SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 16-05-2011 19:22:54

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

janek napsal(a):

Dobrý den
chtěl bych se zeptat zda má někdo zkušenosti se svařováním mědi a to s označením CU 99,95E.
Jedná se mi o to zda lze svařit takou čistotu mědi a čím.
Děkuji

To lze, hodně záleží na tloušťce mat. který hodláte svařovat. Při TIGu počítejte s tím, že bude potřeba při tloušťkách přes 3mm potřeba mašinu 300A. Dále je vhodné použít helium místo argonu, větší velikost hubice, pokud možno plyn. čočku a počítat s předehřevem. Neznám podrobnosti, takže těžko radit. Příd. drát pro TIG tady v USA lze sehnat zde:
http://www.harrisproductsgroup.com/en/P … W-TIG.aspx

Jedná se o deoxidizovaný příd. TIG  drát čistoty 99,99% Cu, což by danému požadavku mělo vyhovovat.

Online

 

#27 16-05-2011 21:37:20

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

Já jen zkopíruji příspěvek z dřívějška, protože pro svařování mědi jsou v podstatě dva přídavné materiály:
CuSn1 - má nižší teplotu tavení, vyšší tekutost a je levnější. Např. Fontargen A 200 SW a A 200 SM, UTP A 381
CuAg1 - je hustější, vhodnější do poloh, má výrazně vyšší elektrickou vodivost, výbornou smáčivost. Stříbro omezuje leštitelnost a je to dražší. Např. Fontargen A 200 W, A 200 M, UTP A 38.

Kopie příspěvku:
Oholený elektrikářský drát je nouzovka, při použití mimo stav nouze pak fušeřina. A očištění v perchloru před pórováním moc neochrání. Póruje to proto, že:
Existují dva základní druhy mědi, dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Dezoxidace se provádí již v hutích např. fosforem. Pro svařování je třeba použít dezoxidované plechy, tyče, profily. Elektrikářské dráty se pájí nebo spojují rozebiratelně, tak kdo by je vyráběl z dražší, dezoxidované mědi. Tedy svařování nedezoxidované mědi stejně jako použití nedezoxidovaného přídavného materiálu vede vždy k pórům. Pokud se má svařovat nedezoxidovaná měď, použije se jako přídavný materiál CuP slitina pro pájení, ale pro ohřev WIG hořák (nebo autogen, přirozeně). Pro elektrovodnou měď, vč. např. namáhaných kontaktů s vibracemi, tepelnými šoky, dynamickým namáháním typy dolegované stříbrem, ideálně CuP15Ag (UTP 3515), jinak stačí CuP6 (UTP 3706), CuP5Ag (UTP 35) atd.

Dále CuSn6 je cínový bronz, ne že by to s ním nešlo, ale existují i dráty přímo na měď, tak proč? ESAB má např. CuSn (Sn do 1%, tedy ne CuSn6).
Ale k tomu, co je mi bližší: Kromě CuSn (UTP A 381) je ještě jedna zajímavá slitina a to CuAg (UTP A 38). Má 1% stříbra, ale výsledkem je téměř 3x větší elektrická vodivost. Svarová lázeň je hustější, ale to se hodí spíš při MIG svařování v polohách.

Offline

 

#28 17-05-2011 14:20:15

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

JardaK napsal(a):

Já jen zkopíruji příspěvek z dřívějška, protože pro svařování mědi jsou v podstatě dva přídavné materiály:
CuSn1 - má nižší teplotu tavení, vyšší tekutost a je levnější. Např. Fontargen A 200 SW a A 200 SM, UTP A 381
CuAg1 - je hustější, vhodnější do poloh, má výrazně vyšší elektrickou vodivost, výbornou smáčivost. Stříbro omezuje leštitelnost a je to dražší. Např. Fontargen A 200 W, A 200 M, UTP A 38.

Existují i další - viz můj odkaz výše. Jakmile se jedná o elektrovodou měď, aby byla dosažena co největší vodivost, je nutné zachovat co nejvyšší kovovou čistotu jediného prvku, to jest Cu.  Jakákoliv příměs, zejména Sn, drasticky snižuje vodivost. Zrovna tak vodivost Cu snižuje obsah oxidů. Tudíž nepovažuji za správné svařovat Cu 99,95 materiálem CuSn1, ani jakýmkoliv jiným.

JardaK napsal(a):

Oholený elektrikářský drát je nouzovka, při použití mimo stav nouze pak fušeřina. A očištění v perchloru před pórováním moc neochrání. Póruje to proto, že:
Existují dva základní druhy mědi, dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Dezoxidace se provádí již v hutích např. fosforem. Pro svařování je třeba použít dezoxidované plechy, tyče, profily. Elektrikářské dráty se pájí nebo spojují rozebiratelně, tak kdo by je vyráběl z dražší, dezoxidované mědi.

Pravda je, že existuje měď dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Nesouhlasím ale s tím, že na elektrické vodiče je použita nedezoxidovaná Cu.  Jednak to odporuje mým praktickým poznatkům a taky logice o zachování co nejvyšší el. vodivosti. Jakýkoliv obsah oxidů v mědi drasticky snižuje její el. vodivost. Takže logicky, každý výrobce, který usiluje o dosažení co nejvyšší vodivosti, musí použít co nejčistší materiál. Prostě fyzikální a chem. zákony nelze očůrat.
V praxi jsem si mnohokrát ověřil na svárech na mědi, že lze dosáhnout výborné kvality a bez pórů použitím oholeného elektrovodného Cu drátu jako příd. mat. Pokud něco způsobuje porositu, je to většinou mastnota a vměsky nečistot na povrchu(tudíž i to odmaštění perchlorem pomáhá).  Např. po broušení obyčeným brusným kotoučem vnesete do povrchu Cu určitou část oxidů křemíku ap. a ty se teplotou oblouku při svařování rozkládají a to způsobuje póry. Proto doporučuji povrch pouze kartáčovat a případné obrábění provést wolframcarbidovými frézkami. To ostatně platí i o slitinách CuNi s kterými mám mnohaletou praxi při navařování na různé součásti. 

JardaK napsal(a):

Tedy svařování nedezoxidované mědi stejně jako použití nedezoxidovaného přídavného materiálu vede vždy k pórům. Pokud se má svařovat nedezoxidovaná měď, použije se jako přídavný materiál CuP slitina pro pájení, ale pro ohřev WIG hořák (nebo autogen, přirozeně). Pro elektrovodnou měď, vč. např. namáhaných kontaktů s vibracemi, tepelnými šoky, dynamickým namáháním typy dolegované stříbrem, ideálně CuP15Ag (UTP 3515), jinak stačí CuP6 (UTP 3706), CuP5Ag (UTP 35) atd.

Dále CuSn6 je cínový bronz, ne že by to s ním nešlo, ale existují i dráty přímo na měď, tak proč? ESAB má např. CuSn (Sn do 1%, tedy ne CuSn6).
Ale k tomu, co je mi bližší: Kromě CuSn (UTP A 381) je ještě jedna zajímavá slitina a to CuAg (UTP A 38). Má 1% stříbra, ale výsledkem je téměř 3x větší elektrická vodivost. Svarová lázeň je hustější, ale to se hodí spíš při MIG svařování v polohách.

Viz výše. Nedoporučuji svařovat elektrovodou měď příd. mat. CuSn, toleroval bych tu CuAg, ale míním, že použít ErCu 99,99 je lepší řešení. Tedy v případě, že se jedná o co nejvyšší zachování vodivosti.

Online

 

#29 17-05-2011 21:19:38

Pokusník
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 11-12-2010
Příspěvky: 105

Re: Svařování mědi

Dobrý večer,

prosím o návrh možností TIG svařování mědi a hliníku. Lze tyto materiály svářet či jenom pájet?

A druhá otázka-lze pájet TIGem. Případně jak.

Děkuji

Offline

 

#30 19-05-2011 13:25:02

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Svařování mědi

Jelikož má stříbro ze všech kovů nejvyšší elektrickou vodivost, neřekl bych, že jeho přítomnost vodivost zhorší. To ten cín ano, CuSn drát má méně než poloviční vodivost oproti CuAg typu.

Frank napsal(a):

JardaK napsal(a):

Já jen zkopíruji příspěvek z dřívějška, protože pro svařování mědi jsou v podstatě dva přídavné materiály:
CuSn1 - má nižší teplotu tavení, vyšší tekutost a je levnější. Např. Fontargen A 200 SW a A 200 SM, UTP A 381
CuAg1 - je hustější, vhodnější do poloh, má výrazně vyšší elektrickou vodivost, výbornou smáčivost. Stříbro omezuje leštitelnost a je to dražší. Např. Fontargen A 200 W, A 200 M, UTP A 38.

Existují i další - viz můj odkaz výše. Jakmile se jedná o elektrovodou měď, aby byla dosažena co největší vodivost, je nutné zachovat co nejvyšší kovovou čistotu jediného prvku, to jest Cu.  Jakákoliv příměs, zejména Sn, drasticky snižuje vodivost. Zrovna tak vodivost Cu snižuje obsah oxidů. Tudíž nepovažuji za správné svařovat Cu 99,95 materiálem CuSn1, ani jakýmkoliv jiným.

JardaK napsal(a):

Oholený elektrikářský drát je nouzovka, při použití mimo stav nouze pak fušeřina. A očištění v perchloru před pórováním moc neochrání. Póruje to proto, že:
Existují dva základní druhy mědi, dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Dezoxidace se provádí již v hutích např. fosforem. Pro svařování je třeba použít dezoxidované plechy, tyče, profily. Elektrikářské dráty se pájí nebo spojují rozebiratelně, tak kdo by je vyráběl z dražší, dezoxidované mědi.

Pravda je, že existuje měď dezoxidovaná a nedezoxidovaná. Nesouhlasím ale s tím, že na elektrické vodiče je použita nedezoxidovaná Cu.  Jednak to odporuje mým praktickým poznatkům a taky logice o zachování co nejvyšší el. vodivosti. Jakýkoliv obsah oxidů v mědi drasticky snižuje její el. vodivost. Takže logicky, každý výrobce, který usiluje o dosažení co nejvyšší vodivosti, musí použít co nejčistší materiál. Prostě fyzikální a chem. zákony nelze očůrat.
V praxi jsem si mnohokrát ověřil na svárech na mědi, že lze dosáhnout výborné kvality a bez pórů použitím oholeného elektrovodného Cu drátu jako příd. mat. Pokud něco způsobuje porositu, je to většinou mastnota a vměsky nečistot na povrchu(tudíž i to odmaštění perchlorem pomáhá).  Např. po broušení obyčeným brusným kotoučem vnesete do povrchu Cu určitou část oxidů křemíku ap. a ty se teplotou oblouku při svařování rozkládají a to způsobuje póry. Proto doporučuji povrch pouze kartáčovat a případné obrábění provést wolframcarbidovými frézkami. To ostatně platí i o slitinách CuNi s kterými mám mnohaletou praxi při navařování na různé součásti. 

JardaK napsal(a):

Tedy svařování nedezoxidované mědi stejně jako použití nedezoxidovaného přídavného materiálu vede vždy k pórům. Pokud se má svařovat nedezoxidovaná měď, použije se jako přídavný materiál CuP slitina pro pájení, ale pro ohřev WIG hořák (nebo autogen, přirozeně). Pro elektrovodnou měď, vč. např. namáhaných kontaktů s vibracemi, tepelnými šoky, dynamickým namáháním typy dolegované stříbrem, ideálně CuP15Ag (UTP 3515), jinak stačí CuP6 (UTP 3706), CuP5Ag (UTP 35) atd.

Dále CuSn6 je cínový bronz, ne že by to s ním nešlo, ale existují i dráty přímo na měď, tak proč? ESAB má např. CuSn (Sn do 1%, tedy ne CuSn6).
Ale k tomu, co je mi bližší: Kromě CuSn (UTP A 381) je ještě jedna zajímavá slitina a to CuAg (UTP A 38). Má 1% stříbra, ale výsledkem je téměř 3x větší elektrická vodivost. Svarová lázeň je hustější, ale to se hodí spíš při MIG svařování v polohách.

Viz výše. Nedoporučuji svařovat elektrovodou měď příd. mat. CuSn, toleroval bych tu CuAg, ale míním, že použít ErCu 99,99 je lepší řešení. Tedy v případě, že se jedná o co nejvyšší zachování vodivosti.

Offline

 

#31 19-05-2011 15:30:26

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Svařování mědi

JardaK napsal(a):

Jelikož má stříbro ze všech kovů nejvyšší elektrickou vodivost, neřekl bych, že jeho přítomnost vodivost zhorší. To ten cín ano, CuSn drát má méně než poloviční vodivost oproti CuAg typu.

Vycházím z toho, že největší elektrickou vodivost mají absolutně čisté kovy. Přísadami nebo nečistotami obsaženými v kovu se elektrická vodivost vždy jen snižuje. Je tomu tak proto, že vstupem cizorodých atomů (iontů) do mřížky základního (čistého) kovu se stavba mřížky stává méně pravidelnou. Pokles vodivosti může být tak značný, že z vysoce vodivých kovů se získají slitini odporové. Samozřejmě ta CuAg na tom bude s vodivostí lépe než CuSn. Nicméně, bavíme se o detailech. Prakticky asi zase tolik nebude vadit přechod několika desetin mm méně vodivého materiálu pájky mezi dvěma velmi dobře vodivými materiály. smile

Online

 

#32 11-11-2011 11:42:19

JaroDiver
Člen
Registrovaný: 11-11-2011
Příspěvky: 1

Re: Svařování mědi

Dobrý deň,
je možné zvárať meď TIGom pod atmosférou dusíka /N/... ?

Offline

 

#33 11-11-2011 12:06:20

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1716

Re: Svařování mědi

Pod dusíkom nieje možne zvárať TIGom.


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu .

Offline

 

#34 24-11-2011 14:44:32

danoss
Zablokovaný
Registrovaný: 20-11-2011
Příspěvky: 20

Re: Svařování mědi

Jo jo mě to taky šlo jsem to tak zkoušel na nečisto a pohoda.


Jediným důvodem pro existenci tohoto uživatele byl podpis s odkazy na jeho weby totálně nesouvisející se svařováním. Spammer.

Offline

 

#35 11-12-2011 22:24:33

Alexandre
Člen
Registrovaný: 11-12-2011
Příspěvky: 11

Re: Svařování mědi

Co si pamatuji tak nám instruktor ve svářečské škole ukazoval i měděné elektrody z první republiky smile
Ale to byla jen taková poznámečka vím že to k TIGu nijak nesouvisí

Offline

 

#36 08-10-2013 12:56:07

radluk
Člen
Registrovaný: 08-01-2008
Příspěvky: 53

Re: Svařování mědi

NEchci zakladat nove tema.
Ale neporadil by nekdo, kde sehnat treba 1kg baleni dratu typu Al-Cu?

Od Esabu to uz nemaji ani v katalogu na prodejne u Choboly (tigrod 19.40), cele baleni 5 kg je moc velke, takze kdyz se vratim k Chobolovi, tak je u nej nerealne sehnat tento typ materialu a v cele siti v CR nemaji ani gram tohoto dratu.

Nema nekdo typ na prodejny, kde by se dal sehnat.

Kdyz da clovek nejakym prekupnikum pozadavek na 20 kg daneho dratu, tak se malem zmrzaci v rychlosti nabidek, ale kdyz chce clovek i to 1 kg, tak delaji mrtve brouky a nejevi absolutne zajem.


Dnes jsem se ptal cloveka co svaruje leta TIGem a tvrdil, ze na spoje med - ocel pouziva normalne CuSn6. Coz mne neprijde jako moc vhodny material.

Offline

 

#37 08-10-2013 14:54:39

denes
Člen
Registrovaný: 23-05-2011
Příspěvky: 79

Re: Svařování mědi

skusil by som http://www.welco.sk/, oni maju v ponuke podobne speciality....


KEMPPI masterTIG MLS4000, KEMPPI Kempomig 4000W, MAHE sy-mig pulse420, ČKD WTS 500, CEA RAINBOW 150, KEMPPI beta90X,

Offline

 

#38 08-10-2013 19:30:24

radluk
Člen
Registrovaný: 08-01-2008
Příspěvky: 53

Re: Svařování mědi

Vdaka.
Zkusim welco.cz, z Uh.Brodu, v nabidce maji baleni 1 kg, coz zni prijatelne.

Politiku 5 kg baleni nechapu, takove "pseudo vzacne drahe" draty by meli delit na mensi baleni, prodejnost by meli vyssi, tak kazdy na prace mensiho rozsahu radeji sahne po mene vhodnem a levnejsim materialu, treba tom CuSn6, ktery nakonec vyzkousim, jelikoz mam v zasobe.

Editoval radluk (08-10-2013 19:30:49)

Offline

 

#39 08-10-2013 20:00:35

denes
Člen
Registrovaný: 23-05-2011
Příspěvky: 79

Re: Svařování mědi

nie je zac, ja som od nich dnes akurat riesil CuSn Welco T1307 1kg balenie 1,6 dratu a k plnej spokojnosti.


KEMPPI masterTIG MLS4000, KEMPPI Kempomig 4000W, MAHE sy-mig pulse420, ČKD WTS 500, CEA RAINBOW 150, KEMPPI beta90X,

Offline

 

#40 08-10-2013 20:38:46

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1090

Re: Svařování mědi

U f. Welco možná koupíte  balení 1.kg , ale cena bude vyšší než jinde za 5.kg.

Offline

 

#41 09-11-2015 13:43:02

karbid.nastroje
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 1

Re: Svařování mědi

Dobrý den,

nevíte někdo kde by mohli používat pájku CuP5Ag a CuP15Ag? Mám tu nových, zabalených cca 80Kg a myslím, že dávat je do šrotu je škoda.

Offline

 

#42 09-11-2015 15:22:34

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 2944

Re: Svařování mědi

karbid.nastroje napsal(a):

Dobrý den,

nevíte někdo kde by mohli používat pájku CuP5Ag a CuP15Ag? Mám tu nových, zabalených cca 80Kg a myslím, že dávat je do šrotu je škoda.

daj to na bazos odfot napis o aky tym sa jedna a hotovo

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS