SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 02-09-2020 20:26:31

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Ahoj,

rád bych zde poprosil o radu nebo o rady. Předesílám, že jsem jen amatér/hobbista.

Chci natvrdo napájet tvrdokovový plátek (12x80x3 mm) na kvádr z konstrukční oceli (15x15x100 mm). Viz náčrtek dole. Pevnostní nároky nejsou nijak dramatické - půjde o nožířský přípravek, něco jako zde: https://creative-man.com/products/carbi … l-70-mm-v4

Mám k dispozici laboratorní pec s ohřevem do 1000°C, a MAPP hořák, který sice nemá dost výkonu na celou operaci, ale dá se možná použít v kombinaci s pecí. Mám pájku neobalenou CHEM-WELD 511B, tavidlo CHEM-WELD 110. Samozřejmě můžu pořídit i něco jiného.

Moje představa je, že oba kusy upnu do nějakého přípravku, aby se nehnuly, nanesu tavidlo do koutů sváru (nebo i mezi), a buďto dám do pece a po dosažení teploty nanesu pájku (třeba s pomocí hořáku), nebo přidám pájku do koutů před ohřevem (a budu doufat že to bude celé jeden proces).

První pokus mi samozřejmě nevyšel, pájka vůbec nesmočila povrch, jen změkla, a drátek nezměnil tvar. Přitom tavidla tam předtím bylo dost, a teplota myslím nebyla nízká. Je možné, že tavidlo "přišlo o svoje kouzlo" tím že ohřev byl pomalý? Musí se dodržet nějaké podmínky mezi aplikací/roztavením tavidla a nanesením pájky? Pokud bych v peci nechal výrobek jen na ohřev, a nanášel tavidlo i pájku po vytažení, mám pocit, že ztratím teplotu rychleji než stihnu vše dokončit (a nanášení tavidla zdá se ochlazuje výrobek citelně).

Případně jiná otázka: má tohle vůbec šanci? Měl bych prosto mezi oběma kusy vymezit třeba kousky ocelové folie (0,1 mm), aby mohla pájka dobře zatéct i mezi ně?

Díky

https://i.imgur.com/ciGjynO.png

Offline

 

#2 03-09-2020 02:00:40

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 711

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Co to je ten tvrdokov, jako slinutý karbid nebo nějaké HSS nebo co?

Offline

 

#3 03-09-2020 06:27:10

waltr
Člen
Registrovaný: 19-03-2012
Příspěvky: 178

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Teplota by měla stačit ale povrchy obou materiálů muí být obroušené-kovově čisté.Na plošné pájení sk-HM se používá pájka tzv.sendvič,je to folie
AG-CUAG-AG.Info od pracovníků ve výrobě pájených nástrojů karbidů na opracování dřeva.


Einhel 160 plus usměrňovač domácí výroby, Povermat MIG 212 synergy puls
Stahlwerk AC/DC plasma WIG 200P S, KWX 73
Autogen velký a malý s PB

Offline

 

#4 03-09-2020 19:40:49

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3205

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Řekl  bych,  že laboratorní  pec,  pokud to  je klasická  pec vytápěná žhavenými  topnými  tělesy, bude dělána na poměrně pomalý ohřev o  rychlosti  maximálně nějakých  stovek  stupňů  C za hodinu.  Ta rychlost  je omezena tím,  že uvnitř pece je šíření  tepla pouze přirozeným  způsobem radiací  nebo  přirozeným  prouděním  vzduchu. Nějaký  cirkulační  ventilátor,  který  by přenos tepla zrychlil,  je při  vyšších  teplotách  nad cca 500 st  C dost  technický  problém. Ten  blok  ocel i se potom  bude ohřívat  ještě odhaduji  tak  s 10  minutovým  zpožděním pro  teplotě v peci.
Pájení  se v takových  podmínkách,  co  vím  provádí v inertní  atmosféře a s pájecí  pastou,  kde je i  tavidlo  i pájka. Bez  inertní  atmosféry je otázka, jestli  dříve,  než  se oba předměty prohřejí, se,  pokud se tavidlo  nanáší  za tepla,  nevytvoří  na oceli  tak  silná  vrstva oxidů,  že to  tavidlo  nezvládně očistit,  případně pokud se tavidlo nanese dříve, jestl i se během  doby ohřevu nevyčerpá  a nevytěká.
Řekl  bych,  že se to  musí  vyzkoušet,  o  kolik  větší  teplota než  je teplota tání  pájky musí  být v peci , aby se ten ocelový  bloček zahřál  na správnou  teplotu,  kde bude tavidlo  fungovat  a pájka se bude  tavit a rozteče se na povrchu. Potom  na bloček  natavit pájku,  na TK plátek  taky a potom  v třetím  kroku bloček  a TK pláítek  spojit. Pokud to  ten  TK plátek  tepelně vydrží,  případně se pří  těchto  teplotách nerozpadne vlivem oxidace vzdušným  kyslíkem.
Pájení  by podle mně bylo  nejlepší  dělat přímo  v peci  otevřenými  dvířky.

Offline

 

#5 03-09-2020 20:38:14

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1165

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Ono by bol najlepší indukčný ohrev.

Offline

 

#6 03-09-2020 21:43:20

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Kramlik napsal(a):

Co to je ten tvrdokov, jako slinutý karbid nebo nějaké HSS nebo co?

Je to slinutý karbid.

waltr napsal(a):

Teplota by měla stačit ale povrchy obou materiálů muí být obroušené-kovově čisté.Na plošné pájení sk-HM se používá pájka tzv.sendvič,je to folie

Ta pájka ve formě folie mě zaujala, tuším že jsem to i někde viděl nabízet. Ale už to nemůžu najít. Dá se to někde koupit v nějakém malém množství? Jinak karbidový plátek je broušen na magnetce z výroby, ocelový kus jsem přejel šmirglem na ploché desce. Je pravda, že jsem to asi měl ještě omýt aspoň acetonem. Příště.

Radim napsal(a):

je otázka, jestli  dříve,  než  se oba předměty prohřejí, se,  pokud se tavidlo  nanáší  za tepla,  nevytvoří  na oceli  tak  silná  vrstva oxidů,  že to  tavidlo  nezvládně očistit

ano, něčeho takového se obávám. inertní atmosféra asi není v mých podmínkách reálná.

Radim napsal(a):

Pájení  by podle mně bylo  nejlepší  dělat přímo  v peci  otevřenými  dvířky.

Uf, to nevím jestli půjde, vnitřní prostor je dost úzký ale zato hluboký.

senior napsal(a):

Ono by bol najlepší indukčný ohrev.

To je asi pravda, ale neviděl jsem takovou mašinku běžně k dispozici a stavět se mi to nechce (resp. kdoví jestli bych to uměl). Ale pokud je nějaká cesta jak to v domácích podmínkách udělat, budu vděčný za nějaký odkaz.

Děkuju všem za odpovědi!

Offline

 

#7 04-09-2020 00:55:34

jao
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 19-10-2015
Příspěvky: 411

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

A je nutné to spájať nerozoberateľne ?

Offline

 

#8 04-09-2020 07:02:53

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

PavelZ napsal(a):

...
Ta pájka ve formě folie mě zaujala, tuším že jsem to i někde viděl nabízet. Ale už to nemůžu najít. Dá se to někde koupit v nějakém malém množství?...

Tu Ag folii ma treba Chemweld, sam ji taky pouzivam a hodi se na spoustu obtizne zatekatelnych  aplikaci.
Da se koupit od 4cm2:

https://eshop.chemweld.cz/Stribrna-pajk … m-d441.htm

edit> pokud nemas povrch toho oceloveho kusu brouseny, tak doporucuju dat dve vrstvy na sebe a vice spoj pri pajeni zatizit. Lepe se pajka roznese a vyplni pripadne nerovnosti.

Editoval Dawe (04-09-2020 07:08:09)


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#9 04-09-2020 10:22:43

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1666

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

senior napsal(a):

Ono by bol najlepší indukčný ohrev.

Nejlepší by bylo, kdyby si koupil držák a vyměnitelné VBD destičky, ale to je věc názoru. Třeba má na ty plátky důl smile.

Offline

 

#10 04-09-2020 18:11:51

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Dawe napsal(a):

Tu Ag folii ma treba Chemweld, sam ji taky pouzivam a hodi se na spoustu obtizne zatekatelnych  aplikaci.
Da se koupit od 4cm2:

https://eshop.chemweld.cz/Stribrna-pajk … m-d441.htm

edit> pokud nemas povrch toho oceloveho kusu brouseny, tak doporucuju dat dve vrstvy na sebe a vice spoj pri pajeni zatizit. Lepe se pajka roznese a vyplni pripadne nerovnosti.

Perfektní, díky, objednal jsem a zkusím.

jao napsal(a):

A je nutné to spájať nerozoberateľne ?

Teď nevím co myslíš - asi není nutné, aby ten plátek byl permanentně přichycený. Ale nemám v nich žádné montážní otvory, abych je chytil třeba šroubem, to by se projevilo na výrobní ceně těch plátků. Viděl jsem, že to lidi lepí i epoxidem, jako proč ne, ale chtěl bych něco trvalejšího. Jestli máš nějaký jiný nápad, tak to samozřejmě uvítám. Díky.

Offline

 

#11 04-09-2020 18:34:40

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 3232

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

ukaz potom vysledky prosim inak ktomu indukcnemu ohrevu stavat nemusis staci si objednat ZVS driver z ciny
a niekde zohnat medenu rurku a pustit do nej vodu ziskas indukcny ohrev od 500-2000W
co moze byt vyhoda mas kontrolu nad ohrevom bez opalenia plamenom nestoji to ani vela hladaj ZVS Driver Induction heater.
napriklad kupis od 10$ tiez sa tesim z tej pajky a chemweldu maju tam horcikove tycky.

Editoval ihlan (04-09-2020 18:57:28)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#12 04-09-2020 19:15:03

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

ihlan napsal(a):

ukaz potom vysledky prosim inak ktomu indukcnemu ohrevu stavat nemusis staci si objednat ZVS driver z ciny
a niekde zohnat medenu rurku a pustit do nej vodu ziskas indukcny ohrev od 500-2000W
co moze byt vyhoda mas kontrolu nad ohrevom bez opalenia plamenom nestoji to ani vela hladaj ZVS Driver Induction heater.
napriklad kupis od 10$ tiez sa tesim z tej pajky a chemweldu maju tam horcikove tycky.

To je super, děkuju, zvážím to.

Offline

 

#13 04-09-2020 20:38:22

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

PavelZ> Nemas zac. Jen nezapomen na tavidlo! Doporuceny chemweld 110 bude urcite dobra volba, ale staci jakekoliv tavidlo pro stribrne pajky, jestli nejake teda mas. Tavidlem potri vsechny plochy.


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#14 04-09-2020 21:40:06

jao
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 19-10-2015
Příspěvky: 411

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

PavelZ napsal(a):

jao napsal(a):

A je nutné to spájať nerozoberateľne ?

Asi není nutné, aby ten plátek byl permanentně přichycený. Ale nemám v nich žádné montážní otvory. Jestli máš nějaký jiný nápad, tak to samozřejmě uvítám. Díky.

Videl som niečo podobné.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/6761_pripravky.jpg

Offline

 

#15 04-09-2020 21:57:51

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

jao napsal(a):

PavelZ napsal(a):

jao napsal(a):

A je nutné to spájať nerozoberateľne ?

Asi není nutné, aby ten plátek byl permanentně přichycený. Ale nemám v nich žádné montážní otvory. Jestli máš nějaký jiný nápad, tak to samozřejmě uvítám. Díky.

Videl som niečo podobné.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … pravky.jpg

Pro tuhle aplikaci si myslím že tohle není vhodné, cokoliv co je nad rovinou SK plátku bude překážet při pilování. To by celý přípravek musel být rozměrově naddimenzovaný.

Offline

 

#16 04-09-2020 22:04:20

jao
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 19-10-2015
Příspěvky: 411

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Tak potom ozaj to lepenie.

Offline

 

#17 04-09-2020 22:04:44

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

PavelZ: Nejsem nožíř, už třetí den sleduji toto téma, pořád mi ale uniká smysl použití těch slinutých karbidů na obyčejných čelistech k uchycení něčeho?

Jestli jsou použity jako vodítko pro pilník, tak ten asi dlouho nevydrží?

Editoval davor (04-09-2020 22:10:37)


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#18 04-09-2020 22:13:56

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

davor napsal(a):

PavelZ: Nejsem nožíř, už třetí den sleduji toto téma, pořád mi ale uniká smysl použití těch slinutých karbidů na obyčejných čelistech k uchycení něčeho?

V prvním příspěvku je odkaz na konečný výrobek, případně dávám odkaz na video: https://youtu.be/BzsmWNwpFE0?t=666
Jde o pilování nebo broušení roviny obrobku upnutého mezi dvě takovéhle čelisti. A aby tahle rovina nebyla narušena, je dobré mít kontaktní plochy tvrdší než pilník-brusný pás.

Mám to vyzkoušené s ocelí D2 zakalenou na 63 HRC, funguje to dobře, ale čím tvrdší tím lepší - na pilníky stačí ta D2, ale brusné pásy na pásové brusce se do toho stejně zakousnou. I takhle to keramika poškodí, ale jak říkám - čím tvrdší, tím lepší. Proto karbid.

Pilník se samozřejmě poškodí, ale to je v tomhle případě prostě spotřební materiál. Není to tak tragické.

Editoval PavelZ (04-09-2020 22:14:57)

Offline

 

#19 05-09-2020 09:37:50

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1666

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Já jsem nějak nekoukal a myslel jsem si, že to potřebuješ na obrábění a chceš hlavně ušetřit. Proto příspěvek s držákem a VBD.
Teď jsem teprve shlédnul to video a omlouvám se; byl jsem poněkud mimo.
Pokud by ti to nešlo připájet, tak co vyfrézovat do toho držáku přesnou drážku, hlubokou cca 1,5 mm a do ní to zalisovat, eventuelně zalepit? Pokud se netrefíš přesně, tak to pak otočíš a srovnáš držák podle plátků.

Editoval pafik1605 (05-09-2020 09:38:31)

Offline

 

#20 05-09-2020 09:40:16

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 3232

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

urcite si nebol jediny tongue - tym videom mal zacinat prvy prispevok tiez som si myslel ze to chce nasustruh big_smile
ale nieco podobne potrebujem a zaujimalo ma ako to vyriesia hlavne bez olova (potrebujem to do kuchyne)
inak ten indukcny ohrev staci asi aj malicky teplo sa dostane na hliniku rychlo aj mimo cievky a roztavi tu pajku 690C je dost.

Editoval ihlan (05-09-2020 09:42:28)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#21 05-09-2020 09:50:24

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

ihlan> pajet to tou Ag folii pujde urcite. Ja delel prakticky stejnou vec nedavno- nova voditka pro pas pasove pily. Velikost byla asi polovicni, ale slo to ohrat normalnim 2kW butanovym horakem behem par minut. Tohle pujde taky, chce to dost vykonny pajeci horak.


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#22 05-09-2020 20:11:03

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

pafik1605 napsal(a):

Já jsem nějak nekoukal a myslel jsem si, že to potřebuješ na obrábění a chceš hlavně ušetřit. Proto příspěvek s držákem a VBD.
Teď jsem teprve shlédnul to video a omlouvám se; byl jsem poněkud mimo.
Pokud by ti to nešlo připájet, tak co vyfrézovat do toho držáku přesnou drážku, hlubokou cca 1,5 mm a do ní to zalisovat, eventuelně zalepit? Pokud se netrefíš přesně, tak to pak otočíš a srovnáš držák podle plátků.

Není problém, nic se nestalo.
To frézování by rozhodně pomohlo, taky mě to napadlo - chtěl jsem to zkombinovat s tím pájením. Navíc by to líp vypadalo. Ale nemám k dispozici pořádnou frézku (jen frézovací přípravek na minisoustruhu - znouzectnost), takže to dělat nemůžu. Možná na jeden dva kusy by mi to někdo spíchnul, ale já to chci dělat jako takovou malosérii sám.

Offline

 

#23 06-09-2020 10:23:04

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1666

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Vždyť to není nic složitého, zvlášť kdybys to dělal z hliníku. V rozích malé díry, aby se do toho dala dát destička s ostrými rohy, a pak točíš kličkou smile

Offline

 

#24 06-09-2020 18:05:39

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

PavelZ> kdyby ti to tou folii precejen z nejakeho duvodu neslo (napada mne snad jen nedostupnost dostatecne vykonneho ohrevu), tak to klidne zapajej mekkou pajkou. Uvedomil jsem si ze takhle jsem pajel karbidove a diamantove desticky na frezovany ocelovy drzak a tim vyrobil orovnavac brusnych kotoucu pro suportovou brusku (L80mm, D16mm). Viz foto. Diky omezene tepelne vodivosti toho karbidu se pri tvych rozmerech a aplikaci pajeny spoj nema sanci ohrat na kritickou teplotu ani pri dlouhem brouseni.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9048_diamantovy_orovnavac_brusnych_kotoucu_2.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9048_diamantovy_orovnavac_brusnych_kotoucu_3.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9048_diamantovy_orovnavac_brusnych_kotoucu_1.jpg

Editoval Dawe (12-09-2020 17:33:51)


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#25 06-09-2020 21:04:25

PavelZ
Člen
Registrovaný: 02-09-2020
Příspěvky: 10

Re: Tvrdé pájení TK plátku na ocel

Dawe napsal(a):

PavelZ> kdyby ti to tou folii precejen z nejakeho duvodu neslo (napada mne snad jen nedostupnost dostatecne vykonneho ohrevu), tak to klidne zapajej mekkou pajkou. Uvedomil jsem si ze takhle mam napajene karbidove desticky na orovnavaci brusnych kotoucu (L80mm, D13mm). Viz foto. Diky spatne tepelne vodivosti toho karbidu se pri tvych rozmereh pajeny spoj nema sanci ohrat na kritickou teplotu ani pri dlouhem brouseni.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … oucu_2.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … oucu_3.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … oucu_1.jpg

To je dobrá zpráva, díky, nechám si to jako záložní plán.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče