SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj kolegové, začal jsem renovovat střechu mého stroje, chci ji zachovat jako veterána a naučit se na ni řešit tito situace. je to plocha skoro 3m čtvereční. tak se asi dost potí,její výstuhy nedýchaj,tak jsou silně zkorodované. mám ji opískovanou a vyřízl jsem problémový hřbet. kdybych nedbal na vzhledu navaří navrch třeba dvojku a budu jen bodovat ,mezery by utěsnil žárový zinek a polyuretanová barva,ale chci se naučit spravovat věci ,aby nebyli téměř poznat. mám připravený MAG i MIG tzn čisté,směšné 85 i 92 CO2 s drátek jak 0,8 tak 0,6mm a TIG . kdyby byli plechy přesně bez mezery na sobě, dalo by se to svařit tigem bez přídavku drátu na nějakých 60 Ampér. to by bylo dobré i zhlediska málo vneseného tepla a tím by se to i co nejmíň kroutilo . jak bych už přidával drát,tak jsem v lázni už delší dobu. to už je asi lepší zkusit na to vzít cočko s 0,6 dátem. mezeru budu pilovat na co nejmenší možnou,ale místy bude určitě i 0,5mm. pnutí asi bude velike vzhledem k delce svaru 1900mm.
má někdo zkušenost nebo radu či nápad?
Editoval pawka (25-12-2018 10:41:23)
Offline
To máte střechu na nějaké auto, nebo na co? Plech 1,2mm podle mě nepůjde v kuse 2m zavařit tak, aby se nezkroutil. I když si mašinu nastavíte na přijatelný proud, že nebudete propalovat a půjde krásně teňounká housenka, to teplo bude pořád hodně velké a pokroutí se to. Za mě to jedině zkusit po kouscích, třeba vždycky 300mm, potom z druhé strany. Nechat vychladnout a zase kousek z každé strany, vychladnout atd.
Offline
je to na bagr, takže určitý zvlnění tam může být přiznané. zkoušel jsem tigem bodovat bod a za 5 cm další a pak se zas s mezerou vrátit. takhle jsem postupně cik cak delal budy, ale jak už byli mezery malé bylo to takové zakalené a už ten svár spíš dělal bubliny nebo tam byl krater
Offline
Ty kousky bych tak zmenšil na polovinu 150 mm pak by se to kroucení výrazně zmenšilo.
Offline
pawka - tu by som si asi vyrobil tento pripravok na plechy.... https://www.youtube.com/watch?v=bVtBMSov-p0
Offline
nějaký vyrovnávače pelchu budu muset mít,protože k tomu není přístup. mám vyhodu, velkej litinovej stul na ktery se ta strecha vejde 1 a pulktrat. takže by stacilo magnetovat k desce,ale chce to silne a vypinatelne magnety.
Offline
Něco podobného jsem už viděl používat asi američany i na karosařinu. Auta bývají plechy spíše tak 0,7-0,8mm takže máte trošku navrch, ale s těmi magnety pozor, aby jste nebyl zklamaný.
Editoval varok (25-12-2018 12:24:03)
Offline
vybodoval by som to COckou potrooche okolie zvaru potriet pastou ktora odvadza teplo prec
Offline
Svařit to s minimem krouceni jde.Je třeba dělat jen jednotlive co nejmensi body a idealně hned tlakovym vzduchem vychladit aby byl svar ihned studeny a pak dalsi bod jinde hlavne nepospichat!! .Nejdriv postupně sbodovat. Stale dodrzovat co nejmensi vnesene teplo.Magnety lze pouzit na bodovani az bude nahrubo sbodovano pak uz je nepouzivat.Hlavne neustale rovnat a kontrolovat!
Uz jsem po delce svarel i nerezove plechy s minimalnimi deformacemi ale chce to hlavně nepospichat!!!
Editoval Honza007 (25-12-2018 16:39:21)
Offline
Doporučuji dát řeč s autokarosářem. Zde popisované postupy nejsou zcela přesné. Opraváři karoserií postupují trochu jinak než se snaží svářeči. Zásadně nepoužívají souvislé sváry na rovných plochách a průběžně snižují vnitřní pnutí prokováním spoje a jeho okolí. Je to docela machrovina, protože vědí, že vzniklou deformaci na plochách nelze vůbec jednoduše odstranit. Je to také důvod toho, že autoprůmysl preferuje odporové svařování - bodování - a tím snižuje nebezpečí deformací na plechařině.
Jen pro zajímavost - kdysi jsem v ČKD obdivně zíral na chlapy, kteří svařovali a rovnali plechařinu na tramvajích pro Mexiko. Požadavek zákazníka byl na celoobvodové svařování plechů na bocích na kostře vozu. Deformace plechů po obvodových svárech byly obrovské. Dva pracovníci, jeden zvenku s autogenem, druhý uvnitř s masivní ocelovou podložkou rovnali desítkami bodových ohřevů s prokováním a průběžným ochlazováním. Rovnání "okna" 800 x 900 mm jim trvalo cca 1,5 hod. Plech byl perfektně rovný a napětím přímo zvonil.
Offline
ja mám vyhodu toho stolu,ale nemuzu ho posvaret ,mohly dost odebrat teplo. tak mě napadla měděná podložka. zaroven by se svar neměl kam propadat. ale nikdy sem podlozku nemel. je i neco lepsiho než měď?
Offline
Robim karosarcinu uz zopar rokov.
A par rokov som sa navyvaral az az ale dnes je doba jednoducho ina.
Ak by sa dala kupit taka velka tabula plechu tak by som tu strechu spravil novu.
Ak vyvarat tak by som najpr osadil novu vystuhu, Uz len to bude frajerina osadit tak aby to bolo presne v rovine s kazdym krajom.
Potom vyladit medzeru ak to bude zvarane na tupo /dnes predpis pri opravach v znackovych servisoch/
Zvarat v podstate len bodovanim ziadne dlhe zvary
Nabodovat tak aby to bolo v rovine s kazdou stranou...to sa da odkontrolovat lahko nejakou rovnou prilozkou.
Ak to bude sediet bodovat na preskacku s co namensim vnesenim tepla.
Mas to na pohodu ja makam na normu a ta ja tazko proti mne .-)
Jednoducho tomu dat cas a radsej 2x kontrolovat ci sa to niekde nehybe moc.
V tvoj prospech hraju tie vystuhy ak budu sediet co najpresnejsie tak ti to podrzi stred a boky si musis ustrazit.
Zabrusit lamelakom na hladko a potom doklepat...
Mam v praci aj stahovacie kladivko to je parada na napnutie plechu...ale chce to trochu praxe.
Dnes na autach v podobnej ploche je strecha.
U VW , AUDI , SKODA a SEAT sa meni lepenim.
Bodovo sa zvara len pod celne a zadne sklo inac len lepidlo..
Offline
Offline
pawka napsal(a):
ja mám vyhodu toho stolu,ale nemuzu ho posvaret ,mohly dost odebrat teplo. tak mě napadla měděná podložka. zaroven by se svar neměl kam propadat. ale nikdy sem podlozku nemel. je i neco lepsiho než měď?
Jo je stribro.
Offline
Chlazení sváru při svařování plechařiny Cu příložkou je technický nesmysl, který se léta traduje a dokonce se objevil i jako zmínka v jedněch VŠ skriptech.
Proč?
Nikdy nelze zaručit dokonalý kontakt mezi Cu příložkou a svařovaným plechem. Navíc, na povrchu plechu okamžitě při svařování vznikají vrstvy oxidů, které přenosu tepla docela účinně brání. Prakticky jedinou účinnou metodou chlazení je intenzivní ofukování vzduchem a co nejpomalejší a nejmenší vnášení tepla do svařence. Už to tady několikrát bylo napsáno - pomalu, po překrývajících se bodech (stehách) postupně na různých místech a vždy nechat stehnuté místo rychle vychladnout pod 100 stupňů, radši míň.
Offline
to CU nebylo mysleno pro ochlazovani ,ale aby nepropadaval svar. jeste koukam na nejaky magneticky vypinatelny drzak,ktery by to vzdy primagnetoval ke stolu.
nasel jsem jen toto ale penez zato je dost,to nato radsi hodit jen zavaží
https://www.jetomas.cz/vypinatelny-svar … t-swm-2-35
Editoval pawka (26-12-2018 18:08:52)
Offline
Magnety dělají při svařování problémy. Já taky dělám karosařinu. Sice asi nejsem tak šikovný jako SO 545, ale taky jsem už pár aut povyvařoval. Tak dlouhé sváry jsem nikdy nědělal. U velkých nenosných ploch jen boduji bod velde bodu. Ale udělám jeden bod, potom na druhé straně dalši. Nechám chvíli vychladnout a pořád tak dokola, jak už jsem psal výše. Jestli to budete i povrchově upravovat tak bych to neřešil. Zakitovat, obrousit a nastříkat.
Offline
Jirkati má pravdu co nejméně tepla krátke ale silné bodky rychle natavit a chladit. Když máš málo proudu stačí se teplo rozvézt a musíš dát více tepla. Jak už jsem tady psal ,třeba já boduji dráty 2.4 k sobě na 190 ampéru. Jen to trvá asi pul sekundy. Jen takové prskáni.
Offline
kit ne to by neslo,to není kovový, určitě to chci žárově pozinkovat.. a pak není to osobák,ale musím to zvládnout bez hrbolatejch přechodů. bodovaní je super,ale pak to jedině zacínovat. ale to kdybych pak dal žárově pozinkovat tak to zas roztaví cín?
nejmín tepla dodá jedině tig, mám možnost půjčit hodně slušnou mašinu. praticky plně vybavenou , má rychlý, pomalý i synergi pulz . zkousel jsem ji a dalo by se to naučit využít. potom jsem ale stejne přesel na klasiku. ono jak pulzujes tak zas muzes víc amper,teda musíš víc amper. a to už zas mužeš lehce přepísknout. co se mi při zkouškách nelíbí byli stehny po 5cm to je o nicem . když budu preskakovat tak to bude jak karpaty, to když jsem jel v kuse jednu housenku ,tak se to jen prohlo.
Offline
ještě jsem objevil menšího teplozlobidla, laserove navařování
Offline
Pawka kolik plechu jsi dovezl do zinkovny? Máš představu o čem je laserové svařování?
Offline
Na ty Tvoje práce jedině ceočko a jestli to ještě nevíš tak se na to raději vykašli. Ale Ty si z nás tady děláš srandu ,že jo?
Offline
psal jsem, že to budu dávat na laser? jen jsem si vzpomel na zadelanou diru v blatniku motorky laserem a koukal jsem jak ty masiny fungujou. měl na blatníku svar jak nit. ale taky to bylo kolecko 20mm .. cočko budu teprv trenovat,nikdy jsem v něm neměl 0,6ku s argonem
Offline
Také to není o pulzaci mašiny ty pulzy děláš rukou jen na mašině jde nastavit délka ale když to dostaneš do ruky zvládneš to i rukou a rychlým prstem. Ty potřebuješ jen opravdu stehovat porovnat připravit a stehnout . Pak brousit a zaklepávat. No a potom jestli to umíš tak nahříváni švajcem a klepáni .a ten plech musíš srovnat a na zinek zapomeň ,viděl si někdy plech po zinkováni? Totálně se zkroutí
Offline
TIGem se do materiálu vnese cca 2 x tolik tepla než metodou MAG/MIG.
Každé rovnání při svařování znamená vnesení vnitřního napětí, které pomůže udržet potřebný tvar. Při žárovém zinkování se všechna napětí ohřevem až nad 500 st.C odstraní a původní deformace se objeví znova!
Offline