SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 30-04-2009 21:54:18

kraken
Člen
Registrovaný: 10-02-2009
Příspěvky: 8

Koutové svary

Chtěl bych se tady zeptat, jak dosáhnout spolehlivého provaření v kořeni u koutového svaru na silnějších materiálech.Třeba 12 mm plechu.Já jsem si v kurzu vždy pomohl tak, že jsem tu stojící část plechu mírně předehnul a vznikla malá mezírka a ta hrana se pak snadno natavovala.Pokud jsem ale dal plech na plech že nebyla mezera, tak jsem měl hranu nenatavenou.Jde mi o to, když budu svařovat něco kde jsou části pevně sestavené a nejdou předehnout, abych neudělal zmetek.Jinak co jsem koukal do výkresů, tak je mezera do 1 mm u koutáku dovolená.Starý svařeči zase říkají, že ty dílce musí sedět bez mezery.Záleží třeba taky na rychlosti postupu a sklonu elektrody?Kolik cm svaru by se mělo zavařit jednou 3,2 elektrodou?A ještě jednu otázku.Jak se vlastně na hotovém výrobku vlastně zjistí, jestli je kořen koutáku provařenej?U nás se rentgenují jenom tupé svary a koutáky se jenom prohlížejí.Děkuji předem za rady

Offline

 

#2 01-05-2009 14:58:25

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1169
Web

Re: Koutové svary

Ano, je pravda, že u větších tloušťek svařovaných plechů by měla být mezera okolo 1-2 mm pro správné natavení hrany stojiny. Pro váš případ tloušťky 12 mm bych doporučil právě ten 1 mm mezery. Lze to řešit i tím mírným odehnutím, protože tím vlastně zároveň kompenzujete tepelnou deformaci svařence.

Přípravu a úpravu svarových ploch při ručním svařování elektrickým obloukem řeší norma ČSN EN ISO 9692-1, kde jsou i příslušná okótovaná vyobrazení svarových spojů, včetně koutového svaru. Jsou zde i všechny potřebné rozměry jako rozsahy tlouštěk materiálů pro daný spoj, kořenové mezery, otupení, úhly zkosení, apod.

Offline

 

#3 01-05-2009 18:34:43

Staňa
Člen
Registrovaný: 03-03-2009
Příspěvky: 17

Re: Koutové svary

U silnějších materiálů jsme to řešily,jak už admin naznačil,úhly zkosení.Mám tím na mysly,že na stojně se udělá zkosení jako když se dělá "V" svar a tak se lehko dostaneš až na kořen.Mezeru si tam dáš jak uznáš za vhodný,buď jo nebo ne.Je to něco jako 1/2 V svar,akorát že na kouťáku.Je třeba počítat s tím,že tam padne více vrstev svaru,tím pádem více tepla,tzn. větší úhlová deformace,takže myslím,že i mírné předehnutí nebude na škodu(podle síly materiálu).U 3.2 elektrody určitě budou nějaký hodnoty o délce svaru,ale v praxi je to (né vždy) trochu jinak,každý svařeč má svoji postupovou rychlost.Když na výkrese bude označení 4 kouťák,tak ho zavaříš různými průměry elektrod,akorát že se silnější el.to bude dříve,a i svar bude delší tím pádem i méně napojení(když to řeknu takhle).

Offline

 

#4 02-05-2009 18:23:37

kraken
Člen
Registrovaný: 10-02-2009
Příspěvky: 8

Re: Koutové svary

No právě, já si taky myslím, že bez mezery pořádně natavit ta hrana nejde.V normě ale právě u silnějších plechů než 4 mm u oboustranného kouťáku není mezera povolena.Viz obrázek
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/915_svary.jpg

Tak si proto myslím, že musí být nějaká možnost u elektrody jak to zvládnout i když je plech na plech.Akorát přijít na to jak:-)Ono když se bude vařit nějaká konstrukce, težko se bude moct ta stojna nějak vypodkládat.Ani co jsem viděl se to tak nedělá.Ale jak jsem psal, koutáky se jen prohlížejí.Ještě jsem neviděl, že by se nějak bádalo nad tím, jestli je natavená hrana.Myslím v provozu, né při zkouškách kdy se vzorek láme.On je ale rozdíl když se vaří délka 20 cm a třeba v praxi 2 metry.Jinak ale docela nechápu, proč pro slabé materiály je ta mezera předepsaná a pro silnější ne.Nemělo by to být naopak?

Editoval kraken (02-05-2009 18:59:54)

Offline

 

#5 04-05-2009 11:52:48

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1159

Re: Koutové svary

Tu mezeru to chce. A dále bych doporučil svařit to nějakou bazickou elektrodou, co umožňuje přepólování. Např. Böhler FOX EV 50 W. Do kořene připojíte kleště na mínus pól, lépe se bude provařovat a modelovat, další vrstvu pak normálně na plus.

Offline

 

#6 04-05-2009 15:57:34

kraken
Člen
Registrovaný: 10-02-2009
Příspěvky: 8

Re: Koutové svary

Děkuji všem za rady.Taky si myslím, že bez mezery to nejde, nebo se neprovaří celá délka kořene.Zvlášt u napojení.Dneska jsem si to zkusil a fakt stačí jen 0,2 mm mezery a ta hrana se už nádherně natavuje a i v napojeních je to provařené.Takže můj závěr je-sestehovat s mezerou 1-1,5mm a to pak i na třeba metrovém svařenci ty 0,2 mm mezery zůstane i po stažení během svařování.Jinak elektrody se u nás v práci používají pouze ESAB-Na svou práci kde budu svařovat koutový svar na materiálu 16mm s materiálem 12mm použiju E-B 121 průměr 3,2 na kořen a na další vrstvu průměr 4mm.Poloha vodorovná.Ještě jednou díky

Offline

 

#7 01-04-2023 13:29:41

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Mám dotaz ohledně koutového svaru 1/2V na UPN100.


Chci svařit dvě U k sobě takto (červená naznačuje 1/2V svár):
https://i.ibb.co/TYQWB01/sestava.png


Rozměry UPN100:
https://i.ibb.co/dK2RN1y/U-100.jpg


V Základním kurzu svařování metodou 111 jsem našel toto:
https://i.ibb.co/svf2FBq/20230401-130034.jpg


Můj dotaz zní, jak to na víc vrstev svařit?


Návrh je následující:
- b zvolím jako 2.5mm (drát elektrody d2.5, kterým udělám mezeru)
- úhel spíše k 60°, abych se tam dobře dostal
- kořen vyrobím elektrodou 2.5mm
- výplňovou a krycí vrstvu pak elektrodou 3.2


Proč to vlastně chci dělat jako 1/2V? Protože mám obavu, že se do vnitřku toho U budu blbě dostávat a v rohu se mi nepodaří správně vést elektrodu.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#8 01-04-2023 15:14:19

MAG
Člen
Registrovaný: 19-07-2022
Příspěvky: 46

Re: Koutové svary

V podstate v tvojom postupe neregistrujem žiadny problém s výnimkou rizika veľkej deformácie viď. foto nižšie. Predpokladám, že budeš zvárať 1xPA + 2x PF, takže by som použil 2x pomocnú výstuhu + počiatočné nastavenie mierne oproti pôsobiacej sile F. Zvárať ideálne bez rozkmitu(menšie deformácie).

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10729_u.png

Offline

 

#9 01-04-2023 15:18:35

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Diky za reakci. Ja si to dokazu napolohovat vsechno do PA.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#10 01-04-2023 15:26:09

MAG
Člen
Registrovaný: 19-07-2022
Příspěvky: 46

Re: Koutové svary

V tom prípade dokážeš deformácie kompenzovať smerom a postupnosťou zvárania.

Offline

 

#11 28-04-2023 08:26:42

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Chci přivařit jekl 50x50/4 k plechu 4mm. Jak správně provést kouťák v tom zakulacení? Nebo je to principiálně špatně a je lepší to řešit jinak?

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10308_jekl.png


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#12 28-04-2023 09:47:24

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1550

Re: Koutové svary

Pokud to budeš vařit metodou mig/mag tak to je lepší, než kdyby tam radius nebyl. Přídavný materiál se má kam vsáknout a svar nebude mít převýšení.

Offline

 

#13 28-04-2023 09:58:28

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Budu to vařit MMA.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#14 28-04-2023 10:00:30

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Napadlo mě udělat kořen eldou 2mm a přes to krycí vrstvu s rozkyvem eldou 2,5mm. A nebo krytí udělat průměrem 3,2mm bez rozkyvu...?


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#15 28-04-2023 10:12:14

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2745

Re: Koutové svary

davidma napsal(a):

Napadlo mě udělat kořen eldou 2mm a přes to krycí vrstvu s rozkyvem eldou 2,5mm. A nebo krytí udělat průměrem 3,2mm bez rozkyvu...?

Já sice elektrodama skoro nevařím, ale dvojka na kořen u téhle sestavy mi připadá být slabá. Já bych vzal 2,5. Pokud bych musel elektrodu. Jinak MAG.

Offline

 

#16 28-04-2023 10:19:40

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

No mně se taky zdá 2mm málo....to spíš, že bych do tý díry dostal nějakej materiál, kterej by se ještě víc rozvařil v další vrstvě.

K MAG bych sice měl přístup, ale s tím neumím.

Poslední možností je zašťourat tam TIGem big_smile.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#17 28-04-2023 10:56:08

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Koutové svary

A co do te mezery dat jako "pridavny material" (treba oklepanou elektrodu, aby tam toho materialu bylo dost a dira nebyla tak hluboka) a zavarit to pres to? Vyzkousene to nemam, ale videl jsem to v nejakem videu.


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#18 28-04-2023 11:12:16

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2745

Re: Koutové svary

E-Ryc napsal(a):

A co do te mezery dat jako "pridavny material" (treba oklepanou elektrodu, aby tam toho materialu bylo dost a dira nebyla tak hluboka) a zavarit to pres to? Vyzkousene to nemam, ale videl jsem to v nejakem videu.

Já bych to nedělal, protože by to pravděpodobně dopadlo tak, že by z toho byl neprovařenej kořen.

Offline

 

#19 28-04-2023 11:23:08

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4819

Re: Koutové svary

Šel bych na to 2,5kou, přidat trochu víc proudu a nespěchat. Ale ten plech se pěkně prohne.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#20 28-04-2023 14:22:04

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Taky si říkám, že 50mm (šířka plechu) sváru ho hodně ohne. Asi bych musel plech nejdřív přišroubovat a až potom zavařit.

Další možností, co mě napadá, je vložit na každou stranu dva trojúhelníčky a zavařit to přes ně. Tím by se deformace mohly eliminovat.


http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10308_jekl_vyztuz.png


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#21 29-04-2023 01:03:52

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1665
Web

Re: Koutové svary

Ked som daval zvarat schodiska z 4-6mm matrosa -Lka.Tak stari fachmani to na koren zvarali 2kou,ze viac do hlbky amatersky vysvetlene mi bolo oproti 2,5. Ale ci to je pravda ?  Schody zatial drzia uz asi 11rokov v priemyselnom objekte  big_smile


Kutil s.r.o.

Offline

 

#22 29-04-2023 07:08:37

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: Koutové svary

Proudova hustota je pri stejnem proudu u 2mm 1,56x vetsi oproti 2,5mm elde. Takze 2mm na 80A ma 1,25x vetsi proudovou hustotu nez 2,5mm na 100A...ale jestli to staci na 4mm material..? Spis pochybuju.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#23 29-04-2023 14:24:05

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8553

Re: Koutové svary

Já bych naopak řekl, že čím větší průměr elektrody tím více materiálu do lázně jde, takže na to zalití drážky lepší právě tlustší elektroda, ne?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče