SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
V karoserii auta se mi povedlo behem vytahovani zkorodovaneho sroubu (prumer 12mm, kotevni bod pro klec v kufru) zalomit v tom sroubu (kam sem vyvrtal otvor 7mm) spiralovity vytahovak sroubu asi 1cm do hloubky, vel. 4 : https://www.hornbach.cz/shop/Vytahovak- … rtikl.html
Ten zalomeny vytahovak co selhal je z Cr V oceli a zalomeny kus tam je zhruba 1cm do hloubky - ven necouha nic je to zalomene primo 'na povrchu', vytlouct z druhe strany to nepujde protoze to je spiralovity nikoli narazeci vytahovak - tak asi odvrtat karbidovym vrtakem ? napr. https://www.dimapa.cz/3-mm-Vrtak-do-kov … escription
Je to docela probem, kvuli jednomu 12mm sroubu ted do auta nemuzu dat zpatky klec do kufru (prevazim tam obcas psa). Napada vas jeste nejaka varianta jak to odvrtat s pomoci domaci vrtacky Narex ?! Zadne jine specialni vybaveni nemam leda svarecku... Uspech ted bude zbavit se vytahovaku dekuji za tipy
Editoval martinec (03-02-2020 22:05:49)
Offline
Kdysi jsem zlomil závitník v hoblovacím válci, nakapal jsem nějakou kyselinu(nevím jakou cca 30let),nechal působit pár dní, pak jsem ho vytukal dulčíkem.
Online
Ta kyselina by měla být HNO3, tedy kyselina dusičná, v koncentraci kolem 30-35% (vyšší koncentrace naopak kov pasivuje a neděje se nic). Mám s ní čerstvou zkušenost. V bloku motoru Škoda Felicia (136B) se mi podařilo po vydatné snídani ulomit šroub hlavy (Imbus 10.9). No kyselina skutečně statečně bublá a šumí a v odebíraném roztoku byly šupinky kovu, ale na odleptání 40mm šroubu bych asi čekal do soudného dne. Na drobnost by to snad šlo použít. Roztok se po nasycení musí vyměnit. Celý proces se nechá trochu zrychlit nahříváním příslušené partie.
Offline
ten sroub je ve vodorovne poloze tj. kyselina mi stece kdo vi kam - leda mit nejaky aplikator ktery mi umozni ji presne davkovat po malych kapach... ale jehlou tezko kdyz je kovova...
Offline
fotka by v tomto pripade hodne pomohla,ten zlomeny vytahovak...skus nan navarit kus zeleza ci to drzi,myslim ten co ti zostal v "ruke"
Offline
Kyselina dusičná se používá na zalomený šroub v hliníku. Kyselina leptá železo a hliník nechá být. Zde by vyleptala karoserii. Možná jen na oslabení spoje. Pokud se dá v místě svařovat a půjde na výtahovák vařit (pavol.sk dobře doporučuje svařování vyzkoušet na ulomeném kusu), tak navařit na vytahovák matku a vytočit. Při ohřátí se dá očekávat změknutí vytahováku a šel by pak líp v nouzi vyvrtat (opet lze vyzkoušet na kusu co je venku) a tepelnou roztažností a teplem dojde k povolení spoje.
Nebo vyvrtávat a pak oprava závitu.
Offline
Pokud pujde vytahovak svarit vezmi kousek pasoviny 3_4 mm a vyvrtej do ni diru o mm vetsi nez je vytahovak a privar to k tomu zalomenemu kusu,je to lepsi nez matka.Po vychladnuti by měl jít vytočit.Ja používám na vytahování nástavec na torx tim ze ho tam natlucu.Chemweld dělá elektrody přímo na vytahování zalomených šroubů.
Editoval zlobr (04-02-2020 10:39:07)
Offline
Přesně tyhle vytahováky z tohodle důvodu nikdy nepoužívám. Je to past která nefunguje.
Je lepší rovnou na ten zalomenej šroub navařit matku, nebo ho odvrtat a použít Helicoil vložku.
tohle bych postupně ohříval tigem, nechával schládnout a odvrtával kobaltovým vrtákem. Ale připrav si jich zásobu.
Offline
Tyhle vytahováky jsou k prdu.
Kyselina sežere vše v autě krom šroubu.Navařit/odvrtat/vydulčikovat/vymlatit atd.. a nalisovat novou matku je mín práce než ulomenej krám v šroubu.
Nechápu kdo si myslí že to bude fungovat ? utrhnu 12cku šroub tak jí zeslabím na trubku se stěnou 2,5mm ? do tý pak narvu srá* co to roztahuje a má to vytáhnout ? @.@
Offline
Postupně vypálit plasmou, ale né nějakou 30 ampérovou, bude to chtít pořádnej výkon aby ses dostal do hloubky, kdysi jsem tak opravoval brzdič a povedlo se. Ňáký navařování a kyseliny nato zapomeň.
Offline
martinec: jaký průměr měl ten vytahovák? Já jsem teď takové vytahováky taky používal, ale naštěstí v malém předmětu z hliníku. Vytahováky jsem ale koupil nějaké neznačkové, tak se mi ten 4hran na upínání do vratidla už opižlal a je kulatý. Zn. XTLine, tedy bláto z číny.
Vytahoval jsem ale 3 šrouby M5. Odvrtal jsem maličkým vrtákem asi 1,5mm, abych se trefil zhruba doprostřed. Potom díru zvětšil na asi 3,5mm. Díl jsem chvíli nahříval horkovzduškou a šrouby šly ven krásně. Když vytahovat tak velké šrouby vytahovákem, tak jedině předem chvíli prostříkávat nějakým povolovačem šroubů nebo alespoň WDčkem. Taky jsem to dělal asi hodinu předem. na šroub M12 bych vrtal díru alespoň 9-10mm ať zbyde jen tenká trubička ze šroubu. A k tomu příslušný vytahovák. 7mm vytahovák je málo.
Editoval varok (04-02-2020 16:07:59)
Offline
Právě že na vytahování takovým vytahovákem je třeba použít co nejmenší průměr vytahováku a vrtat co nejmenší díru. Pokud se udělá velká, tak vytahovák svým kuželovým tvarem tu zbývající šlupku roztáhne a zbytek šroubu více zarve v díře.
Tahám šrouby ven navařením karosářské podložky, protože má velký vnější průměr a jde na ní pak navařit větší matka a hned za tepla vytočit.
Offline
Navrtám díru do kousku pásoviny a zavařím. Pásovina se nechá použít ihned jako páka.
Offline
zdravím pana zahajskýho kdybych si neuměl sám poradit svěřil bych to jemu. Ty vytahováky snesou jen nějaký ne moc dobře definovatelný krouťák.
Plasma udělá bordel (je to v kufru). Navařit, tigem nebo MMA, drát myslím není optimální (možná proto že já s ním nevařím)
Něco navařit jak je psáno, kufr zavlažit a místo obalit mokrými hadry. Vono to pak vyschne.
Když se nezadaří tak holt malou flexu, vyřezat část nosníku a navařit nový díl.
Možná odvrtat korunkovým vrtákem a použít velkou nýtovací matici. Do ní pak zašroubovat vložku s příslušným závitem.
Nebo psa na zadní sedačky a otevři mu okno - bude rád.
Offline
Těch nástrojů je spousta,karbidový vrták,nebo středící navrtávák,hrot nebo kulička v mikrobrusce ať už z karbidu nebo diamant,navařit by taky šlo,minimálně to hne se strukturou takže by to mohlo jít teoreticky i rozbít.Minimálně se vyloupne kus toho prevíta ven....
Offline
Obrazek zde : https://imgur.com/a/loyaxFV
vzhledem ke slusne sanci odvrtani (zvenku nad zadnim kolem se k tomu dostanu lepe nez z kufru) zkusim odvrtat vrtakem s karbidovou destickou popr. kobaltovymi vrtaky - je docela blbe ze na odvrtani jsou tak 2cm materialu, budou to nervy nesmi prasknout vrtak do te doby nez bude dira skrz jinak se to bude sakra tezko vyklepavat a znova navrtavat...
Dekuji za tipy, dam vedet.
Editoval martinec (05-02-2020 22:49:13)
Offline
martinec napsal(a):
Obrazek zde : https://imgur.com/a/loyaxFV
vzhledem ke slusne sanci odvrtani (zvenku nad zadnim kolem se k tomu dostanu lepe nez z kufru) zkusim odvrtat vrtakem s karbidovou destickou popr. kobaltovymi vrtaky - je docela blbe ze na odvrtani jsou tak 2cm materialu, budou to nervy nesmi prasknout vrtak do te doby nez bude dira skrz jinak se to bude sakra tezko vyklepavat a znova navrtavat...
Dekuji za tipy, dam vedet.
když už chcete odvrtávat, zkusil bych sehnat levořezný vrták. Běžně se vyrábí, ale asi by jej musela prodejna objednat. Vrtáním se vše ohřeje, nakapal bych tam Deblock od Inoteku a mohlo by se to po do druhého dne rozvolnit., snad..
Offline
zahajskej napsal(a):
Právě že na vytahování takovým vytahovákem je třeba použít co nejmenší průměr vytahováku a vrtat co nejmenší díru. Pokud se udělá velká, tak vytahovák svým kuželovým tvarem tu zbývající šlupku roztáhne a zbytek šroubu více zarve v díře.
Tahám šrouby ven navařením karosářské podložky, protože má velký vnější průměr a jde na ní pak navařit větší matka a hned za tepla vytočit.
Co píšete mi nějak nedává smysl. To budu mít někde zarezlý zalomený šroub třeba M10 a navrtám dírku třeba 3mm a použiji vytahovák 3mm? Není to trošku mimo?
Ale ať si to každý vytahuje jak chce, já jsem zatím vždycky vytáhnul šrouby jak jsem psal.
Popř. na autě taky navařím větší matku a zkouším povolit tak.
Editoval varok (08-02-2020 15:17:53)
Offline
zahajskej to napisal dobre ale kazdy ma s tym asi ine skusenosti kazdy zahnity srob je na inom mieste a tak si to vyzaduje aj mierne iny pristup to co jednemu funguje roky nemusi druhemu fungovat nikdy...pokial sa zahrdzavenie neuvolni tak srob alebo co s neho ostalo sam z diery nevylezie,najlepsie je to nahriat autogenom klepnut a potom vytahovat,dnes existuju uz aj chemicke cinidla ktore vnikaju hlboko do skorodovanych zavitovych spojov ale autogen je autogen
Offline
No já stříkám před vytahováním WD40 popř. jiný sajrajt. Ale třeba ta 10ka šroub už je docela velký macek a vytahovat to takovým prckem 3 nebo 4mm?
Offline
Právě že dává.Ty vytahováky mají dá se říct kuželový profil proto aby se v zalomeném šroubu"kously" a dokázaly tak s tím ulomeným "parchantem" hnout.Když bude díra veliká,slupka zůstane dejme tomu milimetr bude to mít prostor pro kousnutí se když budu brát v úvahu nějakou vzdorovitost a plastickou deformaci materiálu?(tím že ulomenou částhned zkraje roztáhnu ji nejspíš ze závitu lehce nedostanumožná se mi to kousne až když budu průměrem vytahováku nad průměrem díry(podle materiálu šroubu.Pokud se bude nebo má vložkovat je to celkem jedno,horší je když potřebujem závit nadále používat v nezměněné podobě a rozměru.
Editoval Ládes (08-02-2020 15:25:01)
Offline
ak sa ti zda byt Wd40-ka dobra tak vyskusaj sprej od castrolu,ti garantujem ze Wd-cko hodis do kontajneru,wd-cko bolo dobre ked nebolo na trhu nic ine,ten castrol ma ovela lepsie uvolnovacie schopnosti a nevysicha tak rychlo ako wd-cko...treba yvskusat ale aj tak ani jedno ani druhe su neni latky ktore su na taketo daco to prave,na uvolnovanie roznych starych zahnitych skrutiek a styftov su origos vyrobky urcene len na tento konkretny ucel
Editoval pavol.sk (08-02-2020 17:56:32)
Offline
jikok napsal(a):
levořezný vrták. Běžně se vyrábí,
ano = toto je důležitá připomínka, ten zalomenej šroub (pokud není totálně přihnilej) nijak zvlášť v závitu nedrží, často stačí vrtat díru pro vytahovák levotočivým vrtákem a zbytek šroubu se vyšroubuje již při vrtání!
Nejsem si jistej jestli je to vhodný postup zde v tomto případě - kolega chce vrtat z druhé strany šroubu? Pak by to bylo kontraproduktivní, z druhé strany to chce otáčky pravé - šroub vyleze dovnitř kufru.
Je také další metoda když nemám vrtačku a neumím svářet, flexou s tenkým kotoučem vyříznout drážku pro šroubovák! Šroub je většinou ukroucenej zároveň s maticí. Na matici poté sice zůstanou 2mm hluboké zářezy ale to nemá na funkčnost vliv. Zbytek šroubu půjde často vytočit jako červík. Fakt to tam moc nedrží.
Když to drží s již nasazeným vytahovákem je to tím že vytahovák zbytek šroubu roztáhl na průměru - kapišto varok?
Ládes a zahajskej to popisují, s těmito dvěma mistry polemizovat nemůžeš
Editoval bourač (08-02-2020 18:46:18)
Offline
Offline
pavol.sk napsal(a):
ak sa ti zda byt Wd40-ka dobra tak vyskusaj sprej od castrolu,ti garantujem ze Wd-cko hodis do kontajneru,wd-cko bolo dobre ked nebolo na trhu nic ine,ten castrol ma ovela lepsie uvolnovacie schopnosti a nevysicha tak rychlo ako wd-cko...treba yvskusat ale aj tak ani jedno ani druhe su neni latky ktore su na taketo daco to prave,na uvolnovanie roznych starych zahnitych skrutiek a styftov su origos vyrobky urcene len na tento konkretny ucel
Však já netvrdím že WDčko je to nejlepší co se dá sehnat. Určitě jsou i lepší přípravky jak jste psal. proto jsem napsal nebo jiné přípravky. Používal jsem i uvolňovač zarezlých šroubů od Coyote, ale ten mi došel.
A jak se prosím jmenuje ten přípravek od Castrolu?
Offline