SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj, chystám se částečně na dotaci pořídit cca 500l stojící bojler. Počítám s tím, že bude stát raketu, ale chtěl bych, aby podle toho vydržel. Voda bude klasická chlorovaná pražská z Želivky, ohřev pomocí FVE někam k 87 °C. Chtělo by to spíše nějaký katalogový výrobek než na míru (budu muset prokázat parametry).
Původně jsem chtěl jít do výrobku od spol. Rolf, ale když jsem viděl svary na fotografiích z dva roky starého příspěvku tady na foru, docela mě přešlo nadšení.
Můžete mi dát doporučení na někoho, kdo dělá trvale do kvality?
Offline
Ono stačí vybrat podle váhy. Většina jich je z papírového nerezu i obalu .. tak moc neváží .
někdo to řeší průtokovým šnekem v horní části a ostatní je pak jen čená ocel ale i ten smalt se ve svárech odloupe u ohřívacího šneku .
Tak třeba Viessmann vitocell 500L 4500E 110kg
Junkers/bosch 300L 2000E 74kg
HD24 500L 2929E
500 Liter HD24 Edelstahl-Solarspeicher, bivalenter Edelstahlspeicher, 2 Register 3298Eur 136kg
500 Liter TWL Edelstahl-Solarspeicher Typ ESO 500, 3635E 120kg
I když píšou nerez, neznamená to že musí bejt celej z nerez oceli.Chce to přečíst a pak kontrolovat. Už jsem videl i nerez a vývody černá ocel, nebo papírovej plech co ho voda přožrala asi na 50ti místech .. asi něco zaválcovali do plechu při stáčení nebo kdo ví .
Není levnějíší ho nechat udělat a bez dotací ?
Offline
Kdybych to chtěl na klíč, tak by se mi dotace určitě nevyplatila. Ale jsem v situaci, kdy mám půl domu dokončeného svépomocí, přiznali mi "oprav dům po babičce", kde jsem vybral z menu vše, co dávalo smysl a je to pro mě vysvobození. Plán je dobře to vybrat/dozorovat, kde půjde nechat nainstalovat pod dozorem někoho jiného a věnovat se radši vlastnímu řemeslu
Každopádně s tou hmotností to je dobrý postřeh.. ono stačí jak postupně jsou lehčí a lehčí bojlery od Dražic. Jeden z roku 2002 jsem koupil s domem a po výměně anodové tyče/čištění zatím neteče.. ale myslím, že brzo prorezne zvenku dovnitř.
Jdu prolézt listy těch bojlerů.. snad bude mít něco z toho dostatek instalačních přítub, abych tam nacpal zvlášť tyč pro fotovoltaiku a zvlášť pro ČEZ.
Offline
proč dvě tyče když je to jeden proud asi dotační problém .Určitě dělají kde co a vícero šneků atd. Jen najít ten spravný .
Já příruby na topný tělesa musel přivařit, a topný těleso nerez protože mi to običejný voda sežere
Offline
Jo, je to částečně dotační problém.. Fve pro ohřev vody nesmí být připojena do sítě.
Dotace pokryje tak 50% nerez bojleru bez práce. Naštěstí můžu použít regulátor a panely z punk systému, který jsem postavil, když začala válka.
Celkově se mi osvědčilo mít jednu výkonnou tyč (tady asi 6kw) připojenou do ČEZu přes stykač, spíná jen na nízký tarif ve dne a tato tyč drží bojler na nějaké minimální teplotě, která je způsobilá pro koupání. Druhá méně výkonná tyč pak jede z fve do maxima, které je bezpečné pro bojler. Teoreticky kdyby prorezla obě tělesa, pořád je tam hazard, že se to galvanicky spojí.. ale PE vodič to má společný a je otázkou, jestli to jistič stihne vypnout, než odejde regulátor.
Offline
Rozumím tomu správně, že se u bojleru zvednutím teploty vody jeho reznutí výrazně zvýší a tím zkrátí životnost?
Zvažuji jít podobnou čestou, jen né dvě topný telesa ale elektronická regulace. Výkupní ceny za FVE elektřinu jsou prostě ubohý.
Offline
Ja si letos poridil zplynovaci kotel na drevo a resim regulaci vytapeni podlahy bud z tepelka nebo kotle a jejich prepinani.
Jako akumulaci jsem vybral (doporucil mi to topenar-pry je instaluji casto):
https://akumulacni-nadrz.cz/lvti-0800-d790-0v-n600.php
Ma to nerez hada na ohrev TUV. Melo by to stacit na prutokovy ohrev.
Uvadim to jenom jako priklad, ze by tam teoreticky bojler TUV byt nemusel nebo treba jen malej. Nekde jsem cetl, ze se bojler pri vyssi teplote zanasi kamenem (zalezi na vode).
Offline
Zrovna jsem to chtel napsat.. zvysenim teploty dochazi jednoznacne k vyssi tvorbevodniho kamene. Muj bojler mel po 2 letech na 87°C zhruba 1/3 zaneseni, co jsem z nej vybral po 20letech provozu pred instalaci fotovoltaiky.
Je to urcite zavisle na vode.. tohle byla voda z nejakeho obecniho vrtu bohata na zelezo a extremne chlorovana. Nedavno nas pripojili na Zelivku, tak by to mohlo byt lepsi. Ono to jde poznat hned na rychlovarne konvici. Driv jsme ji museli vyvarovat octem kazdy tyden.
Uprimne doufam, ze zvyseni teploty vyrazne neurychluje korozi (spis by mohlo zamezovat nizkoteplotni korozi), ale je jasne, ze tepelne ztraty budou vetsi.
Nerez chci, abych na to idealne krome cisteni nemusel 30let sahnout.
Editoval Kubba (21-11-2023 08:55:35)
Offline
Tady z fora jsem si odnesl, že nerez není až taková jistota a k jeho proděravění může lehce dojít. V nějakém starším vláknu se to zde řešilo.
Offline
Přesně tak. Elektrochemická koroze je potvora.
Offline
Nerez je jistota . Ale ti kapitálisti ti smotaj boiler z 1nadvojky . Kdyby to bylo z trojky , tak to přežije generace . Ale vo tom to je . Veškeré akumulační nádrže na dvě věci jsou . Je jen jediná možnost využití , že je zakopeš pod obývák . To je jediná možnost , jelikož ani výborná izolace je dostatečně neizoluje . Pokud je máš pod obývákem , máš tam furt teplo a vo tom to zase je . Mnohonásobná zkušenost .
Offline
Charon a j.bill - Souhlas. Jistota, že nerez v takových podmínkách vydrží desítky let není. Jednak je třeba zamezit elektrochemické korozi a potom záleží na tom, zda nedojde někde pod nánosem vodního kamene, který navíc může obsahovat chloridy k narušení ochranné vrstvičky oxidu chrómu, kde bez přístupu O2 nedojde k jejímu obnovení a na průšvih je zaděláno. Potom je v relativně velmi krátké době možný vznik hloubkové koroze. Trochu odolnější jsou nerezy typu 316L, 316Ti, 318 ap.
Sám jsem vlastnil destilační přístroj přípravu destilované vody, kde varná nádoba byla z nerezu 304. Dokud jsem po destilaci nádobu vypláchl a vysušil bylo vše OK. Jednou jsem to neudělal, nechal ty úsady se zbytkem vody po destilaci v nádobě uzavřeny a odjel na 3 měsíce na dovolenou. Potom jsem se zhrozil. Dno nádoby rezavé a hloubková, bodová koroze téměř skrz dno nádoby na množství míst.
Offline
S nerezem na TUV opatrně. Připojit přes bronzové šroubení. Znám případy, kdy při použití poz. šroubení do dvou let vypadly z nerezového výměníku připojovací nátrubky. Také záleží na složení vody a hlavně na chlorování. Někdy a někde bývá voda silně chlorovaná. Pak se snadno může stát to co popisuje Frank. Někteří výrobci používají na ak. nádrže feritické oceli, které by měly být odolnější.
Ke korozi. Uvádí se že při zvýšení teploty vody z 60 na 65°C se zvýší rychlost koroze cca 30x. Ale neuvedlo se jakého materiálu. Jedná se nejspíš o ocel. Proto jsou nastavovány teploty ohřevu TUV na 58°C. To ale záleží na tvrdosti a složení vody. U solárních ohřevů se ale dosahuje podstatně vyšších teplot.
Voda ze Želivky bude jistě méně tvrdá, ale bude mít více rozpuštěných plynů (kyslík). Problém s korozí při ohřevu vody vzniká teplotním rozpadem hydrouhličitanů, kdy vzniká přechodně kyselina uhličitá a uhličitanové sedimenty. Ta by ale neměla být pro nerez nebezpečná. Bůh ví co se ale v této fázi děje s chlorem, jak se těchto procesů účastní.
Nerezové výměníky, pokud nezarostou a jsou správně připojeny jsou v provozu již těch cca 30roků. Jsou ale v průtočném režimu. U aku nádob, by při pravidelném odkalování měly být podmínky podobné.
Online
Famater - Zdravím. Přesně tak! Nechtěl jsem zde nikoho děsit, ale je to tak, jak píšete. Zejména chlor a chloridy mohou za jistých podmínek nerez dokonale zničit, ano i zvýšená teplota vody je urychlující faktor.... My jsme s tím ve firmě měli dost problémů s výrobky dodávanými spotřebitelům, kde byly trvale vystaveny chloru, jako papírny, nebo mořské vodě a pod. Mnohdy se to řešilo použitím úplně jiných materiálů, nebo navařováním čistého Ni na plochy vystavené korozivnímu prostředí. To jen pro orientaci...
Offline
To aby nakonec šla ta voda přes nějaký odchlorovávací filtr. Namátkou mě napadá iontoměničový anexový filtr. Ovšem je otázka, co by to udělalo s kationty a když se použije i katex, vzníká demineralizovaná voda a ta zase občas bývá na ocel dost žravá. I když co já jsem se s tím setkal, jen na černou pocel.
ovšem u tak velkého bojleru za takovou vysokou cenu se nějaká tisícovka za filtr, který zvýší životnost nerezu i násobně, docela rentuje.
Offline
Jenže iontoměnič se regeneruje NaCl. Aby to nebylo z bláta do louže....
Offline
j.bill napsal(a):
Jenže iontoměnič se regeneruje NaCl. Aby to nebylo z bláta do louže....
jak který intoměnič. Anex se musí regenerovat zásadami.
Offline
Famater napsal(a):
Uvádí se že při zvýšení teploty vody z 60 na 65°C se zvýší rychlost koroze cca 30x.
Tohle nemůže být pravda.. poslední dva roky tady griluju 20 let staré Dražice, co to dá a koroze nijak zvlášť nepokročila. Spíš to začíná mít hloubkovou korozi zvenku.
Stejně tak výměníky kamen reznou daleko rychleji při teplotách pod 65°C.
bobobo napsal(a):
Je jen jediná možnost využití , že je zakopeš pod obývák
Tak to zhruba je. Ideálně třeba sklep, kde to můžeš v létě odvětrat. Jinak současný stav je, že Dražice mám v pytli na mrtvoly vycpané 20cm minerální vatou... a stejně to topí ven.
Charon napsal(a):
Výkupní ceny za FVE elektřinu jsou prostě ubohý
Ubohý a člověk ještě dostane horší cenu na nákup. Smysl dává vše spotřebovat doma bez přetoků do sítě (třeba občas se objeví Nissan Leaf za 130tis Kč na bazosi) a po novém roce by mělo být možné dodávat komukoliv v rámci regionu za cenu distribuce (třeba kámoš má kebab v budce na náměstí, tak bych s ním mohl mít smlouvu a přebytky mu dodat.. nebo tchýně v paneláku). Přesné podmínky jsem zatím nestudoval.. bude za tím nějaká práce na instalaci měřicích zařízení a regulace.. určitě lepší, než dodávat ČEZu.
Asi bude nejlepší vymyslet způsob, jak prokázat parametry nádrže požadované dotací a nechat si nádrž vyrobit na míru přímo z dohodnutého materiálu od někoho zkušeného, kdo to umí i namořit. Nějací dobrovolníci nebo mi můžete prásknout, u koho je kvalitní výroba na jistotu?
Offline
Kubba napsal(a):
Famater napsal(a):
Uvádí se že při zvýšení teploty vody z 60 na 65°C se zvýší rychlost koroze cca 30x.
Tohle nemůže být pravda.. poslední dva roky tady griluju 20 let staré Dražice, co to dá a koroze nijak zvlášť nepokročila. Spíš to začíná mít hloubkovou korozi zvenku.
Stejně tak výměníky kamen reznou daleko rychleji při teplotách pod 65°C.
To si asi pletes s nizkoteplotni korozi, ktera vznila vlivem kondenzace spalin na telese. Kondenzat je kysely. Proto ma vzdy kotlovy okruh 3 nebo 4 cestny ventil a az po natopeni na teplotu zpatecky vyssi nez 60st.se otevre.
Offline
Dražice jsou opatřeny smaltem, aby to nekorodovalo. To urychlení koroze souvisí s uvedeným rozkladem hydrgenuličitanů. Při dalším zvyšování teploty se už rychlost koroze moc nemění.
Online
Myslím, že je zbytečné se dohadovat o něčem, co je mnohokrát dokázáno a co je skutečnou pohromou pro nerez materiály. Zde už se k tomu vyjadřovala spousta témat. Např. zde to perfektně vysvětluje JardaK. :
https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=55959
Offline
Takže když to nějak uzavřu po prostudování nalinkovaného vlákna.. pro vysoké teploty a běžnou pitnou vodu vychází lépe smalt, který může být i o 70% levnější. To jsem nečekal.
Offline
davidma napsal(a):
Ja si letos poridil zplynovaci kotel na drevo a resim regulaci vytapeni podlahy bud z tepelka nebo kotle a jejich prepinani.
Jako akumulaci jsem vybral (doporucil mi to topenar-pry je instaluji casto):
https://akumulacni-nadrz.cz/lvti-0800-d790-0v-n600.php
Ma to nerez hada na ohrev TUV. Melo by to stacit na prutokovy ohrev.
Uvadim to jenom jako priklad, ze by tam teoreticky bojler TUV byt nemusel nebo treba jen malej. Nekde jsem cetl, ze se bojler pri vyssi teplote zanasi kamenem (zalezi na vode).
Tak už víceméně mám tu nádrž. Protože je uvnitř ten nerezový had, tak mě zajímalo, jak je vyřešen vývod skrz černou ocel. Volal jsem přímo výrobci a ten nebyl schopen mi tento detail říct. Zněl skoro uraženě a odpálkoval mě slovy, že je na to přece 5let záruka. Tak jsem mu odesknul, že bych nerad, aby mi to za 7let vyhnilo. Nakonec jsem volal i topenáři, jestli tohle neví. Nevěděl. Ale mimo jiné říkal, že kdysi dělal podobnou nádrž a nerezovou trubku zavařil do černýho nerez elektrodou. Prý to tam drží 30let.
Na nádrž jsem se byl podívat u distribující firmy. Mají to vyřešeno tak, že had je zakončen nerezovou trubkou s vnitřním závitem. Tato trubka pak prochází vývodem z černé oceli. Nevím, jestli je to tam zalisováno nebo nějak vevařeno. Udělal jsem pár fotek. Uvnitř nerezového vývodu je vidět oxidace po sváření. Může ke kvalitě tohoto řešení někdo něco říct? Distribující firma je seriózní a tak si myslím, že toto řešení není špatné, protože by to jinak neprodávali.
Editoval davidma (14-12-2023 11:38:06)
Offline
Zdá se mi že uvnitř je normální vlnovcová trubka a z toho šnek protože je to lehké na výrobu než stáčet trubku. Pak k tomu nerez hrdlo ,snad přechodovým drátem. Vydržet to vydrží ale jak dlouho nikdo neví. Třeba dlouho.
Podle způsobu zapojení se volí konstrukce . V tomto případě je skrz nerezový šnek ohřívaná užitková voda předpokládám.Plocha ? Pokud je užitková uvnitř železného tak to zrezne.Pokud je ještě smalt tak to většinou zrezne ve sváru kde se odloupe jako první ale možná jsem potkal jen 2 špatný kousky. 500L má mít čistící otvor . tam by bylo vidět víc .
Já osobně mám celonerez bojler 500L asi 3mm+ nerez šnek z trubky který není využitý. Byl možná tak 20Let starý když jsem ho kupoval a 15let už tu slouží. V tomto případě je užitková voda uvnitř . Cokoli krom nerezu/mosazi/plastu tu ihned podlehne Dokonce i topné patrony jsem musel dát nerez .
Pokud bych řešil ohřev sluncem/Tepelným čerpadlem tak přes deskový výměník.
Offline
Zeditoval jsem #23 - zapomněl jsem tam uvést citaci, na kterou jsem reagoval.
Nádrž má 800l, plocha výměníku by měla být 6m2. Při ohledávání se mi zdálo, že je nerezová trubka v normální černé trubce - až u toho budu, zkusím lépe ohledat a vyfotit. Na fotkách to není tak dobře vidět, to je pravda.
https://akumulacni-nadrz.cz/lvti-0800-d790-0v-n600.php
Offline