SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, měl bych dotaz ohledně svařitelnosti tramvajové kolejnice s konstrukční ocelí 11 375. Potřeboval bych na nosník tvořený kolejnicí zespodu navařit nosník HEB pro zvýšení únosnosti, je to možné?
Děkuji
Offline
Kolejnice byvaji s ocelí s obsahem uhliku 0,5% ale i vice takže ne.
Offline
Eyistují různé přechodové a jiné elektrody na svařování kolejnic. Nejjednodušší bude zeptat se přímo u opravářů kolejí čím svařují nové trasy. Podle toho najít výrobce a typ.
Přiznám se, že já bych radši udělal podpěru pod nosníkem až do nosných zdí.
https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=5058
Offline
Oceľ 11375 má 0,17 C - max. Okrem toho ten profil HEB nebude zvarený s koľajnicou tak, aby zvár niesol hlavné zaťaženie, ale skôr pôjde o pozičnú fixáciu. Tiež predpokladám, že zvarovať sa nebude po celej dĺžke, čo by v tomto prípade bolo skôr na škodu. Každý zvár bez ohľadu na zloženie materiálu vytvára pnutie.
Offline
Obávám se, že při prostém podložení nelze uvažovat, že se zvýší kvadratický moment a přínos bude stejný jako při položení na vrchní straně vedle obnažených 8 cm nosníku. Tramvajové kolejnice jsem viděl svařovat MMA, tyto jsou však z roku 1930. Nenapadá mě jak jinak zvýšit únosnost takového stropu. Nepomohlo by svařování s předehřevem?
Offline
votava napsal(a):
Obávám se, že při prostém podložení nelze uvažovat, že se zvýší kvadratický moment a přínos bude stejný jako při položení na vrchní straně vedle obnažených 8 cm nosníku. Tramvajové kolejnice jsem viděl svařovat MMA, tyto jsou však z roku 1930. Nenapadá mě jak jinak zvýšit únosnost takového stropu. Nepomohlo by svařování s předehřevem?
Pokiaľ by bolo nutné zvýšiť nosnosť natoľko, že podloženie ďalším profilom nestačí, tak sú rozumnejšie aj lacnejšie iné riešenia.
1.) Je možné súčasnú koľajnicu nahradiť dostatočne silným I profilom. Náklady na obstaranie HEB-u + zváranie po celej dĺžke budú vyššie ako pri výmene nosníka. Mimo toho sa časť nákladov môže vrátiť z predaja koľajníc do zberu.
2.) Druhá možnosť je navrhnúť a zostrojiť prútovú konštrukciu, ktorá by sa navarila zo spodnej strany na koľajnicu. Prácnejšie prevedenie a náročnejšie na výpočet.
Editoval senior (06-04-2018 14:51:43)
Offline
votava napsal(a):
zvýšení únosnosti,
jaký je rozpon? Jakou rozteč mají kolejnice. Jakou výšku má kolejnice? Jaké zatížení se uvažuje / jaké bylo doposud? (k čemu prostor sloužil / bude sloužit v budoucnu?)
Jaká je skladba stávajícího stropu?
Zvětšit nosnost nějakého stropu (podlahy) lze více způsoby.
Offline
Rozpon je 4,5 m, jde o strop nad 1.NP po odebrání zásypu je k původní úrovni 18 cm, kolejnice je uprostřed a nese panely 10 cm výška 8 cm je nad úrovní panelů Wo je podle třineckých železáren 363-415 cm3 podle typu, který nelze přesněji specifikovat, σ do 110 MPa je pro 4,5 kN/m2, vzhledem k podlahovce jsem zatížení s bezpečnostními koeficienty uvažoval 7,2 kN/m2, tzn. potřeboval bych se dostat na Wo alespoň 600 cm3. Podlahovka s kročejovkou je 72 mm, takže zbývá cca 11 cm pro beton a jen 3 cm nad kolejnicí, takže zeshora nelze profil výrazně zvyšovat. HEB 100 má Wo 83 takže by se musely přidat minimálně 3 v případě že by se umísťovali zeshora.
Offline
1.) Je možné súčasnú koľajnicu nahradiť dostatočne silným I profilom. Náklady na obstaranie HEB-u + zváranie po celej dĺžke budú vyššie ako pri výmene nosníka. Mimo toho sa časť nákladov môže vrátiť z predaja koľajníc do zberu.
to by však znamenalo kompletní demolici/rozebrání současného stropu, v tom případě by bylo levnější řešení použít nějaký systémový strop.
Offline
Z dotazu a príspevkov nie je možné si vytvoriť ucelený obraz o situácii. Riešení na uvedený problém je mnoho, avšak cez komunikáciu prostredníctvom fóra nie je možné zodpovedne navrhnúť projekt požadovanej úpravy. Možnosti je mnoho, možno by pomohlo aj nastehovať na spodnú prírubu koľajnice pasovinu patričných rozmerov a na koncoch zvary zosilniť. Je potrebné však spočítať výsledné Wo a celkové namáhanie σ. Najlepšie by bolo prizvať miestneho statika, prípadne technika schopného potrebné výpočty previesť. Nie je to nič zložité.
Editoval senior (06-04-2018 22:59:07)
Offline
Před nějakým rokem se tady svařitelnost staré kolejnice taky řešilo a nakonec z toho vyšlo, co si pamatuji to, že obecně staré kolejnice mívají různé složení a tudíž různou svařitelnost.
Offline
votava napsal(a):
Wo je podle třineckých železáren 363-415 cm3 .
to je pěkné, co výška kolejnice - změřeno na stavbě? Statika bych do toho netahal, používají různé programy, neumí to = Studénka.
Pokud jde o objekt k bydlení a někdo tam v minulosti zazdil tramvajovou kolejnici - je velmi důležité na jaké zdi jsou uloženy konce, jak je kolejnice zajištěna proti vybočení.
Přizval bych renomovaného stavitele s dlouholetou praxí (reference). Poptal bych toto:
Na rozpon 4,5metru vyhoví Traverza NP200 (pro 7,2kN/m2). Nebo 2 ks NP160:
Podepřít stávající kolejnici cca 1metr od zdi, na obou stranách - trámky, hevery, stavební stojky.
Vybourat dvě kapsy (nebo jednu velkou) u obou konců kolejnice. Spodek kapsy vybetonovat. Po dvou třech dnech až beton trochu zavadne navléknout dvě traverzy I16.
Přitlačit je přiměřeně zespoda k panelům. Mezi traverzu a beton v kapsách plechovou podložku tl.4-5mm. Traverzy ve finále budou podél kolejnice, z obou stran, cca 10cm daleko. Osová rozteč 3 prvků (1starý + 2 nové) cca 20cm.
Traverzy je vhodné svařit k sobě s použitím pár kousků pásoviny. Po umístění na zdi.
Pokud je k dispozici 18cm, vylil bych 13cm polisterenbetonem, natahal trubky podlah. topení. Zalejt kvalitním betonem 4cm, poslední cm - dlažba.
Offline
Na místě změřeno těch 18 cm a šířka spodní pásnice 18 cm, to co vyrábí v Třinci je výška 18 a šířka spodní pásnice 15 cm. Po odkrytí omítky zespodu je však kolejnice orezlá, nahoře ok. Nedokážu tedy odhadnout zda je Wo lepší nebo horší než u nové, ty 3 cm na spodní pásnici by měli celkem značně zvýšit Wo, ale zase je to 90 let starý kus železa. Pak by při uvažování horní hranice napětí pro 11 375 155 MPa kolejnice vyhověla.
Offline
3cm pásovici? širokou 150mm? To je skoro 200kg železa Proč to nenecháš jak to je? Houpe se to?
Pokud to chceš fakt zesílit použil bych pásovinu jen 10, max 15mm tlustou a nevařit všechno, jen housenky cca 5cm dlouhé, mezi nimi mezery 20cm. Veprostřed bych to při vaření podepřel jednou stojkou.
Offline
Myslel jsem 3 cm rozdíl oproti kolejnici z Třince u které znám Wo. Pásovina 150 mm široká a 15 mm vysoká už by podle přibližných výpočtů téměř stačila. Problém bych viděl v té svařitelnosti.
Offline
Chci přivařit ocel 11 375 ke kolejnici z neznámé oceli. Vím jen, že byla určená pro tramvaje a je přibližně z roku 1930. V současnosti mají kolejnicové oceli údajně 0,6 až 0,8% C.
Editoval votava (08-04-2018 15:31:33)
Offline
Kolejnice z 11 375??
Offline
s tím předehřevem je to jak operace mozku v nemocnici MASH. Vyber osvědčenou stavební metodu. To co jsem popsal je z praxe. A řekl bych že ekonomicky výhodnější.
Offline
votava napsal(a):
Chci přivařit ocel 11 375 ke kolejnici z neznámé oceli. Vím jen, že byla určená pro tramvaje a je přibližně z roku 1930. V současnosti mají kolejnicové oceli údajně 0,6 až 0,8% C.
Jsou elekrody na neznámé materiály,já používám na takové materiály kde si nejsem jistý co je to žač, úspěšně z 90% OK 6881 ale na na tolik svárů by se to sakra prodražilo.
Offline
Kdyby to někoho zajímalo, tak zde je popsána problematika. http://www.engineering.sk/clanky2/zvara … h-kolajnic
Nakonec jsem našel řešení v podobě železobetonového průvlaku, navíc jsem ve výpočtu uvažoval max σ 125 místo 110 MPa.
Offline
votava napsal(a):
řešení v podobě železobetonového průvlaku,
bravo! Nějaké podrobnosti?
Offline
bourač napsal(a):
votava napsal(a):
řešení v podobě železobetonového průvlaku,
bravo! Nějaké podrobnosti?
Uprostřed místnosti se vyndá stávající betonový panel o šířce 30 cm a výšce 10 cm. Vzhledem k tomu, že pod stropem bude sádrokartonový podhled 15 cm, tak bude možné vyšalovat průřez 30 x 10 cm, provede se klasické armování pro betonové trámy. V horní části se povede armování nad stávající kolejnicí a dojde k nadbetonování o šířce trámu do výšky 4 cm nad kolejnici, trám tak bude mít výšku 32 cm. Zbytek desky bude zároveň s kolejnicí. V místě průvlaku bude výška izolace snížena na 1 cm.
Offline