SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-05-2023 11:12:58

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 26

bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Dobrý den,
dokázal by někdo pomoci s nastavením parametrů pro bodování hliníkových plechů o tloušťce 1,5mm. Z jedné strany by měl být svar pohledový, tedy minimální otisk.

- jaký tvar elektrod zvolit?
máme elektrody CuCrZr a kontaktní plochu elektrod můžeme upravit na soustruhu. Dočetl jsem se ,že kontaktní plocha by měla být něco mezi 5,5 -6,2mm. Dočetl jsem se, že pro minimalizaci otisku lze kontaktní plochu elektrody zaoblit  R50mm. Tuto úpravu na jedné elektrodě můžeme udělat, Asi není důležité jakým způsobem se zhotoví kontaktní špička, jestli to bude do kužele, nebo válcový výstupek o daném průměru (10tky svarů za směnu).Jaký je Váš názor na tyto úpravy?

nastavení cyklu svařování ?
můžeme nastavit počet cyklů  0-60, tady je doporučení 25 cyklů. (nevím jestli to je počet cyklů za vteřinu ani nevím, jak případně nastavit dobu mezi cykly)? Zdá se to nějak moc cyklů?

Proud se dá nastavovat potenciometrem, ale nejsou tam hodnoty Asi bych volil spíše maximální hodnoty.

s nastavením si hrajeme, ale kdyby měl někdo doporučení budu rád

zatím moje představa
elektrody CuCrZr ,průměr kontaktní špičky 5,5mm druhá elektroda možno zakulatit na R50
počet cyklů 25 tedy puls
proud těžko říct
přítlak 100N

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5362_img_20230515_074113.jpg



http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5362_img_20230515_074203.jpg

Editoval antipepek (28-05-2023 19:23:16)

Offline

 

#2 22-05-2023 19:31:01

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4427

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Vřele doporučuji prostudovat všechny body v příspěvku https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=7782 . Potom hledat podle příslušných výrazů na netu. Jen mám obavu, že s tak malým výkonem, jako má použitá ruční odporová svářečka, moc parády s kvalitními spoji na Al materiálech neuděláte. Něco málo je na dané téma i v příslušném manuálu k dané svářečce.

Offline

 

#3 23-05-2023 06:26:07

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1561

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

To je opravdu mimo mísu. S touto bodovkou nelze tímto způsobem udělat žádný bod na materiálu AL síly 1,5mm a bohužel ani na slabších. Prostě s touto bodovkou nelze bodovat hliník. Ta plocha elektrod by mohla platit pro ocel,neplést si průměr a plochu. Průměr elektrody je pro ocel kolem dvou až tří milimetrů.

Offline

 

#4 23-05-2023 13:05:29

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

ZDENÁL napsal(a):

To je opravdu mimo mísu. S touto bodovkou nelze tímto způsobem udělat žádný bod na materiálu AL síly 1,5mm a bohužel ani na slabších. Prostě s touto bodovkou nelze bodovat hliník. Ta plocha elektrod by mohla platit pro ocel,neplést si průměr a plochu. Průměr elektrody je pro ocel kolem dvou až tří milimetrů.

Přesně tak! S takovým "honítkem" nelze bodovat Al. Vzpomínám, když jsem pracoval ve Frigera Kolín, tak tam se bodoval hliník tl. až 5mm. Ta svářečka však měla proudový impuls až 450 kA. Když měl člověk v kapse svazek klíčů, tak v momentě toho impulzu vznikl magnetismus, že by to utrhlo kapsu...  big_smile

Offline

 

#5 23-05-2023 13:48:55

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1561

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Existuje finta. že i na tomto prdítku lze nouzově bodovat hliník do síly 1+1 mm. Body drží perfektně, je to trochu nepohodlné uživatelsky, ale nouzově se to dá. Kdysi jsem to zde uváděl, tak se to snad dá dohledat.

Offline

 

#6 29-05-2023 10:28:30

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 26

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Děkuji Všem za příspěvky.

Editoval antipepek (29-05-2023 10:28:50)

Offline

 

#7 31-05-2023 23:24:13

ivko
Člen
Registrovaný: 13-03-2012
Příspěvky: 681

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Bodovačka čo nemá vodou chladené ramená a pneumatické ovládanie / prítlak je fakt len na hranie.
Človek urobí 10 bodov na tenkom plechu a už sú elektródy horúce
Seriozna bodovačka je ale úplne iná cenová kategoria, všetko už sú to závesné stroje, pretože to človek nemá šancu udržať v rukách.
V bývalej práci sme mali Dalex a neskôr kúpil Tecnu ale aj tá stála v dobe minulej v prepočte tak 8000€

Editoval ivko (31-05-2023 23:34:02)

Offline

 

#8 22-04-2024 11:07:00

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1561

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Pokud chce někdo bodovat hliník na podobném stroji, lze to za použití takzvané sendvičové metody. Bodované místo podložíme z obou stran tenkým ocelovým plechem, nejlépe se osvědčil plech z vázacích pásků, a hliníkový spoj provedeme přes tyto ocelové plíšky. Je to trochu nepohodlné a max. síla bodovaných hliníkových plechů je  1+1mm. Parametry jako na bodování oceli.

Offline

 

#9 23-04-2024 14:34:37

JaroslavPavel
Člen
Registrovaný: 03-07-2017
Příspěvky: 399

Re: bodov. kleště TECNA 7902P parametry bodování AL plechy t 1,5mm ???

Vámi vyobrazená bodovačka umí nastavit 65*20 milisekund dobu bodování , to je  1300 ms , tedy 1,3 sec.     To jsou ty cykly .
Velikost proudu se nastavuje druhým potenciometrem , s vyobrazenou sinusovkou.
Tento prvek nastavuje úhel otevření tyristorů na primární straně transformátoru . Při vytočení plně vpravo je pak výkon nejvyšší a úhel otevření tyristorů je 180°.
V první půlperiodě , tedy v čase od 0 do 10 ms je ještě proveden soft start , nebo taky omezení proudu v primárním vinutí transformátoru a to řízením úhlu sepnutí tyristoru  od 0 do 90 °. (  cca 3 ms podle poměru reaktance primárního vinutí k činnému odporu primárního vinutí )
Vaše bodovačka je schopna dodat 6400 A do bodované součásti .  Energie ve svařovaných částech bude R*I*I*t [  Ws, ohm, A, A, sec  ]   Maximální tepelný efekt je pak :  odpor hliníkového svařovaného plechu  odpovídající ploše hrotů bodovky krát 6400A krát 6400A krát 1,3 sec =  R * 53 248 000  Ws   Množství tepla ve sváru pak již můžete ovlivnit pouze odporem materiálu svařovaného místa nebo jak napsal kolega výše vložením tenkého ocelového plechu pod hroty . Tím tam zanesete přídavný odpor ve kterém se bude vyvíjet teplo nejvíce protože jak hroty , tak hliníkový plech jsou dobře elektricky vodivé a tudíž se v nich vyvíjí málo tepla .

Editoval JaroslavPavel (23-04-2024 14:36:27)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče