SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-12-2008 10:48:10

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2734

Pájení nerezi měkkou pájkou.

Zdravím.  Podle výrobců pájek by měla jít nerez pájet bezolovnatou cínovou pájkou Sn s 1 - 3 % Cu a s 1 - 3 % Ag. Potřebuji nebo hodilo by se mi udělat nádobu na míru z plechu tak 0,8 - potravinářské nerezi na med, mošt a podobné účely. Potřebná mechanická pevnost by byla dodána opláštěním zvenku obyčejnou pásovinou a podobným způsobem, těsnost by byla dosažena propájením spojů pájkou. Všechno by mělo být použitelné na potraviny, to znamená v každém případě bez olova, případně bez většího množství jiných toxických kovů. Nádoba by měla vydržet i 100 st C - vypařování a čištění parou. Výrobci tvrdí, že to jde, ale máte někdo konkrétní zkušenosti s konkrétními nerez potravinářskými plechy a s konkrétní měkkou pájkou a tavidlem?

Offline

 

#2 14-01-2009 21:09:26

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 927

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Konkrétní skušenosti nemám , ale viděl jsem prodávat v nejmenované svářecí technice cínovou pájku SnAg3  /teplota tavení cca220¨C / a pájecí kapalinu na nerez/ balení 30 mml. asi za 40 kč./.Z toho usuzuji že to běžně jde.

Offline

 

#3 08-02-2009 17:47:17

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Ano a jde to docela dobře. Ale chce to tu pájku SnAg3 a příslušné tekuté tavidlo. Běžný cín jako SnPb nebo SnCu moc dobře nezatéka a běžná pájecí voda na pozink též není správná varianta.

Offline

 

#4 07-12-2009 16:46:27

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 878

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Sice už je tu něco naťuknuto, ale mám nerezový nápis a na tento nápis ze zadní části byl "nějak" přiletován šroubek...podle rzi byl železný a matroš kolem šroubku vypadalo na mosaz, takže hádám pájeno na tvrdo mosazí..? ....Moje otázka zní jak na tento znak opět dostat dva upadlé šroubky...poraďte jak na to....sehnat si cín SnAg3 a k tomu zde zmíněné tavidlo a připájet to nerezovými šroubky nebo zase ocelové šroubky a mosazí?  Co je pro mě nejdostupnější varianta....velkou pájku 300W bych si možná někde půjčil, ale jde o to nepoškodit nerezový znak.  Toto jsem nikdy nedělal, takže skušenost nulová....pájím jen s cínem.....pájku mám i plynovou...po sejmutí hořáku má úzký plamínek až 1300st.C.   
Díky za rady a pomoc.


TecnoMig 200GD + hořák ABIMIG AT 255 LW + krk na 155,  . 2x 20l CO2, 6L CO2.  Tuson Pegasus 160 AC/DC HP, hořák WP9F, WP17, WP18F vodní chlazení vlastní výroby, Kowax 820 SpeedAir,  Kowax 820 samostatná,  1x 10l + 4x 20l lahev Argon, Plazma Berlan BPS 40 + hořák AG-60, Dnipro-M  SAB-210, Autogen , TecnoTig 205 AC/DC Puls

Offline

 

#5 09-12-2009 18:17:53

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

No tohle asi nebude moc pevnostní spoj. Tak bych to neřešil a klidně to udělal i tím obyčejným cínem a pájecí vodou, co používají klempíři. Ostatně jinou možnost u elektrické pájky ani nemáte. Ne pastu, prodává se i doporučená SnAg4, ale obsahuje mírně aktivní tavidlo, vhodné jen pro měď a slitiny. Pokud můžete pájet plamenem, klidně i propanbutanem, nebo i zemním plynem, o autogenu ani nemluvě, kupte někde u chlaďařů, v Kovoslužbě, nebo prodejně svářecí techniky kde prodávají jednotlivé tyčky, obalenou pájku alespoň se 40% stříbra, bude stát možná 1 ks kolem 150,- Kč. Na mosaz zapomeňte, jde to, ale pracovní teplota 900°C bude na tom nerezu hodně znát.

Discovera napsal(a):

Sice už je tu něco naťuknuto, ale mám nerezový nápis a na tento nápis ze zadní části byl "nějak" přiletován šroubek...podle rzi byl železný a matroš kolem šroubku vypadalo na mosaz, takže hádám pájeno na tvrdo mosazí..? ....Moje otázka zní jak na tento znak opět dostat dva upadlé šroubky...poraďte jak na to....sehnat si cín SnAg3 a k tomu zde zmíněné tavidlo a připájet to nerezovými šroubky nebo zase ocelové šroubky a mosazí?  Co je pro mě nejdostupnější varianta....velkou pájku 300W bych si možná někde půjčil, ale jde o to nepoškodit nerezový znak.  Toto jsem nikdy nedělal, takže skušenost nulová....pájím jen s cínem.....pájku mám i plynovou...po sejmutí hořáku má úzký plamínek až 1300st.C.   
Díky za rady a pomoc.

