SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 04-12-2018 15:29:32

dynty
Člen
Registrovaný: 04-12-2018
Příspěvky: 1

Svařitelnost X20CR13

Dobrý den , mohli by jste mi poradit technologii, jak by se měla správně svařit ocel X20CR13  s tím , že po zavaření by měla jít na tepelné zpracování (kalit cca 40HRC) a poté na nitridaci.
Popřípadě pokud víte o vhodnějším materiálu prosím o nějaký návrh.
Ještě bych se chtěl  zeptat k mat. 15 131  k její svařitelnosti jaký by měl být technologický postup ?   s tím , že zase  bude následně tep  zpracován .

Děkuji J.Dyntar

Offline

 

#2 04-12-2018 18:05:15

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4121
Web

Re: Svařitelnost X20CR13

můžu odpovědět na tu nitridaci - ta se dělá před kalením, ne po něm. Pochybuju že může někdo odpovědět na dotazy "jak správně svařit" doporučit vhodnější mat.  - musíš podrobně popsat o jaký svařenec jde, k čemu to bude sloužit atd. (nejlíp výkres - od projektanta)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#3 05-12-2018 01:10:53

bn
Člen
Registrovaný: 07-05-2010
Příspěvky: 81

Re: Svařitelnost X20CR13

některé oceli s vyšší popouštěcí teplotou můžeš iontově nitridovat i po kalení

Offline

 

#4 06-12-2018 16:35:20

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Svařitelnost X20CR13

Každopádně X20Cr13 není ten pravý materiál pro svařování. Jde to několika způsoby, ale záleží na výrobku a požadavcích, přesně jak píše bourač.
Předehřev a svařování při 300°C je společné pro všechny varianty.
1)
13% Cr přídavný materiál, např. Thermanit 14 K Si, UTP A 66, Böhler FOX KW 10 dle metody, tzn. prakticky stejnorodé svařování. Případně 17% Cr typy Böhler SKWAM-IG, Böhler FOX SKWAM, UTP A 661 navíc s vyšším obsahem uhlíku.
Následně žíhání 700-750°C 
2)
Austenitický přídavný materiál, např. Thermanit X, Böhler FOX A7. Lepší svařitelnost, vyšší houževnatost, ale nestejnorodý svar s jinou barvou a strukturou, tepelné zpracování nevhodné z důvodu rizika zkřehnutí.
S tepelným zpracováním a zejména nitridací se poraďte s kalírnou Vyškov, kvalitní nitridace u vysokolegovaných ocelí už chce své: https://www.kalirna-vyskov.cz/kontakt/

Pokud jde o 15 131, svařuje se za předehřevu 250-300°C stejnorodými přídavnými materiály jako Böhler FOX DCMS Kb a Böhler DCMS-IG.
Tepelné zpracování dle požadavků, např. žíhání po svaření 680-700°C, bezproblémové je zušlechťování i nitridace.

Offline

 

#5 12-11-2019 15:51:57

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 52

Re: Svařitelnost X20CR13

mám otázku privařujeme kostku materiál S235 200x200 uprostřed díra do které se zasadí čep z materiálu X20Cr13 tedy martenzitická korozivzdorná ocel a vyvaří se z dolu pulY dokola. Otázka je náš svářeč to v minulosti vařil 135 G3Si1 bez předehřevu zavařil nic se nedělo. Já se ale domnívam že ten čep nám dodavatel nedodal v požadované jakosti X20Cr13, pokud by to byla X20Cr13 svár by určite praskl nazačáku nebo by svářeč spozoroval že se jedná o jinou jakost materiálu už pri vaření. Máte s tím nekdo zkušenosti? jak by se choval tenhle materiál pri takovémto posupu? Děkuji

Offline

 

#6 12-11-2019 18:58:36

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4030

Re: Svařitelnost X20CR13

Taková kombinace materiálů je typický heterogenní spoj. Znamená to použít austenitický přídavný materiál, např. podle bodu 2 v příspěvku #4. Teplotní režim podle katalogového doporučení u přídavného materiálu.

Offline

 

#7 13-11-2019 07:12:14

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 52

Re: Svařitelnost X20CR13

Áno to vím jenom se obávam že dodavatel nám místo X20Cr12 dodal čep z klasické konstrukční oceli a má otázka zněla jestli by jsme to poznali vizuálne třeba po zavaření vznikem studene trhliny kdyz jsme použili G3Si1 drát žádnej předehřev, nebo tavná lázen by vypadala vizuálne pri svařování martenzinu a konstrukcní oceli jináč než mi svařovaní konstrukční ocel + konstrukční ocel.
Děkuji

Offline

 

#8 13-11-2019 16:05:31

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4030

Re: Svařitelnost X20CR13

Na lázni, vzhledem k rychlosti probíhajících procesů, nepoznáte nic. Jen při svařování základních materiálů se zvlášť vysokým obsahem C - např. litina - se objeví těstovitá "struktura" lázně.

Ocel X20Cr13 - 1.4021 - 17022 - patří do skupiny ocelí obtížně svařitelných, a proto se její svařování nedoporučuje.

Obecně:
Přídavný materiál G3Si1 je poměrně "chytrý" a nechá si líbit různá zvěrstva. Viděl jsem s ním omylem zavařené sváry na oceli P91 s tloušťkou stěny 12 mm. Byly naprosto vizuálně OK, žádné trhliny. Až na snímcích RTG se ukázaly mikrotrhlinky v kořenové vrstvě. Samozřejmě šla celá vyrobená serie dílů do šrotu.
Dokonce tu někdo psal, že s tím drátem provizorně "zavařil" rozlomený svěrák a už ho používá roky.

Offline

 

#9 13-11-2019 16:33:34

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Svařitelnost X20CR13

jirkati napsal(a):

Na lázni, vzhledem k rychlosti probíhajících procesů, nepoznáte nic. Jen při svařování základních materiálů se zvlášť vysokým obsahem C - např. litina - se objeví těstovitá "struktura" lázně.

Ocel X20Cr13 - 1.4021 - 17022 - patří do skupiny ocelí obtížně svařitelných, a proto se její svařování nedoporučuje.

Obecně:
Přídavný materiál G3Si1 je poměrně "chytrý" a nechá si líbit různá zvěrstva. Viděl jsem s ním omylem zavařené sváry na oceli P91 s tloušťkou stěny 12 mm. Byly naprosto vizuálně OK, žádné trhliny. Až na snímcích RTG se ukázaly mikrotrhlinky v kořenové vrstvě. Samozřejmě šla celá vyrobená serie dílů do šrotu.
Dokonce tu někdo psal, že s tím drátem provizorně "zavařil" rozlomený svěrák a už ho používá roky.

Tak už jsem sem nechtěl přispívat, neboť z jiného kontinentu to zní blbě a jsou značně rozdílné i normy ve svařování, ale tímhle příspěvkem mi mluvíte přímo z duše. smile
Také jsem za svůj poměrně dlouhý svářečský život a hlavně potom jako welding inspector zažil naprosto přesný případ s tou ocelí P91.
Je to přesně jak píšete. Na testech žádné vizualní chyby, dokonce testy PT byly OK, až teprve podrobná prohlídka veškeré dokumentace ze svařovny a následný test PMI odhalila chybný svařovací příd. mat.

Offline

 

#10 14-11-2019 11:19:07

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 52

Re: Svařitelnost X20CR13

Děkuji za cenné rady.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče