SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-02-2022 15:24:55

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Nahrievanie nitov TIGom

Ahojte, pri nitovaní potrebujem nahriať tvarnenu časť nitu kvoli jednoduchšej deformacii a vytvoreniu pnutia v nite po zanitovani. existuju na to rozne zariadenia či indukčne alebo elektricke pece, moja otazka je skušal to niekto TIGom?


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#2 16-02-2022 15:38:33

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2172

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Jasně, malej proud a ohříváš nýt zastrčenej v díře. Pak bác bác a je to smile

Offline

 

#3 16-02-2022 19:55:37

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 123

Re: Nahrievanie nitov TIGom

pafik1605 napsal(a):

Jasně, malej proud a ohříváš nýt zastrčenej v díře. Pak bác bác a je to smile

Kdyby jenom nýty, trubkly na ohýbání, roxory na ukování špičky rychlejší jak plamen jen trošku dražšší na spotřebu Ar

Offline

 

#4 17-02-2022 08:20:26

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Diky, povedal som si že sa najprv spýtam než to vyskušam..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#5 17-02-2022 08:43:16

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4306

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Mě se to nezdá. Vytvoření za tepla nýtovaného spoje se využívá rozdílné teploty nýtovaných dílů a tělesa nýtu. Po vychladnutí vznikne v nýtu napětí. Proto si nemyslím, že ohříváním vyčnívající části se dosáhne stejného efektu, jako když je nýt ohřátý mimo a ohřátý do otvoru vložen a roznýtován.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#6 17-02-2022 09:32:15

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2172

Re: Nahrievanie nitov TIGom

To máš samozřejmě pravdu, musí se to ohřát dostatečně rychle, ale ne natavit. Nýt se ohřeje do červena, ta díra se nesmí.

Offline

 

#7 17-02-2022 23:35:21

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 123

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Famater napsal(a):

Mě se to nezdá. Vytvoření za tepla nýtovaného spoje se využívá rozdílné teploty nýtovaných dílů a tělesa nýtu. Po vychladnutí vznikne v nýtu napětí. Proto si nemyslím, že ohříváním vyčnívající části se dosáhne stejného efektu, jako když je nýt ohřátý mimo a ohřátý do otvoru vložen a roznýtován.

Elm. indukci by to bylo asi nejefektivnější, ale znáš to potřebuješ plnit normy. tig je na to celkem vhodný i když drahý na Ar. princip zůstane zachován

Offline

 

#8 18-02-2022 09:17:01

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Nahrievanie nitov TIGom

ctiteljan napsal(a):

Famater napsal(a):

Mě se to nezdá. Vytvoření za tepla nýtovaného spoje se využívá rozdílné teploty nýtovaných dílů a tělesa nýtu. Po vychladnutí vznikne v nýtu napětí. Proto si nemyslím, že ohříváním vyčnívající části se dosáhne stejného efektu, jako když je nýt ohřátý mimo a ohřátý do otvoru vložen a roznýtován.

Elm. indukci by to bylo asi nejefektivnější, ale znáš to potřebuješ plnit normy. tig je na to celkem vhodný i když drahý na Ar. princip zůstane zachován

TIG je to čo mám, riešim domáce použitie normy mám ale vlastné, než po tom mlátiť kladivom za studena aj tak sa to bude viklat, je to jebačka, urobil som tak zopar za bradli a stratil pri tom motiváciu pokračovať :-D


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#9 18-02-2022 09:20:20

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Famater napsal(a):

Mě se to nezdá. Vytvoření za tepla nýtovaného spoje se využívá rozdílné teploty nýtovaných dílů a tělesa nýtu. Po vychladnutí vznikne v nýtu napětí. Proto si nemyslím, že ohříváním vyčnívající části se dosáhne stejného efektu, jako když je nýt ohřátý mimo a ohřátý do otvoru vložen a roznýtován.

pravdu máš, efekt bude iný aleked budeš zohrievať iba ten nit tak ta tepelna vodivosť si to stiahne do tela nitu viac než diera ktora sice je tesna (natlčený nit) ale ten rozdiel teplot by mal byť výrazný aj takto..  skor mam obavu aby sa ten nit nezačal topiť, vyskušam to cez víkend..

Editoval AndyS (18-02-2022 09:20:40)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#10 18-02-2022 09:44:29

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4306

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Pak dej zprávu jak to šlo a dopadlo.  Před válkou se hodně nýtovalo, tak máme také nýtované zábradlí. Je to pěkná práce.
K nýtování: Jako dost malý jsem viděl jak v HK opravovali most  přes Orlici. Nýty ohříval chlap ve výhni, měl jich tam vždy několik. Pak ho kleštěmi hodil kolegovi, ten ho do kleští chytil, zasunul do díry, opřel a kolega pnematickou nýtovačkou z druhé strany roznýtoval a udělal hlavu. Byl to pro mě zážitek, jaký koncert tihle chlapi předváděli. Chodil jsem tehdy myslím tak do 7.třídy. To jen pro zajímavost.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 18-02-2022 13:55:25

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2172

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Stejnej postup byl při stavbě Empire State Building. Obzvlášt mě fascinovalo, jak chytali ty žhavý nýty smile

Offline

 

#12 18-02-2022 22:48:33

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 531

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Famater napsal(a):

... Před válkou se hodně nýtovalo ... Nýty ohříval chlap ve výhni ...opřel a kolega pnematickou nýtovačkou z druhé strany roznýtoval a udělal hlavu...

pafik1605 napsal(a):

Stejnej postup byl při stavbě Empire State Building...

Takto nýtované konstrukce drží už desítky (i přes sto) let. Mosty, výrobní haly, jeřábové dráhy, Eifelovka, rozhledna na Petříně apod...
Dodnes je to v určitých aplikacích nepřekonaný spoj. Třeba nýtování závěsů pro jeřáb na licích pánvích.
Akorát už to chlapi nemají ve výhni, nahřívají nýty autogenem, neházejí si to mezi sebou, ale ta pneumatická nýtovačka i dřina při tom je pořád stejná.


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#13 18-02-2022 23:04:19

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1267
Web

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Predpokladam, ze nahrievanie tela nitu tigom aj pri nizkych amperoch sposobi jeho mierne znehodnotenie natavenim v mieste nahrievania... Ja som dnes potreboval pozohybat 5 kusov roxorov o priemere 10mm a miesto ohybu som si tigom nahrial pri 60A do cervena, ale ako som pozeral, tak som na tych roxoroch miestami uspesne natavoval hrebienky.... nastastie na tom nezalezalo.. pri miestnom nataveni nitu Tigom sa moze stat, ze sa potom nemusi zmestit do diery...

Editoval vyrobca (22-02-2022 22:29:32)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,7x BIQU B1,Tronxy XY-2,Creality LD-006, pieskovaci box Lincos 110L,klima Whirlpool PACW12CO :-) https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#14 19-02-2022 08:07:29

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4306

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Davor asi u nás největší je Wilsonovo nádraží (Hlavní nádraží) v Praze.
Výrobca: Tady se předpokládá, že je nýt v díře a ohřívá se je to co čouhá ven.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#15 19-02-2022 14:33:58

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1371

Re: Nahrievanie nitov TIGom

A ide o nit 5cm priemer alebo nitek 5mm priemer?

Offline

 

#16 19-02-2022 15:17:19

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 531

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Famater napsal(a):

Davor asi u nás největší je Wilsonovo nádraží (Hlavní nádraží) v Praze.

Nýtované konstrukce některých hal u nás (třeba válcovny), jsou minimálně o polovinu delší než hlavák... wink


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#17 19-02-2022 15:27:55

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2172

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Atlan napsal(a):

A ide o nit 5cm priemer alebo nitek 5mm priemer?

Atlane, tak starej a tak blbej dotaz .... big_smile

Offline

 

#18 21-02-2022 14:49:01

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Nahrievanie nitov TIGom

davor: eiffelovka je srubovana, po výstave sa mala rozoberať


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#19 21-02-2022 20:58:37

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 531

Re: Nahrievanie nitov TIGom

AndyS napsal(a):

davor: eiffelovka je srubovana, po výstave sa mala rozoberať

Že se měla rozebrat, mám nějak v povědomí. Byl jsem se na ni kdysi podívat, jen zespodu, ale spoje jsem nezkoumal, tak asi šroubovaná...

Editoval davor (21-02-2022 21:00:30)


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#20 22-02-2022 08:09:43

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Nahrievanie nitov TIGom

..tak som to skušal ale aj s 10A mi to lokalne trocha natavovalo nity a kym som odložil horak do držiaka tak ten nit mi vychladol :-(, musim ešte pošpekulovať s nastavenim a hrubkou elektrody..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#21 22-02-2022 09:03:28

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 510

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Zkusil bych použít uhlíkovou elektrodu metodou MMA. Ta vytvoří měkký, široký oblouk, který ohřeje materiál spíše plošně než koncentrovaně, tedy bez lokálního tavení. Elektrody jsou tyčové, většinou v měděném obalu, průměru 6-8mm. Není potřeba ochranný plyn.

Editoval jole (22-02-2022 09:04:49)

Offline

 

#22 22-02-2022 09:54:45

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4306

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Asi to bez druhé osoby nepůjde. POkud to tak vůbec touto metodou půjde.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#23 22-02-2022 10:59:33

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3836

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Jinak  nýty by možná  šly dobře nahřívat na indukčním  vařiči. Pokud by nezaregoval  ochranný obvod. Asi  by se tam  těch  nýtů  muselo  najednou  ohřívat  víc...
Nebo  indukčním  ohřívačem  ze zhavarovaného indukčního  vařiče.  Hlavně pokud by se zachovaly hlavní  kondenzátory a indukční  cívka. Napájet  třeba ze zdroje 12 nebo 24 volt a omezit výkon  na takových  300 -  500 watt...

Offline

 

#24 22-02-2022 12:15:01

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1074

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Nevím jaké jsou možnosti, ale co to udělat pěkně postaru. Ideálně výheň s dřevěným uhlím, ale i obyčený kamínka by měly stačit. Bude to určitě nejlevnější metoda a možná i nejrychlejší.

Online

 

#25 22-02-2022 13:47:36

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2172

Re: Nahrievanie nitov TIGom

Charon napsal(a):

Nevím jaké jsou možnosti, ale co to udělat pěkně postaru. Ideálně výheň s dřevěným uhlím, ale i obyčený kamínka by měly stačit. Bude to určitě nejlevnější metoda a možná i nejrychlejší.

Jo, ale to je metoda "nahřát mimo", ale to on nechce, jak jsem pochopil. A jestli to chce nahřívat osazený v díře, tak je ten TIG asi nejlepší; autogenem taky bude ohřívat všechno kolem, a mnohem víc, než TIGem.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče