SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 11-02-2009 20:02:04

killer
Zablokovaný
Registrovaný: 19-09-2007
Příspěvky: 549

Svařování mědi

Dneska jsem listoval jistou brožurou a zjistil jsem, že měď se dá svařovat metodou TIG. Pídil jsem se dál a zjistil jsem že se používají elektrody šedé a zlaté. Zkoušel někdo svařovat touto metodou měď?


Servis, revize, MIG/MMA/TIG/PLASMA/SPOTTERY - svářeč amatér.
Hlášky z praxe: "Včera bylo pozdě!" "Neexistuje nejde" "Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů" "Já jsem tak dobrej, kdybych byl ještě lepší, tak mě zakážou!"

Offline

 

#2 11-02-2009 21:58:00

Bohouš
Člen
Registrovaný: 15-06-2007
Příspěvky: 325

Re: Svařování mědi

Já zkoušel měděnou páskovinu a docela to jde. Jako přídavný materiál jsem použil elektrikářský drát 2,5mm2 bez izolace smile


Svářeč (lepič) amatér MMA, MAG, TIG
KS 250R, KITIn 165, Gude 145+HFU 400
Maximal 2005 (MAG); TIG AC/DC 200A P
Plasma Berlan BPS40, autogen

Offline

 

#3 12-02-2009 18:20:01

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1155
Web

Re: Svařování mědi

Viděl jsem svařovat měděnou pasovinu v rozvaděčích. Používali TIG DC-, elektrodu WT20 (červenou) a jako přídavný materiál oholený elektrikářský drát o průřezu 2,5 mm2 (přesně jak píše Bohouš). Funguje to. Před svařováním ale drát vždy očistili v perchloru (protažením namočeným hadrem), jinak to prý moc pění...

Speciální přídavný drát na měď a její slitiny dělá třeba ESAB pod označením OK TIGROD 19.20 (CuSn6).

Offline

 

#4 12-02-2009 18:49:28

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

admin napsal(a):

Viděl jsem svařovat měděnou pasovinu v rozvaděčích. Používali TIG DC-, elektrodu WT20 (červenou) a jako přídavný materiál oholený elektrikářský drát o průřezu 2,5 mm2 (přesně jak píše Bohouš). Funguje to. Před svařováním ale drát vždy očistili v perchloru (protažením namočeným hadrem), jinak to prý moc pění...

Speciální přídavný drát na měď a její slitiny dělá třeba ESAB pod označením OK TIGROD 19.20 (CuSn6).

Funguje to přesně tak jak popisujete. Včetně použití Cu elektrikářského oholeného drátu. Jen bych poznamenal, že pro silnější materiály je vhodné použít Ar - He směs v poměru 75% - 25% kvůli faktu, že Cu je vynikající vodič tepla. Použitím uvedené směsi získáte teplejší oblouk. Doporučuje se i směs s malým množstvím vodíku.

http://www.brazing.com/techguide/proced … elding.asp

Offline

 

#5 12-02-2009 22:05:55

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

Oholený elektrikářský drát je nouzovka, při použití mimo stav nouze pak fušeřina. A očištění v perchloru před pórováním moc neochrání. Póruje to proto, že:
Existují dva základní druhy mědi, dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Dezoxidace se provádí již v hutích např. fosforem. Pro svařování je třeba použít dezoxidované plechy, tyče, profily. Elektrikářské dráty se pájí nebo spojují rozebiratelně, tak kdo by je vyráběl z dražší, dezoxidované mědi. Tedy svařování nedezoxidované mědi stejně jako použití nedezoxidovaného přídavného materiálu vede vždy k pórům. Pokud se má svařovat nedezoxidovaná měď, použije se jako přídavný materiál CuP slitina pro pájení, ale pro ohřev WIG hořák (nebo autogen, přirozeně). Pro elektrovodnou měď, vč. např. namáhaných kontaktů s vibracemi, tepelnými šoky, dynamickým namáháním typy dolegované stříbrem, ideálně CuP15Ag (UTP 3515), jinak stačí CuP6 (UTP 3706), CuP5Ag (UTP 35) atd.

Dále CuSn6 je cínový bronz, ne že by to s ním nešlo, ale existují i dráty přímo na měď, tak proč? ESAB má např. CuSn (Sn do 1%, tedy ne CuSn6).
Ale k tomu, co je mi bližší: Kromě CuSn (UTP A 381) je ještě jedna zajímavá slitina a to CuAg (UTP A 38). Má 1% stříbra, ale výsledkem je téměř 3x větší elektrická vodivost. Svarová lázeň je hustější, ale to se hodí spíš při MIG svařování v polohách.

admin napsal(a):

Viděl jsem svařovat měděnou pasovinu v rozvaděčích. Používali TIG DC-, elektrodu WT20 (červenou) a jako přídavný materiál oholený elektrikářský drát o průřezu 2,5 mm2 (přesně jak píše Bohouš). Funguje to. Před svařováním ale drát vždy očistili v perchloru (protažením namočeným hadrem), jinak to prý moc pění...

Speciální přídavný drát na měď a její slitiny dělá třeba ESAB pod označením OK TIGROD 19.20 (CuSn6).

Offline

 

#6 13-02-2009 16:31:17

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

JardaK napsal(a):

Oholený elektrikářský drát je nouzovka, při použití mimo stav nouze pak fušeřina. A očištění v perchloru před pórováním moc neochrání. Póruje to proto, že:
Existují dva základní druhy mědi, dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Dezoxidace se provádí již v hutích např. fosforem. Pro svařování je třeba použít dezoxidované plechy, tyče, profily. Elektrikářské dráty se pájí nebo spojují rozebiratelně, tak kdo by je vyráběl z dražší, dezoxidované mědi. Tedy svařování nedezoxidované mědi stejně jako použití nedezoxidovaného přídavného materiálu vede vždy k pórům. Pokud se má svařovat nedezoxidovaná měď, použije se jako přídavný materiál CuP slitina pro pájení, ale pro ohřev WIG hořák (nebo autogen, přirozeně). Pro elektrovodnou měď, vč. např. namáhaných kontaktů s vibracemi, tepelnými šoky, dynamickým namáháním typy dolegované stříbrem, ideálně CuP15Ag (UTP 3515), jinak stačí CuP6 (UTP 3706), CuP5Ag (UTP 35) atd.

To je pravda, že je to ''nouzovka'', však tady popisujeme amatérské použití. smile
Jinak to, co jste napsal je podrobně v tom odkazu co jsem sem dal.:
http://www.brazing.com/techguide/proced … elding.asp

Já mám dojem, že elektrovodná měď je dezoxidovaná. Jist si tím ale nejsem. Pokud jsem ji používal jako příd. mat., nikdy mi to póry nedělalo. Mohlo by to ale taky být tím, že jsem použil mix Ar +5% H2.
H2 je silně redukční plyn a tudíž jeho přítomnost redukuje i ty oxidy v mědi, není-liž pravda?

Offline

 

#7 14-02-2009 10:43:18

killer
Zablokovaný
Registrovaný: 19-09-2007
Příspěvky: 549

Re: Svařování mědi

Koukam ze teorie se moc nespojuje s praxi. Pisou ze by se to melo varit ACckem. No tak alespon vim jak na to a pujdu si to az bude v praci cas zkusit. Diky za rady


Servis, revize, MIG/MMA/TIG/PLASMA/SPOTTERY - svářeč amatér.
Hlášky z praxe: "Včera bylo pozdě!" "Neexistuje nejde" "Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů" "Já jsem tak dobrej, kdybych byl ještě lepší, tak mě zakážou!"

Offline

 

#8 01-03-2009 20:27:58

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Svařování mědi

chcel by som zavariť medený výmenník kotla, servisák mi odporučil tvrdú pájku. Zajtra sa porozprávam s jedným zváračom, čo by ste odporučili vy?  Výmenýk je vyhorený na boku, nie tam kde má priami kontakt s plameňom, trošku to slzí. Tig DC + čístý Argon+???(aký prídavný materiál?)
Dík za rady


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#9 02-03-2009 08:23:38

gondis
Člen
Registrovaný: 20-01-2009
Příspěvky: 335

Re: Svařování mědi

Mě to nedalo a zkusil jsem si to.. No oholil jsem drát, dal pořádně argonu, šedou elektrodu, a trochu víc A...
Jedině co, tak ta měd se vyhřeje a nemá pak původní pevnost. Takže do svěráku a přidat hliníkový Lka na čelisti. Takto se to dá omezit tepelná změna. Póry jsem nenašel (okem viditelné) a jde s tím i pájet.. např poniklovaný šroub k pasovině smile

Offline

 

#10 02-03-2009 14:57:07

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

arno napsal(a):

chcel by som zavariť medený výmenník kotla, servisák mi odporučil tvrdú pájku. Zajtra sa porozprávam s jedným zváračom, čo by ste odporučili vy?

Asi bych doporučil to samé co servisák. smile

Offline

 

#11 04-03-2009 20:45:00

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Svařování mědi

výmeník som kúpil nový, ale ten starý chcem zavariť, čím by som ho mal vyčistiť? Lebo je taký trošku do zelena(ako medené), nejakou kyselinou, alebo len kartáčem?


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#12 05-03-2009 08:09:40

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

Zoxidovaný, či jinak zkorodovaný povrch mědi a mosazi vyčistíte naprosto perfektně kyselinou dusičnou HNO3. smile

Offline

 

#13 05-03-2009 13:04:14

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

Použil bych CuP tvrdou pájku, např. UTP 37 nebo UTP 3706. Tyto pájky se na čistou měď používají bez tavidla, funci dezoxidantu supluje obsažený fosfor. Navíc je pro ohřev vhodný i WIG hořák. Pracovní teplota je 710°C, takže dostatečně pod teplotou tavení mědi.
Výhody např.:
-čistější spoj vlivem účinnosti tavidla, neboť obroušení a odmaštění nemusí být dokonalé
-oproti svařování nemusí dojít k natavení základního materiálu, ale jen k difuzi, tzn. míň pórů, nižší riziko trhlin, netěsností
-oproti klasickému pájení nejsou žádné zbytky tavidla k odstranění a WIG hořákem se lépe dávkuje teplo než plamenem

arno napsal(a):

chcel by som zavariť medený výmenník kotla, servisák mi odporučil tvrdú pájku. Zajtra sa porozprávam s jedným zváračom, čo by ste odporučili vy?  Výmenýk je vyhorený na boku, nie tam kde má priami kontakt s plameňom, trošku to slzí. Tig DC + čístý Argon+???(aký prídavný materiál?)
Dík za rady

Editoval JardaK (05-03-2009 13:04:35)

Offline

 

#14 05-03-2009 13:21:07

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Svařování mědi

díky všem, napíšem potom ako som dopadol


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#15 26-05-2009 15:59:37

Rengine
Člen
Registrovaný: 04-02-2008
Příspěvky: 8

Re: Svařování mědi

Zdravím.pročítám příspěvky ohledně svařování mědi metodou TIG,ale nenašel jsem přímo to co chci  svařovat.Jde o topenářskou měď.Ke svařování mám k dispozici TIG Selko 1500 Genesis AC DC,jako plyn čísty argon.Elektrodu s šedým ožnačením.TIg hořak je upevněn v konstrukčním ramu s pomocí krokového motorku opisuje kružnici okolo svařované trubky.pr.26mm bez přidavného drátu.Již jsem provedl pár zkušebních svárů.Vyskoušel jsem jak stejnosměr přímou metodu (+ na kostru) tak i klasický pulz.Středofrekveční jsem zatím nezkoušel.Svařuje to na obou,svár je provařeny,ale protaveny na druhou vnitřní stranu trubky 26.Metota nepřímá(- na kostru)u ktere se mi nepodařilo nahodit oblouk ma schopnost dělat širší svár s menším průvarem,ale tu nemohu použít.Svařuju trubku Pruměru 26 napříč širší trubkou průměr 34 s vylisovanym límcem,(ktery se zaroveň utavuje místo přídavneho dratu) pro trubku 26 .Pruvar vadí, jelikož se do trubky zasouva na přesno čídlo.Když mam dobrý svar na vnější straně, tak je průvar.Když stahuji svařovací proud ,aby nebyl průvar tak se tavná lazen tvoří na limci tr.34 a nechce se spojit s tr.26Nedaří se mi nalezt kompromis.Ma někdo zkušenosti se svářením  takových materiálů? Čeho se vyvarovat, co je špatně?

Offline

 

#16 26-05-2009 18:07:36

alofok
Člen
Registrovaný: 20-03-2009
Příspěvky: 346

Re: Svařování mědi

A co zkusit pájení stříbrnou pájkou? Kolega v práci s tím pájí cu trubky na klimatizace, pracovní tlak cca 20 bar. Cínem to prý nejde, nemá to velkou pevnost.

Offline

 

#17 26-05-2009 22:32:37

Rengine
Člen
Registrovaný: 04-02-2008
Příspěvky: 8

Re: Svařování mědi

Jo to jde ,taky to tak zatím děláme,ale pravě chceme zkusit jinou metodu a zvolili jsme tig

Offline

 

#18 27-05-2009 14:44:59

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

Při použití stříbrné pájky nelze použít pro ohřev WIG kvůli odpařování zinku a nalegovávání alektrody. Navíc pro čistou měď je použití stříbrné pájky zbytečně drahé a je nutno použít a poté odstranit tavidlo. Ideální je použití CuP slitin. Ohřev WIG bezproblémový, na čistou měď tavidlo není třeba, teplota tavení srovnatelná s 40% Ag pájkou, ale cena ca. 4xnižší.
Např. Fontargen A 2004. Pro jakostnější spoje, s vyšší houževnatostí, namáhané např. dynamicky, tepelnými šoky atd. CuP slitiny s 5-15% stříbra, např. Fontargen A 3005, Fontargen A 3015. Cena už vyšší, ale stále na max. polovině té stříbrné, s možností WIG, bez tavidla.

alofok napsal(a):

A co zkusit pájení stříbrnou pájkou? Kolega v práci s tím pájí cu trubky na klimatizace, pracovní tlak cca 20 bar. Cínem to prý nejde, nemá to velkou pevnost.

Offline

 

#19 27-05-2009 18:41:40

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

Rengine napsal(a):

...Svařuju trubku Pruměru 26 napříč širší trubkou průměr 34 s vylisovanym límcem,(ktery se zaroveň utavuje místo přídavneho dratu) pro trubku 26 .Pruvar vadí, jelikož se do trubky zasouva na přesno čídlo.Když mam dobrý svar na vnější straně, tak je průvar.Když stahuji svařovací proud ,aby nebyl průvar tak se tavná lazen tvoří na limci tr.34 a nechce se spojit s tr.26Nedaří se mi nalezt kompromis.Ma někdo zkušenosti se svářením  takových materiálů? Čeho se vyvarovat, co je špatně?

Zkušenost mám takovou, že při TIG svařování tenkostěnných materiálů Cu se provaření asi nevyhnete. Nemusíte se obávat, že děláte něco špatně. Pokud chcete toto vyloučit, použijte běžné pájení stříbrnou pájkou. TIG je pro tuto methodu však nevhodný a pan Jarda K zde doporučoval materiály pro TIG svařování (pájení) Cu. Můj názor je, že pájením Cu (na límci) použitím stř. pájky dosáhnete vyšší pevnosti spoje, než svařováním TIGem. Navíc odpadnou problémy s průvarem.

Offline

 

#20 28-05-2009 11:38:09

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

TIG se u CuP pájek použije k ohřevu, nikoliv natavení základního materiálu. Proto tam ten průvar mít nebude. Stříbrnou pájku by musel nahřívat plamenem a použít tavidlo.

Frank napsal(a):

Rengine napsal(a):

...Svařuju trubku Pruměru 26 napříč širší trubkou průměr 34 s vylisovanym límcem,(ktery se zaroveň utavuje místo přídavneho dratu) pro trubku 26 .Pruvar vadí, jelikož se do trubky zasouva na přesno čídlo.Když mam dobrý svar na vnější straně, tak je průvar.Když stahuji svařovací proud ,aby nebyl průvar tak se tavná lazen tvoří na limci tr.34 a nechce se spojit s tr.26Nedaří se mi nalezt kompromis.Ma někdo zkušenosti se svářením  takových materiálů? Čeho se vyvarovat, co je špatně?

Zkušenost mám takovou, že při TIG svařování tenkostěnných materiálů Cu se provaření asi nevyhnete. Nemusíte se obávat, že děláte něco špatně. Pokud chcete toto vyloučit, použijte běžné pájení stříbrnou pájkou. TIG je pro tuto methodu však nevhodný a pan Jarda K zde doporučoval materiály pro TIG svařování (pájení) Cu. Můj názor je, že pájením Cu (na límci) použitím stř. pájky dosáhnete vyšší pevnosti spoje, než svařováním TIGem. Navíc odpadnou problémy s průvarem.

Editoval JardaK (28-05-2009 11:39:02)

Offline

 

#21 28-05-2009 15:01:55

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

JardaK napsal(a):

TIG se u CuP pájek použije k ohřevu, nikoliv natavení základního materiálu. Proto tam ten průvar mít nebude. Stříbrnou pájku by musel nahřívat plamenem a použít tavidlo.

Ale ano. S tím naprosto souhlasím, jestli to z toho mého původního příspěvku nevyplynulo... smile

Offline

 

#22 10-07-2009 09:40:19

gondis
Člen
Registrovaný: 20-01-2009
Příspěvky: 335

Re: Svařování mědi

Zkoušel jsem pájet s tigovkou a to s boraxem potaženým na autogen určeným materiálem. Jediné co se mi podařilo byla housenka na materiálu. dva materiály s tím spájet prakticky nejde. Je nutné mít hořák dál od materiálu a pájet z leva do prava, aby se zinek nezačal odpařovat, jakmile začne prskat je lepší hořák oddálit. Na 1 plech jsem měl nastaveno asi tak 20A a oblouk dlouhý tak 8 až 10mm. Jakmile se začne roztékat kovový podklad je zle.
Dobře to ovšem jde s CuAl5 a CuSi3
Vařeno DC, zem klasicky

Offline

 

#23 17-09-2010 16:03:58

rattie
Člen
Registrovaný: 17-09-2010
Příspěvky: 3

Re: Svařování mědi

Ahoj, kamaradka me zaukolovala dotazem, tak to zkousim tady :-) Pry jestli se v Cesku vyrabi (cituji) "rychla trafosvarecka na medene draty o tloustce asi jako troleje"... Tak snad mi tady nekdo poradi :-) Dekuji predem.

Offline

 

#24 07-01-2011 14:23:59

ptoman
Člen
Registrovaný: 07-01-2011
Příspěvky: 1

Re: Svařování mědi

Svařoval jsem měd Tigem uz mockrat,a neni to ti složiteho.Je duležity svařovane časti a přidavny material(tj. svařeci drat Cu)před svařenim očistit a odmastit tech.benzinem,pak předehřat autogenem uplne do červena a hned svařovat,jak se material začne špatne spojovat ihned přerušit svařeni a opet předehřat.

Offline

 

#25 16-05-2011 18:23:25

janek
Člen
Registrovaný: 26-08-2008
Příspěvky: 5

Re: Svařování mědi

Dobrý den
chtěl bych se zeptat zda má někdo zkušenosti se svařováním mědi a to s označením CU 99,95E.
Jedná se mi o to zda lze svařit takou čistotu mědi a čím.
Děkuji

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS