SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 08-09-2022 16:49:37

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1165
Web

Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Mohlo by se zdát, že (dobová) výroba parních lokomotiv a automatizace svařování patří do dvou různých časových období a nikdy se to nemohlo prolnout. Opak je pravdou. Proto si dovoluji zájemce upozornit na reportáž o automatickém přivařování rozpěrek kotlů parních lokomotiv v pořadu Pozor vlak, díl 114 Jedná se o svařování pod tavidlem. Jako zdroj se používá rotační "Triodýna". Reportáž začíná v cca 25:30.

Offline

 

#2 11-09-2022 02:55:41

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4447
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

no pěkný, měl jsem tu čest v Lužné (https://www.cdnostalgie.cz/cs/expozice.htm) zlikvidovat čtyři kusy parních lokomotiv.
Měli jich tam prostě mnoho a nebylo místo.
  Náš zákazník náš pán. Zadání : rozřezat na kusy vhodné pro vysypání do hutí.
Takže se vypne řemeslnické myšlení a jde se na to.
Ty rozpěrky byl opruz, kotel se musel řezat zevnitř i zvenku a nebylo vůbec jednoduché vést řez mezi opěrkami tak "aby se trefilo" a kotel se dělil na díly. 1lokomotiva = 3paliči + 4dny.
Zajímavý je že ten svářeč používá 2mm(!) drát a nemá kuklu. smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#3 11-09-2022 09:47:59

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 878

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Zvarové miesto je zakryté, zvárač nie je vystavený UV. Dosť premyslená mašinka.

Offline

 

#4 12-09-2022 11:43:45

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1165
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Muzeum v Lužné u Rakovníka je moc pěkné. Doporučuji. Jedním vrzem můžete navštívit i muzeum klasických amerických aut.

Těch rozpěrek na kotli tam uvádějí 100 na m2. Čili každých 10 cm jedna. To bych tedy nechtěl likvidovat smile

Při svařování pod tavidlem (SAW) je svarová lázeň neustále zasypávána práškovým tavidlem z násypky. Vlivem teploty se z prášku tvoří pevná krusta a oblouk hoří pod ní. Takže není vůbec vidět. Tudíž kukla není nutná a stačí brýle pro všeobecnou ochranu očí.

U ručně vedených vozíků (traktorů) je dokonce tmavá kukla kontraproduktivní, protože by svářeč neviděl na svarové plochy a mezery a nemohl traktor správně vést. Ale ručně vedené traktory se snad dnes už ani nepoužívají.

Drát průměru 2,0 je u svařování pod tavidlem (SAW) na spodní hranici používaných průměrů. Běžně se používají silnější dráty.
Například jeden z nejpoužívanějších drátů OK Autrod 12.20 se aktuálně vyrábí v průměrech: 1,6 - 2,0 - 2,5 - 3,0 - 4,0 a 5,0.

Mě prostě zaujalo to nepravděpodobné spojení výroby parních lokomotiv a automatizace svařování smile

Offline

 

#5 12-09-2022 17:35:52

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4447
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

jaké jsou svařovací parametry u 5 drátu? Napětí? Proud?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#6 12-09-2022 17:56:50

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3926

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Tak  spíš to  bude v tom  kotli  spěrka než  rozpěrka,  ne? Ta výztuha,  je vevnitř kotle a brání  kotli se tlakem  páry rozepnout ven,  ne zhroutit  dovnitř?

Offline

 

#7 12-09-2022 19:04:23

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4447
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

jj máš praudu předsedo,  spěrka je termín dost nepoužívaný, rozpěrku pochopí každý a směr síly není podstatný...
i když zrovna v případě lokomotiv by se ten kotel mohl vyvalit dovnitř - do topeniště.
Významnou část kotle tvoří duté stěny prostoru kde je oheň.
Duté stěny propojené každých 100mm spěrkou mají celkovou tloušťku (řečeno s panem varokem smile ) plácnu 25cm.

Editoval bourač (12-09-2022 19:08:46)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#8 13-09-2022 13:39:01

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2144
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

bourač napsal(a):

jaké jsou svařovací parametry u 5 drátu? Napětí? Proud?

Z hlavy už ty parametry neznám, jsem už 11 roků v důchodu... big_smile Ve firmě v USA jsme ten poloautomat na SAW měli a svařovali jsme na tom vysokotlaké příruby, nebo spec. koncovky k tělesu ventilu. Drátem 4 - 5mm.  Vím, že ta mašina byla ESAB a měla až nastavitelný proud 1200A
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p8170059.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p3040005.jpg

Offline

 

#9 16-09-2022 12:57:49

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1165
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Radim napsal(a):

Tak  spíš to  bude v tom  kotli  spěrka než  rozpěrka,  ne? Ta výztuha,  je vevnitř kotle a brání  kotli se tlakem  páry rozepnout ven,  ne zhroutit  dovnitř?

V podstatě souhlas. Ale ten výraz "rozpěrka" používají na tom dobovém videu.

V katalogu Esabu jsem našel pro drát 12.20 pr. 5,0 mm ve spojení s tavidlem 10.61 doporučený svařovací proud 600-900A při napětí 30-32V.
Zdroje pro SAW mají běžně max. svař. proud 1000 - 1200A. Ale ta pětka je asi extrém. Sám jsem viděl jen SAW svařování drátem 3,0 mm.

Offline

 

#10 16-09-2022 13:47:34

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2144
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

admin napsal(a):

V katalogu Esabu jsem našel pro drát 12.20 pr. 5,0 mm ve spojení s tavidlem 10.61 doporučený svařovací proud 600-900A při napětí 30-32V.
Zdroje pro SAW mají běžně max. svař. proud 1000 - 1200A. Ale ta pětka je asi extrém. Sám jsem viděl jen SAW svařování drátem 3,0 mm.

Tak, tak! Já jsem si ty parametry už nepamatoval. Ano, většinu jsme svařovali drátem 4mm. Ta pětka drát je extrém, používala se pouze na běžných uhl. ocelích a velkých průmerech ventilů - 20" a víc, nicméně produktivita je obrovská. A navíc téměř dokonalá kvalita. Před zavedením SAW jsme ty konce ventilů(příruby) přivařovali ručně, elektrodou 5mm, pochopitelně kořen provedený TIG. Svařovalo se v polohovadle a trvalo to věčnost. Spoj musel vyhovět 100% RT. Pokud se vyskytly vady, byla oprava strašná práce - vydrážkovat, opravit... Po SAW tam vady téměř nebyly a rychlost svařování nohonásobně rychlejší.

Editoval Frank (16-09-2022 16:56:59)

Offline

 

#11 16-09-2022 19:18:35

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 418

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Ahoj.Franku,k čemu se používají takově ventily ?smile


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#12 17-09-2022 03:20:12

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2144
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

momák napsal(a):

Ahoj.Franku,k čemu se používají takově ventily ?smile

Pro průmyslové použití, chemický průmysl, rafinérie ropy, energetiku, zkapalněné plyny, vojenské účely, atd... Pro ty opravdu vysokotlaké nevyhovovaly odlitky, takže to těleso je výkovek. Je tam spousta obrábění - vyvrtat potřebné otvory, navařit příruby, osadit sedly s tvrdonávarem, vyžíhat, prostě spousta práce. smile Však takový vysokotlaký ventil na provozní tlak 310 Atm o průměru 12 - 14 palců. stál klidně 25,000 dollars.

Offline

 

#13 17-09-2022 08:33:04

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 418

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Ahoj.Děkuji Franku za fundovanou odpověď.Jinak přeji zdraví!smile


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#14 17-09-2022 13:41:53

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2144
Web

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

momák napsal(a):

Ahoj.Děkuji Franku za fundovanou odpověď.Jinak přeji zdraví!smile

Za málo. smile Tobě též hodně zdraví, ostatně to přeju všem zde!!! Já jsem to zde objevil někdy v 2007 a poznal zde mnoho odborných názorů fundovaných osob. Doufám, že jsem i já přispěl nějakou radou... Teď už jen občas kouknu, už jsem starej pes mimo hru. big_smile

Offline

 

#15 17-09-2022 18:33:05

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 418

Re: Automatizace svařování při výrobě parních lokomotiv

Děkuji.S Tvojí poslední větou,nemohu souhlasit.No,ještě,že jsi to zachránil tím smajlíkem!smile.


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče