SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 12-12-2023 18:13:52

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

svařování pod rentgen

Omlouvám se za blbej dotaz, dneska jsem to zaslechl v práci a jsou z toho všichni paf. Co to je svařování pod rentgen a jak se to liší od normálního vaření?


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#2 12-12-2023 18:33:04

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 205

Re: svařování pod rentgen

alkoholik napsal(a):

Omlouvám se za blbej dotaz, dneska jsem to zaslechl v práci a jsou z toho všichni paf. Co to je svařování pod rentgen a jak se to liší od normálního vaření?

Ac laik, tak si zkusim tipnout - ze vsechny svary se budou kontrolovat na rentgenu, takze bez chyb?


Einhell trafo -> Kitin 150TIG LA, Omi176LS

Offline

 

#3 12-12-2023 18:41:59

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Ne tam musí bejt něco ještě extra všichni děláme bez chyb. Jenom, že jsou z toho všichni tak v prde-li.

Editoval alkoholik (12-12-2023 18:43:14)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#4 12-12-2023 18:47:25

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4407

Re: svařování pod rentgen

Neliší se to v ničem! Svářeč by vždycky měl svařovat tak, jako by šlo o kontrolu RTG, prostě "normální" svár musí být vždy kvalitní svár. Rentgen ukáže všechny vady ve sváru od neprovařených kořenů, vnitřních neprůvarů v napojeních, vměstky a další nečistoty a třeba i bubliny a póry. Prostě kvalitní svár nesmí žádné vady obsahovat. Pokud je obsahuje, je nutné je následně opravit a znovu rentgenovat. A případně znovu opravovat.
RTG proces je docela drahá záležitost a každý snímek a práce navíc prodražují významně výrobu. Pokud je někdo spíš lepič než svářeč, tak by se svařování pod RTG měl zdaleka vyhnout, dřív než ho kvůli vysokým nákladům na opravy vyhodí firma.

Offline

 

#5 12-12-2023 19:36:48

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1500

Re: svařování pod rentgen

Já bych tu nervozitu viděl v tom, že se něco děje a lidé nevědí proč, zda je to neohrožuje. Rentgenování sváru něco stojí a pak tedy vzniká otázka proč to. Možná, máte nějaký zakázky kde kontrolu sváru vyžaduje zákazník, možná se chcete chlubit protokolem o kvalitním svařování, možná vedení zajímá kdo jak kvalitně svařuje. Ten třetí případ by měl přímý důsledek v přídávání na platu vybraným jedincům nebo propuštění, nebo reorganizaci. A to moc klidu lidem nepřidá.
Jirkati to napsal dobře, pokud je někdo lepič, tak by se měl snažit rentgenu sváru vyhnout. V nejlepším případě bude mít pošramocenou pověst.

Editoval Charon (12-12-2023 19:42:19)

Offline

 

#6 13-12-2023 04:18:00

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Je to jasný bude se vyhazovat. Kdyby to stačilo normálně zavařit, tak z toho neni nikdo nervní. Je nějakej doporučenej postup? Třeba víc proudu, nebo plynu a pod.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#7 13-12-2023 06:58:27

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

To není jen o větších proudech, vyšší porci plynu atd. Svařování na RTG je o umu, jak psal p. Jirkati. Prostě to člověk už musí trošku umět, ví jak si má nastavit mašinu, jak který svár zavařit na jaké nastavení, v jaké pozici atd. atd. Když někdo řekne nebo napíše že svařuje jako na RTG pořád, tak to je jedině dobře, bohužel skutečnost už bývá horší. A provedení RTG nemusí být jen o buzeraci od vedení. Když se vyrábí nějaké potrubí pro vodu, plyn nebo konstrukce pod kterou nebo na které chdí lidé, jezdí vozidla apod. tak se všechny sváry ověřují RTG, aby se potvrdila co nejvyšší kvalita bez vad.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#8 13-12-2023 12:14:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

alkoholik napsal(a):

Je to jasný bude se vyhazovat. Kdyby to stačilo normálně zavařit, tak z toho neni nikdo nervní. Je nějakej doporučenej postup? Třeba víc proudu, nebo plynu a pod.

Doporučenej postup? Pod rentgen jediné doporučení - Především firma musí zajistit všechny podmínky nutné k takové práci. Od svářeče pečlivá příprava, čistota a dodržení všech postupů. Tak já neznám dnešní systém v ČR, ale zde v USA to bylo tak, že s každým požadavkem na svařování přišel svařeči popis na papíře a výkres. Na tom papíře (Paperwork) byl podrobný postup práce, svařovací proces a metoda svařování, včetně doporučeného materiálu. Dále i popis případných podrobností  jako předehřev atd. Každý svařeč měl takovou knihu s třemi kopiemi, kde musel vypsat požadavek podle toho paperkworu, jít za svařovacím supervisorem, nebo inspektorem, který zkontroloval svař. proces a podepsal se. (ta kniha svářeče se archivovala). Potom svařeč musel ve výdejně vyfasovat příd. mat. Pokud se jednalo o elektrody, výdejna tam do té knihy poznamenala čas výdeje. Pokud práce trvala víc než 2 hod, musel svářeč zbytek elektrod vrátit do výdejny a vyfasovat nové. Na tom paperwork byly veškeré údaje o nastavení proudu, ochranném plynu, dopročení o interpass teplotě, prostě všechno. Tolik krátce.

Offline

 

#9 13-12-2023 14:01:19

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Frank: A proč se museli vrátit elektrody po 2 hodinách do skladu a nafasovat nové? Ve skladu měli pec na sušení elektrod a po 2 hodinách už byly elektrody studené a musely se znovu přesušit?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#10 13-12-2023 15:07:48

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

varok:

Ano, přesně tak! Bylo povoleno ty vysušené eldy z výdejny používat jen max. 2 hod. Potom vrátit ke znovu přesušení a nafasovat nové. Ostatně tak nějak to bylo i na Dukovanech.

Offline

 

#11 13-12-2023 15:40:54

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Franku, to tady nehrozí. S materiálem na paletě přijde výkres, o sváry na výkresu jsou zmatečný až nesmyslný, o svařování maximálně metoda. Přídavnej mat. máme jeden drát zn. huatong, plyn jenom 92/8. Za svářecím dozorem ani technologem jít nemůžem jsou externí a vidíme je jednou za 3roky. Nakonec se rentgenovat bude jenom něco a to zavaří odborník a mi ostatní zavaříme zbytek. Takže dobrý nakonec se vyhazovat nebude, těžko bych jinde hledal práci kde si měsíčně vysedím 50KKč.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#12 13-12-2023 17:28:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

alkoholik -
Díky. smile  A jak je to tam s test certifikací svářeče? Myslím jak dlouho platí zkoušky a tak. Tady ve firmě kde jsem pracoval, pokud svářeč trvale pracuje, tak přezkoušení za 2 roky, ovšem když přeruší a 6 měsíců nesvařuje, tak mu certifikát propadne a pokud by znovu začal, tak musí dělat nový test.  Tady u nás to bylo tak, protože jsme pracovali na vládních zakázkách, možná jinde je to jinak big_smile

Editoval Frank (13-12-2023 18:29:47)

Offline

 

#13 13-12-2023 18:22:54

Tono78
Člen
Místo: Rišňovce
Registrovaný: 11-08-2013
Příspěvky: 117

Re: svařování pod rentgen

Slovensko predpokladám  funguje rovnako ako naši bratia . U nás má firma plno certifikátov, či už ohľadne kolajových vozidiel a podobných aké existujú. Vždy to tak bolo a bohužiaľ bude . Pokiaľ zákazník chce dáke certifikáty ohľadne zváračov tak sa im dajú.  Druhá vec je že každý má na niečo certifikát,aby to bolo pokrite ,konkrétne ja mám dáke na 141 . Lenže každý zvara všetko doradu či nerez,železo ,prípadne hlinik . Takže keď každý zvára všetko tak oni to napíšu že to pozváral iba ten človek ktorý má na to zrovna oprávnenie. Audit každú chvíľu,  stačí v ten deň aby mal na pracovisku človek to čo tam má mať.  Meranie hluku ,čo to je ?? Zakázané brúsiť,búchať kladivom  a najlepšie nerobte nič aby bolo v celej hale ticho ,takže aj rádio ma vtedy voľno.  Človeku sa to nepáči, no ako si pomôcť?  Jednoducho ma dokážu zaplatiť a na poctiveho zamestnávateľa sa dnes už nikto nehrá, žiadny predpis neni čo by sa nedal obísť


EWM TRITON 220 AC/DC PowerSinus , ETP COMPACT 250

Offline

 

#14 13-12-2023 19:02:10

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4407

Re: svařování pod rentgen

Existují firmy solidní, kvalitní, kde se bere svařování naprosto vážně. V těch firmách se normálně dodržují příslušné předpisy a postupy. Z pohledu svařování jsou to firmy v energetice, v systému AUTOMOTIVE, dodávky pro české i zahraniční dráhy, dodávky pro letecký průmysl, nebo třeba výrobci těžkých nosných konstrukcí. Firmy jsou řádně certifikované pro oblast svařování, svářeči v takových firmách mají potřebné svářečské vzdělání.

Pak jsou tu firmy nesolidní, které mají jediný cíl - co nesnadněji vydělat co nejvíce peněz. V takových se podvádí úplně ve všem. Zakázky se přijímají bez odborného posouzení, technologické předpisy se nedělají - vždyť nemají ani technologa - svařovací postupy, WPS, kontrolní postupy neexistují. Svařuje tam kde kdo, požadavek na svářečské zkoušky, případně na svářečské Certifikáty je považován za zcela zbytečný. Požadavek na kvalifikované svařování takové firmy a jejich "svářeče" obvykle vyděsí a začnou shánět informace co to vlastně znamená.

Offline

 

#15 13-12-2023 19:30:56

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Jirkati: Naše firma vaše druhá část příspěvku, bohužel.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#16 13-12-2023 21:05:28

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Franku, en-iso 3roky jinak stejně jak u vás. Ještě přežívaj základní zkoušky, ale maj uplatněný max na malý zakázky většinou pro soukromé osoby co nechtěj iso a zajímá je pouze cena.
Tono, souhlas v systému kooperace, dodávek, subdodávek kolikrát přes pět firem, kde skutečnou práci za mrzkej peníz odvede garážovka se stratí cokoliv.
Jirkati, mám štěstí na "solidní" firmu a trochu do toho vidím ty obstrukce s těma isama a co to stojí za nemalý peníze.
Nějakej fíkl na vaření pod rentgen nebo opravdu stačí standartně zavařit?


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#17 14-12-2023 08:57:25

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování pod rentgen

Standartně se rozumí pečlivě.Už jsem se setkal (taky se mi podvedlo udělat) se sváry na pohled  sice paráda,housenka krásně hladká,ale kde bylo potřeba dle požadavku zajet flexou ta to pod povrchem odhalilo strukturu ementálu nebo hnízdo červotoče(červavá houba na řezu nebo začátek nepřesušenou elektrodou)-vždy to bylo v čistém CO2.Průtok v pohodě,přípravy super.Na pohled by nikdo nepoznal, že svár není OK(ani jediná direčka nevystupovala až na povrch) rtg by to odhalil hned.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#18 14-12-2023 09:10:54

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: svařování pod rentgen

Laddes> Elektroda v kombinaci s CO2? Neznam vsechno, tak se ptam...


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#19 14-12-2023 09:53:44

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování pod rentgen

E-Ryc: Ne vždy to bylo Magem.To o té nepřesušené elektrodě je jen pro přiblížení vzhledu vnitřku sváru těm co sice nehoubaří, sejra nejedí zato svařují "klackem"(obalenou elektrodou)

Editoval Ládes (14-12-2023 09:54:38)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#20 14-12-2023 11:35:57

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

🤭


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#21 14-12-2023 11:46:30

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

alkoholik napsal(a):

Franku, en-iso 3roky jinak stejně jak u vás. Ještě přežívaj základní zkoušky, ale maj uplatněný max na malý zakázky většinou pro soukromé osoby co nechtěj iso a zajímá je pouze cena.

Ona ta metoda RT je poměrně náročná a drahá. Nelze ji obvykle provádět přímo na pracovišti. My jsme ji používali opravdu jen pro kontrolu u velmi důležitých svárů na vysokotlakých armaturách pro tekuté plyny, energetiku, NASA a NAVY zakázky ap.  Jen pro zajímavost...
Třeba na kontrole kvality odlitků na ocelolitině, ale i výkovcích těles ventilů RT neodhalila úplně všechno. Tam bylo ještě potřeba provést Ultrasonic test, jak odrazovou metodou, tak průchodovou. Kde byly lokalizovány vady jako nehomogenita v materiélu. Prostě při odstraňování defektu plasmovým hořákem se narazilo na místo, kde byly těsně na sobě vrstvy nespojeného materiálu, což na RTG vidět nebylo. Poměrně ojedinělý jev ve tlustých výkovcích těles ventilů. Obvykle bylo nutné označené místo po Ultrasonic testu vyříznout plasmou, dokonale obrousit a TIGem vyvařit do původního tvaru. A potom opakovat RT.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p3060062.jpg

Offline

 

#22 14-12-2023 12:14:29

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: svařování pod rentgen

Nehomogenita, to je velký problem s kterým se svářeč v praxi často nepotkává.
Jakýkoliv kus železa (vyjma odlitků) který svářeč dostane na stůl je mechanicky vytvořená věc - válcováním nebo kováním.
Trubka, traverza, plocháč... cokoliv.  při tom procesu tváření - tvarování do potřebného tvaru se homogenita naruší, materiál se dokonale nespojí.
Dá se to přirovnat k housce - pletýnka. Po upečení také není jinak homogení materiál spojený v místech copánků.
Je to občas k vidění při řezání autogenem, třeba traverzy. Stojina takového profilu je klidně tvořená několika nespojenými vrstvami.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#23 14-12-2023 12:45:37

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

Bourači, přesně tak! A v některých případech tyto defekty RT neodhalí. Proto jsem to sem dal, že někdy je potřeba k odhalení takových defektů i více metod.  smile Já jsem s tím měl jako svářeč a později jako Welding  inspektor docela dost zkušeností. Ostatně vidím, že ty také big_smile

Offline

 

#24 14-12-2023 15:12:35

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 709

Re: svařování pod rentgen

Ládes napsal(a):

E-Ryc: Ne vždy to bylo Magem.To o té nepřesušené elektrodě je jen pro přiblížení vzhledu vnitřku sváru těm co sice nehoubaří, sejra nejedí zato svařují "klackem"(obalenou elektrodou)

Na sváru elektrodou je to většinou vidět. Na MAGu právě vůbec nemusí. Trošku záludnost pro ty, co o tom neví. Něco ve smyslu: "elektrodou neumím, ale MAGem mi to jde moc pěkně, sváry jako lusk". Do té doby, než to při zátěži upadne. hmm


Lepič vlaštovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#25 19-12-2023 21:17:58

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Snad to bude v pohodě.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2815_aaa.jpg
Drát 1mm 8m/min, 23Voltů, 160Ampér, nastavil jsem tl. 5mm a zbytek nastavila svářečka sama, plynu radši 25L aby to neporovalo, přípravu jsem proved pečlivě. To musí projít i tím rentgenem.

Editoval alkoholik (20-12-2023 05:01:05)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče