SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 30-08-2022 19:42:17

Kemo
Člen
Registrovaný: 14-12-2011
Příspěvky: 7

Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Mám svařečák na "svařování plamenem s kyslíkem a acetylenem"
Při tomto typu svařování vím,že když zahřívám materiály které chci spojit,tak se vytvoří tavná lázen a do této lázně postupně vkládám svářecí drát.

U svařování obalenou elektrodou typem MMA,se tavná lázen vytvoří hned po zapálení oblouku.

Moje otázka zní,jestli se opravdu v tak krátkou dobu začne materiál tavit? Nebo se pouze začne "tavit"elektroda?

Jde mi o to,že když zkouším svařovat obalenou elektrodou koutový svar,tak se mi stává že i když se tvoří tavná lázen tak je tam sice po svaření vrstva housenky(no housenky smile ) ale matriály nejsou provařený,tudíž je lehce vykyvácením obou materiálů rozpojím.

Mám svářečku " parkside PESG 120 A1 "

Offline

 

#2 30-08-2022 21:14:46

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4359
Web

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

velmi záleží na tl. materiálu a směru kterým oblouk natavuje materiál, neočištěnej matroš (hlavně barva) způsobí tepelnou i nevodivou izolaci a jeden ze svařovaných dílů se nenataví. Velmi častá příčina i v mém případě, jsem línej matroš čistit.
V samotném procesu v tom infernu lázně to moc není vidět - zejména když je člověk stiženej stařeckou slepotou.
Většinou (pokud nejde o nějaký důležitý svár) pomůže to přejet znova, ta vrstva nečistot je už zdevastovaná a nataví se i to co před tím nešlo.

jinak troufám si tvrdit že elektroda se vždy natavuje jako první matroš až následně

Editoval bourač (30-08-2022 21:16:16)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#3 30-08-2022 21:33:45

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4190

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Trocha teorie určitě nezaškodí.

Oblouk a celá svarová lázeň se chovají naprosto předvídavě. Oblouk při rutilové elektrodě se velmi blíží sprchovému přenosu, při bazické elektrodě zkratovému přenosu materiálu v oblouku a tavné lázni. Z toho také plyne, že rutilka lépe hoří i na znečištěném povrchu, protože "sprcha" má mnohem agresivnější vliv na základní materiál.
Při správném způsobu svařování je vidět přímo proces natavování základního materiálu včetně vytvoření "hrušky" v tavné lázni. Samozřejmě se to musí umět. To je právě rozdíl mezi svařováním a "lepením" dílů k sobě.

Offline

 

#4 31-08-2022 08:19:21

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Kemo, svarová lázeň se při MMA nevytvoří okamžitě. Aby se to urychliílo, bývá funkce "Hotstart". Také se oblouk zapaluje trochu dále od začátku sváru a po zapálení se přesune na začátek. Tím se svařované díly a elektroda dostatečně zahřejí a umožní vznik správné tavné lázně od začátku sváru.
Tvorba a udržování tavné lázně a její ovládání je základní rutinou svářeče. Jde o to vytvořit si správné reakce a toto provádět zcela  automaticky. Bohužel nejde to jinak než praxí.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#5 31-08-2022 08:53:25

KMU1
Člen
Registrovaný: 08-11-2009
Příspěvky: 432

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Důležitější, než se pochlubit svářečkou je říct, jakými elektrodami vaříš, já například rutilkou kouťák neudělám. Všechny tvé dotazy tu už byly několikrát zodpovězeny, ale aspoň v jednom ti pomůžu. Heftni si před housenku kus materiálu a začni vařit na něm.

Offline

 

#6 31-08-2022 10:37:49

Kemo
Člen
Registrovaný: 14-12-2011
Příspěvky: 7

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Železa jsou tlustá cca 1cm. Používám rutilky 2mm. Vím že to není správná volba.
Napadlo mě, jestli lepsiho svaru nelze docílit tím, že nastavím menší hodnotu proudu a budu s housenkou postupovat pomaleji  a více do stran aby se materiál lépe prohřál.
Jde mi hlavně o to aby tam nebyl velký nános housenky a materiál nebyl provařeny jen povrchově ale do hloubky.
Btw:velký nános housenky být klidně může ale hlavně aby byl do hloubky provařeny a materiály spojený

Editoval Kemo (31-08-2022 10:40:36)

Offline

 

#7 31-08-2022 10:46:19

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Na 10mm je elda 2mm a ještě k tomu rutlika (možná ER117) je ne nesprávná volba, ale hodně špatná volba. Proud, který vydrží 2 elektroda nestačí k prohřátí takového "baga" které stačí teplo odvádět.
Dále. Když tě to napadlo, tak je to potřeba zkusit. Jen chybama nejlépe vlastníma se člověk učí.
Ne všechno jde udělat tak, jak by si jeden přál.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#8 31-08-2022 11:22:09

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Rutilka je hodně široký  pojem. Na jedné  straně je třeba  ještě socialsitická ER117  a na druhé  straně kvalitná  rutilcelulózová. A mezi  nimi je, co se týká  vlastnotí,  velký  prostor.

Offline

 

#9 31-08-2022 11:35:53

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2127

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Ta svářečka je trafo s max. proudem 80A (a to ještě kdoví jestli), to na 10mm opravdu není, tak na jekly do 3 mm.

Offline

 

#10 31-08-2022 12:57:28

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

To máš Radime pravdu s rutilkama, ale i kdyby bůh ví jaké tak na 10mm je dvojka elektroda málo. a když je to rutilka s malým závarem, tak je to katastrofa.  Tolik byl obsah mého sdělení.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 31-08-2022 13:29:59

KMU1
Člen
Registrovaný: 08-11-2009
Příspěvky: 432

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Všechno špatně. Zavaříš takovou sílu "nulou"hořákem? Určitě taky ne (pokud se matroš negriloval hezkou dobu ve výhni. Nejdřív trénuj a pak pracuj. I pro znalého by to byl problém (s PESG 120 A1).

Offline

 

#12 31-08-2022 14:16:47

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Famater napsal(a):

To máš Radime pravdu s rutilkama, ale i kdyby bůh ví jaké tak na 10mm je dvojka elektroda málo. a když je to rutilka s malým závarem, tak je to katastrofa.  Tolik byl obsah mého sdělení.

Právě rutilcelulózové  by měly provařovat znatelně hlouběji než  čisté  rutilky ER117  určené  na přivařování  tenkých  plechů ke konstrukci.  A když  už  čisté  rutilky, tak jiné  než  tyto.

Offline

 

#13 31-08-2022 14:40:50

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Ale dvojkou elektrodou a trafem 80A na 10mm plocháč? Mám zažité jak rutilky R, RR, RC, RB, ale žádné ani B průměru 2mm na 10mm plocháč nejsou vhodné.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#14 31-08-2022 14:46:22

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

celé to je o prenose tepla za jednotku času a tepelnej vodivosti materiálu Q=U x I x t=R x I^2 x t=U^2/R x t, kolko tepla za jednotku času dáva zváranie plameňom to musíš vedieť ty (nechce sa mi to hladať), ale pravdepodobne menej než elektricý oblúk podla toho čo hovoríš. Teplo z elektrického oblúka je aj menej rozptýlené než z  plamena, preto stačí kratší čas na natavenie (myslím si).  Pri zváraní oblúku postupuješ tak ako to popísal Famater, chytíš oblúk kusik od štartu (vyhneš sa studenemu spoju na začiatku zvaru), vrátiš sa na štart, kde u máš materiál predohriaty (ja povačšine iba zotrvám chviľku v počiatočnej polohe, lebo zváram tenké materály) a potom ťaháš husenku, rovnako aj pri roznych hrubkach materialu tráviš viac času na hrubšom a menej na tenkom aby si rovnomerne natavil obidva materiály. S cieľom zabrániť deformáciam je minimalizovať odovzdané teplo, tj čo najviac lokálny ohrev vyšším prúdom (ak to je možné a materiál je dostatočne  húževnatý v inom prípade zvýšené napatia maju za následok praskanie, čo sa ale rieši predohrevom širokej oblasti resp celého zvarenca alebo následným žíhaním).
Detaily o potrebnom množstve tepla (Joule) najdeš aj v niektorých WPS.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9703_wps_joule.jpg

zvranie materiálu s rozličnou hrúbkou
https://unimig.com.au/wp-content/upload … ooling.gif

Editoval AndyS (31-08-2022 16:05:45)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#15 31-08-2022 15:03:59

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Kemo ked chceš zvarať 10mm platnu 2kou elektrodou, tak to musíš na niekoľko prechodov tj upraviť tvar aby si prevaril koreň,, s malym výkonom tam dáš vo výsledku viac tepla (nižšia postupova rýchlosť vs. straty tepelná vodivosť  zváraného materiálu) čím sa ti to bude aj viac deformovať, ale ide to. Nie je to progresívne ale bežne sa to zvára aj na 15 prechodov.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9703_welding-pass-bead-and-layers-1.png

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9703_1e351dd4264157c91e78cc1dbf59b974.jpg

Editoval AndyS (31-08-2022 15:13:55)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#16 01-09-2022 08:42:14

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2127

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Teoreticky to takhle jde, ale asi ne s PESG 120 A1, má uvedeno zhruba na 1 minutu svařování 20 minut chladnutí, pro něj je to rada k ničemu.

Offline

 

#17 01-09-2022 08:58:42

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Ale ne dvojkou elektrodou na železo 10mm. K fotce by bylo dobré uvést, jakým proudem to bylo svářeno. Proud, který by byl potřeba k vytvoření sváru (ne nalepení) na 10mm železe bez pořádného předehřátí prostě elektroda 2mm nepřenese.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#18 01-09-2022 10:10:11

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4359
Web

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

ty housenky na fotce - ala Unihero smile ty určitě nejsou MMA


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#19 01-09-2022 10:15:22

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Bourac: to nie su ale nic to nemeni na tom ze na viac prechodov zvaris hruby plat slabsou elektrodou a mensom prudom. Pri elektrode musis kazdy prechod najpr zbavit strusky a niekedy pouzit inu elektrodu na koren a inu na krytie zvaru.
Famater: prenesie, v tpmto pripade neprevarujes koren, staci natavit vrstvu 1-2 mm, samotna husenka prenasa zatazenie. Preto musis upravit tvar, je to niecp ako navarovanie.
https://youtu.be/tAriwVak8Fk

Editoval AndyS (01-09-2022 10:31:58)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#20 01-09-2022 10:34:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

To je jasný, že když už nejde svár udělat v jedné vrstvě, tak se musí udělat ve více vrstvách. Ale nedá se tak jednoduše říct, že když nemám čtyřku elektrodu tak to mohu udělat dvojkou.
Kemo měl problém, že mu nešlo vařit dvoujkou na 10mm plocháč.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#21 01-09-2022 10:40:54

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 356

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Famater napsal(a):

To je jasný, že když už nejde svár udělat v jedné vrstvě, tak se musí udělat ve více vrstvách. Ale nedá se tak jednoduše říct, že když nemám čtyřku elektrodu tak to mohu udělat dvojkou.
Kemo měl problém, že mu nešlo vařit dvoujkou na 10mm plocháč.

No koren tym neprevaris ani obojstrannym kutovym zvarom, na to neviem ci 300A je dost.
Zvar sa pocita na strih alebo tah, nie na ohyb, keby to zavaril z oboch stran kutovym zvarom neutrhol by ho https://e-konstrukter.cz/technicke-vypo … -koutoveho

https://www.mitcalc.com/doc/welding/help/cz/welding.htm

Editoval AndyS (01-09-2022 13:19:39)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#22 01-09-2022 19:05:33

Kemo
Člen
Registrovaný: 14-12-2011
Příspěvky: 7

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Tak mám svařovací elektrodu 2,0x250mm EN ISO 2560-A    E42 0RR 12     AWS A5.1    E 6013
Koupil jsem nyní silnější tak to zkusím s ní. (2.5 x 300mm E 6013 J421 )

Offline

 

#23 01-09-2022 23:25:09

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2088
Web

Re: Tavná lázen a spojitost matriálu při koutovém sváru

Famater napsal(a):

To je jasný, že když už nejde svár udělat v jedné vrstvě, tak se musí udělat ve více vrstvách. Ale nedá se tak jednoduše říct, že když nemám čtyřku elektrodu tak to mohu udělat dvojkou.
Kemo měl problém, že mu nešlo vařit dvoujkou na 10mm plocháč.

Bavíme se pořád o "kouťáku"když je řeč o provaření kořene na t10 pásovině?Kouťáky už jsem viděl i na t60,Ta by šla provařit klikátkou eldou na jakých parametrech aby tam ten "kořen" byl,když zohledním průměrnou hodnotu penetrace 40A na milimetr?


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče