SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Dobrý deň,
Chcel by som vás poprosiť o radu pri oprave čapu prednej nápravy.
Opravujem prednú nápravu malotraktora, náprava je s náhonom.
Čapy okolo ktorých sa náprava otáča majú vydraté drážky od gufera a uniká cez nej olej.
Sú rôzne možnosti opravy, ja by som chcel použiť naváranie MIG/MAG zváračkou, budem mať aj otočný zvárací stolček.
Túto opravu musím urobiť na dolnom čape (45mm), ale potrebujem opraviť aj vrchný čap (20mm) a možno aj náboj kolesa by si žiadal opravu, keď už to mám rozobraté.
Postup: osústružiť, navariť, osústružiť.
Potreboval by som poradiť ako na to:
1. akým materiálom navárať, má zmysel použiť tvrdonávarový drôt (aj s pohľadu obrobiteľnosti, praskania zvaru a tak podbne) ? napr. (https://www.gobako.sk/item/239/mig-mt-6 … 600-hb-ita) ale 59HRC je asi veľmi tvrdé na sústruženie.
2. v prípade dolného čapu, stačí opravovať iba vydraté miesto, alebo to mám radšej navariť po cele dĺžke čapu ? Ak by som opravoval iba vydratú časť na zvyšok čapu dám ochranné púzdro, aby som ho nepoškodil rozstrekom alebo okrajom zvaru. Ale vzhľadom k tomu, že aj časť čapu ktorá sa otáča v klznom púzdre vykazuje určité známky opotrebenia asi by bolo lepšie spraviť nový povrch po celej dĺžke.
3. vrchný čap by som tiež chcel navariť a osústružiť na 20mm, táto súčiastka má ale menšiu hrúbku, mám trošku obavu, či ju zváraním nezdeformujem, preto by som chcel dať medzi telo a čap podložku aby sa zvar ukladal iba na čap.
4. náboj kolesa, tiež mám obavu, že po zavarení húsenice nebude os kolesa a hriadelu v jednej rovine ale na tom asi až tak nezáleží, otáčky sú tam malé a keď tak osústruží sa styčná plocha kolesa a náboja.
Prosím poraďte mi, či navrhovaný postup je vhodný, prípadne čo robiť inak, alebo nerobiť.
Dolný čap:
Horný čap:
Náboj Kolesa:
Náprava:
Ďakuejm za pomoc a rady.
Tibor
Editoval megabacil (15-02-2022 22:16:58)
Offline
Jestli tam chybí materiál do tloušťěk pár stovek mikrometrů, tak tolik by se dalo přidat nějakým tlustovrstvým pokovením, třeba chemickým niklem nebo tvrdochromem nebo něčím podobným. případně přidat a mírně přebrousit. Nemuselo by se to tepelně namáhat svařováním a potom opracovávat a srovnávat jen o dost jemněji.
U toho těsnění guferem mně připadá, že tam došlo k vniknutí nějakých zrnek tvrdého prachu a k jeho zaseknutí v guferu a potom vyškrábání rýh. proto to netěsní. Jestli by nestačilo zaplnit ty rýhy a potom použít gufero s větším přítlakem.
Offline
Pokiaľ by to bolo možné, tak by som sa vyhol naváraniu. V čom sú uložené tie čapy? V klzných ložiskách? Ak je to tak, a čapy sú v puzdrách voľné, tak by som radšej menil púzdra. To opotrebenie čapov od gufera nie je takého charakteru, aby to nové gufero nezvládlo. Ak je veľká vôľa v púzdrach, tak to má vplyv aj na netesnosť gufera.
Offline
Radim napsal(a):
Jestli tam chybí materiál do tloušťěk pár stovek mikrometrů, tak tolik by se dalo přidat nějakým tlustovrstvým pokovením, třeba chemickým niklem nebo tvrdochromem nebo něčím podobným. případně přidat a mírně přebrousit. Nemuselo by se to tepelně namáhat svařováním a potom opracovávat a srovnávat jen o dost jemněji.
U toho těsnění guferem mně připadá, že tam došlo k vniknutí nějakých zrnek tvrdého prachu a k jeho zaseknutí v guferu a potom vyškrábání rýh. proto to netěsní. Jestli by nestačilo zaplnit ty rýhy a potom použít gufero s větším přítlakem.
Hĺbka rýh sa pohybuje v desatinách milimetra.
senior napsal(a):
Pokiaľ by to bolo možné, tak by som sa vyhol naváraniu. V čom sú uložené tie čapy? V klzných ložiskách? Ak je to tak, a čapy sú v puzdrách voľné, tak by som radšej menil púzdra. To opotrebenie čapov od gufera nie je takého charakteru, aby to nové gufero nezvládlo. Ak je veľká vôľa v púzdrach, tak to má vplyv aj na netesnosť gufera.
Ahoj, mením komplet všetko, ložiská, klzné púzdra, guferá. No rád by som urobil opravu čo najblyžšie k stavu "ako nové".
A samozrejme je to pre mňa zaujímavé, pretože sa možem naučiť veľa nových vecí a do budúcna si budem vedieť s podobnými opravami pomôcť.
Vôľu, alebo nadmerné opotrebenie dolného klzného ložiska spôsobovala vôľa (až 1mm) v hornom čape. Horný čap je tiež opotrebovaný, áno mohol by som ho dať zrovnať a na mieru vyrobiť nové púzdro, čo je alternatíva, no predtým by som chcel pochopiť, čo obnáša obnova na pôvodný rozmer naváraním.
Offline
Pod to gufero bych to nevaril, ale pouzil SKF SPEEDI-SLEEVE. Je to rychlejsi a ve vysledku i levnejsi.
Offline
Dawe napsal(a):
Pod to gufero bych to nevaril, ale pouzil SKF SPEEDI-SLEEVE. Je to rychlejsi a ve vysledku i levnejsi.
Ďakujem toto je celkom zaujímavé, na opravu rýh na nábojoch kolesa by som si to vedel predstaviť.
Offline
Taky jsem to řešil na svém traktoru, nakonec to bylo jednoduché, použil jsem slabší gufero, původní bylo 12mm, dal jsem 7mm, takže ten břit běhá na zdravé části čepu.
Offline
Toto sa robi ziarovym nastrekovanim, nie ? V domacich podmienkach, ak mas sustruh, tak potom su asi najjednoduchsie uz vyssie spominane lisovacie/nasuvne opravne kruzky.
Editoval kinedryl (23-02-2022 06:44:35)
Offline
běžný žárový nástřik zinku nebo hliníku by měl vytvářet poměrně drsné vrstvy, to by pod gufero asi nebylo moc vhodné.
Offline
Nemyslim sopovanie ale to podtocenie zodrateho priemeru, nastriekanie novej novej vrstvy a obrobenie na povodny primer + zalestenie pod gufero.
Adam to robi kazdu chvilu :
https://www.youtube.com/results?search_ … m+spraying
Offline
No, dneska je spousta technologií nanášení takových vrstev, akorát hodně z nich je speciálních a dost drahých.
Offline
Zdravim vás, čas pokročil a ja som nezaháľal
Ako návarový drôt som vybral MT-350 HB mal by mať finálnu tvrdosť okolo 40HRC.
Vyrobil som si rotátor prevodovka 1:100 (vhodnejšia by asi bola 1:50) krokový motor nema 23 cca 1,5Nm (vhodnejší by bol 3Nm) ovláda to arduino, driver DM542S, 4 číslicový displej a 10 otáčkový 10k lineárny potenciometer.
Samotné zváranie robím so zmesovým plynom Ar+CO2 (80/20).
K dobrým výsledkom bola cesta tŕnitá, pretože moja zváračka už od nova nejak divne zvárala, bolo to kvôli nesprávnej polarite, - na hroáku, čo je nastavenie pre trubičkový drôt. Polaritu som prehodil a zvára ako drak.
Zvary s nesprávnou polaritou
Neprevarene korene:
Struska/póry medzi zvarmi:
Zvaranie so správnou polaritou, zatiaľ najlepšie čo sa podarili:
Po osústružení, už som tam nevidel chyby:
Poloha horáku pri zváraní, obrobok sa otáča do prava, k tyčke o ktorú si podopieram horák, čiže zváram dopredu:
Ešte trošku potrénujem a môžem sa vrhnúť na opravu.
Po navarení treba povrch osústružiť a vybrúsiť do hladka napríklad suportovou brúskou.
Test s tvrdonávarovým drôtom:
Editoval megabacil (06-04-2022 17:29:17)
Offline
Pekny, jak pripojujes kostru?
Offline
Na prvni fotce je videt medeny pasek omotany kolem osy
Offline
Ajo - já jak na to koukal ráno přes mobil, tak sem si ho nevšimnul.
Offline
Tak ešte to uzatvorím.
Nakoniec sa mi povrch naváraním tvrdonávarom podarilo úspešne opraviť.
Bohužiaľ materiál z ktorého je diel vytvorený sa veľmi nemal rád s tvrdonávarom a mal som trošku problém s tvorením bubliniek, pórov, ale povrch sa nakoniec podaril.
Zváraním sa pôvodný diel malinko deformoval, peto bolo pred zváraním potrebné vyrobiť referenčný povrch, aby opravovaný povrch bežal s dierou.
Dúfam, že som to urobil dobre, všetko čo popisujem v tomto vlákne som robil prvý krát, učil som sa za pochodu a tu je par fotiek z navárania, sústruženia, brúsenia a výsledok
Zvaru zdar !!!
Ešte dodatočne, takto to vyzerá zložené:
Editoval megabacil (20-05-2022 11:28:59)
Offline
megabacil napsal(a):
Tak ešte to uzatvorím.
Nakoniec sa mi povrch naváraním tvrdonávarom podarilo úspešne opraviť.
Bohužiaľ materiál z ktorého je diel vytvorený sa veľmi nemal rád s tvrdonávarom a mal som trošku problém s tvorením bubliniek, pórov, ale povrch sa nakoniec podaril.
Zváraním sa pôvodný diel malinko deformoval, peto bolo pred zváraním potrebné vyrobiť referenčný povrch, aby opravovaný povrch bežal s dierou.
Dúfam, že som to urobil dobre, všetko čo popisujem v tomto vlákne som robil prvý krát, učil som sa za pochodu a tu je par fotiek z navárania, sústruženia, brúsenia a výsledok
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … aranie.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … uzenie.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … usenie.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … inalny.jpg
Zvaru zdar !!!
Myslím, že Tvoje snaženie sa stretlo s úspechom a vyzerá to veľmi dobre. Palec hore.
Editoval Juraj.A (13-05-2022 17:13:50)
Offline
Pěkný
Offline
Hezká práce a snaha! Teď jen čekat, jak dlouho vydrží součástka po namontování v provozu.
Offline
Pekne nabrouseno. SBMT2 na SV18?
Offline
pěkná práce, radost pohledět!
Offline
Možná bylo zbytečné navářet něco tvrdšího, jen ti to komplikovalo práci. Vybroušení drážky v místě břitu gufera způsobila zanedbaná údržba. Obroušený břit propustí mazivo které se smíchá s prachem a nečistotami a má pak abrazivní účinek. Pokud je gufero v cajku, guma nemůže takto drážku do oceli vydřít.
Offline
Dawe napsal(a):
Pekne nabrouseno. SBMT2 na SV18?
Áno SBMT2 od suseda, ale veľmi som si ju obľúbil, tak už mám aj vlastnú a sústruh SN20, 1m
Offline
zahajskej napsal(a):
Možná bylo zbytečné navářet něco tvrdšího, jen ti to komplikovalo práci. Vybroušení drážky v místě břitu gufera způsobila zanedbaná údržba. Obroušený břit propustí mazivo které se smíchá s prachem a nečistotami a má pak abrazivní účinek. Pokud je gufero v cajku, guma nemůže takto drážku do oceli vydřít.
Tak ono to má vek 25+ a pochybujem, že toto vzniklo počas posledných 3 rokov, ale teraz viem, a po sezóne to môžem preventívne vyfúkat vzduchom.
Dokonca aj povrch toho čapu bol už vajcovitý mal priemer 44,95 x 44,93.
Nič neni tvrdšie ako zub času ...
Offline
Vlastním traktor s věkem blížícím s k 70 rokům. Mám vyzkoušeno, že v případě oprav se nevyplácí vymýšlet nic světaborného, ale držet se starých osvědčených postupů a i materiálů. Je smutné, že na mém traktoru je mnoho věcí původních, neopravovaných a komponenty na strojích o mnoho mladších, jako třeba právě těch 25+ musely projít již rozsáhlými opravami kvůli opotřebení.
Editoval zahajskej (20-05-2022 14:13:22)
Offline
Stránky: 1 2