SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
zdravim,
na netu jsem nasel special obalene eldy pro vytahovani utrzenych sroubu. udelat postupne navar na sroub a pak nahoru matku a zalit to eldou, poklepat a vytocit. specialni elda a taky specialni cena. se mi trochu protocily panenky. jde na to pouzit i nejaka dostupnejsi elektroda (vice legovana cr/ni). nechci resit nejake vytahovaky a pod. pouze mne zajima tato varianta s elektrodou.
diky za pripadne vecne komentare.
Offline
To že někdo napíše, že je to speciální elda neznamená, že speciální je. Určitě půjde o obyčejnou elektrodu v krásném jiném obalu s krásnou několikanásobnou cenou... Pokud totiž navaříš na utrhnutý šroub matku čímkoliv a poklepeš na ni, tak ten šrub 100% vyšroubuješ... Ono totiž tím návarem a přivařením matky se ten šroub roztáhne (nabobtná - tepelná deformace), poklepem trochu uvolní případný rez a po částečném vychladnutí ho normálně vyšroubuješ... Případně postup opakuješ, pokud bys měl málo provařenou matku se zbytek šroubu. Už jsem tak vyšrouboval X zatrhnutých šroubů a žádnou "speciální" elektrodu jsem k tomu nepotřeboval...
Offline
Plný souhlas s Rellikem. Důležitý je ten ohřev zalomeného šroubu. Funguje to i na "nepovolitelné" šrouby, všelijak ožvýkané a orvané.
Offline
Hmm, ale pánové opravdu to fungluje, mohu doporučit-Welco 1099.pevnost nad 900N/mm2 do hlubších děr....
Offline
Hledam dobre ze taWelco 1099 stoji okolo 50 korun jedna ?
Offline
dobry vecer,
dovolim si reagovat. pokud budu mit urvany sroub prumer treba 12, delku zavitu dejme tomu 60, jemne stoupani a nebudu si moci dovolit patricne prohrat okoli od mista navaru, jsem toho skromneho nazoru, ze to bez dlouheho poklepavani s obyc eldou (tov. ozn. napr. eb 121) urvu. jde mi o princip, jestli mi pomuze zvyseny obsah leg. prvku samozrejme s ohledem na cenu.
dekuji za uvedene postrehy vsem prispivajicim.
Offline
Dá sa to aj takto https://www.youtube.com/watch?v=ffR2pGVGHbg
Offline
A aky je problem s elektrodov za 1E nechapem, hodina prace je cca 10E .....za blbost sa proste plati. Navyse na 1 matku netreba 10 elektrod.
Offline
Můj postup je následující - na zalomený šroub položím klempířskou podložku se stejným vnitřním průměrem (může být i o číslo větší), jako zalomený šroub a přivařím ji ke šroubu eldou, co je zrovna v kleštích, na to teprve navařím matku. Klempířská podložka, tj. o velkém vnějším průměru, zabrání oprskání podkladu, což je dobré např.na broušených spojích, nebo u zalomeného šroubu v hliníkové slitině (zde pozor na velké ohřátí) a umožní navařit větší matku, to se třeba u M5 šroubu docela hodí.
Online
Elektroda, která se dá také použít, jako ta speciální od firmy WELCO, je od esabu OK 68.82. Stojí cca 12kč bez DPH.
Offline
Je rozdíl vytahovat zalomený šrob M 6,M 12,M 16 a větší.Jestli je volný,zarezlý nebo častečně stržený,záleží jak hluboko je v otvoro nebo zároveň s otvorem a zalomený závitník je zase o něco horší a také záleží v jakém materiálu je zalomený,ocel,hliník,litina.
Zdenál O.K. 68.82 je náhrada za WELCO 1660 s WELCO 1099 se nedá srovnává z
Offline
moje zkušenosti s vytahováním šroubů jsou spíš špatné, třeba takový urvaný šroub u turba nebo jinde na výfuku znamená složitost. Navařená matka se ve sváru zase urve a šroub drží jak zarostlej. Takže pokavaď cítím tenhle problém vůbec se cestou která nabere tenhle směr nepouštím.
Offline
Jde o to že tyto speciální elektrody se používají když se šroub nezalomí zároveň s povrchem. Pokud se zalomí zároveň s povrchem stačí jakoukoli elektrodou navařit matku a šroub poté vytočit, anebo pokud je šroub zalomen částečně rozumně pod povrchem a dáse navařit a poté na návar opět navařit matku a šroub vytočit. Problém nastane pokud se šroub zalomí hlouběji pak je nebezpečí že při navařování se podaří šroub přivařit k součásti do které ja našroubován a právě tento problém řeší tyto elektrody. Mají speciální obal který nedovolí svarovému kovu přilnout k okolnímu materiálu a oblouk je soustředěn pouze na šroub zatímco struska se ukládá okolo a není třeba přerušovat proces navařování porostě se elektroda strčí do otvoru se zalomeným šroubem např. v hloubce 2cm na šroubu se zapálí oblouk a pak stačí elektrodu jen držet ve středu otvoru dokud návar není zároveň s povrchem poté se navaří matka a šroub se vytočí. Viděl jsem to kdysi na youtube a opravdu to funguje.
Offline
Marek37 napsal(a):
Jde o to že tyto speciální elektrody se používají když se šroub nezalomí zároveň s povrchem. Pokud se zalomí zároveň s povrchem stačí jakoukoli elektrodou navařit matku a šroub poté vytočit, anebo pokud je šroub zalomen částečně rozumně pod povrchem a dáse navařit a poté na návar opět navařit matku a šroub vytočit. Problém nastane pokud se šroub zalomí hlouběji pak je nebezpečí že při navařování se podaří šroub přivařit k součásti do které ja našroubován a právě tento problém řeší tyto elektrody. Mají speciální obal který nedovolí svarovému kovu přilnout k okolnímu materiálu a oblouk je soustředěn pouze na šroub zatímco struska se ukládá okolo a není třeba přerušovat proces navařování porostě se elektroda strčí do otvoru se zalomeným šroubem např. v hloubce 2cm na šroubu se zapálí oblouk a pak stačí elektrodu jen držet ve středu otvoru dokud návar není zároveň s povrchem poté se navaří matka a šroub se vytočí. Viděl jsem to kdysi na youtube a opravdu to funguje.
Ted chapu ucel i cenu, diky moc za vysvetleni.
Offline
...ahoj...ve třeťáku jsem byl na praxi (mimo jiné) v navijárně motorů...moje práce spočívala v tom,abych motory (učil jsem se pro šachtu,tak asi víte jak tam chodily zrasený) odstrojil,vyndal uražený šrouby od svorkovnice,ty závity opět opravil a tak...můj školitel mě naučil,jak vyndat ty uražený šrouby z hliníkovýho těla motoru....měděná podložka,v ní díra cca průměr šroubu,tu nastavit na střed šroubu a potom obyčejnou elektrodou navařit sloupek,na který se už dala přivařit jakákoliv matice...ty šrouby byly většinou M4 a skoro pokaždý se to dalo vyšroubovat...občas se to utrhlo,ale už tam bylo něco,za co se dalo vzít i obyčejnejma sikovkama...myslím si,že tam byl ten fígl ve vneseným teple,ty motory běžely i v prostředí,kde byla slaná voda,např Slaný...když jsem začal dělat autoklempířinu a vlastně i generálky a opravy motorů,tak se mi to kolikrát dost hodilo,např.při vyndání šteftů u výfuku...nikdy jsem nepoužíval žádné speciální elektrody...
Offline
No já jsem to vytahoval obyčejnou elektrodou . Musíš co nejvíce nahřát nemá se kam roztáhnout a jak vychladne trochu se srazí a pak to jde dobře. ale já jsem vytahoval servané šrouby z portálu bobka (nakládače.) Ani jsem to moc neklepal a eldou to dělám proto že se krásně dostanu do te matky, jinak bych použil CO
Offline
obcas robim s autami a najcastejsie sa toto stane na odvzdusnovakoch 90% sa da vytiahnut 10% percent sa lame nizsie a nizsie potom je treba navarom vytiahnut ten srob nad uroven strmena aby sa zas dala chytit matka a pri tom neposkodit zavit v strmeni .. raz som to takto skusal aj na zhavici zrovna ten nesiel von
Najviac sa mi osvedcilo po zvarani to nahat troska vychladnut a potom s nim trhnut
Nas majster na strednej repasoval kombajny ked som videl akym stylom vyvaril srob z dutiny von navaril matku a vykrutil ho ... sam som neveril a slo to treba skusat
Momentalne je toto pre mna jedina priatelna metoda vytahovania zalomenych skrutiek take vytahovaky mi nepomohli ani raz ani lacnejsia ani drahsia sada
Offline
TaggerxXx: Vytahováky jsme fasovali na opravách forem, na zalomené šrouby a na zalomené náustky na hadice chlazení/hydrauliky, ale já to nikdy neměl rád. Několikrát se stalo, že se ukroutil ten čtyřhran (u levných sad, i u těch dražších, převážně u těch nejmenších vytahováků). Potom byl taky nešvar, že když šroub/náustek nechtěl povolit a moc se za to bejčilo, tak ta spirála se zařezávala do šroubu hloub a hloub, až šroub v díře roztáhla a ten se zakousl ještě víc.
Tyhle elektrody jsem vůbec neznal, škoda. Dostkrát by mi možná ušetřily mnoho hodin práce s demontáží forem (když se nepodařilo vytáhnout, musela se rozebrat forma, díl se zalomeným šroubem dopravit na EDM vyjiskřovačku a odpálit ho pryč...)
Editoval 381007 (27-09-2018 14:18:19)
Offline
Dobrý den
Rád bych se s vámi podělil o moji zkušenost s použitím speciálních elektrod na vytahování zalomených šroubů a zároveň budu moc rád, když se tu najde někdo kdo to v praxi úspěšně používá a podělí se o zkušenosti.
Při rozebírání předlohové hřídele na soustruhu jsem zjistil , že pod červíkem , kterým má být přitažena litinová řemenice na hřídel se nachází v hloubce cca 25mm zalomený závitník . Uvažoval jsem jak ten závitník vytáhnout a napadlo mne odzkoušet speciální elektrody . Ještě pro informaci jednalo se o závitník M 10. Zakoupil jsem tedy, na zkoušku 3 kusy elektrod CHem weld 9200 , které jsou určené k vytahování šroubů ,vrtáků i závitníků.
Samozřejmě jsem to nechtěl zkoušet hned na hřídeli ze soustruhu a tak jsem si do kulatiny udělal závit, vyrobil červík M10 a pomocí rázového šroubováku ho s maximální razancí zatáhnul do závitu. Potom jsem navařil elektrodou návar a nakonec matici a zkusil červík uvolnit a vyšroubovat.
Zkoušel jsem to opakovaně ale úspěšný jsem nebyl. Vždy se mi přetrhl čep navařený elektrodou, škoda, že jsem neměl po ruce momentový klíč abych změřil při jaké síle došlo k překroucení čepu, takhle nemohu poskytnout žádný přesný údaj (pocitově nic moc) . Co musím uznat , tak to že elektroda opravdu vytváří čep, který se dá "vystavět " až nad horní hranu díry a následně na něj navařit matici a že struska ho odděluje od závitu po obvodu díry.
Při zkouškách se mi vždy navařený čep přetrhnul. Budu moc rád, když se ozve někdo ,kdo to úspěšně používá, rád se nechám poučit.
