SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-10-2017 14:24:20

peprnik
Člen
Registrovaný: 07-05-2014
Příspěvky: 395

Odlívání

Chtěl bych se zeptat, zda někdo nevíte, kde by se dal sehnat "Greensand" pro dělání formiček na odlívání hliníku/mosazi. Hledám asi blbě, jak se to jmenuje v češtině a kde se to dá okolo Brna sehnat.
Dík

Offline

 

#2 10-10-2017 14:28:16

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

Takmer presne pred rokom 10-12/2016 sme to tu riesili( Tusim v teme PB horak)

Zlievarensky piesok alebo zmes bentonitu(macaci zachod granule) a piesok
ale treba to zomlet dost zle sa to melie. je dost babracka.
Problem je to preosievanie lebo treba ziskat rovnomernu zrnitost a velmi jemny prach.
Osobne som to drvil v kavovom mlynceku nahrubo a potom "ball mill"(*) na jemno je to hrozne pracne.
Tu podstielku maju za €0.40/5l uplne bezne v TESCU mozno aj v CZ ale ako som pisal pomala prasna hnusna robota.
Medzicasom som ziskal kontkt na hotovu zmes viac je tu

www.keramost.cz/cz/produkty/bentonity/charakteristika-bentonity
www.amepo.cz/cz/article/slevarenske-pisky
http://www.kerkosand.sk/p_vyrobky.htm
http://najpi.sk/vyrobny-program
PR3-PR33 (Povodinske pisky) www.pisky.cz

Hladaj

Formovacia zmes SPM70
Zlievárenské a sklárske piesky
Fireclay na ebay-i
Petrobond Wiki lepsie detaily viac sa lepi ako Greensand ale smrdi a hodi obsahuje olej

Dalsi celkom dostupny zdroj su firmy kde robia odlievanie
akurat sa treba snazit dostat do vyroby s flaskou nie do kancelarie tam som nikdy nepochodil.

Tolko moje poznamky k teme budem rad ak niekto pride s niecim novym a dostupnym.

*) na to som zhanal tie ocelove gule tongue ak nepojde link vyhladat tovar E/361-25

Aby priame linky na umakov tovar fungovali treba mat z ich eshopu nastavene nejake cookies.
Cize treba otvorit najprv toto a potom sa vratit na forum a kliknut na tie moje linky
Ale nezatvarat eshop a prehliadac aby zostali ulozene tie cookies.
A dakujem za tip na gule sak on uz vie kto wink

Update 3.marec.2018
Ja som cloviecik co ked nieco zacne tak ho to len tak nepusti a pripajam nejake video o
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3922_yt_mix_zmes2.jpg
Lokalna kopia v pripade ze byt YT zmizlo

Editoval ihlan (03-02-2018 13:17:07)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#3 10-10-2017 15:54:37

peprnik
Člen
Registrovaný: 07-05-2014
Příspěvky: 395

Re: Odlívání

Ihlan díky. Dám vědět, jak jsem dopadl. K tomu IT je potřeba i něco hmatatelného, tak se hrajeme.

Offline

 

#4 10-10-2017 16:35:28

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

https://www.kutilov.cz/jily/kaolin--bily-jil--prirodni/ ak si pozries tie zlozenia tak Fireclay by mal obsahovat Kaolin
len tam treba asi poznat tie pomery aby si z toho nevypalil tehlu big_smile

Editoval ihlan (10-10-2017 16:36:24)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#5 14-10-2017 21:07:08

Carcharot
Člen
Registrovaný: 17-07-2015
Příspěvky: 172

Re: Odlívání

Nedokážu představit jak v domácích podmínkách chceš zvládat tavení AL nebo mosazi, zvlášť pak dodržování tavicích a licích teplot... Bez příslušných znalostí ztráta času a surovin... Platí jak pro mosazi tak AL.

Offline

 

#6 14-10-2017 22:06:58

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 855

Re: Odlívání

Ide to, aj pomerne malým PB horákom v čiastočne uzavretom priestore. Pieska zo žiaru-odolného materiálu. Tiež to ide v klasickej vyhni.

Offline

 

#7 15-10-2017 08:16:33

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1130

Re: Odlívání

Carcharot napsal(a):

Nedokážu představit jak v domácích podmínkách chceš zvládat tavení AL nebo mosazi, zvlášť pak dodržování tavicích a licích teplot... Bez příslušných znalostí ztráta času a surovin... Platí jak pro mosazi tak AL.

Najhorsie je ked sa najde nejaky blbec a ukaze ze to ide big_smile
Napr http://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic … mp;t=10699
http://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic … mp;start=0

Offline

 

#8 15-10-2017 10:46:51

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2780

Re: Odlívání

To bude asi jako spousta jiných věcí. Musí se studovat teoreticky a současně investovat čas, peníze a materiál do zkoušek.

Offline

 

#9 15-10-2017 18:32:52

Carcharot
Člen
Registrovaný: 17-07-2015
Příspěvky: 172

Re: Odlívání

Atlan napsal(a):

Carcharot napsal(a):

Nedokážu představit jak v domácích podmínkách chceš zvládat tavení AL nebo mosazi, zvlášť pak dodržování tavicích a licích teplot... Bez příslušných znalostí ztráta času a surovin... Platí jak pro mosazi tak AL.

Najhorsie je ked sa najde nejaky blbec a ukaze ze to ide big_smile
Napr http://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic … mp;t=10699
http://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic … mp;start=0

No já neříkám že to nejde, ale v domácích podmínkách a navíc bez znalostí základních slévačských postupů ( vtoky, nálitky, odplynění formy atd..) znalosti tavení (teploty - tavicí, udržení na určité teplotě, očkování a čištění taveniny) a v neposlední řadě i řemeslné zručnosti je to plýtvání čase a materiálem, za tím si stojím.
Ono ,,odlít" kostku hliníku kterou hodí do šrotu umí kde kdo, ale udělat doma funkční odlitek je pro laika skoro nemožné, ono totiž slévačina je věda smile

Offline

 

#10 15-10-2017 19:39:16

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1130

Re: Odlívání

Poniektory odlievaju placky a sustruzia z nich remenice. Samozreme treba natahat rozumy, material na to. A pojde to. Zase ne kazdy ma to ma schopnosti. Ale tvrdit ze to doma nejde....
Aj ten cernoch v afrike zvladne roztavit stare hlinikove nadoby a do piesku odliat novy tanier. A to na to nema nejak speci veci. Akurat africky piesok. Proste kto vie tak vie. Tiez to nerobil prvy krat.

Okrem toho ludstvo uz par storoci odlieva kovy tak ze az taky problem to nebude. Veci ide kupit vedomosti su, vysledok zacisi od casu a financii.

Problem nastava pri odlievani clenitych veci tam zacina to prave zlievarske umenie ako navrhnut formu ake otvory na vtok materialu atd.

Editoval Atlan (15-10-2017 19:43:19)

Offline

 

#11 16-10-2017 16:31:36

Carcharot
Člen
Registrovaný: 17-07-2015
Příspěvky: 172

Re: Odlívání

Nikde netvrdím, že to doma nejde, jen dokola píšu, že pro laika je nemožné vytvořit funkční složitější odlitek..A bez urážky, ale srovnávat nějaké patlání černocha v Africe, nebo domácí výrobu řemenic se slévačinou je blbost...  A že to lidstvo pár století dělá, neznamená to že je to jednoduché...podle toho by teda znamenalo, že třeba kovařinu může dělat kde kdo, není problém, kovadlina a uhlí je k dostání v každým bau a foukat do toho může třeba vysavačem...  roll

Offline

 

#12 16-10-2017 18:32:17

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2087

Re: Odlívání

V domácích podmínkách se dá z barevných kovů odlévat víceméně kde co... My jsme zkoušeli odlévat z bronzu dýky... Bronz jsme zkoušeli míchat z mědi s přídavkem cínu. Pokud se to s cínem přehnalo bylo to moc křehké, když ho bylo málo zase to bylo měkké... Taky jsme odlévali z hliníku repliky mincí. Taky to nebylo nic moc složitého. První jsme to dělali na kovářské výhni, později na vytvořené peci s hořákem na PB... formy jsme dělali ze žáruvzdorných desek (náhrada šamotu) Jsou měkké a dobře se opracovávají. V případě mincí stačilo mezi dvě desky dát tu minci a zmáčknout k sobě... wink

Jedno videjko: https://youtu.be/mQFE7kTrI0E smile


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#13 16-10-2017 19:23:08

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1130

Re: Odlívání

Na youtube je plno videii ze to ide. Takze skoda slov.
Ta vtipná afrika je tu
http://youtu.be/jxZ5iU-8C10
Tak ze ked to ide tam, tak tu duplom.

Tak ze ak niekto potrebuje a ma chut odlievat. Kludne moze da sa to doma zvladnut.

Editoval Atlan (16-10-2017 19:25:59)

Offline

 

#14 17-11-2017 09:46:19

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

Legenda na Youtube coho sa chytil to spravil dobre aj ten jeho serial o odlievani je pekny
https://www.youtube.com/user/myfordboy/ … _polymer=1


https://t14.pixhost.org/thumbs/449/57058260_video-zvon.jpg
Stoji za pozretie sice to ma dost pornate ale aj tak HEJ ide mu to HEJ smile (zaloha videa)

Na ALU by mal stacit aj kremicity piesok s vodnym sklom akurat ze po pouziti je to specene a tvrde.

Editoval ihlan (17-11-2017 19:11:50)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#15 17-11-2017 20:23:30

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3237
Web

Re: Odlívání

ihlan napsal(a):

Tolko moje poznamky k teme budem rad ak niekto pride s niecim novym a dostupnym.

co zkusit poprosit někde v slévárně?  Tam se toho všude válí hromady. big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#16 18-11-2017 00:29:35

Aleš_
Člen
Registrovaný: 13-05-2008
Příspěvky: 425

Re: Odlívání

Shánět slévárenský písek, pracně se dělat s formou... přitom hotové formy máte v přírodě bez práce a jaké jsou z nich parádní odlitky https://www.youtube.com/watch?v=8Xvsxarw-J0 :-D

Offline

 

#17 18-11-2017 08:28:33

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

bourač napsal(a):

co zkusit poprosit někde v slévárně?  Tam se toho všude válí hromady. big_smile

Tu som to #2 spominal konkretne zlievaren trnava ale nieje to take jednoduche sa dostat do arealu a 2 vedrami aj von.
na email castokrat ani nereaguju a to som skusal aj tam kde odlievaju zvony oni pouzivaju jednorazove hlinene formy
A to nepatrim ktym ktorych nejaky SBSkar na vratnici otoci... ked som sa dostal do reaktorovej miestnosti big_smile

Problem je inde. Kupit tonu nieje problem ale v malom a ziskat dostupny zdroj je problem ak to nema ist z ciny.
Teraz cakam na odpoved z jednej firmy maju 25-50kg vrecka tak uvidim potom sa podelim stymi ktori to potrebuju.

Mravce poznam par rokov ale to je forma ako pri zvonoch nejde to pouzit opakovane narozdiel od toho ilu.

Editoval ihlan (18-11-2017 09:07:19)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#18 18-11-2017 08:49:19

Robi G
Člen
Registrovaný: 15-09-2014
Příspěvky: 978

Re: Odlívání

ihlan napsal(a):

A to nepatrim ktym ktorych nejaky SBSkar na vratnici otoci... ked som sa dostal do reaktorovej miestnosti

Ešte väčší frajer by si bol keby sa ti to podarilo za prevádzky smile

Editoval Robi G (18-11-2017 09:19:45)

Offline

 

#19 18-11-2017 09:08:54

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

Ved zvaraci sa tam teraz dostanu za prevazdky akurat vedlajsieho  bloku big_smile
Kto ma zaujem si pozret ako vyzera reaktor vznutra moze ist do rakuskej elektrarne kusok od hranic

Editoval ihlan (23-11-2017 09:42:42)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#20 18-11-2017 09:33:50

Robi G
Člen
Registrovaný: 15-09-2014
Příspěvky: 978

Re: Odlívání

Aj v Paksi v Maďarsku si môžeš pozrieť nedokončený reaktor. Učia sa tam aj naši budúci špecialisti. Tá elektráreň má tiež zaujímavý príbeh.

Offline

 

#21 23-11-2017 09:02:37

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

No hura konecne nejaky dodavatel ktory nema problem s kyblom piesku a nie 3tony minimalny odber (pdf)
(stalo ma to len 10 emailov na zlievarne z toho 2 odpisali ...a tyzden pingpongu.... este mam PDFka nahodim neskor)

http://www.zoofit.cz/zahradni-potreby/s … sky-pisek/ samotny piesok nestaci treba pojivo
este sa da kupit tam kde robia umeletravniky tym to zasypavaju ale oni maju vacsiu frakciu.
keby som sa nebal ze mi tu zacnete pieskovat tak by som dal link aj na tieto piesky big_smile

Firmu Grapa treba telefonicky/emailom nieje na ich webe. Zmes vyzera takto netreba nic pridavat. Tech list a pdf
kontakt Jiří Blažek   GRAPA, s.r.o.  K Jakubu 70  284 01 Kutná Hora, Karlov +420 602 954 244 email: office.grapa@ ich_domena.cz
Troska teorie Odlievanie Hliniku (pdf) Zaklady zlievarenstva

IVBLNGVqalBPMXJSZS81MjcyNzQwOTMyNTM5Nzg3MjY0LSFWMEw0OVVoS3hSdUkvMTgwNzczNDk3NzYwNzUK

Editoval ihlan (24-11-2017 18:55:21)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#22 23-11-2017 16:37:17

Carcharot
Člen
Registrovaný: 17-07-2015
Příspěvky: 172

Re: Odlívání

Všecko pěkný, ale ten scan o základech slévárenství platí pro litiny, AL se chová jako tavenina jinak. Ale jako úvod do problematiky pro laiky dobrý.
Neber to prosím nijak zle, já dělal ve slévárně na licí litiny 8 let a na AL 1,5 roku, tak si troufám tvrdit že o tom něco málo vím. Proto na mě působí ty řeči o ,,domácím" odlévání asi tak, jako na profi svářeče řeči o tom, že laik přece svaří to co on strojkem z bau, protože to tak dělá kdejakej afričan, chápeš wink
Není to nic osobního..

Editoval Carcharot (23-11-2017 16:38:38)

Offline

 

#23 23-11-2017 18:56:09

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2278

Re: Odlívání

Pozri dost ludi si to chce skusit - len si nemozem spomenut ako sa vola uzivatel z fora co mi naposledy otom pisal (slovak)
Ak si tam robil co keby si napisal kde kupuju tu profi zlievarensku zmes tongue To co ja chcem doma zvladnem olovo a alu.
Ja sa nechystam robit rozvod motora ale taku nahradu niecoho pokazeneho a zavazie velmi divneho tvaru tak do 20cm

Pre Atlana prispevok podomnou ja o CNC viem aj fmodelovi snim som riesil piesok pred rokom a odlievania je kopa
Keby som pridal novy prispevok budeme sa hadat ze to ide nejde a tema v haji tak to som to dopisal sem.

Editoval ihlan (24-11-2017 17:19:39)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O

Online

 

#24 24-11-2017 08:31:32

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1130

Re: Odlívání

Offline

 

#25 25-11-2017 09:48:55

Carcharot
Člen
Registrovaný: 17-07-2015
Příspěvky: 172

Re: Odlívání

Ihlan - rád bych ti pomohl, ale už tam nedělám. Co vím, tak se písek dovážel cisternami a pak se míchal, byl to normální bílý křemičitý písek. Jenže u nás se formovalo ne do bentonitů, ale do furanů a tam je to jinak..

Já bych si kdybych chtěl dělat doma, tak bych si sehnal bentonit, křemičitý písek, jemně navhlčil (nesmí to být moc, tavenina se nemá vůbec ráda s vodou!), smíchal a formoval bych do toho.
Za další - rozředit trochu grafitu v čistým lihu až vznikne taková akorát hustá směs a pak nastříkat na povrch formy (zevnitř) fixírkou, nebo opatrně štětcem s jemným chlupem (záleží na tvaru formy a jemnosti detailů) nechat chivlku poschnout a pak zapálit - nenechávat úplně vyhořet, písek se nesmí přepálit!
Sfouknout stlač. vzduchem, nechat odvětrat, zkontrolovat a případné nedotěrky přetřít, zase na chvilku zapálit, sfouknout a může se forma složit. Forma musí být suchá, ale ne úplně tak aby se písek nedrobil, ale zase ne tak vlhká aby to dělalo bordel při lití, doporučuju obrácený postup - od začátku radši sušší a po nějakých zkušenostech po trochách přidávat na vlhkosti form. směsi.

Líh s grafitem po vyhoření udělá na písku jemnou separační vrstvičku, díky které nebude mít odlitek zapečené částečky písku, zkrátka to ,,zatáhne" povrch. Po zapálení je pěkně vidět jak ten nátěr jde z tmavé barvy do světle šedé, to je ten správný moment kdy to sfouknout, po uhašení musí po dotyku na natřené ploše zůstat na prstě jen suchý grafit, ne ta vlhká směs - forma pak moc plynuje a může bouchnout, nebo bude mít povrch odlitku vady.
Samozřejmě ve slévárnách se používají spéci nátěry, jak pro litiny tak pro lehké kovy ale myslím že na ten domácí pokus stačí tohle.

Hlavně apeluju na všechny co to budou zkoušet doma, dávejte velkýho majzla, hliník dělá šeredný popáleniny už v malém množství!

Tavenina při styku s JAKÝMKOLIV STUDENÝM KOVOVÝM předmětem může vybuchnout !! A to tak že doslova, několikrát jsem byl svědkem jak lítala litina 10m do vzduchu z pánve, nic moc zážitek když stojíš vedle...

Takže veškeré předměty kterými budete míchat taveninu, odstraňovat strusku atd, musí být předehřáté min na 150-200°C.
Rukavice, zástěra, obuv  - vše samo kožené, obličejový štít a doporučuju kšitovku (vlastní zkušenost).

Editoval Carcharot (25-11-2017 09:50:09)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS