SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 11-02-2017 20:51:40

6six6
Člen
Registrovaný: 11-02-2017
Příspěvky: 104

Směr svařování tigem

Dobrý den,
omlouvám se za téma, ale nenašel jsem v příspěvcích dostatečnou odpověď.  Jedná se mi o technické a technologické řešení, včetně dopadů na kvalitu a metalurgii sváru.
Svářím poprvé tigem cca týden, připravujeme novou oddělenou svařovnu pro hliník a další oddělenou pro nerez.
Ve svařovně hliníku připravuji poměrně velkou a složitou konstrukci budoucího systému uchycování jednotlivých dílů svařovaných konstrukcí.
Jedná se o konstrukce z trubek ,kde je málo místa pro svažování, vnitřní prostor 20 cm, foto se pokusím vložit.
Svážím oběma rukama bez problému, čili pokud se někam nedostanu pravou, bez problémů to svařím levou, ale přesto jsou místa, kde ani toto nepomůže, prostě se tam hořákem nevymotám , tak abych šel při svařování hořákem za drátem.
V některých zoufalých místech jsem proto část sváru prostě hnal drát za hořákem, čili obráceně. Svár pohledově je kvalitní, nevznikají mi okysličené vady ani jiné projevy.
Můj dotaz pro zkušené v tomto je: Nakolik se změní vlastnosti, pokud se změní. Opakuji, že vzhled svárů je totožný se správným způsobem sváření.
Ještě jednou se omlouvám, že s tím otravuji zde, chtěl jsem to technologicky řešit u našeho distributora plynů, elektrod a drátů , nehledě na to, že noý tig jsem kupoval také u nich. Je pravdou, že jen ten nejlacinější Alfain, než doinvestujeme obě nové svařovny. Do provozu jsem u nich poptal Lorch 200 T.
A koneckonců to je ten důvod proč mne tak šíleně vytočili, skutečně dbáme na důsledné dodržování technologických postupů, proto i ta investice do oddělovaných svařoven.
Když jsem tento dotaz vznesl u jejich ,,technologa,, odešel na poradu za kolegou a skrz dveře ho slyším : Ty vole je tady zas jeden K..kot co má skur..nej  Alfain a dělá nějaký vlny jak dodržovat technologii s takovou srač..ou . Plus další nepublikovatelné výlevy.
Musím se přiznat, že po 35 letech řemesla mne to urazilo. No nic nedám jim už vydělat ani korunu, pánům manažerům.

Za odpovědi Vám děkuji, foto se pokusím vložit.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7735_img_20170211_150319.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7735_img_20170210_174409.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7735_img_20170211_150353.jpg

Zdeněk

Editoval 6six6 (11-02-2017 21:11:16)

Offline

 

#2 11-02-2017 21:58:24

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3517

Re: Směr svařování tigem

Sice jste nenapsal o jakou tloušťku stěny trubek se jedná, ale i tak se mi ty sváry zdají velmi velikostně předimenzované. Větší velikost sváru než a = 0,7t je zbytečná a drahá. Kresba svárů by se podstatně nechala zlepšit lepším využitím pulzního svařování. Konstrukce na obrázcích není nijak zvlášť složitá, pro TIG svařování by stačilo použít zkrácenou verzi hořáku TIG bez zadní "tyčky". Pokud by se ale mělo jednat o větší rozsah zakázky s trvalejším průběhem vyplatilo by se uvařovat o metodě svařování MIG-pulz, která je oproti TIGu až třikrát produktivnější i kvůli menším deformacím a časům rovnání po svařování.

Offline

 

#3 11-02-2017 22:31:38

6six6
Člen
Registrovaný: 11-02-2017
Příspěvky: 104

Re: Směr svařování tigem

Děkuji za reakci, tl trubky je 5mm průměr 50mm, zkrácený kryt elektrody mám, přesto se místy nevejdu ,největší volný prostor uvnitř konstrukce je 20/20 cm. Tam se nenacpu ,,případně nevidím do lázně.
Nejedná se o svaření jednotlivých komponentů ,ale o jejich svaření na místě k sobě. Zde již není možnost otáčet atd.
Primární dotaz, zda se nějak mění vlastnosti sváru, když vařím tigem opačným směrem .
Toto samozřejmě jen v nezbytných místech a vždy jen méně než 25% délky konkrétního sváru.
Perspektiva fotky klame, ale délka konstrukce je 10 metru ,proto tak masivní sváry. Souběžně budou dva tyto portály a mezi nimi stejně masivní stavitelné příčníky, plus externí přípravky plus váha výrobku, takže masivnost je primární.
Nechci něco opravovat, nebo doresovat v budoucnu.

Zdeněk

Offline

 

#4 11-02-2017 23:00:51

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3517

Re: Směr svařování tigem

Na zkráceném hořáku s délkou cca 60 mm až po špičku elektrody nevidím problém s přístupem. Svařoval jsem s takovým na tlakových systémech elektráren s mezerami mezi trubkami 30 mm a pod RTG kontrolou a jde to.  Takže 200 x 200 mm - to je prostor na tancování.
Ale vážně. Větší svár než a = 0,7t nepřináší žádné pevnostní výhody, jen vyšší spotřebu drátu a el. energie, zkuste si to nakreslit a spočítat tahová a smyková napětí. Pokud část sváru skutečně nedokážete svařovat "dopředu" tak se snažte aspoň dodržet kolmost hubice vůči sváru. Musíte vidět, že se základní i přídavný materiál skutečně současně natavují. Kvůli deformacím ukončujte sváry zásadně na špičkách průniků.

Offline

 

#5 11-02-2017 23:29:14

6six6
Člen
Registrovaný: 11-02-2017
Příspěvky: 104

Re: Směr svařování tigem

Děkuji za špičkovou a vyčerpávající odpoved.
Možná jsem nevysvětlil srozumitelně, nepolemizuji o velikosti přístupu, jen místy nevidím prostě klasickým způsobem svařování do lázně .
Velikost sváru chápu, rozumím a souhlasím, hlavní komponenty jsou sloupy pro Music stage. Renomovaný výrobce Tomcat. Já doplňují jen spojové sváry ,kžížová spojení atd ,cca jen 15% sváru. Jejich polotovary jsem použil ,protože splňují nejpřísnější nároky na jakost materiálu atd. Všichni víme jak obrovská pódia se z těchto komponentů dají postavit.
Velikost jejich sváru byla taková jak je vidět ,tak jsem prostě valil stejné, zčásti i kvůli estetické stránce. Jisté je že Tomcat jako výrobce pouziva pulzní mig a možná i nějaké cnc svařování ,protože tohle vařit ručně by byly galeje.

Offline

 

#6 12-02-2017 01:02:54

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Směr svařování tigem

Na to že vaříš týden tak je to velice slušný a to ještě s Alfou. Já vařím Froniem asi dva roky a tak dobře bych to asi nezavařil. Neděláš si náhodou tak trochu srandu? Jinak takové věci by jsi neměl vařit ani se základním kurzem.  Jedná se o závěsné konstrukce , něco prdne a jdeš bručet.

Offline

 

#7 12-02-2017 07:49:01

hmota
Člen
Registrovaný: 07-02-2012
Příspěvky: 95

Re: Směr svařování tigem

Na značce svářečky nezáleží ale 200A je na trubky se stěnou 5mm zoufale málo.Na takovou práci potřebujete výkonnou mašinu a samozřejmě s vodním chlazením hořáku.
Ale na to jistě časem přijdete sám.

Offline

 

#8 12-02-2017 09:15:04

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Směr svařování tigem

Hmota  To jsem si také říkal ale zase když vařím něco podobného  začínám někde na 180 a po vnesení tepla stahuješ někde na 120-140amper.mi tedy stačí Fronik Magic Wave 2200 ale hořák mám TTG2600 je to největší dostupný hořák na plyn . Mít ale takovou práci jdu určo do vody. U takové práce bych asi šanci neměl.   A Hmota....  mi se to stejně nějak nezdá, že po týdnu na TIGu s Alfínem  má takové svary. Nebo já se po dvou letech moc nenaučil. To je také možné.

Offline

 

#9 12-02-2017 11:12:34

6six6
Člen
Registrovaný: 11-02-2017
Příspěvky: 104

Re: Směr svařování tigem

Děkuji za rady,
Odpovím na vaše podněty.
1/ Vázne je pravda že tigem se nervuji týden, jinak mimo autogenu ostatními technikami 30 let, nejčastěji elektrodou.
2/ Pravda je ,že 200 A Alfa in bez vody je slabá a celkově je výkon a kvalita obsluhy a práce s ním poplatná ceně, až doinvestuji ty svařovny plánuji nejspíš Lorch 200T, případně si nechám poradit z praxe. Tento Alfa in budeme dál používat jen na tvrdonávary ,takové cca 2-3 mm návary na hranách, je tam celkově agresivní a vlhké prostředí a nechce se mi obětovat tam nic dražšího.
3/ Konstrukce na fotce není výroba, je to naše vnitřní vybavení svařovny ,je to část takového portálového stolu,  přesněji jeho polovina. identická bude na druhé straně, mezi nimi budou pojízdné příčníky pro variabilní přesné fixování přípravků atd. Proto i ta rozbouraná podlaha, abych tam vložil elektrorozvody, vzduch atd a nešlapal po hadicích a kabelech. Ani ve snu bych si nedovolil pouštět se do výrobku nějaké nosné konstrukce typu Stage atd.

Offline

 

#10 12-02-2017 17:46:22

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Směr svařování tigem

To vše zní velice rozumně, at se daří

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS