SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 05-01-2023 13:53:40

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Ahoj, zkousel jsem trenovat koutak (PB) mezi dvema tenkymi jekly (2mm), 2.5mm elektroda (rutilka, 7000 chemweld), se struskou svar vypadal dobre, ale po oklepani tam byly "smrkance" na obou profilech, ale nebyly spojene (fotku jsem bohuzel neudelal). Proud nekde kolem 40-50A, aby se to nepropalovalo. Je to velkou elektrodou, malym proudem, dlouhym obloukem nebo necim uplne jinym?
Kdyz jsem zkusil 2mm elektrodu, tak to dopadlo pouzitelne, ale tech jsem mel jen par. Svar tou 2.5 na plose materialu taky ok.
Ze by to bylo lepsi CO2 je mi jasne, ale je to priprava na "servisni zasah" v miste, kam ho jednoduse nedostanu.
Predem dik

Editoval E-Ryc (05-01-2023 13:54:18)


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#2 05-01-2023 14:17:22

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 563

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Zkusil sis počkat na začátku, až se ti materiály slijou? Já vždycky mírně zakývám z jednoho na druhý (cca 1,5-2s čas), aby se to slilo a pak už se ta housenka většinou tahne dobře.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#3 05-01-2023 14:21:48

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 563

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Mimochodem, jak jsi měl napolohovaný ty jekly? Předpokládám, žes asi vařil otevřený konec profilu do "plochy" druhého...? Jestli ano, tak ten otevřený se lépe vaří, když je "dole"....jinak se stane, že ti ukápne. Můžeš zkusit trochu zvýšit proud a jet rychleji.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#4 05-01-2023 14:29:39

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

diky, zajimava myslenka. Trochu jsem se tim vaklat pokousel, ale asi jsem to na zacatku nepodrzel v obave, ze to udela diru. Mozna tam elektrodu fakt na sprostaka tlacit, kdyz o te 7000 rikaji, ze kontaktni. Ta 2mm byla jina, nejaka stoleta E-R 117, smrdelo a prskalo to jako prase.

Poloha byla dlouhy jekl vodorovne ve sveraku a na nem jako "komin" polozeny odrezek. V realne situaci to bude svisly jekl a na jeho boku vodorovny plochac (doraz na rozkladacim gauci).

Editoval E-Ryc (05-01-2023 14:31:22)


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#5 05-01-2023 14:35:57

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 563

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Dalším předpokladem je očištěný materiál a dobře sesazený díly. Někdy tahnu rovně bez kývání a někdy dělám malý kroužky.

Pro začátek dej dlouhý jekl do svěráku svisle a vodorovně k němu zkus přivařit odřezek, který si nejdříve ze stran bodneš.

Můžeš taky zkusit uchytit dlouhý jekl pod úhlem 45° a k němu dovařit ten druhý díl. Pak to budeš postupně klopit tak, až to dostaneš do polohy, kterou potřebuješ.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#6 05-01-2023 15:02:19

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

1. Na kouťák jeklu 2mm použij elektrodu 2mm, proud bazická cca 55-65A rutilka 60-70A.  Pro provedení tohoto sváru je nutné prohřát "kout". To se lépe podaří menším průměrem elektrody.
2. Na 2,5 je 40-50A zoufale málo.
K pohybu elektrody při sváření tenkých materiálů: Krátce dopředu pro natavení materiálu a vrátit pro doplnění sváru. Nerozjíždět do strany.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#7 05-01-2023 16:00:13

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 314

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

To je bezny projev u koutoveho svaru vareneho rutilkou, kdy je nastaveny prilis nizky proud. Tady je to dobre vysvetlene i s praktickymi ukazkami https://www.youtube.com/watch?v=GOQimZe … l=TimWelds
Reseni pro tebe: Zvysit proud. I tou 2,5 mm svaris 2 mm jekly, 2 mm elektroda bude nicmene vhodnejsi. U 2 mm rutilky to bude chtit minimalne asi 60 A - realnych, ne na stupnici cinskych invertoru. Nebo vzit bazickou, tam hezky koutovy svar udelas pri proudu o 5 A nizsim.

U rutilek 2.5 mm pak musis pro koutovy svar nastavit aspon o 10-15 A vyssi proud nez u tech 2 mm.

Offline

 

#8 05-01-2023 16:00:34

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Diky vsem.
2mm elektrody (a svarecska deka na podlozeni) uz jsou na ceste.
Popravde jsem docela zvedavy, jak se to ulomilo, ted je to zamotane do stribrne pasky (majitelka se pokusila o opravu), takze jsem to nevidel.
Nesmi ji tam navstevy provozovat polohu mleka a vody, stipani bambusu a podobne wink (Pelisky)

Editoval E-Ryc (05-01-2023 16:00:49)


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#9 05-01-2023 17:36:39

Juraj.A
Člen
Místo: Tekovská Breznica
Registrovaný: 30-09-2013
Příspěvky: 494

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

E-Ryc napsal(a):

Diky vsem.
2mm elektrody (a svarecska deka na podlozeni) uz jsou na ceste.
Popravde jsem docela zvedavy, jak se to ulomilo, ted je to zamotane do stribrne pasky (majitelka se pokusila o opravu), takze jsem to nevidel.
Nesmi ji tam navstevy provozovat polohu mleka a vody, stipani bambusu a podobne wink (Pelisky)

Sadni si na hodinu v kľude k šálke dobrej kávy, zapni si Youtube a tam máš všelijakých dobrých rád neúrekom. Pre začiatok len zopár, ostatné si vyhľadáš sám

https://www.youtube.com/watch?v=wUg8Dkr16j8

https://www.youtube.com/watch?v=_UXL8MF7s6k

https://www.youtube.com/watch?v=AJ55nlORRq0

A myslím, že toto je presne Tvoj prípad, čo si popisoval.

https://www.youtube.com/watch?v=KthFc-6OBl4

Offline

 

#10 05-01-2023 18:39:05

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4081

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

To vedení i větší proud je přesně i zde . prostě to chce větší proud , ten dá větší rychlost a ten vyžaduje naučené přesné vedení .

Offline

 

#11 05-01-2023 20:07:12

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4477

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Jsem  tu  ještě neviděl  návrh  rozpůlit elektrodu. S kratší  elektrodou  se musí  vařit o  něco  přesněji,  když  to  člověk  nemá  odzkoušené.  Já  bych  určitě půlil.
ER 117 se mně zdá  pro  vaření  jeklů  málo  vhodná, protože to  je elekroda s velmi  malou  hloubkou  závaru určená proto k  navařování tenkých  plechů. Jekl,  který  je svou  tloušťkou  víc chlazený  než  tenký  plech buď nezavaří  vůbec,  protože neprovaří  dostatečně do  hloubky nebo  jak  se nastaví  větší  proud,  tak  2 mm jakl naopak  začne propalovat. Když  už,  tak  z  řady ER je podle mne lepší  běžná  "zámečnická"  elektroda,  to  je tuším  buď ER115 nebo  ER113,  z hlavy to  nevím  přesně.
Otázka je,  jak  by při  takovém  svařování  šly moje oblíbené  rutilcelulózové elektrody.

Offline

 

#12 05-01-2023 20:12:27

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 314

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

No tak presne ty videa, co postnul Juraj.A, ktere maji v nazvu If I would only know..., Secret tricks... a podobne nazvy evokujici zkuseneho machra jsou presne ty uplne k prdu a nic, vubec nic se z nich neda vzit.
Borec se tam radeji ani neukaze a nic nerekne, je to v drtive vetsine nejaky Ind nebo tak (nic ve zlem), ktery to natoci pro zisk z youtube. Problem je, ze buhvi jake ma vubec elektrody, jakou svarecku, neuvadi proud (on to asi ani nevi, pac je to nejaka odbocka). Furt tam caruje s uhlem elektrody, diru zavari druhou oklepanou elektrodou (to tak vubec neni! to se musi delat sakra pomalu uz proto, ze se pak profil zkrouti, takze ve vysledku je stejne k nicemu). V Asii se hodne pouzivaji ruzne rutilcelulosove elektrody (je to videt i na tom, jak elektroda po oddaleni jeste chvili hori) atd.

Clovek ma akorat po shlednuti pocit, ze jestli to nesvari naprodruhe tak musi nutne byt uplne blbej. Tyto videa ignorovat.

Dobre video je treba, co daval bobobo, v anglictine pak TimWelds, Weld.com, Austin Ross, ale tady ty Pakistance a Indiany prosim ne :-)

Offline

 

#13 05-01-2023 20:45:23

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 940

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

na začátek svaru je nutné spojit oba materiály a potom už ten spoj dotáhnout do konce. Pokud hrozí
díra, tak se neutíká dopředu, ale naopak zpátky na už zavařenou díru. Tam počkat a popojet. Při moc
malém proudu hrozí zavaření stusky. Větší proud je lépe přerušit a začít znovu. To je to takové ťuk-nic
a stokrát opakovat.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#14 05-01-2023 20:51:17

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Tak pro erycce jeden timweld:
https://www.youtube.com/watch?v=GOQimZeK-tk


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#15 05-01-2023 20:54:54

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Videi jsem samozrejme videl spoustu, vcetne tech, co psal Jakobo i tech Pakistancu, co mi porad vnucuje YT.
Ale rozpoznat, co je pricinou toho ci onoho je pro me tezsi...

Mimochodem, jaktoze pri tom pakistanskem "prerusovanem svareni" neni v tom svaru zapecena tuna strusky?


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#16 05-01-2023 22:49:17

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4081

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Protože je struska vodivá a znovu ji odtavíš , to bazika neumí .

Offline

 

#17 05-01-2023 22:53:51

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4081

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Když mám něco jemného s bazikou , tak táhnu 2-3x rychleji než normálně . Ono to jako svar sboduje . Oklepnu , ještě jednou rychle a opucuji . Potřetí jedu pomaleji , neb je co tavit . Nepředkládám to ke státní zkoušce , ale neudělám díru .

Offline

 

#18 06-01-2023 08:22:58

KMU1
Člen
Registrovaný: 08-11-2009
Příspěvky: 460

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Protože mě kouťák s rutilkou udělal přesně to samé, vysvětlil jsem si to pro sebe tak, že vlivem vodivého obalu oblouk hoří k jednomu ramenu (proč by hořel v koutě,kde to má dál) a po utavení boku se přesune na druhou stranu. Mezitím se kout zaleje struskou. Basická nemá vodivý obal a hoří v trubičce obalu (ne všechny,ty co hoří bez trubičky lépe svařují v rovině, ale na kouťák jsou nevhodné. Stačí se podívat, jak vypadá konec eldy po zhasnutí oblouku). V životě jsem žádného "inda" co svařuje rutilkou kouťák bodováním neviděl, aby svár ukázal v řezu, jak je (ne)provařený.

Offline

 

#19 06-01-2023 08:37:34

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

bobobo napsal(a):

Protože je struska vodivá a znovu ji odtavíš , to bazika neumí .

Aha, dik. Ja totiz nekde cetl opacnou vec - ze rutilky jsou narozdil od bazickych nachylne na zapekani strusky pri navazovani svaru.


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#20 06-01-2023 08:51:36

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 563

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

No to jsi četl správně a taky to je pravda.

Občas se mi do kouťáku struska zapeče a udělá to takovou malou tečku/kráterek, který často nejde ani převařit, aby to nebylo vidět (bavíme se o nenamáhaných a spíše pohledových svarech). Zkrátka, struska s dalším ohříváním nevyplave. Pak nezbývá nic jiného než to vybrousit a převařit znovu.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#21 06-01-2023 09:51:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

Všechno je pravda. Záleží na cviku, kdy navážeš další kapku tohoto sváru. Když zapálíš pozdě, je tam struska. Když brzo bude díra. Zkrátka je to všechno o praxi.
Na těch videích je opravdu ukázáno vše podstatné.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#22 07-01-2023 13:27:51

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 314

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

V cestine je dobrych, vysvetlujicich videi jak safranu, ale neco malo je. Nedavno jsem videl videa z nejakeho uciliste https://www.youtube.com/watch?v=qlclFoa … l=IKAPOKII Spis nez vlastnosti elektrod a proud tam nazorne vysvetluje vedeni a uhly elektrody.,
Ale u tebe byl hlavni problem proud. To hned na jedne, hned na druhe strane je typicky projev rutilek pri nizkem proudu a zadne "spojeni" jak nekdo radil tomu nepomuze, v prve rade musis zvysit proud, jinak se toho problemu nezbavis. U toho 2 mm matrose jed rovne a plynuje, nedelej zadne priblble tanecky. Pro zacatek se snaz mit elektrodu v uhlu 45 stupnu ke stojne i pasnici a tahni ji za sebiu, at oblouk odtlaci strusku od elektrody. Na ostatni prijdes casem sam.

Offline

 

#23 07-01-2023 13:51:28

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

na postnutá videa jsem nekoukal, v tom je průser že divák většinou nemá ponětí že jsou různé velikosti elektrod.
Proč asi big_smile
2mm jekl jde vařit 2,5 elektrodou, to je ale obtížné. Když potřebuju zabít komára tak si taky nebudu na něj brát houfnici.
A naopak na slona nepůjdu se vzduchovkou. Když vařit tak samozřejmě elektrody příslušného provedení a tloušťky.
Zdravím do HK Frantu smile
Sváření je tvůrčí činnost, stejně jako řízení auta a podobný věci. Aby mi to šlo - musím trénovat a trénovat, praxí to bude lepší a lepší.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#24 07-01-2023 14:20:48

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

E-Ryc: Jestli máte svářečky z vašeho popisku, proč jedete jen rutilkami? Proč nezkusíte i basické? Vždyť těmi lze také svařovat v různých pozicích kromě tzv. padáka, tedy pozice PG. Nevím jestli se dají basické koupit i průměr 1,6mm ale i 2mm by mohly na ty jekly stačit, ne? Jak psali ostatní, vše je to i o cviku.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#25 07-01-2023 15:13:06

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Chyba pri svarovani tenkych jeklu

d2 elektroda  se při svařování dostane hlouběji do rohu než ta 2,5 a na t2 stěnu má potenciálu na dostatečný závar až až.Vůbec bych se nebál použít klidně bazickou nebo pokud nehraje roli ekonomická stránka "zakázky" přechodovou nerezku(pokud pracuju správně bonusem je struska která se i v těch nejnepřístupnějších místech odloupne sama.(většinou když zvednu kuklu)).pokud je hrana naloženého jeklu upálená mohl to být moc dlouhý oblouk s nevdodným sklonem elektrody.(svárový kov se natavil na stojnou část,ale šlehající obloukodtavil to co bylo potřeba přivařit.-zapálit na spodku,pak mírně kývnout nahoru a jet s co nejkratším obloukem případně se mícháním kousek vracet,ale bacha aby se spára nezalila předběhnuvší struskou.V takovém případě přerušit,odstranit strusku vytvořit sedýlko pro napojení a pokračovat.Pro nacvičení stačí kus menšího vinklu a zkusit si rutilkou uvnitř v rohu vytvořit pohledný kouťák.
Přeji pevnou ruku a ať se dílo podaří


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče