SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Mohlo by se zdát, že (dobová) výroba parních lokomotiv a automatizace svařování patří do dvou různých časových období a nikdy se to nemohlo prolnout. Opak je pravdou. Proto si dovoluji zájemce upozornit na reportáž o automatickém přivařování rozpěrek kotlů parních lokomotiv v pořadu Pozor vlak, díl 114 Jedná se o svařování pod tavidlem. Jako zdroj se používá rotační "Triodýna". Reportáž začíná v cca 25:30.
Offline
no pěkný, měl jsem tu čest v Lužné (https://www.cdnostalgie.cz/cs/expozice.htm) zlikvidovat čtyři kusy parních lokomotiv.
Měli jich tam prostě mnoho a nebylo místo.
Náš zákazník náš pán. Zadání : rozřezat na kusy vhodné pro vysypání do hutí.
Takže se vypne řemeslnické myšlení a jde se na to.
Ty rozpěrky byl opruz, kotel se musel řezat zevnitř i zvenku a nebylo vůbec jednoduché vést řez mezi opěrkami tak "aby se trefilo" a kotel se dělil na díly. 1lokomotiva = 3paliči + 4dny.
Zajímavý je že ten svářeč používá 2mm(!) drát a nemá kuklu.
Offline
Zvarové miesto je zakryté, zvárač nie je vystavený UV. Dosť premyslená mašinka.
Offline
Muzeum v Lužné u Rakovníka je moc pěkné. Doporučuji. Jedním vrzem můžete navštívit i muzeum klasických amerických aut.
Těch rozpěrek na kotli tam uvádějí 100 na m2. Čili každých 10 cm jedna. To bych tedy nechtěl likvidovat
Při svařování pod tavidlem (SAW) je svarová lázeň neustále zasypávána práškovým tavidlem z násypky. Vlivem teploty se z prášku tvoří pevná krusta a oblouk hoří pod ní. Takže není vůbec vidět. Tudíž kukla není nutná a stačí brýle pro všeobecnou ochranu očí.
U ručně vedených vozíků (traktorů) je dokonce tmavá kukla kontraproduktivní, protože by svářeč neviděl na svarové plochy a mezery a nemohl traktor správně vést. Ale ručně vedené traktory se snad dnes už ani nepoužívají.
Drát průměru 2,0 je u svařování pod tavidlem (SAW) na spodní hranici používaných průměrů. Běžně se používají silnější dráty.
Například jeden z nejpoužívanějších drátů OK Autrod 12.20 se aktuálně vyrábí v průměrech: 1,6 - 2,0 - 2,5 - 3,0 - 4,0 a 5,0.
Mě prostě zaujalo to nepravděpodobné spojení výroby parních lokomotiv a automatizace svařování
Offline
jaké jsou svařovací parametry u 5 drátu? Napětí? Proud?
Offline
Tak spíš to bude v tom kotli spěrka než rozpěrka, ne? Ta výztuha, je vevnitř kotle a brání kotli se tlakem páry rozepnout ven, ne zhroutit dovnitř?
Offline
jj máš praudu předsedo, spěrka je termín dost nepoužívaný, rozpěrku pochopí každý a směr síly není podstatný...
i když zrovna v případě lokomotiv by se ten kotel mohl vyvalit dovnitř - do topeniště.
Významnou část kotle tvoří duté stěny prostoru kde je oheň.
Duté stěny propojené každých 100mm spěrkou mají celkovou tloušťku (řečeno s panem varokem ) plácnu 25cm.
Editoval bourač (12-09-2022 19:08:46)
Offline
bourač napsal(a):
jaké jsou svařovací parametry u 5 drátu? Napětí? Proud?
Z hlavy už ty parametry neznám, jsem už 11 roků v důchodu... Ve firmě v USA jsme ten poloautomat na SAW měli a svařovali jsme na tom vysokotlaké příruby, nebo spec. koncovky k tělesu ventilu. Drátem 4 - 5mm. Vím, že ta mašina byla ESAB a měla až nastavitelný proud 1200A
Offline
Radim napsal(a):
Tak spíš to bude v tom kotli spěrka než rozpěrka, ne? Ta výztuha, je vevnitř kotle a brání kotli se tlakem páry rozepnout ven, ne zhroutit dovnitř?
V podstatě souhlas. Ale ten výraz "rozpěrka" používají na tom dobovém videu.
V katalogu Esabu jsem našel pro drát 12.20 pr. 5,0 mm ve spojení s tavidlem 10.61 doporučený svařovací proud 600-900A při napětí 30-32V.
Zdroje pro SAW mají běžně max. svař. proud 1000 - 1200A. Ale ta pětka je asi extrém. Sám jsem viděl jen SAW svařování drátem 3,0 mm.
Offline
admin napsal(a):
V katalogu Esabu jsem našel pro drát 12.20 pr. 5,0 mm ve spojení s tavidlem 10.61 doporučený svařovací proud 600-900A při napětí 30-32V.
Zdroje pro SAW mají běžně max. svař. proud 1000 - 1200A. Ale ta pětka je asi extrém. Sám jsem viděl jen SAW svařování drátem 3,0 mm.
Tak, tak! Já jsem si ty parametry už nepamatoval. Ano, většinu jsme svařovali drátem 4mm. Ta pětka drát je extrém, používala se pouze na běžných uhl. ocelích a velkých průmerech ventilů - 20" a víc, nicméně produktivita je obrovská. A navíc téměř dokonalá kvalita. Před zavedením SAW jsme ty konce ventilů(příruby) přivařovali ručně, elektrodou 5mm, pochopitelně kořen provedený TIG. Svařovalo se v polohovadle a trvalo to věčnost. Spoj musel vyhovět 100% RT. Pokud se vyskytly vady, byla oprava strašná práce - vydrážkovat, opravit... Po SAW tam vady téměř nebyly a rychlost svařování nohonásobně rychlejší.
Editoval Frank (16-09-2022 16:56:59)
Offline
Ahoj.Franku,k čemu se používají takově ventily ?
Offline
momák napsal(a):
Ahoj.Franku,k čemu se používají takově ventily ?
Pro průmyslové použití, chemický průmysl, rafinérie ropy, energetiku, zkapalněné plyny, vojenské účely, atd... Pro ty opravdu vysokotlaké nevyhovovaly odlitky, takže to těleso je výkovek. Je tam spousta obrábění - vyvrtat potřebné otvory, navařit příruby, osadit sedly s tvrdonávarem, vyžíhat, prostě spousta práce. Však takový vysokotlaký ventil na provozní tlak 310 Atm o průměru 12 - 14 palců. stál klidně 25,000 dollars.
Offline
Ahoj.Děkuji Franku za fundovanou odpověď.Jinak přeji zdraví!
Offline
momák napsal(a):
Ahoj.Děkuji Franku za fundovanou odpověď.Jinak přeji zdraví!
Za málo. Tobě též hodně zdraví, ostatně to přeju všem zde!!! Já jsem to zde objevil někdy v 2007 a poznal zde mnoho odborných názorů fundovaných osob. Doufám, že jsem i já přispěl nějakou radou... Teď už jen občas kouknu, už jsem starej pes mimo hru.
Offline
Děkuji.S Tvojí poslední větou,nemohu souhlasit.No,ještě,že jsi to zachránil tím smajlíkem!.
Offline
Stránky: 1