Na závěr snad ještě, že ulomený červík už jsem z řemenice úspěšně odstranil. Zdravím Štěpán
Offline
akym sposobom vytahovat zlomene skrutky,styfty popripade zavitniky zalezi od konkretnej situacie,priemer,hlbka celkovy pristup k opravovanej suciastke
niekde sa to da vyvrtat (ci uz rucne alebo na vrtacke/frezke) niekde je pouzitelna metoda vyvarenim,vyleptanim a ked je to uz fakt v háji tak ostava len vyiskrenim
v praxi to bude skor o tom co je dostupne (po ruke) v jednej firme ktora dodava mnozstvo suciastok do europskych automobiliek som sa nahodne stretol s takymto pripadom
pri obrabani na cnc doslo k mechanickemu poskodeniu reznej platnicky a bolu nutne ju vymenit avsak pri incidente sa poskodila aj skrutka ktora samotnu platnicku drzi v ložku noza,tam by sa dala krasne a bez problemov pouzit metoda navarenim matice na hlavicku ale udrzba zvolila iny pristup a to vyvrtanim kedze nemali po ruke klasicky hss vrtaky tak pouzili tvrdokovove ktore sa pouzivali na spominanom cnc (vrtalo sa samozrejme rucne) ak si dobre pametam tak padlo za obet cez 6 novych vrtakov a posledny sa zlomil v diere po skrutke,noz bol vyradena ako poskodeny/neopravitelny kus,cena dolamanych vrtakov bola urcite vacsia ako spominaneho drziaku ale niekedy treba len vykazat pracovny vykon aj ked bolo kazdemu dopredu jasne ze spominany postup k uspechu nepovedie
Offline
Dobrý den Děkuji za Váš příspěvek. Je samozřejmě několik možností jak se pokusit zalomený díl odstranit ale mne by zajímalo zda má někdo pozitivní zkušenost s použitím těchto elektrod. S pozdravem Štěpán
Offline
Již z principu nemůže menší průřez "vyrvat" větší . Tohle může fungovat jen na ustřižené šrouby . Zrovnatak je to s vytahováky . Navrtáš vytahovaný průřez , narveš do něj vytahovák , tím ho pěkně rozválcuješ do stran ... a utrhneš .
Offline
Já zalomené šrouby taky zkoušel vytáhnout těmi vytahováky, ale to funguje spíše na menší šrouby, tak odhadem do 8mm. Větší průměry jsem nikdy neměl štěstí a jak už tu někdo psal, dojebal se tak akorát ten 4hran na vytahováku. U mě nejvíce pomáhá navaření matice na ulomený šroub, nechat vychladnout a zkusit povolit. Když už mi párkrát nešlo ani tohle řešení, obětoval jsem starý očkový klíč, ovšem jde i plocháč s navrtanou dírou. Tu díru přiložit na ulomený šroub, pořádně přivařit a musí to jít.
Offline
co je to za princip že nemůže menší průřez "vyrvat" větší ? snad záleží na přesahu (tření) toho zbytku v závitu.
Toto tření je téměř vždy minimální, často stačí pro vrtání díry vytahováku použít levořezný vrták šroub se vyšroubuje už při vrtání.
Při navaření hlavní zásadu píše pan Rellik hned v druhém příspěvku - navařený zbytek je horký = roztažený, je třeba to nechat vychladnout.
Offline
Bourač: A já to zase chápu. Jak tady nedávno v jiném vláknu někdo psal, že je potřeba používat na vytahování šroubů co nejmenší vytahováky. Už i pro mé dlouhé vedení to nedává smysl. Když budete mít zalomený šroub třeba M12, vysoký plácnu 25mm v díře. Vyvrtáte díru třeba 4mm a takovým maličkým vytahovákem chcete vytáhnout takovou velkou plochu toho šroubu M12? Alespoň tak jsem to v tom druhém tématu pochopil.
Offline
Stránky: 1 2