SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 30-09-2020 19:25:24

pavelak
Člen
Registrovaný: 12-10-2019
Příspěvky: 5

Rovinnost jeklu 0,2mm

Zdravím
Nastal mi problém poprosil bych o radu
https://ibb.co/j41csVM
Viz výkres
Než se pustím do práce na výrobu vzorků chtěl bych poprosit o radu jak postupovat. Na výkrese je značka rovinnosti dvou jeklů 0,2 mm a ted se bojím že se jekle při svaření zkroutí.
Dodané jekle jsem si již zkontroloval - jsou v rovinnosti do 0,2mm.
Nemám navíc kusy proto radši žádám o radu.

Díky moc za každou radu

Offline

 

#2 30-09-2020 19:47:46

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2533

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Nedávno jsme dělali něco podobného. Výkresy kreslí někdo, kdo nemá o výrobě ani páru a tak tam dává takové nesmysly. 0.2mm nejde u svařování dodržet v žádném případě. Projednali jsme to se zadavatelem, udělali vzorek, rovinu jsme měli ve 3mm a kontrolor z dané firmy prohlásil, že tak rovné to ještě po svaření neviděl, takže spokojenost na obou stranách...
Navíc je ta kóta na straně, která by se neměla víceméně pohnout. Chce to jen zvolit správný postup svařování... Pokud to bude svařované takto naplocho, udělat všechny padáky. Pak všechny spodní vodorovné sváry (paleta hore nohama) a nakonec vrch. Hlavně držet úhlopříčku, protože to vypadá na paletu, kterou bude obsluhovat robot. Tam stačila na úhlopříčce tolerance max 2mm...
Asi tak no... wink


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#3 30-09-2020 19:57:57

pavelak
Člen
Registrovaný: 12-10-2019
Příspěvky: 5

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Přesně jsem si to říkal taky že by se to na straně nemělo pohnout.
Co si dadali vzorek palety tak tu rovinnost dodrželi po přeměření
Mně spíš přijde že ta rovinnost je kvůli těm čepům at jsou ve stejné výšce

Offline

 

#4 30-09-2020 22:49:45

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Povídat si o dodávce můžete s kýmkoli, ale důležité jsou údaje na výkrese. Jen upozorňuji, že je tam požadavek na jakost svařování podle EN 25 817, což je po novelizaci EN ISO 5817. A past spočívá v uvedení jakostního stupně C. Bude-li to C tak to musí svařovat svářeč se zkouškou dle EN - na výkresu je staré značení EN 287-1 - a sváry musí vyhovět kriteriím jednotlivých stupňů. Takže ve smlouvě jednoznačně ošetřit dané normy. A ještě budou muset být zapisy o provedení Vizuální kontroly svárů dle příslušné normy.

Online

 

#5 01-10-2020 08:14:34

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2533

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Jirkati, u těch pale tje úplně jedno kdo to svařuje, hlavně že svařuje. Tyto práce jsou většinou přes X firem a tak je tam taková šíleně nízká cena, která občas nedosahuje ani nákladů na výrobu, nebo víceméně vyrobené jen za náklady. Tam se jede hlavně na kvantitu aby to alespoň něco vydělalo.

U daného výkresu bych spíš viděl problém v kótě roztečí těch trnů v toleranci +-0.2mm... Tam to nejde dodržet vůbec bez nějakého přesného přípravku, který se bude vyrábět minimálně 3x delší dobu než samotná ta paleta. A navíc pokud se mají udělat jen vzorky, tak pak na to velký pozor! Jde většinou o výdrb, kdy se udělá vzorek a zadavatel řekne, že není OK a že zakázku nedá. Takže se dělal přípravek zadarmo (ten nikdo nezaplatí a to ani materiál) a paletu ve výsledku taky ne, protože je dle nich špatně vyrobená. Nicméně si ji odvezou a dají do jiné firmy, kde získali nižší cenu, jako vzorek. S tím už jsme se taky setkali.
Nedávno jsme měli dělat jen 16ks palet pro obsluhu roboty a tam byly tolerance taky +-0.2mm, po konzultaci v naší firmě, jsme dospěli k názoru, že to není pro nás výdělečné (opět ty přípravky, přesné skonoměry...), takže jsme to odmítli... Náklady kolem toho by byly vyšší než výdělek na paletách...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#6 01-10-2020 11:10:59

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1667

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Já teda nevím, jak tohle řešej profíci, ale když se podívám na tabulku vlastností jaklů (tohle je zrovna 40x40x4), tak už z výroby přijdou řádově křivější, než má být finální výrobek.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4621_bez_nazvu.jpg
Já bych je poslal kamsi.
Rellik: když si tu paletu vezmou, tak jí musej zaplatit, to je jednoduchý. Neexistuje, aby si jí jen tak nechali.

Offline

 

#7 01-10-2020 17:11:50

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 6788

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

pafik1605: profíci to dělají jak psal Rellík. Udělají vzorek co nejpřesněji to jde a podle toho se buď zakázka zadá, nebo ne. Bohužel ve firmě kde teď dělám je to podobné, jen s jinými výrobky. Ale taky po svaření dílu je průhyb nebo prostě deformace v řádech milimetrů a vedení chce přesnost na desetiny. Už jsem to tady kdysi někde řešil. Výkresy prostě kreslí dementi, kteří jedou jen podle nějakých tabulek, nezeptají se dělníků atd. Netvrdím že to je tak ve všech firmách. Když šéfům řeknete, ať to nechají někde obrábět, tak jste za debila vy, protože už tak jsou na hranici nákladů a obrábění je hrozně drahé. Takže asi tak.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#8 01-10-2020 18:28:37

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1667

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Udělaj rovnej vzorek z křivejch jaklů. To by mě právě zajímalo, jak to udělaj, aby ten jakl místo 150,- nestál 600,-.

Editoval pafik1605 (01-10-2020 18:28:51)

Offline

 

#9 01-10-2020 18:31:48

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Rovinnost jeklu 0,2mm

Do velmi nedávna jsem ještě pracoval ve firmě, která taky občas brala takové zakázky. Nejdrsnější byly podmínky pro různé palety pro AUTOMOTIVE, kde se často počítalo s obsluhou robotem. Tam pak skutečně byly tolerance docela dramatické. Naprosto všechny svařence šly přese mne už ve stádiu poptávky z různých firem. Častokrát se stalo, že v rozmezí tří týdnů přišla poptávka od různých firem na stejnou paletu. A protože jsem byl v plně certifikované firmě, tak ta osobní zodpovědnost byla značná. Nikdy jsem nepustil do výroby vzorku něco, co smrdělo na sto honů demencí konstruktéra. Doslova ani jedna firma, kterou jsem požádal o zprostředkování kontaktu s konstruktérem, mi to nebyla schopna zajistit, prostě jen překupníci.
To je taky jeden z důvodů, proč jsem v příspěvku #4 upozornil na předepsané údaje na výkresu. Prostě při požadavku na EN ISO 5817/C musí! svařovat certifikovaný svářeč. Skutečně hodněkrát jsem musel z firemního centrálního on line PC systému zákazníkovi ukazovat který svářeč které místo před měsícem svařoval a samozřejmě předložit jeho platný Certifikát. A doložit protokol o vizuálce od certifikovaného kontrolora s příslušným datem.
A ještě komplikovanější je, když se do toho přimotají evropské, nebo české dráhy. To je potom každá mini nepřesnost předmětem dalekosáhlého vysvětlování a přesvědčování - a snižování ceny.
Ostatně - velmi podobné palety pro jednu firmu na Moravě jsem řešil několikrát. Některé jsme vzali do výroby, ale za naši cenu! Některé si museli zajistit jinde.

Online

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče