SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-08-2023 16:36:00

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Pozice svařování

Dobrý den, měl bych prosím takový dotaz. V práci máme takové menší rozepře ohledně pozic při svařování.
1. Když budu svařovat v pozici PA V svár, ale výrobek trochu nakloním, řekněme do 45° a pojedu shora dolů, ale normálně sboku, jedná se ještě stále o pozici PA? Někteří odborníci v práci melou že to je tzv. svařování na padáka, tedy pozice PG. Ve svařečské škole jsem se ale učil, že pozice PG je materiál vertikálně, hořák MAG nebo elektroda mírně nakloněno nahoru a jedu shora dolů. Povoleno jen na tenší materiály asi do 3mm a nenosné konstrukce. Jak to tedy prosím správně?
2. Částečně se to týká předešlého dotazu. Který svár má větší pevnost? Když mám materiál řekněme 5-6mm, úkos na V svár vpodstatě přes celou tloušťku materiálu a pojedu to v té pozici výše popsané, tedy jakoby nakloněná PA, nebo svár v pozici PC, stejný materiál, jen drážka "líznutá" řezným kotoučem asi 2,5mm do hloubky taky asi 2,5-3mm?
Neřešme prosím detaily, jen mě to zajímá. Svařuji už nějaký pátek, už mi to i docela jde si myslím, ale co se poslední dobou dozvídám, to mi hlava nebere.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#2 17-08-2023 17:25:36

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2727

Re: Pozice svařování

Já mám nejradši pozici zezadu. A ať při tom klečí, leží nebo stojí, furt je to zezadu ..... big_smile

Offline

 

#3 17-08-2023 18:17:08

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Re: Pozice svařování

Chtěl jsem původně poprosit jen o slušné odpovědi, ale pro zasmání dobré. big_smile

Editoval varok (17-08-2023 18:17:15)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#4 17-08-2023 18:32:46

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2481

Re: Pozice svařování

Pokud jedes shora dolu vzdy je to na "padáka".
Cokoliv kde máš skutečnou kontrolu nad svařovacim procesem bude kvalitnější než padačka kde ti svarovy kov předeběhne ani nevíš!!


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#5 17-08-2023 18:54:42

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Re: Pozice svařování

Takže když pojedu plácnu 2 plechy 5mm, V drážka 5mm bez mezery, nakloním si to třeba jen 30° a pojedu stylem jako se svařuje klasické PA, sv. proud plácnu 150A, tak to bude horší než když někdo pojede PC, drážka 2-3mm, samozřejmě i nižší sv. proud, plácnu 120A? Vím že nakloněná rovina by se už měla svařovat na PF, třeba potrubí atd. ale prostě to tak u nás ve firmě léta svařují, tak jim do toho nebudu kecat. Až teď někteří chytráci vymýšlejí, ale ne z důvodu pevnosti, ale kvůli rychlost. Prostě neustále dělají jiným zle, snaží se všechno ojebávat a předělávat už zažité technologie, nebo jak to nazvat.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#6 25-08-2023 07:23:09

Majkušik
Člen
Registrovaný: 12-06-2018
Příspěvky: 4

Re: Pozice svařování

to varok: 17-08-2023 16:36:00   #1

k dotazu č.1:
Každá pozícia zvárania má svoje povolené tolerancie čo sa týka rozsahu sklonu alebo otočenia.
Pre polohu PA je povolená prípustná odchýlka od hlavnej polohy použitej pre kvalifikáciu zvárača alebo zváračského postupu SKLON +/- 15°, OTOČENIE +/- 30°.
Tým pádom ak chcete vo firme zvárať s uvedeným sklonom 45° a nemáte túto polohu zvlášť kvalifikovanú nie je to prípustné.

Stačí pozrieť normu EN ISO 6947 - v bode 4.3 je všetko uvedené a nebudete mať v práci žiadne "rozepře "

Offline

 

#7 25-08-2023 11:44:44

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Pozice svařování

varok napsal(a):

Dobrý den, měl bych prosím takový dotaz. V práci máme takové menší rozepře ohledně pozic při svařování.
1. Když budu svařovat v pozici PA V svár, ale výrobek trochu nakloním, řekněme do 45° a pojedu shora dolů, ale normálně sboku, jedná se ještě stále o pozici PA? Někteří odborníci v práci melou že to je tzv. svařování na padáka, tedy pozice PG. Ve svařečské škole jsem se ale učil, že pozice PG je materiál vertikálně, hořák MAG nebo elektroda mírně nakloněno nahoru a jedu shora dolů. Povoleno jen na tenší materiály asi do 3mm a nenosné konstrukce. Jak to tedy prosím správně?
2. Částečně se to týká předešlého dotazu. Který svár má větší pevnost? Když mám materiál řekněme 5-6mm, úkos na V svár vpodstatě přes celou tloušťku materiálu a pojedu to v té pozici výše popsané, tedy jakoby nakloněná PA, nebo svár v pozici PC, stejný materiál, jen drážka "líznutá" řezným kotoučem asi 2,5mm do hloubky taky asi 2,5-3mm?
Neřešme prosím detaily, jen mě to zajímá. Svařuji už nějaký pátek, už mi to i docela jde si myslím, ale co se poslední dobou dozvídám, to mi hlava nebere.

Proč z kopce,není lepší když už tak svařovat do mírného kopce když už to má být v PA?45 je už celkem řádný sešup jaké přináší oproti standartní vodorovné poloze výhody mimo rizika studeňáku vlivem předběhnuvší lázně?To už vaříš jak se říká na couvačku né. Pevnost-pokud mi paměť slouží tak každá pozice má svá specifika svařování,nezdá se mi ta příprava pro PC(kořenová spára?) a při správném provedení  by pevnost neměla být výrazně odlišná.Ptej se proč se silnější materiály musí vařit v PF a ne PG,není to náhodou kvůli tomu že v té pozici není možné udržet při optimálních parametrech procesu pracovní bod tam kde by měl být a na nižších parametrech nedosáhneš potřebného natavení a musíš jet ještě další vrstvy,tzn. větší vnesené teplo  a ještě za rizika studeňáku když ti předběhne lázeň.Proto se to vaří na stoupačku kdy jsi s pracovním bodem na čele procesu.Zkus si připravit 2 identické masivnější vzorky(aspoň na 3 vrstvy,kořenová spára otupení) jako ke zkouškám a zavařit je v opravdových  90° PF a PG.Taková drobnost ale nejspíš ti dá všechny potřebné odpovědi.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#8 25-08-2023 17:50:42

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Re: Pozice svařování

Ládes: Dobře, vysvětlím to podrobněji. Předtím jsem to psal všeobecně. Jedná se o výrobek co v práci vyrábíme. Nebudu psát konkrétně o co jde, aby mě zase někdo neobviňoval jako kdysi. Je to v podstatě plech různých tlouštěk(podle velikosti výrobku) skružený do tvaru U. K tomu je přivařen další díl, pro jednodušší orientaci taky U tvar. Prostě svařováno na tupo, nejdříve vnitřkem na V drážku, potom udělat znova drážku zvenku a to samé. Takže v podstatě dvojitý V svár(X).
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1503_klapka.jpg

Máme na to vyrobené primitivní polohovadla, říkáme tomu gril. Točíme soi to v polohách jak kdo potřebuje. Ty rovné strany jsem svařoval s jemným sklonem jak jsem psal, posledních pár kusů zkouším normálně horizontálně v PA pozici. Ale ten radius nevím jak svařovat. Jak jsem nastoupil do firmy, tak to všichni svařovali jak jsem psal zboku podobně jako PA, ale s mírným sklonem. Větší typy s průměrem toho radiusu asi 80cm je to hodně malé zakřivení a dalo by se to asi svařovat i jakoby PA. Ale menší typy mají radius třeba 40-60cm. Tam už je zakřivení dost velké a při svařování v PA bych musel jet chvíli nahoru, chvíli rovně jako v PA a chvíli zase jemně dolů. Svár potom není pěkný, kousek je hodně převýšený, kousek dobrý a kousek nízký. Proto většina začíná nahoře v 90° a jede dolů. Pootočit a znovu. A tak celý ten rádius. Někdo jede jen kousek, třeba 20cm, někteří jedou i 40cm plus mínus, to už je ale regulérní padák a to nechci.

Nebo jestli prosím někdo poradí jak to jinak svařovat, rád se přiučím od zkušenějších. Děkuji

Editoval varok (25-08-2023 17:53:56)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#9 25-08-2023 18:53:23

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Pozice svařování

Pohrál bych si s polohováním tak abych začal tak jak to máš nakreslený stoupačkou vokamžiku kdy se dostanu na začátek rádiusu(někde u té druhé směrové šipky) spustil rotaci osy která by udělala kus práce  s postupem na svařenci za mně(až po otočení na tu další protilehlou stěnu(okolo 5. šipky))a zbytek zas dojel stoupačkou.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#10 25-08-2023 19:43:22

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Re: Pozice svařování

Myslíš svařovat to ze začátku jak je na obrázku, tu dlouhou rovnou stranu v pozici PF, tedy stopačku, ten radius jet při točení a druhou rovnou stranu opět v pozici PF? No když pominu vzhledovou stránku, tak to bude na hodně dlouho. Už tak nestíhám normy, protože tam je spoustu práce. Musíme si všechno dělat sami. I když nedávno koupili robota a novou zkružovačku, na které dělá jeden chlápek, takže něco málo ušetřené práce, ale....

Jeden kus zkusím zavařit jak píšeš. Děkuji


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#11 26-10-2023 20:04:25

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8541

Re: Pozice svařování

Ládes: tak jsem zkusil částečně jeden kus podle tebe a......? No neměl jsem to na regulérní stoupačku PF, tedy zhruba 90°, ale měl jsem to opět nakloněné, zhruba 45°. Ale jak jsem jel předtím dolů, teď jsem zkusil nahoru. To polohovadlo není hnané motorem, jen ručně pootočit do určité polohy. Rádius jsem jel podobně na stoupačku jako jsme svařovali v bývalé firmě potrubí. Ale tam jsme svařovali TIGem nebo MMA, více vrstev a krycí vrstvu s rozkyvem do stran. Já jsem teď jel na jednu housenku bez rozkyvu, popř. s jemným rozkyvem. Sváry ale nejsou moc pěkné, hodně převýšené. Sice umělci od nás co to svařují v PC tam mají taky jen přilepené šlagety, ale to se mi nelíbí. Tak nevím jestli jde i sváry v PF zavařit pěkně rozlité, mám to ještě zkoušet a pohrát si s nastavením mašiny, nebo to raději vzdát?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče