SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 03-06-2020 22:19:20

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 22

Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

Dobrý den,
prosím o váš názor ohledně počtu housenek pro tento typ spoje S355,oboustranný X svar, bez svarové mezery,otupení 1mm.
svařováno roboticky 135,  drátem 1mm,poloha PA, úhel rozevření 40°.
Nemůžeme se shodnout na postupu. Kolega navrhuje celkem 2 housenky a já mám obavy,že je to málo a raději bych volil, udělat tento svar na celkem na 4 housenky a otevřít úkos na 50°. Obě varianty máme odvařené s vyhovujícím makrem a tvrdostí.

Jsem si vědom trendu zavírání úkosu a zrychlování, ale zajímají mě vaše zkušenosti a názory.
Obávám se, že na 2 housenky je to poměrně velká svarová lázeň,která by mohla být náchylnější na vznik vad jako je hrubší zrno, vyšší pokles mechanických vlastností a zejména rázovek,také ovládání lázně mi přijde náročnější s vyšší možností předběhnout nebo, nedostatečné odplynění lázně a vznik pórů.Vyhodou sváru na 2 housenky je rychlost

Kdyby jste doporučili i nějakou literaturu, tak bych to ocenil.

Díky

Offline

 

#2 03-06-2020 22:38:21

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

Co máte ve WPQR ze které vychází WPS?

Offline

 

#3 03-06-2020 23:14:35

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 22

Re: Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

jirkati napsal(a):

Co máte ve WPQR ze které vychází WPS?

zatím se jedná o pracovní zkoušky nanečisto, ale WPQRku,kterou chceme pouzit máme pro vícevrstvé svary  na kovovou podložku 12V, 4 vrstvy,ale můžeme dodělat třeba WPQR i podle 15613.
Spíše mi jde o názory ostatních.Věřím,že se to zavařit dá i na 2 vrstvy,
ale preferuji více vrstev. Přesné sv. parametry vám neřeknu,ale je možné,že budeme mimo rozsah parametrů.

WPQR by asi vyšla i na ty 2 housenky,ale raději bych volil více vrstev.

Offline

 

#4 04-06-2020 11:14:02

780622
Člen
Místo: dechtice sr
Registrovaný: 05-10-2008
Příspěvky: 359

Re: Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

obcas ked robim WPS si pomaham s komunistickymi normativmi na zvaranie... samozrejme vie robot inac potiahnut ako zvarac... bud teda davam podla normativu /obrazok nizsie/ alebo dam koren 1 a ostatne vrstvy dam do WPS ako 2-n a je to.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/656_komentar_2020-06-04_111036.jpg


EWT
RallyMig161i + 9002X

Offline

 

#5 04-06-2020 12:55:23

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

780622 - už jsem takovou WPS viděl, ale není to správný postup. V takovém případě totiž spadne celá zodpovědnost za provedený svár na seřizovače robotizovaného svařování a to je nesmysl, ze kterého snadno unikne. A zákaznický auditor takovou WPS shodí ze stolu jako nepoužitelnou se všemi důsledky na prodej zakázky.

antipepek - trocha teorie by neškodila. Čím větší úhel rozevření úkosu, tím větší deformace. Čím víc vneseného tepla, tím větší deformace a také tím víc zmršená struktura svarového kovu a přechodové oblasti.  Vždy je potřeba propočítat všechny vstupující parametry, protože konstruktér zpravidla počítá s maximální pevností a dalšími vlastnostmi daného sváru.
WPQR je důležitá pro WPS z toho důvodu, že určuje pořadí vrstev u X svárů a všechny ostatní svařovací parametry. Pokud u WPQR nevyjdou mechanické zkoušky tak je cca 60 000 Kč ztraceno a není podle čeho svařovat. Někteří majitelé firem jsou právem na takové ztráty velice citliví. Často to znamená ztrátu důležité zakázky a svařovací technik či technolog to obvykle nepřežijí bez ztráty kytičky (někdy i zaměstnání).

Offline

 

#6 04-06-2020 13:20:40

780622
Člen
Místo: dechtice sr
Registrovaný: 05-10-2008
Příspěvky: 359

Re: Oboustranný X svar, plech t=18mm, kolik housenek?

jirkati, samozrejme by som taku wps nedal na robota... toto mozem dat na rucne zvaranie. s vrstvami x zvaru vo wpqr to ale nevidim ako ty. wpqr hovori aj o nejakom rozsahu pouzitelnosti od hrubky po hrubku. samozrejme beriem na ohlad napr. rozsah predohrevu, tepelny prikon a pod... takze pri hrubke 18 bude urcite iny pocet huseniek ako pri hrubke 22, predohrev nebude alebo bude a rovnaky napr. a wpqr mozes pouzit tu istu, ze.... poradie vrstiev samozrejme wpqr riesi ale zvarac to ma aj tak ako koren, vypln a mozno nejaku vrchnu kryciu vrstvu a okrem korena su parametre v uvodzovkach rovnake. a to nebudem hovorit ako sa k tymto veciam a otazkam okolo wpqr a wps stavaju institucie, ktore skolia ludi ako co robit.... mozno v atomovej energetike si das urobit wpqr na kazdy druhy zvar ale u nas v konstrukciach, kde ta vsetci tlacia cenami ma skor zaujima rozsah pokrytia... sorry za OFFTOPIC.


EWT
RallyMig161i + 9002X

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče