SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 22-10-2022 12:50:35

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

pat napsal(a):

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thu56_123.jpgmbs/71
To je litinová vybrační deska a k ni jsem vařil oděruvzdorný plech deset mm. Vzal jsem na to první drát co se mi dostal do ruky  s autogénu

Litin na bázi železa je mnoho druhů. Mohl byste zjistit druh a složení, zejména procento uhlíku v materiálu té desky? Zajímalo by mně to.

Offline

 

#27 22-10-2022 13:40:04

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2448

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Ani nevím kde , jen bych ji mohl vyfotit.

Offline

 

#28 22-10-2022 13:44:08

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2448

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Jo jak jsem to zkusil eldou tak to strašně porovatilo .I migem to nešlo . Pak jsem vzal tig a minimum proudu a hle nepalilo se to a hezky rozlilo.tak jsem to objel celé a drží to super.

Offline

 

#29 22-10-2022 14:31:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

pat napsal(a):

Jo jak jsem to zkusil eldou tak to strašně porovatilo .I migem to nešlo . Pak jsem vzal tig a minimum proudu a hle nepalilo se to a hezky rozlilo.tak jsem to objel celé a drží to super.

Díky. V každém případě to vypadá super... smile

Offline

 

#30 24-10-2022 13:35:23

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4880

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Já bych to spíše typoval na ocelolitinu (ocel na odlitky).
OT: mimo jiné Pate udělal jsi to elektrochemické čištění nerezi?

Editoval Famater (24-10-2022 13:37:51)


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#31 24-10-2022 15:25:58

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2448

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Famaterr neudělal nějak jsem k tomu nedošel . Vždy jen rouno. Jsem spohodlněl a už mě to tak nežene. Trafo ale mám a štětečky jsem také koupil. Jsem i zaměstnanec ,nerez vařím hlavně v práci a tam je mi to tak nějak jedno.Tam je dobrý i lamelák.

Offline

 

#32 24-10-2022 15:32:22

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2448

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Ani tu desku jsem nijak nepolohoval,hodili mi to na stul a tak jsem to objel kolem dokola na prasáka.To víš není čas na hračičky.

Offline

 

#33 24-10-2022 15:39:57

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2828

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Famater napsal(a):

Já bych to spíše typoval na ocelolitinu (ocel na odlitky).
OT: mimo jiné Pate udělal jsi to elektrochemické čištění nerezi?

Taky tak. Kdyby to byla obyčejná litina, tak to po pár bouchnutích praskne.

Offline

 

#34 24-10-2022 15:40:35

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Famater napsal(a):

Já bych to spíše typoval na ocelolitinu (ocel na odlitky).

To já také, proto ten dotaz výše. smile

Offline

 

#35 24-10-2022 16:13:34

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4548

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

A co  takhle to  "slepit" tvrdou  pájkou?
Já  jsem  teď nedávno  při  hrabání  se v nabídkách  eshopů  narazil  na slitinu Cu50Al45Zn5.  Neboli slitinu 50hmotnostních  dílů mědi,  45 hmotnostních  dílů  hliníku  a 5 hmotnosních  dílů  zinku. To  je jinak  Dewardova slitina používaná  jako činidlo  v chemických  syntézách,  ale jinak by to  měla být slitina s teplotou  tání  550 st  C, tudíž by  se to  dalo  použít jako nízkotavitelná  tvrdá  pájka. Předpokládám,  že by to  mohlo očištěnou  litinu  a s tavidlem smáčet  a tak  nějakou  prasklinu  nebo  díru  i  opravit.  Mohla by to  tak  být levná  náhrada drahé stříbrné  tvrdé  pájky.
A když  už  jsem  v tom, tak  kdyby ta Dewardova slitina nešla koupit hotová,  jako  že ano,  50 gramů  nějak za 80 - 100 Kč, tak  by šla asi klidně namíchat  na pájené  místo z prodávané  práškové  mědi, hliníkové  krupice a zinkového  prášku,  nanesená  s tavidlem přímo  na to  místo  a stavená  třeba obyčejným  nesvítivým  plynovým plamene. Mělo by stačit ohřátí k  tějm  550 st C,  které  by roztavilo  těch  5 %  zinku,  aby se do  něho  rozpustila ta prášková  měď i  ta hliníková  krupice.

Nějaké  připomínky praktiků  svářečů?

Offline

 

#36 24-10-2022 18:24:57

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 940

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Litina od ocelolitiny se lehce pozná podle jisker od brusky.
Litina má malé tmavočervené jiskry.
Ocelolitina má oranžové jiskry jako plechy atd.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#37 24-10-2022 23:52:45

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1287
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Radime, obcas ked mi niekdo donesie stare popraskane vyfukove zvody, ktore su zrejme z oceloliatiny, tak to zvaram s hlinikovym bronzom s tigom. Zvaram to ako hlinik.. Samozrejme si to najprv aspon opieskujem alebo inak ocistim.. Osvedcilo sa mi to viac ako to zvarat s nikelitkami..  a ano, je to vlastne take tvrde pajkovanie ...


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,13x BIQU B1,Creality K1Max,Creality LD-006,pieskovaci box Lincos 110L, klima Whirlpool PACW12CO :-)

Offline

 

#38 25-10-2022 09:20:11

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4548

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Hliníkový  bronz  je ale něco  jiného,  tam  je toho  hliníku  výrazně míň.

Offline

 

#39 25-10-2022 14:06:22

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Radim napsal(a):

A co  takhle to  "slepit" tvrdou  pájkou?
Já  jsem  teď nedávno  při  hrabání  se v nabídkách  eshopů  narazil  na slitinu Cu50Al45Zn5.  Neboli slitinu 50hmotnostních  dílů mědi,  45 hmotnostních  dílů  hliníku  a 5 hmotnosních  dílů  zinku. To  je jinak  Dewardova slitina používaná  jako činidlo  v chemických  syntézách,  ale jinak by to  měla být slitina s teplotou  tání  550 st  C, tudíž by  se to  dalo  použít jako nízkotavitelná  tvrdá  pájka. Předpokládám,  že by to  mohlo očištěnou  litinu  a s tavidlem smáčet  a tak  nějakou  prasklinu  nebo  díru  i  opravit.  Mohla by to  tak  být levná  náhrada drahé stříbrné  tvrdé  pájky.
A když  už  jsem  v tom, tak  kdyby ta Dewardova slitina nešla koupit hotová,  jako  že ano,  50 gramů  nějak za 80 - 100 Kč, tak  by šla asi klidně namíchat  na pájené  místo z prodávané  práškové  mědi, hliníkové  krupice a zinkového  prášku,  nanesená  s tavidlem přímo  na to  místo  a stavená  třeba obyčejným  nesvítivým  plynovým plamene. Mělo by stačit ohřátí k  tějm  550 st C,  které  by roztavilo  těch  5 %  zinku,  aby se do  něho  rozpustila ta prášková  měď i  ta hliníková  krupice.

Nějaké  připomínky praktiků  svářečů?

Tak asi by to reálné bylo, ale připadá mi to dost krkolomná cesta... Tady tím Al Bronze pomocí TIGu dosáhnete zaručeného úspěchu, většinou bez nutnosti předehřevu. Divím se, že v ČR je obtížně k sehnání... Tady v USA ten drát AWS A5.7 / ER CuAl-A1, AWS A5.7 / ER CuAl-A2 a AWS A5.7 / ER CuAl-A3  určený pro svařování a navařování vyrábí Wisconsin Wire Works, Inc.
http://www.wisconsinwireworks.com/aluminum_bronze.html
Přídavný drát je slitina hliníkového bronzu se střední pevností používaná pro svařování hliníkových bronzových plechů a pro spojování různých kovů, jako je litina, uhlíkové oceli, měď, bronz a materiály měď-nikl. Aplikace zahrnují rekonstrukci opotřebovaného povrchu, opravy odlitků a všeobecnou údržbu a výrobu galvanizovaných(pozink) plechů, kde zabezpečí vysoce pevné svary.

Offline

 

#40 25-10-2022 14:28:40

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4548

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Mě zaujala ta nízká  teplota tání,  550 st  C. Tak  jsem si  řekl,  že i  když  ten  kov třeba nebude asi  zrovna moc pevný  a bude možná  korodovat,  takže i  tak  by mohla oprava litiny tímto dewardovým  kovem mít vyšší  užitnou  hodnotu  než  zapájení  měkkou  cínovou  pájkou.  Asi  tak.
A teď koukám  na internetu,  teplota tání  hliníkového  bronzu  na https://eprehledy.cz/bod-tani-teplota-tani-kovu.php   je uváděná 600 až 650 st  c. To  není  zas tak  velký  rozdíl a ten  hliníkový  bronz asi  bude i mechanicky pevnější  i  korozně odolnější. Jenže jinde je pro  hliníkové  bronzy (5 - 10 %  Al)  uváděná  teplota nad 800 st  C.  Tak  nevím.

Offline

 

#41 25-10-2022 16:52:18

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

To Radim. Tam v té tabulce těch 650°C je strašně málo. Já teď z hlavy nevím, ale co si pamatuju, tak cca těch 800°C + je realita

Offline

 

#42 25-10-2022 17:00:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4880

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Našel jsem že CuAl8 A1 má bod tání 980°C.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#43 25-10-2022 18:05:57

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Famater napsal(a):

Našel jsem že CuAl8 A1 má bod tání 980°C.

Ano, tak to je. Já jsem věděl, že je to něco pod 1000°C... ale těch 650 pro AL bronzy je vyloženě chyba.

Offline

 

#44 25-10-2022 18:59:20

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4548

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Tak  možná  je to  nějaká  "šílená" bronzová  slitina s kadmiem,  vizmutem,  zinkem atd,  obdoba nějakých  nízkotavitelných  cínových  slitin,  jako je třeba Woodův kov.
Já  jsem  ještě na jiných  webových  stránkách  narazil  na údaj,  že teplota táni  bronzí  se pohybuje v rozsahu od dokoce 310 st  C po nějak  900 st  C. Přirozeně složení  nebo aspoň nějaké  bližší  určení té  bronzové  slitiny tam  chybí.

Offline

 

#45 26-10-2022 07:51:04

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 553

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Frank: tady v tomhle state je vesmes prolem sehnat cokoliv big_smile

Offline

 

#46 26-10-2022 08:33:52

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4880

Re: Oprava litinoveho bloku motoru Tigem.

Je to divné, jak se to mohlo do tabulky dostat. Nejspíš tak, že se to jako mnohokrát jen opsalo. Teplota 650°C odpovídá spíš stříbrným pájkám.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče