SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dělám ve firmě na výrobu elektroniky. Jeden náš výrobek se skládá z plechového těla, ve kterém jsou umístěny další komponenty. Tyto plechy pro nás vyrábí jedna nejmenovaná slovenská firma. Tento plechový výrobek má několik bodových svarů. Poslední dobou se nám tu objevilo několik kusů u kterých během našeho výrobního procesu upadla plechová nožička, která je přibodována k plechu krytu. Vypozorovali jsme, že u těch kusů, kde došlo k utržení sváru je barva jaksi ”vybledlá” až do stříbrna, ale všechny ostatní ”zdravé sváry” jsou žluté. Chtěl jsem se zeptat, jestli to má něco společného s teplotou. Když jsme si všimli, že špatné kusy mají jinou barvu, než zdravé, tak jsem si hned vzpomněl na tabulku pro určování teploty ocelí a podobných tabulek. Je možné, že třeba kořen toho sváru nebyl provařen pořádně, takže ta tepelně ovlivněná zóna to pak dokazuje jinou barvou? Nebo je to snad náhoda? Dodavatel se dušuje, že s teplotou to nemá nic společného.
Je mi jasné, že při bodování na to má vliv hodně faktorů:
- kvalita elektrod
- přítlačná síla elektrod
- svařovací proud
- doba, po kterou je svařovací proud aplikován
Napište, prosím, co si o tom myslíte.......
Tady je obrázek té utržené nožičky:
Zde je ještě několik detailů:
Offline
Podla obrazkov su bodove zvary urobene az po povrchovej uprave plechov (myslim,ze asi pozinkovani),co negativne ovplivnuje ich kvalitu.Bodovy zvar ma potom vo vnutri 2 vrstvy zinku(ktore
Offline
tvoria vlastne necistotu a znehodnocuju ho).Musi sa pouzit vacsi prud a pritlak,aby tieto (necistoty) pretavil.Povrchova uprava plechov by mala nasledovat az po bodovom zvarani.
Offline
Je zcela běžné, že se výlisky dělají z pozinkovaného plechu a následně se bodují. Je ale důležité zvládnout technologii bodování pozinkovaných dílů. Hlavní problém je v tom, že kvalitní sváry lze udělat jen do tloušťky povrchové úpravy max. 12 mikronů. Větší tloušťky povrchové úpravy zinkováním jsou nesvařitelné! Při bodovém svařování pozinkovaných dílů je hlavní problém s přítlakem. Roztavený zinek se prostě z prostoru bodu musí dostat. Proto se doporučuje tzv. tvrdé bodování, t.j. velký přítlak, velký svařovací proud a krátký čas. Samozřejmě je nutné použít elektrody CuCrZr a správný průměr dosedací plochy.
Ke konkrétnímu příkladu:
1, přibodování jediným bodem je hrubá konstrukční vada
2, nedržící bodové sváry jsou vždy důvodem ke kompletní reklamaci dodávky
3, dodavatel musí vždy dodat protokol o soustavném provádění pevnostních zkoušek, ty ostatně může provést i vaše vstupní kontrola
Offline
Pro bodování pozinku je dobré použít pulz.To znanená , že na jedno sevření elektrod se svařovací cyklus několikrát opakuje.Tím se zinek nejprve vzpálí a pak se boduje železo na železo.
Online
veľký problém je že nie všetci dodávateľia majú zinkovňu. A ten čo má zinkovňu robí kvalitnešie ale drahšie(technológia), a ten čo nemá zinkovňu robí lacnešie ale menej kvalitne.
Offline
Tak jsem ještě zjistil, že jako protiopatření zavedli to, že po každých 32ks se stroj sám odstaví, obsluha vymění svařovací elektrody (hroty) a po vynulování čítače se svařovací proces znovu spustí. To je protiopatření, aby se celý den nebo hodně kusů nevařilo stejnými hroty, ale po každých 32ks se vymění za nové. Tím by se měla kvalita také zvýšit - nesvařuje se s tolika opotřebovanými hroty. Jinak to svařovací zařízení vypadá takhle - je to robot:
Offline
Výměna bodovací špičky po 32 bodech není dobré řešení. Sice to přinese kvalitnější bodové sváry, ale prodraží to neúměrně výrobu. Robotizované pracoviště má přinést zvýšení produktivity, ne pracnosti. Obvyklým řešením je použití "ořezávátka" na elektrody ve spojení s dobře nastavenou krokovou funkcí bodovacích kleští. Samozřejmostí pak musí být správné konstrukční řešení a pravidelná kontrola maximální vrstvy zinku na vstupních dílech.
Nažloutlý vzhled bodu je způsobem rozpouštěním zinkové vrstvy v měděném materiálu elektrody, což svědčí o vysokém přechodovém odporu a tím o vysoké teplotě. Nejjednodušším způsobem kontroly je kontrola ultrazvukem nebo trhací zkouškou.
Offline
Tak to že mrhají tolik hrotů nám ani tak nevadí - to je jejich věc. Nám jde hlavně o kvalitu výrobků. Vím, že by chtěli právě zavést něco pro ”recyklaci” hrotů, aby je mohli využívat vícekrát (zřejmě nějaké to ořezávátko, jak jste psal). Taky jsme dostali vyjádření, že ty žluté body jsou zapříčiněny nečistotami a mastnotou na povrchu plech, což je trošku paradox, protože nedávno zaručovali 100% odmašťování plechů :-)
Offline
..pardon,ale pan Bohouš napsal,že "zdravé" sváry jsou žluté...to by musely být přibodované po pozinku,ty co jsou bílé,jsou nazinkovány až po svaření...spíš to bude v kvalitě plechových dílů(odkud je dodáván plech a jeho složení) a v neposlední řadě i v povrchové úpravě před bodováním...
Offline
nemohla by být ta žlutá barva zdravých svarů způsobena přenesením materiálu elektrody?
Offline
No, v první řadě se musí rozlišit galvanicky nanesený zinek a žárově nanesený zinek. Galvanicky nanesený zinek má tak do 20 mikronů, žárově nanesený má tak 100, 120 mikronů a navíc ještě současné technologie žárového zinkování se dělají tak, že mezi zinkem a ocelí je ještě mezivrstva slitiny železa a zinku, případně s malým přídavkem niklu.
V druhé řadě se musí před bodováním vyloučit, že zinek na použitém materiálu není ještě dále upravován třeba chromátováním, to by ale nejspíš byl povrch barevný, ne bílý a hlavně bezbarvými vodouředitelnými laky. Zvláště na galvanickém zinku se různých takových uzavíračů pórů a ochranných vrstev používá hodně, protože o dost zvyšují korozní odolnost, která je jinak u poměrně slabé galvanicky nanesené a tudíž pórovité vrstvy zinku malá. Ale i u žárově naneseného zinku se občas něco používá. Nebo se při bodování s tím musí počítat. Bodování moc neznám, možná, když se intenzívně přitlačí, se ochranná nevodivá vrstva promáčkne, nastane kontakt a v žáru zbytek vyhoří.
A za třetí, pokud se zinkování dělá galvanicky v lázni, je nevhodné zinkovat už nabodované spoje. Galvanické lázně obsahují hodně korozívních chemikálií a ty z vnitřku proložených nabodovaných plechů nejde dostat. Tyto chemikálie tam zůstávají a i v normálním nevlhkém kancelářském prostředí způsobují rychlou korozi. Přibodovaná nožička může během krátké doby, roku, dvou let prostě urezavět nebo ještě rychleji, protože korozní zplodiny železa mají větší objem než původní železo, může koroze nabodovaný spoj prostě odtrhnout. Pokud se má nějaký svařenec galvanicky pokovit, musí být plechy položené na sebe hermeticky obvařeny kolem dokola, aby se dovnitř nic nedostalo nebo naopak musí to být větší dutina s výtokovými a vtokovými otvory, která se dá v lince vypláchnout, v žádném případě ne plech položený na plech. Koroze uvnitř takových štěrbin se dá trochu zpomalit, když se hotové galvanicky pokovené díly při sušení co nejvíce zahřejí, ideální by bylo aspoň 150 st C, možná potom v suchém prostředí to po dobu životnosti elektroniky vydrží. Je taky možnost tyhlety spoje bodovat přes tmel, v blízkém okolí spoje se sice tmel spálí, ale jinak štěrbinu utěsní a korozivní chemikálie se do štěrbiny nedostanou. Výrobci už takové tmely na těsnění bodových spojů dělají, kdysi jsme úspěšně vyzkoušeli těsnění bodových spojů před elektroforézní linkou i obyčejným PVC plastizolem . Materiál ovšem nesmí dělat paseku v galvanické lince a měl by se nějakým způsobem vytvrzovat.
Za čtvrté navrhuji zvážit náhradu pozinkování elektroforézně nanášenou barvou. Díly by se potom mohly dělat a zbodovat z obyčejného černého případně rovnou hlubokotažného plechu a potom hotové prostě dát do elektroforézní linky. Nebyly by problémy na černém plechu s pevností bodových spojů, elektrofézní barva se nanáší na vnitřních i na vnějších plochách v poměrně stabilní tloušťce, typicky 20 mikronů +- 5 mikronů a pokud dílec nebude dlouhodobě vystaven UV záření někde na slunci, má taková trochu lepší elektroforézní barva ještě lepší odolnost proti korozi než galvanický zinek. A mohla by být i levnější než zinek. V elektroforézních linkách se obvykle korozivních chemikálií používá minimálně a obvykle barva se vypaluje při poměrně vysoké teplotě, takže by při bodování nebyl v běžném kancelářském prostředí problém s korozí ve štěrbinách bodových spojů. Jediný problém by byl v tom, že běžná "neokrasná" podkladová elektroforézní dnes pravděpodobně kataforézní barva bývá obvykle černá nebo v podobném silně tmavém odstínu, takže to by byl proti bílému pozinku rozdíl. Ale myslím ,že by se daly najít i linky s bílou nebo obecně světlou barvou.
Offline
U nás vyrábíme taky výrobky s pozinkovaného plechu. Nám zase říkali, že zlatý nebo též žlutý bod je znamkou dobrého bodu. My opotřebované hroty buď brousíme úhlovou bruskou, nebo stočíme na soustruhu. Záleží na tvaru elektrod. Já bych použil spíše dva bodíky než jeden. Ta jiná barva bodu může být zapříčiněna např., že je u té nožky méně místa a bodovačka nemá pořádný přítlak elektrod. Také to může být zaviněno už jmenovaným opotřebením elektrod.
Offline
Dobrý den.
Možná bych mohl přispět také trochou do mlýna.Ve firmě máme několik bodovacích robotů (KUKA,MOTOMAN) a naprostou samozřejmostí u robotické buňky je i frézování elektrod.Ve svařovacím zdroji používáme tzv. STEP -UP system který např. po každých sto bodech zvýší proud o předem definovanou hodnotu.Po dosažení horního limitu je PLCčkem vyvoláno frézování elektrod,s tím že po dvanáctém frézování měníme elektrody (opět PLC si řekne).Významným hráčem na poli frézování elektrod je fracouzská firma AMDP.Celý cyklus frézování a otypování elektrod netrvá déle jak deset sekund. Kvalitní elektrody můžete sehnat třeba na http://www.prospot.sk/electrodes_sk.php frezovací zařízení můžete najít zde: http://www.amdp.fr/
Hodil bych sem nějakou fotku frezovacího zařízení,ale nějak mi to nejde...
Hezký den
Offline