Editoval JardaK (09-12-2009 18:19:58)

Offline

 

#6 09-12-2009 22:04:31

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 878

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

To JardaK:  Díky za rady a pomoc jak postupovat....u tohoto jsem si opravdu nebyl jistý.  Teď už to snad bude brnkačka zajistit trocha potřebného cínu a plynová pájka
                 určitě dostačující vzhledem k velikosti nerezového nápisu. Co se týče pevnosti, tak opravdu se nejedná o namáhaný spoj....tyto šroubky slouží pouze k
                 uchycení do plastu.
                 Ještě jednou díky.


TecnoMig 200GD + hořák ABIMIG AT 255 LW + krk na 155,  . 2x 20l CO2, 6L CO2.  Tuson Pegasus 160 AC/DC HP, hořák WP9F, WP17, WP18F vodní chlazení vlastní výroby, Kowax 820 SpeedAir,  Kowax 820 samostatná,  1x 10l + 4x 20l lahev Argon, Plazma Berlan BPS 40 + hořák AG-60, Dnipro-M  SAB-210, Autogen , TecnoTig 205 AC/DC Puls

Offline

 

#7 12-01-2010 14:03:23

Mrazik
Člen
Registrovaný: 12-01-2010
Příspěvky: 6

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Dobrý den,
pájení nerezu běžnou měkkou pájkou Sn60% Pb40% není problém, pokud seženete 30% kyselinu fosforečnou. Pozor, jde o silnou žíravinu a při pájení silně prská na všechny strany - je proto vhodné si nasadit pracovní brýle. S komerčním výrobkem typu "pájecí kapalina na ..." nemám dobré zkušenosti a tak jsem se kajícně vrátil zpět k této kyselině.
Pokud jde o pájení nerezu použitím kapaliny určené pro pájení obyčejné oceli, pak to nejde vůbec. Dokonce ani komerčně vyráběná "pájecí kapalina na nikl" (dostupná v prodejnách pro radioamatéry) nefunguje tak jako pájecí kapalina pro obyčejnou ocel amatérsky zhotovená roztokem z chloridu amonného, chloridu zinečnatého, vody, lihu a malého množství barviva dle knihy receptů od pana Škeříka (kdysi vydané za totality a jistě dostupné v technických knihovnách). Pokud má pájený předmět vyšší tepelné nároky, osvědčilo se mi pájení dvěma pistolovými pájkami najednou a s použitím obyčejné kalafuny (lokálně tak lze dosáhnout zdroje tepla 150 až 200W a pájet postupně i poměrně velké věci s dobrým prohřátím) nebo přihřátí většího předmětu PB hořákem kousek stranou s dohřátím jednou pistolovou pájkou. Lze tak velmi dobře kontrolovat teplotu spoje i pájky.

Editoval Mrazik (13-01-2010 09:29:44)

Offline

 

#8 28-03-2010 23:06:31

eforar
Člen
Registrovaný: 28-03-2010
Příspěvky: 5

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

stou kyselinou fosforecnou mam jen dobre zkusenosti smile

Offline

 

#9 03-04-2010 23:31:28

ataman
Člen
Registrovaný: 20-12-2009
Příspěvky: 17

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Několik drobných nerezových součástí jsem pájel pistolovou páječkou za použití pájecí kapaliny na nerez a šlo to. Také jsem vyzkoušel pájecí pastu Razant s překvapivě dobrým výsledkem. S kalafunou to je opruz.

Offline

 

#10 05-04-2010 15:27:33

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1072

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

Ještě by to místo té SnPb chtělo SnAg (cín+4% stříbra). To jsou úplně jiné výsledky.

ataman napsal(a):

Několik drobných nerezových součástí jsem pájel pistolovou páječkou za použití pájecí kapaliny na nerez a šlo to. Také jsem vyzkoušel pájecí pastu Razant s překvapivě dobrým výsledkem. S kalafunou to je opruz.

Offline

 

#11 19-05-2014 22:57:33

68cigi
Člen
Registrovaný: 18-05-2014
Příspěvky: 2

Re: Pájení nerezi měkkou pájkou.

zdravim.potřeboval bych zužit asi 250 l nadobu z nerezu, jak nejlepe čim zapajet?.jednu stranu  chci roztáhnout a naklepnout trochu do sebe a pak zatavit mam plynovy hořak a nebo  pajeci kopyto.dik za rady

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS