SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Věnuji se modelařině, pokud něco svářím jsou to malé věci z běžných konstrkčních ocelí, nerezu, mědi, mosazi a hliniku.
Rad bych TIG použil na pajeni mosazi.
Vystačím s elektordami průměru 1mm a s 1.6 mm , své dosavadní melmi chabé zkušensoti mam s použitím světlemodrých elektrod s 2 procenty La.
nicméně nabidka je široká
WL20 Sky Blue: 2% lanthanated tungsten electrodes (AWS classification EWLa-2.0)
WT20 Red: 2% thoriated tungsten electrodes (AWS classification EWTh-2)
WC20 Grey: 2% ceriated tungsten electrodes (AWS classification EWCe-2)
WL15 Gold: 1.5% lanthanated tungsten electrodes (AWS classification EWLa-1.5)
WZ8 White: Zirconiated tungsten electrode
WES Purple: Compound tungsten electrode
WY20 Blue: 2% Yttrium tungsten electrode contains 1.8%-2.2% Yttritium
WP Green: Pure tungsten electrode
Viz třeba čínský prodejce níže.
Po přečtení výhod uvedených u většiny nabudu dojmu , že ji musím mít a přejde mi to po přečtení výhod u další. Tim chci říci, že podle popisu se fakt jeden nevybere a v neposlední řadě, je dost k ničemu mit v šupliku 10 typu elektrod ,když pak člověk vše jede jednou nebo dvěma druhy.
Má tu někdo zkušenosti a poradil jaké dva tří druhy je dobré mí, co je nejuniveralnější a co ce na co vyloženě nehodí?
Předem děkuji
https://www.aliexpress.com/item/4001056 … web201603_
Offline
Trochu víc hladat ...
http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2006111201
Offline
Tos mu moc nepomohl, jen jsi poslal odkaz na povídání české. Předtím už určitě četl mnoho povídání anglických.
Můj názor, a taky se podle něj řídím:
na ss proud je nejlepší červená. Dobře zapalujou a oblouk držej všechny ale červená je nejodolnější proti kontaminaci, když s ní píchneš do lázně
na st proud světle modrá (o 0,5% lanthanu víc, než zlatá). Dá se použít i na ss proud, ale musíš odbrousit kalotu, kterou ti udělá st proud.
Offline
Řekl bych že je to rukama.
Offline
Rukama je to vždy, ale vždy také platí, se správným nářadím se dělá líp.
Tak trochu jsem čekal, že padne doporučení na červenou. Zvažoval jsem ji už v "prvním kole" v kterém jsem nakonec koupil modré.
Proč? Nejsem zrovna vyplašeny oanikář , ale červené obsahují oxid thoričitý a thorium je Aktinoid, a jako všechny Aktinoidy , kromě toho, že je alfa zářičem je toxický a jak inhalačně tak per os má tendenci se v organizmu kumulovat.
Proto je jak při brouušení tak při sváření doporučuje pracovat ve větrných atd.
Narovinu, spesl brusku na TIG nema , mit nebudu, brousim na nrmalni a tim jak svařim male veci tak mam hubu 20cm od svaru a tak jsme raději volil modrou.
Je vážně takový rozdíl mezi modrou a červenou, že si jí mam pořídit a holt si trochu davat bacha?
Offline
zvarat sa da s kazdou - ale kazdy mame nejaku oblubenu - cervena je dobra, ale na hlinik su ine lepsie
ako univerzalne riesenie pre DC aj AC je pre mna pocitovo najlepsia fialova E3
https://www.ezvar.sk/wolframove-elektro … ialova-e3/
https://www.solik.sk/blog/porovnanie-a- … elektrody/
Editoval rcp (20-06-2020 10:43:05)
Offline
Obecne nejsou mezi "legovanými " elektrodami v praxi velké rozdíly. Proto se také podle publikovaných popisů nedá vybrat. Nejvíce se projevují rozdíly v maximálním zatížení elektrody. Modrá vydrží víc, proto se hodně používá v AC režimu. Důležité je si to moc nekomplikovat množstvím různých elektrod. Změnou elektrody se žádný zázrak konat nebude. Podle mě je dobrá zlatá střední cesta "zlatá" nebo E3fialová. Když už máš modré, tak používej modré.
Mě by zajímalo to pájení mosazi. Jak a čím?
Offline
Vidím RCP, že jsi mě předběhl. Dlouho jsem přemýšlel co a jak bych k tomu napsal.
Offline
Mám sice TIG svářečku cca 14dní takže mnoho zkušeností nemám. Ale, koupil jsem v prodejně svařovací techniky aktuálně všechny dostupné co měli. Červenou z výše uvedených důvodů domu snad ani nekoupím. Zkoušel jsem s nimi svařovat co jsem našel doma - nerez několik typů, měď, hliník, železo, titan. Mosaz jsem tedy ještě nezkusil. A je to jak píše rcp - svařovat se dá s každou. Nejlepší je si to vyzkoušet. Je jakési základní rozdělení - jaká elektroda se hodí na to či ono a od toho se dá odrazit. Co člověk to názor. Je to jak s jídlem - každému chutná něco jiného :-). Ty elektrody nestojí zas tolik peněz, řádově 30kč, aby si to každý nemohl vyzkoušet a najít si tu svou oblíbenou na tu a tu práci.
K té mosazi. V Čechách asi není TIG "pájení/svařování" mosazi nějak zvlášť moderní. Pravdou je, že jsem informace kolem mosazi a TIG metody zatím příliš nehledal. Ale když se podívám do nabídky drátů po světě tak nabídka je široká a k tomu koupenému ve svařovací technice jsem od paní prodavačky nedostal informaci o složení, prostě jen mosaz a jiné mě nemohla ani nabídnout. Pár informací jsem našel zde https://www.weldingtipsandtricks.com/ti … brass.html
Offline
Já vidím problém v tom posouzení začátečníkem, kterou se mu líp svařuje. Já vidím lepší cestu jinou. Koupit jednu (nebo používat jednu) a získat praxi. Pak teprve experimentovat. Na mosaz jsem se ptal, protože to je obtížné - mosaz obsahuje hodně zinku. Já jsem to zatím TIG em nezkoušel v případě potřeby pájím plamenem. Proto si myslím, že to není o módě. Bronz to je něco jiného.
Offline
Už zase!
Elektrody s thoriem jsou naprosto bezpečné, můžete je i jíst! Jeden trouba redaktor ze švýcarského populárního časopisu udělal před třiceti lety chybu v desetinných čárkách v působení TIG s thoriem na člověka a od té doby se toho drží celá řada "odborníků" aniž by si dané údaje aspoň vyhodnotila. Ve stejném časopise totiž po půl roce vyšla omluva s uvedením na správnou míru. Jenže to už není tak zajímavé, že? Mám s tím bohaté zkušenosti, včetně rozsáhlého ověřování v německé firmě. To se tu již probíralo.
Online
Balu napsal(a):
Rukama je to vždy, ale vždy také platí, se správným nářadím se dělá líp.
Tak trochu jsem čekal, že padne doporučení na červenou. Zvažoval jsem ji už v "prvním kole" v kterém jsem nakonec koupil modré.
Proč? Nejsem zrovna vyplašeny oanikář , ale červené obsahují oxid thoričitý a thorium je Aktinoid, a jako všechny Aktinoidy , kromě toho, že je alfa zářičem je toxický a jak inhalačně tak per os má tendenci se v organizmu kumulovat.
Proto je jak při brouušení tak při sváření doporučuje pracovat ve větrných atd.
Narovinu, spesl brusku na TIG nema , mit nebudu, brousim na nrmalni a tim jak svařim male veci tak mam hubu 20cm od svaru a tak jsme raději volil modrou.
Je vážně takový rozdíl mezi modrou a červenou, že si jí mam pořídit a holt si trochu davat bacha?
O tom tady psal už několikrát Jirkati; nějaký moula, když se dělaly testy, tak popletl desetinnou čárku (tečku v anglosaských zemích). Úplně stejně jako to bylo se špenátem. Železa je v něm 10x míň, než se uvádělo. A s tou červenou je to podobný.
Při broušení čehokoliv je dobré odsávat, protože ten prach, ať je jakýkoliv, se může vdechnout a usadit v plicích.
Offline
Koukám, že než jsem to dopsal, moderátor byl rychlejší
Offline
Sice jsem začátečník ale technologické postupy mě cizí nejsou. Pokud trh nabízí širší škálu výrobků pro danou práci vždy je dobré výrobky vyzkoušet a hledat nejlepší řešení za účelem dosažení nejlepšího výsledku, kvality a eliminovat dopady na zdraví člověka . Někdy méně sice znamená více ale....... Ano pravda je začít s jednou s univerzální na železe a získat praxi. Tak jsem i postupoval a potom jsem začal experimentovat. Má rád toto pořekadlo - Čím více je to univerzální tím více je to na h..... Nakonec to dopadne jak píšeš Famater zůstanem u jednoho max 2 typů. Ano bronz je něco jiného to vím. Jen nevím jestli náhodou není širší nabídka mosazných drátů. Prodejci to zřejmě míchají pod jednu položku Brass/Bronze nevím něco so kolem toho načtu - učený z nebe nezpadl :-) . Odkaz by se měl týkat Brass - mosaz.
Offline
Pokud jde o pajení mosazi TIGem.
Je to vlastně velmi jednoduché, TIG oblouk je zdrojem tepla a toho tepla musí být méně než při sváření, aby se netavil zakladní materiál.
Chytrá kniha říka, DC proud, + na elektrodě a proud zhruba 50 % nebo méně než by se použilo se stejně tlustým drátem na svářeni.
Jako příkald uvádí pokud bychom použili na daný materiál při sváření pomocí 1.6mm drátu Sifsteel A15 80-95A tak na pájení mosazí 1.6mm použijeme proud 35-45A. Tavido není potřeba agron poskytuje ochranu a exhalace z boraxu by mohli kontaminovat elektrodu. Jako eletrodu uvádí červenou :-)
Pokud je o přídavný materiál, kniha uvádí příklady z průmyslové praxe, kdy nahrazovali právě sváření pomoci Sifsteel A15 bud slitinami 96 % Cu 3 % Si nebo křemíkovými bronzy 93 % Cu 7 % Sn , ale i klasickou normovanou mosazi pro tvrdé pájení.
Já to zkoušel z klasickým 2mm mosaznym dratem, pro tvrdé pájení plamenen. Mam i autogen s různě vykonnými hořáky od pidi kořáků z injekčních jehel až po klasické dospělé autogenní a pokud mohu srovnat.
U plamene je ve stavu tekutého kovu velký úsek, u pajeni TIG vždy jen ta jedna kapka a tak vlastně děláte housenku nicméně i oblast ovlivněná teplem je u TIG malá . Je asi nesmysl letovat kapilárně CU trubky TIGem , ale pokud chcete na ocelový držák přidělat měděnou trubičku bez toho, aby ohořela barva široko daleko jde to a zvall to i takovy svařeč z leknuti jako já. V knize jako příklad uvádí letování TIGem u plechu katoserii aut, s tím, že to prívě díky menšému tepelnému namáhná laku okolo snižuje pracnost a náklady na povrchvé upravy a u nenmáhaných dílů poskytuje dostatečnou pevnost spoje.
A15 taje při 1400 a mosazné pajky pod 1000. Dopuručují to například i při opravách vyfuků u aut s tím, že korozvně nenemáhá původní materiál atd,
Pár příkladů
https://www.youtube.com/watch?v=jM2_LBvzg6c
https://www.youtube.com/watch?v=wf-Cq5eQmt0
Offline
Balu, Ta videa nejsou pájení mosazi, ale pájení oceli, přídavným drátem CuSi3, nebo CuAl8. Ty neobsahují zinek. Tady ukázal Rellik jak TIGem svařil mosaz. Možná k tomu něco také napíše. Jinak mám dráty TIG CuSi3 i CuAl8 (a CuSn, CuSn6, CuAg)a dost pájení používám. Pájení mosazi zas tak jednoduché není.
Gogen: Na TIG jsou použitelné dráty bez zinku. Všechny dráty mosazné zinek obsahují. Jde také měd a bronz slušně pájet TIGem fosforovou pájkou instaltérskou. Nebo ocel, nerez pájet mědí. To jsou věci, které mám osobně vyzkoušené a občas použiji. Ještě k elektrodám. Dojíždím modré na Al a současně používám E3. RCP ví proč.
Offline
zinok sa s tigom vobec kamarad ide ma trafit slak, ked potrebujem niekde heftnut maticu a nasiel som len pozinkovanu.......
este k elektrodam - cena je zhruba rovnaka pre vsetky typy - na tom clovek neusetri, takze si kazdy moze vybrat taku, aka mu vyhovuje - mal som rozne > cervene WT20 a oranzove WT40 (ked som zacinal), sive WC20 (standardna vybava fronius horakov), zelene WP a zlate WL15 (ked som zacal zvarat hlinik) a najnovsie kupujem uz len fialove E3
este chcem skusit ruzovu (lymox) - uz len z povinnosti
Editoval rcp (20-06-2020 13:32:13)
Offline
jirkati napsal(a):
Už zase!
Ano uz zase lebo je 10x lahsie napisat novu temu ako najst staru kde sa to riesilo...
Jirkati: Vies keby si si odlozil link co si pisal asi 3-5x za 5rokov tak usetris klby na rukach
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 265#p99265
(niekde bude verzia aj ako behali po sklade a merali..... len tu teraz nemam po ruke....)
Thoriove eldy su ako modna vlna a chripka prejde nejaky cas a mame to tu ZAS
Vlastne je to nieco: Tena Aku zvaracku ... to mame kazdy tyzden
Editoval ihlan (20-06-2020 14:27:46)
Offline
Famater napsal(a):
Balu, Ta videa nejsou pájení mosazi, ale pájení oceli, přídavným drátem CuSi3, nebo CuAl8. Ty neobsahují zinek. Tady ukázal Rellik jak TIGem svařil mosaz. Možná k tomu něco také napíše. Jinak mám dráty TIG CuSi3 i CuAl8 (a CuSn, CuSn6, CuAg)a dost pájení používám. Pájení mosazi zas tak jednoduché není.
Gogen: Na TIG jsou použitelné dráty bez zinku. Všechny dráty mosazné zinek obsahují. Jde také měd a bronz slušně pájet TIGem fosforovou pájkou instaltérskou. Nebo ocel, nerez pájet mědí. To jsou věci, které mám osobně vyzkoušené a občas použiji. Ještě k elektrodám. Dojíždím modré na Al a současně používám E3. RCP ví proč.
Je to přesně tak! Snad bych jen dodal, že existuje obrovská řada mosazí s různým obsahen Zn a jen málo z nich mají pod 15% obsahu Zn ve slitině. Pokud totiž je obsah pod těch 15% tak to TIGem lze. Ale to má snad jen slitina Tombak a několik dalších. Už se o tom zde diskutovalo, např. zde: http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 009#p99009
Offline
Stránky: 1