SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 29-03-2024 00:25:17

slapyd
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 29-03-2024
Příspěvky: 6

Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Ahoj,
chci poprosit o radu pro ideální svářečku a a typ svařování pro ocelové kulatiny a nerez kulatiny v průměrech 3 - 4mm. Nic silnějšího netřeba. Potřebuji tyto kulatiny (dráty) svařit a spojit svárem nad sebou v asi 1cm délce. Protože jsem svařováním v podstatě nepolíbený, chtěl bych poprosit o to jaká metoda by byla asi nejjednodušší na naučení a "blbuvzdorná". Z MMA mám trochu obavy a fluxcore mě přijde sympatický, i když jak jsem se díval asi vzniká spousta bordelu kolem, ale vzhledem k tomu, že svár bude jen na tenkých kulatinách, tak nepředpokládám, že by to byl problém. Stejně po sváru kulatina půjde ještě na zbroušení.

Prosím tedy o radu, jakou cestou se nejlépe vydat a co pořídit?
Zatím jsem se díval na nějaký FILEX MIG 160 od Choboly, a PANTERMAX MIG210FALCO. Jediné co jsem se dočetl, že to obojí asi bude +- stejné a Čína. Z čtení na fóru už mám hlavu jak pátrací balón a nevím co případně jako první hobby svářečku do cca 5-6t pořídit.
Sice bych do budoucna chtěl zkusit i hliník, ale to je ještě hudba budoucnosti a počítá, že za tuhle cenu to určitě nebude.
Budu tedy rád za nějaký tip na hobby svářečku co by výše zmíněné zvládla, nebo alespoň nasměrovat na nějaké použitelné stroje.

Omlouvám se pokud by to nedávalo smysl, nemám se s kým poradit a po přečtení fóra a shlédnutí videí na YT mám pocit, že už nevím vůbec nic big_smile

Offline

 

#2 29-03-2024 07:10:22

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 406

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Jako metodu bych zvolil tig, nebo jestli chápu dobře "spojit svárem nad sebou v asi 1cm délce" že kulatiny budou přes sebe tak odporovou bodovku. MMA blbost, ne že by to nešlo, ale i pro profíka náročný. MAG při troše zručnosti to půjde, lepší bude plný drát a plyn.
Svářečky neznám, ale podle paramatrů vhodný a případně i na hliník MIGem na slabé materiály. Určitě Kitaj ale co dnes neni a i oni uměj. Důrazně doporučuju kamennou prodejnu s možností vyzkoušet.
Kolik toho je? Nebylo by lepší to někomu zadat?


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#3 29-03-2024 08:09:01

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1514

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Kulatiny, hlavně ty malého průměru, jedině odporově, možná by šel ještě tig, ale to by vyžadovalo velikou zručnost, případně použít colt welding. U odporového svařování by to chtělo nějaký přípravek na fixování drátu, jako zdroj bych použil karosářské spoty.

Online

 

#4 29-03-2024 12:55:20

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Dá se v pohodě i Magem, ale musí se to už trochu umět. Průměr 3-4mm je dost na slušné výsledky. Problém už je třeba drát 2mm, ale i tak se dá.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#5 29-03-2024 14:39:40

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Nejsou uvedeny požadavky na svár, co musí splňovat, jak vypadat a p. Jaké množství svárů? Z výše uvedených příspěvků by vyplynulo, že všemi metzodami. Ale výsledky by byly hodně rozdílné.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#6 29-03-2024 18:48:34

slapyd
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 29-03-2024
Příspěvky: 6

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Děkuji za tipy, takže z toho vychází TIG a MAG.
Odporovka už je cenově asi jinde, až by byla možná nejrychlejší, tady bych ale asi raději něco více univerzál.
Z toho všeho se mi líbí asi čistota práce s Tigem. Ač jsem se chtěl vyhnout nákupu a skladování bomby, tak asi nebude zbytí, flux tu asi raději ani nikdo nezmínil a asi chápu proč smile Zadat by to bylo složité, protože dělám prototyp a potřebuji testovat, zkoušet a měnit. Nebude to velkovýroba a tak to beru jako možnost se něco přiučit.
Požadavky na svár nejsou právě veliké, vzhledem, k tomu že tento svár bude na protilehlých místech (takový čtvereček na háčku) a dva tyto háčky budou držet PVC trubku o váze asi 250gr, tak by to asi drželo i kdybych to připevnil žvýkačkou. Ale beru to jako příležitost se něco naučit a a mít možnost si dělat úpravy, které si hned vyzkouším.
Otázka co tedy z těchto dvou má větší užitek, kdybych chtěl do budoucna pracovat i s hliníkem?

I když co jsem tedy koukal na ten TIG, tak jak to svařování tak i to "bodování"  (omlouvám se za komolení termínu a případné nepřesnosti) je fakt krása koukat na tu "čistotu práce". Nicméně, nepočítám, že to vezmu do ruky a všude nechám krásný svár. Spíš jde o to s čím třeba začít v tomto případě, jestli je to jedno?

Díky tomu, že to co chci svařit nemá v podstatě žádné požadavky na svár a jeho pevnost, jen aby tam nebyly ostré hrany (což zabrousím) a nevypadalo to tak, že to právě vyzvracela kočka a i to by asi nikoho netrápilo. Tak to mám jako takový projekt na naučení se s novou technologií.

Editoval slapyd (29-03-2024 18:49:53)

Offline

 

#7 29-03-2024 19:13:59

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 535

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Napiš odkud jsi a možná se najde někdo poblíž, kdo by ti jednotlivé metody předvedl v praxi.

Offline

 

#8 29-03-2024 19:43:19

slapyd
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 29-03-2024
Příspěvky: 6

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

jole napsal(a):

Napiš odkud jsi a možná se najde někdo poblíž, kdo by ti jednotlivé metody předvedl v praxi.

Určitě, to bylo super. Jsem z Brna - Slatiny.

Offline

 

#9 29-03-2024 20:03:22

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Flux nikdo nezmiňuje asi ze dvou důvodů. Jak už jste napsal, je kolem toho plno bordelu, musí se oklepávat struska jako u elektrody a nevím jestli by s tím šlo svařovat i takhle tenké dráty. Hrubší možná ano, třeba průměr 6 nebo 8mm. Navíc ten trubičkový drát není nejlevnější. TIG je asi nejčistší metoda, ale i nejdražší. Jak svářečka, tak ochranný plyn Argon. Navíc kdyby jste chtěl i Ac pro svařování hliníku. Takový zlatý střed je asi ten MAG, plyn se dá naplnit za pár korun pokud použijete čisté CO2 a mašinka se dá sehnat slušná i kolem 10000. Na tohle bych zkusil drát 0,6mm.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#10 29-03-2024 22:59:52

slapyd
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 29-03-2024
Příspěvky: 6

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

varok napsal(a):

Flux nikdo nezmiňuje asi ze dvou důvodů. Jak už jste napsal, je kolem toho plno bordelu, musí se oklepávat struska jako u elektrody a nevím jestli by s tím šlo svařovat i takhle tenké dráty. Hrubší možná ano, třeba průměr 6 nebo 8mm. Navíc ten trubičkový drát není nejlevnější. TIG je asi nejčistší metoda, ale i nejdražší. Jak svářečka, tak ochranný plyn Argon. Navíc kdyby jste chtěl i Ac pro svařování hliníku. Takový zlatý střed je asi ten MAG, plyn se dá naplnit za pár korun pokud použijete čisté CO2 a mašinka se dá sehnat slušná i kolem 10000. Na tohle bych zkusil drát 0,6mm.

Aha, děkuji za vysvětlení, měl jsem původně za to, že se s Fluxem dá i tenčí průměr.

Offline

 

#11 30-03-2024 08:07:21

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4082

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

To zásadní . Mimo odporu se to bude kroutit .

Offline

 

#12 30-03-2024 10:53:27

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

slapyd: To by ste musel vyzkoušet. Někteří s tím i vyvařují auta. Co jsem s tím párkrát svařoval, tak asi pod 2mm to nebylo slušné svařování a ten obrovský rozstřik kuliček taky nelahodil mému oku. Ale samozřejmě záleží na vás co si vyberete


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#13 30-03-2024 12:02:04

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2196

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Pokud na svary nejsou kladeny velké nároky (jak píše tazatel, „stačila by asi i jen žvýkačka“), je možné takové tenčí dráty spojit rychle, spolehlivě a esteticky i pájením natvrdo -  stačil by i levný PB hořák a běžná Ag pájka.
Nevím, k čemu to bude celé sloužit, ale na TIG i MAG to podle mě chce na svařování 3mm drátů už nějakou praxi a trochu lepší stroj.

Offline

 

#14 30-03-2024 13:25:05

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Tak svařovat dráty o průměru 3mm je dost náročné. Asi nejlepší by byla metoda TIG Cold... https://youtu.be/tFOVVxLlN2I

Offline

 

#15 30-03-2024 13:28:48

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1514

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Pokud jste z Brna, stavte se u Choboly ve Slatině, vemte si sebou vzorky, a můžete si vyzkoušet zavařit drátky všemi možnými metodami.

Online

 

#16 30-03-2024 14:47:24

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1502

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Napsal jste to správně, MIG/MAG nebo TIG. Obojí to zvládne bez problému.

MAG (plyn CO2):
+ cena, nejlevnější
+ rychlost
- ne nerez., ne AL

MIG (inertní plyn):
+ stejné zařízení jako na MAG, jen se prohodí plyn, drát, někdy kolečko v kladce
+ rychlost
+ lze nerez., lze AL, lze železo
- dražší než MAG

TIG (inertní plyn):
+ na všechny typy materiálu jedna sestava
+ přesnější než MIG/MAG
- nejdražší

MAGem jsem svařil podélně dráty na plotě. Cílem bylo vodící drát nastavit. Dráty byly použitý, zprohýbaný, tlouštka 3mm, drží to bez kompromisů. Při svařování se dráty měly snahu přepálit. Nesměly se ohřát tak aby se staly tekutý, to pak udělaly kuličku a přerušily se. V MAG jsem měl drát 0,8mm a šlo to s ním dobře.

Editoval Charon (30-03-2024 14:58:50)

Offline

 

#17 30-03-2024 20:56:02

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4407

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Jen připomenu, že autor prvního příspěvku naznačuje, že svařování není jeho hobby. Takže něco tak speciálního, jako "tenké" kulatiny, nebudou pro něj snadnou záležitostí. V takovémto případě by bylo asi vhodné uvažovat i o méně používaných technologiích. Existují už vynikající lepidla na kovy, existují i mikroautogeny, které používají třeba zlatníci, existuje i mikrotig. A samozřejmě měkké (cín, woodův kov - do 320 °C ) a tvrdé (mosaz - nad 800 °C) pájení.

Offline

 

#18 31-03-2024 08:18:42

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 406

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Charone, malé upřesnění. MAG plyn co2 na běžnou konstrukční ocel, MAG směs Ar, CO2, O2 různý složení různý poměry na všechny svařitelné ocele i vysokolegované (nerez) ne hliník. MIG neni vhodný a nepoužívá se na "železo" ocel.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#19 31-03-2024 12:41:51

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1502

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Alkoholiku, díky za upřesnění. Přesně do toho jsem se nechtěl pouštět a tak jsem na to koukal hodně z nadhledu. Máš pravdu, zjednodušením jsem si naběhl, železo v MIG není (pomohlo by raději psát lze v nouzi železo?) a nerezí je víc než 200 druhů a něco jde nějakou z těch MAG směsí:
MAG - CORGON 5S4 a 13S4, CORGON 10He30, CORGON 10, 18 a 25, CORGON S 3 He 25,
MISON 8 a 18, CORGON 25 He 25, CORGON S 5 a S 8, CO2, CRONIGON 2, MISON 2,
CRONIGON S1 a S3 .
MIG - Argon, MISION He 30, 50, MISON Ar, VARIGON He 30, 5O, VARIGON He 70, 90
A kdo ví co ještě dalšího existuje a jak je to namíchaný, kolik inertní a kolik aktivní.

Pochybuji, že by chtěl mít tazatel doma několik bomb a měnit plyn podle vhodnosti.

Jirkati, souhlas. Vycházel jsem z tvrzení tazatele, že se chce s technologií seznámit a naučit, jako předpokladu že nebude kupovat to nejubožejší zařízení co se dá levně koupit a tím se odsoudí k nezdaru. O lepení kovů toho moc nevím, ač je to perspektivní technologie jak se ukazuje stále víc.
Jak je to u kruhových styčných ploch s pevnosti (tazatel píše že pevnost nepotřebuje a tak se ptám pro zajímavost)? Zamrzl jsem v historii, a to že u lepidla je obecně nejlepší co nejmenší vrstva, to že pak drží nejlépe.

Editoval Charon (31-03-2024 13:07:17)

Offline

 

#20 31-03-2024 14:10:40

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

alkoholik napsal(a):

Charone, malé upřesnění. MAG plyn co2 na běžnou konstrukční ocel, MAG směs Ar, CO2, O2 různý složení různý poměry na všechny svařitelné ocele i vysokolegované (nerez) ne hliník. MIG neni vhodný a nepoužívá se na "železo" ocel.

Jen pro zajímavost. Víte, že  v Eméérice se MAG  nepoužívá a ztotožňuje s označením MIG? Já když jsem napsal do resumé, že mám z ČSSR oprávnění na MAG, MIG atd... tak si mě zavolali a požadovali vysvětlit, co je to MAG?  big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#21 31-03-2024 14:30:44

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Franku a to z důvodu že používají i na klasickou ocel Argon, nebo z jejich neznalosti?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#22 31-03-2024 18:45:35

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

varok napsal(a):

Franku a to z důvodu že používají i na klasickou ocel Argon, nebo z jejich neznalosti?

Ne, Ne, tady je to prostě zařazeno do MIG - Melting(in) Inert Gass i když se používá aktivní směs třeba s O2, nebo CO2. Čili na klasickou ocel se používají různé směsi plynů, stejně jako kdekoliv jinde. smile

Offline

 

#23 31-03-2024 19:21:05

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Aha, tak je to úplně jinak. Takže používají stejný nebopodobný ochranný plyn, jen tu technologii nazývají celkově jako MIG, ať svařují inertním plynem nebo aktivním? Hm, to je asi podobné jako název WIG u technologie TIG. Děkuji


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#24 01-04-2024 00:01:21

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 406

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

Franku, Varoku, takže stejně jako u nás lidový název "céóčko", bez ohledu na plyn.
Franku, jen tak pro zajímavost jak je to u vás za oceánem se "svářečákama"?


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#25 01-04-2024 20:42:39

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: Svářečka a metoda pro kulatinu ocel a nerez 3-4mm

alkoholik napsal(a):

Franku, Varoku, takže stejně jako u nás lidový název "céóčko", bez ohledu na plyn.
Franku, jen tak pro zajímavost jak je to u vás za oceánem se "svářečákama"?

No, to je otázka do pranice. big_smile Tady je to úplně jinak, než to pamatuju tam v Evropě. Podle AWS
Proces certifikace svařování AWS je to obecně asi tak:
https://integritywelds.com/wp-content/u … cation.pdf
Překlad:
Program certifikovaných svářečů American Welding Society (AWS) testuje svářeče podle postupů
používá se v konstrukční oceli, ropovodech, plechu a chemickém rafinérském průmyslu.
Protože je založen čistě na výkonu (tj. není vyžadována žádná předchozí práce v kurzu nebo certifikace),
Certifikační proces AWS je poměrně přímočarý:
1. Projděte si standard QC7 pro svářeče s certifikací AWS a
jakékoli vhodné doplňky
o QC7, standard pro svářeče s certifikací AWS
o QC7, doplněk C, výkon svářeče
Kvalifikační požadavky na zkoušku plechu
o QC7, doplněk F, chemický závod a ropa
Rafinérské potrubí
o QC7, doplněk G, výkon AWS
Kvalifikační test (generický doplněk)
2. Kontaktujte akreditované testovací zařízení AWS a naplánujte si
zkouška výkonu
3. V den plánovaného vystoupení uložte zvuk
svar. Poté to provede certifikovaný svářečský inspektor AWS
zkontrolujte vzorek, abyste potvrdili, že splňuje přidružené
výkonnostní kvalifikační požadavky
4. Když/pokud uspějete v testu, testovací zařízení předá a
Certifikovaná aplikace svářeče, záznam o kvalifikační zkoušce,
a platba American Welding Society
5. Certifikační oddělení AWS zpracuje vaše
aplikace. Obvykle byste měli do čtyř až šesti týdnů
obdržíte kartu peněženky AWS Certified Welder a
informace o obnově/údržbě
Údržba vašeho svářečského certifikátu
Při správném dodržování procesu údržby může vaše certifikace svařování AWS zůstat
platí na dobu neurčitou! Každých šest měsíců jednoduše:
1. Vyplňte formulář certifikace pro údržbu svářeče (který vyžaduje ověření
použil konkrétní svařovací proces během posledních šesti měsíců)
2. Vyberte si poplatek za obnovení svářeče ve výši 15 USD (platba může být provedena šekem, peněžní poukázkou, popř
kreditní karta)
3. Odešlete formulář údržby a související platbu AWS
o Mail: 8669 NW 36th Street #130, Miami, Florida 33166-6672
o E-mail (pouze platby kreditní kartou): certificate@aws.org
o Fax (pouze platby kreditní kartou): (305) 443-644

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče