SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 26-06-2009 21:18:17

hanspunk
Člen
Registrovaný: 15-12-2008
Příspěvky: 27

Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Jak už jsem tu v jednom topicu uvedl, bastlím COčko z MOTů. Už jsem tu dost přečetl, tak předesílám: Zkouším to, protože mě to baví. Ekonomie je až druhá na řadě, ale také podstatná, většinu věcí na to mám v šuplíku.
Problém je, že sice dělám vejšku technického zaměření, ale teorie je krásná, leč praxe je obvykle jinde. Ptám se tedy rady starších(rozuměj zkušenějších stran svářecích zdrojů): Šlo by navinout dva MOTy co nejsilnějším drátem,ale aby ještě každý dával potřebné napětí na svařování, každému dat vlastní můstek a teprve za můstky je spojit paralelně pro vyšší proud? Jde mi o to, že nemám zatím dostatečné diody, jen mnoho diod do 35A trvale, čili každý můstek cca 70A, což podle mě na cca.25V previnutý MOT ani nemůže dát. Nehledě na to, že vínutí by bylo slabším vodičem, tedy jednodušší práce.
Jo a ještě jedna věc, na kterou se chci zeptat raději tu, než ve škole přiznat, že nevím. Proč se na vínutí obvykle nepoužívá licna?

Offline

 

#2 27-06-2009 13:29:19

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4666

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Teoreticky musí mít stejnou napěťovou úroveň a stejnou zátěžovou charakteristiku. Aby hlavně při větším zatížení nepřevzalo většinu zátěže jedno trafo a nebylo tak přetíženo a ostatní málo využitá. Takže v praxi by to měla být identická trafa. Jinak by se muselo každé trafo regulovat zvlášť zvláštním regulátorem a ty by musely být individuálně seřízeny ale celkově pracovat v souběhu. Podobně ochrana proti přepětí, odrušení a případná tepelná ochrana. Regulace odporem propojovacích drátů je vhodná jen pro malé rozdíly napětí do desetin voltů, pokud se jedná o voltové rozdíly, bude tam kvůli vysokým proudům velká výkonová ztráta.

Offline

 

#3 27-06-2009 13:35:52

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4666

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Napadá mně ještě, že v případě různých traf by se mohla trafa doladit malými tlumivkami dimenzovanými na maximální proud trafa tak, aby pro vyšší až maximální zatížení bylo to zatížení na trafech rozloženo stejnoměrně. Pro menší zatížení by rovnoměrné zatížení být nemuselo, pokud nebude nějaké trafo přetížené. Toto je ale teoretická úvaha, nikdy jsem nic takového nedělal.

Offline

 

#4 27-06-2009 13:42:40

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 671

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Napadá ma ako jedno z možných riešení regulácie odpojiť jedno z motov na sekundáre tým by prúd klesol na polovicu pričom napätie by zostalo rovnaké.Samozrejme by sa musel použiť dostatočne dymenzovaný spínač alebo stykač prípadne tyristor, ale ten môže spôsobyť pokles napätia tak by som ho tam nedával.Povedal by som tak na 100A.Licna sa dá požiť ale obyčajný igelit by som tam nedával pri teplotách nad 60 stupňov sa začína taviť.Keď už tak použiť špeciálni skratuvzdorný vodič,napr. s teflonovou izoláciou ale existujú aj gumové.V našej firme sa používajú na neistené prívody zo zberníc.Ale lacné to asi nebude a izolácia je tiež dosť hrubá.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#5 27-06-2009 23:57:16

hanspunk
Člen
Registrovaný: 15-12-2008
Příspěvky: 27

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Díky za informace. Mám totiž licnu, izolace vypadá jako silikonová, původně k napájení žhavení u větších dieselů a izolace se netaví ani nad zapalovačem. Teoreticky by to tím tedy mělo jít navinout. Průměr jádra je zhruba 4mm (jen nevím zda se tam vleze dost závitů, ačkoli izolace je poměrně slabá). Pásek mám jen Al, což není příliš hitparáda. Přemýšlel jsem právě o regulaci připojováním jednotlivých traf, nebo triakem. Ještě uvidím. Zatím jsem ve stadiu vymýšlení. Mám ale za to, že spínání více jednotlivých MOTů by bylo jednoduché, účinné a bez nepříjemností, které se objevují u triaků. Navíc při spínání primárů a ne sekundárů by jednotlivé spínače nemusely být ani nějak extra dimenzované. Jen to bohužel neřeší napětí. No jsem v konstrukci zdrojů elév, tak maximálně budu pracovat v duchu J.Cimrmana, coby pionýr slepých uliček.

Editoval hanspunk (28-06-2009 00:14:32)

Offline

 

#6 09-02-2014 20:02:21

Torpedo
Člen
Místo: VT (SR)
Registrovaný: 23-01-2014
Příspěvky: 12

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Videli ste už Esab Bantam? Malá prenosná zváračka s mizernými parametrami na rutilky, ale varí to... Nešlo by niečo podobné vyrobiť z dvoch MOTov? Čo tak spojiť dve jadrá E zrkadlovo?


Esab OrigoMig c170, Gama 160, Esab Origo-Tech, PB horák

Offline

 

#7 09-02-2014 21:39:59

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4562

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Inspirace na zdejších stránkách  http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2012061302

Offline

 

#8 09-02-2014 21:50:05

Torpedo
Člen
Místo: VT (SR)
Registrovaný: 23-01-2014
Příspěvky: 12

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

jirkati : to je slaba inspirace.... Uz som preliezol cely net a nikto tam nespojil dve jadra k sebe, bez toho I jadra, tak? bude stacit jeden primar?


Esab OrigoMig c170, Gama 160, Esab Origo-Tech, PB horák

Offline

 

#9 09-02-2014 23:01:20

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 713

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

hanspunk napsal(a):

Díky za informace.......... Přemýšlel jsem právě o regulaci připojováním jednotlivých traf, nebo triakem. Ještě uvidím. Zatím jsem ve stadiu vymýšlení. Mám ale za to, že spínání více jednotlivých MOTů by bylo jednoduché, účinné a bez nepříjemností, které se objevují u triaků. Navíc při spínání primárů a ne sekundárů by jednotlivé spínače nemusely být ani nějak extra dimenzované. Jen to bohužel neřeší napětí..............

......no právě, ale o CO-čka je potřeba na trafu regulovat napětí a ne proud čili připojování jednotlivých traf asi nebude to pravé, má tohle vůbec smysl, nebylo by lepší sehnat nějaký křáp a tam laborovat s komponenty už danými, no nevim já osobně teda bych úsílí zaměřil jiným směrem, třeba jak posunout zeměkouli big_smile

Offline

 

#10 10-02-2014 08:46:43

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Torpedo napsal(a):

jirkati : to je slaba inspirace.... Uz som preliezol cely net a nikto tam nespojil dve jadra k sebe, bez toho I jadra, tak? bude stacit jeden primar?

Toto není dobrý nápad, protože výkon trafa je dán průřezem jádra (dvě E k sobě průřez nezvětší) a dále je limitován průřezem toho původního primáru, pouze by bylo více místa na sekundár (mohl by být např dvojitý. Další důvod, proč se nepoužívají dvě E v plechových jádrech, je ten, že je potřeba plechy E a I střídat, aby nevznikla v magnetickém obvodu mezera. Navíc MOT má plechy svařené a odbroušením se ještě více poruší izolace mezi nimi.

Offline

 

#11 10-02-2014 12:53:50

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1380

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

2 hanspunk. Jeden MOT nestačí výkonom. Dva MOTY, to ž je lepšie, tri už postačujúce, ale rozhodne nie jadra treba spájať, ale spojiť trafa, primary paralelne, a sekundary navínuť tak, aby do série dali potrebné napätie. Usmerniť je treba napätie zo sériovo spojených výstupov, nie každé samostatne. Je tu však potrebné osadiť aj reguláciu. Jedno z riešení by bolo dať do každého primára zaradiť tlmivku z výbojkového svietidla. Tie tlmivky podľa potreby premosťovať.

Offline

 

#12 10-02-2014 18:59:21

spectrista
Člen
Registrovaný: 28-10-2012
Příspěvky: 61

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

senior napsal(a):

2 hanspunk. Jeden MOT nestačí výkonom. Dva MOTY, to ž je lepšie, tri už postačujúce, ale rozhodne nie jadra treba spájať, ale spojiť trafa, primary paralelne, a sekundary navínuť tak, aby do série dali potrebné napätie. Usmerniť je treba napätie zo sériovo spojených výstupov, nie každé samostatne. Je tu však potrebné osadiť aj reguláciu. Jedno z riešení by bolo dať do každého primára zaradiť tlmivku z výbojkového svietidla. Tie tlmivky podľa potreby premosťovať.

Takové řešení regulace se hodí pro MMA svářečku, ale rozhodně ne pro MIG/MAG svářečku kde je potřeba TVRDÝ zdroj napětí a sériově zařazený odpor v primáru (byť jalový) způsobí to, že zdroj bude měkký - čili nebude svojí statickou zatěžovací charakteristikou vyhovovat.
Nu vot, éto těchnika.

Offline

 

#13 10-02-2014 20:33:19

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

spectrista napsal(a):

senior napsal(a):

2 hanspunk. Jeden MOT nestačí výkonom. Dva MOTY, to ž je lepšie, tri už postačujúce, ale rozhodne nie jadra treba spájať, ale spojiť trafa, primary paralelne, a sekundary navínuť tak, aby do série dali potrebné napätie. Usmerniť je treba napätie zo sériovo spojených výstupov, nie každé samostatne. Je tu však potrebné osadiť aj reguláciu. Jedno z riešení by bolo dať do každého primára zaradiť tlmivku z výbojkového svietidla. Tie tlmivky podľa potreby premosťovať.

Takové řešení regulace se hodí pro MMA svářečku, ale rozhodně ne pro MIG/MAG svářečku kde je potřeba TVRDÝ zdroj napětí a sériově zařazený odpor v primáru (byť jalový) způsobí to, že zdroj bude měkký - čili nebude svojí statickou zatěžovací charakteristikou vyhovovat.
Nu vot, éto těchnika.

Asi se jedná o omyl. Hanspunk zde byl naposledy 28-06-2009.
Torpedo se včera tázal na MMA:  “ Videli ste už Esab Bantam? Malá prenosná zváračka s mizernými parametrami na rutilky, ale varí to... Nešlo by niečo podobné vyrobiť z dvoch MOTov?...“

Offline

 

#14 10-02-2014 20:47:32

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1380

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Je jasne, že to čiastočne ovplyvní VA charakteristiku, i keď ju neurobí až takú strmú, ako na MMA. Lepšie by bolo dovinutie primaru, ale na MOTY to asi nepôjde. Je tam možnosť ešte experimentovať takým spôsobom, že použiť MOTY rôznych výkonov a na jednom napr. odpojiť primár. Tam možno tiež vyskratovať primárne vinutie, čim sa zníži indukčnosť na minimum. Okrem toho, keď sa zaradí pri niektorom stupni regulácie iba jedná vstupná tlmivka, tak sa až tak VA charakteristika nezmrví. Najlepšia by bola elektronická regulácia so spätnou väzbou, ale mám dojem, že hanspunk nechce robiť zložité profesionálne zariadenie ale čo najjednoduchšie.

Offline

 

#15 10-02-2014 20:53:13

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1380

Re: Paralelní spojení MOTů - respektive můstků

Jee... Samozrejme, že tú zváračku z MOT-ov chce urobiť Torpedo. Ospravedlňujem sa, ale ako kompromisné a lacné riešenie by to mohlo byť aj pre Torpeda.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2025


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče