SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Zdravím,
rád bych se zeptal, co používáte na přípravu materiálu, který je "trochu víc jetý než je zdrávo", aby samotné odrezení nakonec nevyšlo dráž, než koupit materiál nový?
Co jsem pročítal fóra, tak obvykle se řeší opačný problém, nějaký nedostupný nebo drahý hotový díl etc. Ale co s jekly, co vypadají zhruba takhle?
Kolem svárů je to jasné, flexu a pižlat, až je to perfektně čisté. Ale co se zbytkem plochy? To nejhorší z toho strhnout flexou nebo šmirklem jde dobře, ale rezavé je to do hloubky (a zásobu suříkové základovky bohužel nemám). Čistit to flexou, tak ubrousím polovinu materiálu, než to dostane rez ven (navíc v tomhle počasí jí dřív upeču). Drátěným kartáčem to prakticky taky nebere.
Dělal jsem trochu pokusů podle návodů co jsem tu našel s válečky z tyčoviny (taky jí nemám v moc dobrém stavu, takže na pokud ideál), po pokusech s kyselinou citrónovou a pak s octem jsem to nechal několik hodin, nestalo se nic co by stálo za řeč, až jsem ztratil trpělivost, do octa dolil tak patnáctinu kyseliny chlorovodíkové (takže 8% kys. octový, 2% HCl), tam už podle bublinek bylo vidět, že se něco děje :-) zhruba každou čtvrthodinu zamíchal a cca po hodině jsem byl docela spokojen. Navíc většina HCl v roztoku zůstala, takže slít do flašky na příště, ocel zneutralizovat a asi pro malé věci tudy cesta vede.
Jenže teď otázka, co s těmi jekly? Profi vanu nemám, dokázal bych jí asi vyrobit třeba z plastového 4m okapu, do něj odhadem tak 20-30 litrů roztoku, jenže okap + 3 litrovky HClvychází někde kolem 700, to už ten jekl můžu koupit novej, vyjde to nastejno a ušetřím práci i riziko pro oči...
Patlat štětcem taky nemá cenu, když to pod tím musí být hodinu, navíc by se nejspíš ta HCl vypařila (koncentrovaná kyselina je rychlejší, tou jsem kdysi čistil vingle 20x20x300mm, ale i s ní to chtělo pár minut, navíc pak ten chlorovodík ve vzduchu nebyl nic moc). Namíchat kyselinu do nějakého gelu, aby se to na povrchu udrželo a natřít to tím a po hodině pak spláchnout? Nemáte nějakou zkušenost, jak levně (o5, kdyby se cena vyšplhala k novému materiálu, nebylo by potřeba se trápit...) takový gel v domácích podmínkách udělat Pár nápadů sice mám (škrob, zneužít levný WC gel), ale radši si nechám poradit, jestli už někdo prošlapal slepé cesty? Nebo bude lepší se vykašlat na chemii úplně a vzít to pískovačkou?
Edit ty fotky koukám se moc mobilem nepovedly, ale ten čistej váleček napravo je fakt čistej, i když to vypadá takhle blbě (nebo alespoň byl odpoledne, neutralizoval jsem to louhem protože soda došla, tak je celkem možné že to za večer stačilo zase začít korodovat, šlo jen o zkoušku)
Editoval jouda74 (23-06-2022 02:37:31)
Offline
Dovnitř se člověk asi nedostane. Ale zvenčí nepomáhá kartáč do flexy? Tak koupit nějaký odrezovač. Já používám Worko a jsem s tím docela spokojený.
Offline
Po tej kyseline to chce este oplach a neutralizator. Lebo inac to vykvitne aj s farbou...
Inak riesenie je jednoduche pieskovanie.
Offline
Ale o tom to je, že když se to nechá zreznout, tak očištění do kvality nového nezrezlého kusu může být dražší než nákup nového.
Jinak suříkový základ stejně nepomůže, když na kovu je vrstva rzi a až teprve na tom ten základ. I suříkový základ funguje až tehdy, když je povrch očištěný do holého kovu a rez tam je jen v podobě zbytků prachu, které se štětcem zatřou do barvy. A to pak už není problém a výrazně to zvýší ochranu, když se ten zbytek rzi stabilizuje odrezovačem.
Organické kyseliny, octová, citrónová v těch koncentracích cca 8 % mají smysl jen tehdy, pokud se to současně mechanicky čistí kartáčem, protože takhle hlavně působí tak, že ty částečky rzi uvolňují, ale nerozpouštějí. Podobně funguje 2 % kyseliny chlorovodíkové, to je pro leptání prakticky nic, akorát zamoří póry a štěrbiny, takže to potom po leptání o to rychleji znova rezne.
Kyseliny musí být v mnohem vyšších koncentracích, sírovka odhadem tak 20 - 40 %. chlorovodíková tak 10 - 20 %.
A když to už musí být organické kyseliny, tak koncentrované technické. Nejsilnější je kyselina mravenčí, ale vytváří smradlavé a toxické páry, které jsou ve velkých koncentracích i hořlavé. Potom octová.Na větší díly to vyjde rozhodně levněji než potravinářský ocet.
Jinak souhlas s Atlanem, po působení kyseliny je třeba důkladný oplach a potom pasivace, protože povrch kovu je kyselinou zaktivizovaný a velice rychle by rezl.
Offline
Kyselinu solnou bych na to nedával. Rez sežere rychle, ale zase to zrezne a samotný oplach s neutralizací s tím nic nenadělá. Stačilo mít v dílně uzavřenou flašku HCl a zrezlo vše železný. Dokonce ve sváru prorezla plechovka silikonu ve spreji. Od té doby mi HCL do dílny nesmí a kyselina na leptání tišťáků přebývá na zahradě. Vůbec, HCl dokáže mnoho a chyběla by mi, ale na železo nepatří.
Ošetřil bych to podle určení. Nejspíš bude stačit obrousit rez kotoučem a kartáčem, pak natřít barvou na to určenou. Zbytky rezu nevadí, barva na něm drží líp než na hladkém čistém železe. Pokud to chcete mít pěkně čistý, tak pískovat.
Online
A co takove ty taninove odrezovace? Jeden cas se o tom hodne mluvilo.
Offline
E-Ryc napsal(a):
A co takove ty taninove odrezovace? Jeden cas se o tom hodne mluvilo.
To je také varianta, jen spotřeba a tím cena bude větší. Zase se ušetří na práci.
Online
Najvhodnejšia je kyselina fosforečná. Pôsobí síce pomalšie, ako HCL, ale je šetrná ku kovom. Okrem toho vytvára fosfáty čím zvyšuje odolnosť proti korózii.
Offline
senior napsal(a):
Najvhodnejšia je kyselina fosforečná. Pôsobí síce pomalšie, ako HCL, ale je šetrná ku kovom. Okrem toho vytvára fosfáty čím zvyšuje odolnosť proti korózii.
Diky vsem za rady, objednavam kyselinu fosforecnou, a kdyz da pocasi, deti a prace, tak to mezitim zkusim tou piskovackou.
Offline
E-Ryc: Ten odrezovač Worko co jsem psal prý obsahuje tanin. Prý je podle staré receptury odrezovačů T-80.
Offline
Dyt tam nic neni! Normal povrchovka ze skladovani venku. Nasad drateny kotouc na flexu a rez obrus. Kartacem nebo smirglem nemas sanci, nechal bys na tom ruce. Stejne bys musel kartacovat tak jako tak, valcovane L profily maji na povrchu tvrde okuje a ty museji dolu uz kvuli barve.
S radialnim kartacem na flexe opatrne, musis jet spravnym smerem, hlavne u hrany. Jinak flexa bude kopat a muze ti i vyletet z ruky.
Pokud nejaka rez zustane ve vetsi hloubce tak to u bezneho vyrobku az tak nevadi. Hotovy vyrobek pred naterem musis poradne umyt kuchynskym kartacem a horkou jarovou vodou, to sunda zbylou rez a mastnotu, pak oplachnout cistou vodou. Hrubsi povrch nevadi, barva bude aspon lip drzet, nez kdyz bude povrch zrcadlove hladky.
Se samodomo zkusmo michanymi odrezovacimi roztoky opatrne. Rez zice mozna narusi, ale HCl nebo i sul pridana do octu se dostava do hlubky, chlor tam reaguje a vyrobek casem muze korodovat i pod neposkozenym ochrannym naterem. Pouzij jen osvedcene odrezovaci smesi. Pokud chces mermomoci neco michat sam, tak se aspon podivej do knihy Receptar pro elektrotechnika, je ke stazeni i tady a dale treba dobra je kniha Chemie pro kazdeho.
Offline
pieskovačka na to funguje akurat je z toho veľa bordelu..
Offline
Charon napsal(a):
Kyselinu solnou bych na to nedával. Rez sežere rychle, ale zase to zrezne a samotný oplach s neutralizací s tím nic nenadělá. Stačilo mít v dílně uzavřenou flašku HCl a zrezlo vše železný. Dokonce ve sváru prorezla plechovka silikonu ve spreji. Od té doby mi HCL do dílny nesmí a kyselina na leptání tišťáků přebývá na zahradě. Vůbec, HCl dokáže mnoho a chyběla by mi, ale na železo nepatří.
moja žena zobrala tablety do bazenu dala do zavaraninoveho pohara a položila mi na železnu platnu stola, za tyžden bolo víčko zožrate a ako sa to vyparovalo okolo pohara zostal hrdzavý kruh. Chlor je riadna potvora na železo..
Offline
Stránky: 1