SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 08-10-2017 07:15:22

MartinK
Člen
Registrovaný: 08-10-2017
Příspěvky: 3

Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Dobrý den, pružinová ocel 14260 je nesvařitelná a potřeboval bych poradit ohledně jejího spojení,  najde se tu odborník co by si věděl rady a poradil? Řeším otázku zdali je možné aplikovat tvrdé pájení a za jakých podmínek? Děkuji za rady..

Editoval MartinK (08-10-2017 09:55:49)

Offline

 

#2 08-10-2017 10:37:15

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 379

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Tvrdé pájení je možné aplikovat, akorát už to potom nebude pružinová ocel, ale ocel pevnosti tvrdé pájky. Jole.

Offline

 

#3 08-10-2017 13:55:41

MartinK
Člen
Registrovaný: 08-10-2017
Příspěvky: 3

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Ok,děkuji. V místě spoje není zapotřebí pružnost ale  jde o zajištění proti protočení kde není možno použít jiné spojovací materiály.
Ještě se zeptám jakou by jste doporučil pájku a popř. tavidlo?

Offline

 

#4 08-10-2017 14:42:39

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

v technickych listoch je pisane že 14260 -zvaritelnost obtiažna...potom by sa mala dat zvarat, ale ako? čim? ani niklom? tigom?


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#5 08-10-2017 15:34:48

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3421

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Tarzane - svařitelnost obtížná = nesvařitelné. Podívej se na chemické složení, spočítej si uhlíkový ekvivalent a pohledej možnost takového spoje.

MartinK - pájený spoj skutečně nemá srovnatelné vlastnosti s pružinovou ocelí. Je nezbytné ještě další mechanické zajištění. Např. mnohem pevnější spoj vytvoří kovářské svařování. Jenže to už dnes mnoho lidí neumí.

Offline

 

#6 08-10-2017 16:54:32

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

jirkati napsal(a):

Tarzane - svařitelnost obtížná = nesvařitelné. Podívej se na chemické složení, spočítej si uhlíkový ekvivalent a pohledej možnost takového spoje.

MartinK - pájený spoj skutečně nemá srovnatelné vlastnosti s pružinovou ocelí. Je nezbytné ještě další mechanické zajištění. Např. mnohem pevnější spoj vytvoří kovářské svařování. Jenže to už dnes mnoho lidí neumí.

Svařují se i problematičtější oceli, třeba nástrojové s uhlíkem přes 1%, tady je to ještě docela v pohodě smile
Já bych ty údaje o svařitelnosti bral spíš jako info, aby někdo takové materiály nenavrhl na výrobu svařenců, nikoliv jako info, že to nelze ani ve vyjímečném případě svařit. I když jsou samozřejmě i takové případy.
Je to jen otázka vhodného postupu a použitých přídavných materiálů, technologické a finanční náročnosti.
Postup je obvykle stejný - pomalý a rovnoměrný ohřev na poměrně vysokou teplotu, její udržování i při svařování a pomalé ochlazování.
Pokud je to nenáročný spoj, jen pojistka proti protočení, vyhoví jako přídavný materiál i běžná bazická elektroda a ohřev na alespoň 250°C, pak chladnutí v zábalu.
Pokud by šlo o náročnější spoj na pevnost a tažnost, chtělo by přechodovku CrNi 29/9, např. UTP 65 je dostupná za ca. 800,- Kč i v 1 kg minipaku.
Ještě lepší varianta je materiál na Ni bázi typu NiCr 70/20, např. UTP 068 HH, též dostupná v minipaku 1 kg. Tady je cena vyšší, ca. 1 500,- Kč, ale dá se trochu ošulit i ten předehřev.

Offline

 

#7 08-10-2017 17:10:46

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

super, ta utp 68 hh sa mi tu povaluje v regali. pytam sa lebo by som chcel niečo fušovat aj do kovačskeho remesla a tam sa mi zda že sa ta pružinovka často použiva.
všetko zvarat zas kovačskym sposobom može byt zdlhave a neprakticke a naročne na čas
dik sa utechu


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#8 08-10-2017 17:17:36

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3421

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

JardaK - někdy se dají svařit i věci skoro nemožné, někdy ne. V daném případě bohužel vůbec nevíme, oč se jedná. Může to být listová pružina na osobním autě, může to být upevňovací oko na pružinovém lisu, ale taky to může být očko na mechanismu na uzavírání zavařovacích lahví.
A některé "obtížně svařitelné" materiály prostě kvalitně svařit nejdou. To přece oba víme.

Offline

 

#9 08-10-2017 17:57:40

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 844

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Hmm, trošku toho teplíčka a švajcla bych to Welco 1660 T a bude.....zdravím

Offline

 

#10 08-10-2017 18:21:20

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1776
Web

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Jen pozor  pružinových ocelí je daleko víc než jen 14 260...


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#11 08-10-2017 18:33:53

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

ešte tu mam grini 7 , možno aj tie by šli na to neako použit?
napriklad na zvarenie pružiny na buchar.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/6533_grini7.png


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#12 08-10-2017 20:07:55

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 596

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Jeden nožiar  robil malé kosáky japonského štýlu takzvané kamy a tiež zváral čepel z pružinovky na lešenársku trubku.Vraj s tým nemal žiaden problém.-tuším použil EB121 ale už som si nie celkom istý.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#13 09-10-2017 12:50:27

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2718

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

jirkati napsal(a):

JardaK - někdy se dají svařit i věci skoro nemožné, někdy ne. V daném případě bohužel vůbec nevíme, oč se jedná. Může to být listová pružina na osobním autě, může to být upevňovací oko na pružinovém lisu, ale taky to může být očko na mechanismu na uzavírání zavařovacích lahví.
A některé "obtížně svařitelné" materiály prostě kvalitně svařit nejdou. To přece oba víme.

Co takhle svařování výbuchem?
ptám se spíš teoreticky, protože to asi nikdo doma dělat nebude, ale co jsem viděl, dají se tím spojit jinak úplně nesvařitelné materiály.
Nevím, jak to je rozšířené, ale svého času takové díly na veletrhu v Brně vystavovala Syntézia Semtín u Pardubic.

Offline

 

#14 09-10-2017 13:13:13

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 799

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Ultrazvukom tiež, ale nie doma.

Offline

 

#15 09-10-2017 13:35:12

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3421

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Jo, kdyby tu byl někdo, kdo se v hluboké minulosti v Košických železárnách přimotal k plátování desek z uhlíkových ocelí nerezem výbuchem, měli bychom to z první ruky.

Offline

 

#16 09-10-2017 14:33:42

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 596

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Bývalý kolega spomínal že zváranie výbuchom používali v Trnave na výrobu bimetálov.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#17 09-10-2017 16:17:41

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 799

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Áno, bimetaly, pokiaľ viem sa robili takýmto spôsobom. Tak isto aj cupal plech.

Offline

 

#18 09-10-2017 16:36:48

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1067

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Určitě ano, to je velmi podobný materiál, jako ty UTP 068 HH.

tarzan napsal(a):

ešte tu mam grini 7 , možno aj tie by šli na to neako použit?
napriklad na zvarenie pružiny na buchar.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … grini7.png

Offline

 

#19 09-10-2017 19:21:16

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2275

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Delali to i v Semíně to svarovani vybuchem.Ps :plech predtim ohoblovali na sepingu.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#20 09-10-2017 19:24:19

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

vdaka za rady, ale ešte by som mal dotaz na ludi so skusenostami ako by sa  spravala pružinovka pri zvarani metode tigom


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#21 09-10-2017 20:40:06

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2275

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

No nevim co je k nepochopení ze 14 260 je nesvaritelna tedy pokud definujeme svar jako spoj definovanych vlastností což v tomto případě není a na tom nic nemění ani použitá metoda sváření.Možná pokud by jste přesněji definoval problem(fotka vykres) pak by bylo možno zvažit  poradit i jine řešení.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#22 09-10-2017 21:06:15

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

bude to asi takto najlepšie, konkretnu  vec odfotit a poradit sa,

Editoval tarzan (09-10-2017 21:07:40)


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#23 09-10-2017 21:36:33

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1776
Web

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

Jestli máš prasklý pero na pružinovém svazku na bucharu,tak zapomeň na to že by to po svaření vydrželo.2-3 cykly při kování silnějšího materiálu a praskne to vedle v přechodovém pásmu.Řešení je výměna za nový kus.Nouzovka bez záruky je rozebrat svazek,prasklé pero podložit plechovým pásem(předtím je možné ho ze spodní tahové strany svařit),nahoru naložit plech.Když už to bude rozebrané očistit a promazat Molykou nebo grafitkou.Nicméně pořád je to taková oprava neoprava.Jedno dvě prasklá pera ve svazku se dají nahradit suchým  pružným dřevem(jasanové luby)

Editoval Ládes (09-10-2017 21:39:37)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#24 09-10-2017 22:16:19

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 437

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

hm, dobra rada, pomaly davam buchar ajax1 dokopy(cely som ho rozobral), ešte ked bude čas  spravim konzolu pod motor a potom ho skusim,
ale vidim že pera sice nie su prasknute ale  su dost pohrdzavene a neverim že vela vydržia,tak chcem byt na to trochu pripraveny,
škoda že tie pera sa jasenovym drevom daju nahradit max. dve....škoda že nie všetky , jasena tu mam dost...big_smile

Editoval tarzan (09-10-2017 22:16:48)


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#25 10-10-2017 08:39:24

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1723

Re: Lze provést tvrdé pajení pružinové oceli 14260 ?

MartinK napsal(a):

Ok,děkuji. V místě spoje není zapotřebí pružnost ale  jde o zajištění proti protočení kde není možno použít jiné spojovací materiály.
Ještě se zeptám jakou by jste doporučil pájku a popř. tavidlo?

Myslím, že vám ještě nikdo na tuto otázku neodpověděl - byla by vhodná prakticky jakákoliv stříbrná pájka, nejlépe obalená s tavidlem, průměr podle toho, jak velký bude spoj. Prodávají se i jednotlivé kusy. Na černou ocel se dá použít i mosazná pájka a tavidlo borax, ale ta vyžaduje vyšší teplotu.
Nevím, o jakou záležitost se jedná, ale pokud by to bylo technicky možné, bylo by lepší pro zajištění ocel provrtat a zajistit třeba šroubem, nýtem nebo zbroušeným čepem. Vrtáky do kalené oceli se běžně prodávají, tuším že od 3 mm.

Editoval Zdenek11 (10-10-2017 08:53:26)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS