového plechu z baterie a už se na fólii očištěnou od laku mohlo pájet. Tavidlo obyčejná pasta, kalafuna s trochou chloridu amonia a zinku. Kalafuna se pálila a smrděla, ale pájka držela, hlavně pokud se mechanicky pomohlo hrotem.
Žádného problému s mědí jsem si nevšiml, i když se měděná smyčka rozpouštěla dost rychle.
Ale je fakt, že tehdy bylo v zinku pro baterie i nějaké množství kadmia, tak možná k té pájitelnosti přispělo i to kadminum.

Na měkké pájení hliníku používám už léta tuto pájku se zinkem, jde to s ní dobře.
http://www.ges.cz/cz/s70-zn-GES07713115.html

Offline

 

#40 01-01-2017 11:34:02

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2734

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Na ten přídavek zinku jsem kdysi přišel víceméně náhodou, když jsem si s pájkou, cínem a zinkem z baterií spíš hrál než s tím něco dělal. Až teprve o hodně později, když jsem hledal mezi měkkými pájkami, jsem přišel na to, že měkká pájka cín-zinek se na ten hliník používá i oficiálně.
Přídavek zinku má zřejmě ten vliv, že hliník s cínem ani olovem, pokud je mi známo, slitiny netvoří, zatímco s zinkem snadno. Proto, pokud je zinek v roztavené pájce už v tekutém stavu a za dostatečně vysoké teploty, začne se do pájky se zinkem pravděpodobně hliník rozpouštět a tím se vytvoří přilnavost této měkké pájky na hliníku.

Pro zajímavost uvádím jeden starý chemickofyzikální pokus na hliníku. Do očištěného povrchu hliníkového dílu se mechanicky vetře rtuť tak, aby na něm vytvořila souvislou smáčivou vrstvu.
Předpokládám, že oxid hlinitý není rtutí smáčivý a proto se na hliníku normálně rtuť sbaluje do kuliček stejně jako na jiném povrchu.  Pokud se ale mechanicky za přítomnosti rtuti oxidy na hliníku odstraní, rtuť se po povrchu hliníku roztáhne místo oxidu hlinitého a vytvoří na něm tenkou vrstvu směsi - amalgámu rtuti a hliníku.
Z takového povrchu potom rostou krystaly oxidu hlinitého tak rychle, že ten růst - koroze hliníku, je přímo vidět pouhým okem.
Dochází k tomu, že hliník rozpuštěný v amalgámu je velice rychle oxidován vzdušným kyslíkem a vlhkostí na oxid hlinitý, který se z toho amalgámu okamžitě vyloučí, protože není smáčivý kapalnou rtutí, jako krystaly rostoucí na povrchu dílu, zatímco do vrstvičky rtuti se rozpouští další a další hliník z podkladu.

Offline

 

#41 01-01-2017 16:27:36

styles
Člen
Registrovaný: 10-10-2014
Příspěvky: 489

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Děkuji pane Radime. Vaše vysvětlení s ohledem na snadnou tvorbu slitin s jedním a nesnadnou z druhým prvkem, je průkazné a logické. Je opravdu vidět že znáte. Přesně tak jsem to potřeboval vysvětlit-právě to proč? Jiné případy=také si umím na netu vyhledat co by šlo použít, ale právě tam chybí to proč a já (jak jsem psal) jsem to kdysi opakovaně dělal a právě bez toho zinku a hlavně s tím měděným hrotem. Tak by se mělo vysvětlovat-aby příspěvek měl patřičnou přidanou hodnotu. Děkuji.

Offline

 

#42 01-01-2017 21:41:02

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Radim napsal(a):

Z takového povrchu potom rostou krystaly oxidu hlinitého tak rychle, že ten růst - koroze hliníku, je přímo vidět pouhým okem.
Dochází k tomu, že hliník rozpuštěný v amalgámu je velice rychle oxidován vzdušným kyslíkem a vlhkostí na oxid hlinitý, který se z toho amalgámu okamžitě vyloučí, protože není smáčivý kapalnou rtutí, jako krystaly rostoucí na povrchu dílu, zatímco do vrstvičky rtuti se rozpouští další a další hliník z podkladu.

No dobre, ale čo teraz s tým?
? pájka na hliník už obsahuje tie zložky?
? alebo je potrebné ten spájkovaný povrch ešte nejako upravovať?
? alebo to "správne prostredie" zabezpečujú práve tie spájkovacie pasty, vodičky a pod.?

Offline

 

#43 01-01-2017 22:50:54

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3459

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Tohle vlákno bude zase nekonečné.
Již tu mnohokrát zaznělo že:
- předpokladem je, že příslušná slitina je pájitelná
- těsně před vlastním pájením je nutné mechanicky odstranit oxidy z místa pájení a jeho okolí
- očištěné místo pokrýt dostatečnou vrstvou činidla proti okysločování
- pájené místo dostatečně ohřát na teplotu předepsanou pro daný typ pájky
- u hořáku není důležitým parametrem jen teplota, ale i výkon
- rozhodujícím faktorem je praxe a zručnost a znalosti o dané technologii

Jako se asi nikdo podle youtube nenaučí operovat slepé střevo, tak se nenaučí dobře svařovat či pájet. Co je platné vytvoření obstojného pájeného místa, když je spoj špatně konstrukčně připraven.

Editoval jirkati (01-01-2017 22:51:21)

Offline

 

#44 02-01-2017 07:53:37

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

jirkati napsal(a):

Tohle vlákno bude zase nekonečné.

Jako se asi nikdo podle youtube nenaučí operovat slepé střevo, tak se nenaučí dobře svařovat či pájet. Co je platné vytvoření obstojného pájeného místa, když je spoj špatně konstrukčně připraven.

Myslím že nikomu tu na fóre nevadí že niektoré vlákno má viacej prispievateľov, že je ako píše jirkati "nekonečné..." Zvlášť to platí ak zoberieme do úvahy, že niekto píše viac iný menej zrozumiteľne ale to je čiastočne podmienené aj technickou vyspelosťou čitateľa. Z takmer každého príspevku sa dá vybrať niečo užitočné a viac príspevkov len odzrkadľuje to, že o danú problematiku má záujem viacej ľudí a preto je len dobré že sa tu otvorila. Ja za seba týmto ďakujem všetkým, ktorí do tohto fóra prispievajú!!!
jirkati: môžeš prosím trochu rozviesť ako si myslel toto?: Co je platné vytvoření obstojného pájeného místa, když je spoj špatně konstrukčně připraven
Ďakujem

Editoval Juraj K (02-01-2017 07:54:47)

Offline

 

#45 02-01-2017 16:39:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3459

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Ano, mohu.
Pájený spoj nelze zatěžovat osově, tedy k tahu za pájené místo. Pájený spoj je adhezní, tedy lze jej namáhat pouze ve smyku. Je tedy nesmysl pájet dva plechy natupo, nebo koutový spoj namáhaný tahem. Plechy se musí překrýt aspoň 10 x tl. plechu.
Ještě je potřeba rozlišit pájení natvrdo a naměko. Rozdíl je v použitých teplotách. Spoje ze tvrdého pájení dosahují u Al slitin až 75% pevnosti základního materiálu, spoje z měkkého pájení nedosahují nikdy ani 40%.
Vynikající literatura je "Pájení" od slovenského autora jménem Ruža. Tato kniha se dá občas sehnat v antikvariátech, nebo vypůjčit v dobrých technických knihovnách.
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1842
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1je … 1jen%C3%AD

Offline

 

#46 02-01-2017 17:24:13

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1781

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Kdysi dávno (už pár desetiletí), když jsem se věnoval vf technice, jsem často pájel uzemňovací Cu dráty na hliníkové stínící kryty vf cívek. Zkoušel jsem různá dostupná tavidla, pájecí vodičky na hliník a různé druhy měkkých pájek, se zinkem i bez něj, různé způsoby mechanického čištění před pájením. Dařilo se někdy dobře, jindy hůř, ale nikdy, i když se pájka po hliníku krásně rozlila, nedosáhl spoj nějaké lepší mechanické pevnosti - vždycky šla z hliníku pájka kolmým tahem za připájený drát poměrně snadno odloupnout. U spojů na Cu je toto věc neznámá.
Podle mně je měkké pájení Al na nějaké konstrukční spoje (a ještě třeba dynamicky namáhané) nespolehlivé, alespoň tedy s běžnými komerčními přípravky.

Offline

 

#47 02-01-2017 18:48:44

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Tak teda podľa toho čo píšete sú videa na túto tému asi jeden veľký podvrh, či?  Ihlan tu dal jedno takéto, pozrite si prvé dve minúty...
https://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw

Offline

 

#48 02-01-2017 18:56:31

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1781

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Já jsem psal o měkkém pájení cínovými pájkami, Durafix je něco jiného.

Offline

 

#49 02-01-2017 19:09:25

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Že záleží na použitej pájke ak tomu dobre rozumiem. Jednoducho povedané, že mäkké spájkovanie je so spájkou s nižšou teplotou tavenia, a tvrdé so spájkou kde je bod tavenia vyšší? Inak, postup je totožný?

Offline

 

#50 02-01-2017 20:15:59

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1781

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

V podstatě to tak je, používají se ale jiná tavidla, i s ohledem na pracovní teplotu pájek.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS