SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
bourač napsal(a):
Něco pro pana Franka
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 80383_.jpg
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au … 47ab5f122/
Děkuji, Bourači!!! Zajímavý článek a potěšení, že po 60ti letech se jí (Pětistovce) věnuje zasloužená pozornost. No, nevím, je to názor autora, že je jí věnována přehnaná pozornost, ale pozornost má velikou, když se na nějakém srazu zde v US objeví. Viděl jsem ji zde, ještě když jsem žil ve státu Vermont, jezdí se zde po Americe na různé srazy motorkářů a viděl jsem ji naživo a v chodu. Ten majitel byl z Californie a budil zde s ní velkou pozornost. Srdce mi poskočilo a jemu také, když jsme si podali ruce a zjistil, že jsem ji také vlastnil...
S mnohým se dá v tom článku souhlasit, měla bolístky, zejména ty první modely. Já měl jednu z posledních s velkými bubny a udělal jsem i úpravu na 2 karburátory, úpravu sacích kanálů, výměnu ventilových pružin a chtělo to ještě výměnu vačk. hřídelů, ty jsem nesehnal. Ale i tak to bylo dělo.
Samozřejmě pohledem dnešní doby to dokonalá mašina nebyla. O těch problémech jsem zde zmínil. Ještě bych k nim přidal, že zadní rozeta, která zajišťovala přenos na kolo byla přinýtována 6ti nýty, asi o Průměru 6mm a to bylo žalostně málo. Párkrát se mi podařilo při akceleraci je ustřihnout. Naštěstí jen v místě bydliště... Rozhodně ale to rčení "100 hodin práce = hodina jízdy" je hodně přehnané. Škoda, že v tí době nebylo dovoleno ji dál vyrábět, dát ji do kývačkového rámu a vylepšit ty nedokonalosti. Mohl to být krásný Československý čtyřtakt Já jsem měl tuto:
Offline
ten novinář je trouba, píše o něčem o čem moc neví (asi jako pár uživatelů tady )
ale připoměl mi jednu věc - při jízdě v zatáčkách bylo nutné opravdu brutální silou motorku naklápět.
Asi měla vysoko těžiště, né jako ty dnešní moderní stroje.
Offline
Děkuji pánové Frank & bourač! Pro mne krásné čtení. I když poněkud od tématu svařování dutých profilů jakosti 15něco...
Jako Husákovo dítě jsem si prošel: Stadion S1 (neplést si s S11), Jawa 555, 73, 90 road, ČZ 175, J 250 panelka (na NDR Simson a MZ nebyly ani Kčs ani známí v Mototechně)... Pak vysněná nová motorka. Po dlouhém shánění, cest do Týnce, objíždění Mototechen z toho byla 639. Odjezdila svoje, přežila i Alpy, slaný vzduch... po 47k odešlo ložisko na klice (olej Castrol ne žádné naše PP). Po výměně kliky jsem ji s nájezdem 53k prodal a naškudlil na japonce (XJ600). Už spolu žijeme 28let a pořád nějak fungujeme.
Já tvrdím: Kromě rozlisování kliky si na těch našich Jawkách člověk všechno opravil na cestě, když věděl, co si vzít sebou.
Jenže měl pořád špinavé ruce a to u toho japonce jaksi odpadlo...
Offline
Bourač - jasně, souhlas. Ono je potřeba vždy posuzovat všechno měřítkem doby, ne jako dnešní novináři a spol... S tím vysokým těžištěm u toho Půllitra jsem to ani moc neregistroval, asi je to pravda. Pochopitelně jsme jako kluci i závodili a J. 500 OHC na pevný start suverénně vyhrávala. A to dokonce i s kámošem, co tehdy měl Nortona. S tím tedy naopak byla příjemnější jízda, taky byl o několik let novější.
davor - Ano, mám podobné zkušenosti. Také jsem těch strojů od Jawy měl víc. První byl tzv. Pařez, Pionýr. Pak jsem měl ten novější model.
A taky skůtr Čezeta - ten jsem měl dlouho, současně když jsem od moto přešel na auta...
Offline
Tak chlapi.. kde koupim nejlépe tu chrombdylenku... a kdo mi ji nařeže pod uhlama? Ram to bude jako na KTM 690..
(Nejde mi ozit foto)
Editoval Martin111 (16-12-2023 09:14:56)
Offline
bourač: ten novinář není vůbec trouba, ví moc dobře o čem píše
https://www.garaz.cz/autor/jan-cejchan-1056
Offline
V odkazu píše i o té 350OHC, kterou v SSSR nechtěli a museli oživit předchpozí model. O čem jsem psal ve vlákně soustruh-co kpupit #102. V to odkezu je i fotka.
https://www.garaz.cz/clanek/motorky-jaw … m-21007549
Editoval Famater (17-12-2023 13:45:19)
Online
Famater: ono stojí za to přečíst celý seriál o dějinách Jawy od pana Čejchana.
https://www.garaz.cz/tag/dejiny-jawy-64696
Offline
Zajímavý rozhovor, kde je řeč mimo jiné i Jawě 500
https://www.motorkari.cz/video/?v=85367
Offline
autocross napsal(a):
Zajímavý rozhovor, kde je řeč mimo jiné i Jawě 500
https://www.motorkari.cz/video/?v=85367
Tak jsem to ani nedoposlouchal... Ten pán, při vší úctě k jeho názoru na české motocykly, buď měl smůlu, nebo pěkně kecá a je podle mého posouzení zaujatý. Já měl Půůlitra Jawu 500 OHC 9 roků, najezdil jsem s ním hodně moc, byl jsem s tím i v Bulharsku, Polsku a že to byl až takový šmejd jak popisuje ten pán, tak to tedy ne!!! Jasně, zejména ty první modely těch bolestí měly víc, prostě chtělo to se tomu věnovat a vypiplat a mohla to být dobrá čtyřtakt motorka. Místo toho to zarazili a zrušili... Tehdy se tradovalo, že to bylo na přání z SSSR, ale kdo ví... Já jsem si s mnoha poruchami dokázal poradit, improvizovat, spousta součástek se dala vyrobit a nahradit. Prostě každý máme jiný názor, toť vše.
Offline
nic proti autocrossovi, ale ani já ten rozhovor nedokoukal, jestli tam bylo něco fakt přínosného k tématu Jawa 500 OHC nevím.
Já ji měl, jezdil na ní a trochu jí udržoval, stejně jako Frank.
Offline
Přátelé, to je v pořádku, je to Váš názor, ale nemůže to být taky trochu tím, že jste neměli žádné srovnání? Já jsem taky tvrdil, že Einhell 131 Turbo není špatná svářečka, než se mi do ruky dostala jiná.
Co se týče těch motorek, tak moje první byla samozřejmě Jawa 555 a toužil jsem po Jawě 21, to jsem si splnil, potom Jawa 23 a po nich přišel Simson a až poté jsem si uvědomil, co to bylo za křápy. Další motorky Jawa Panelka, ČZ 250 dvouválec, Honda NSR, MZ 250, Yamaha DT, Kawasaki GPZ a touž jsem zase Jawu ani ČZ nechtěl. Přesto jsem pak měl Kývačku (tu jsem měl ze všech Jaw nejraději) a ČZ 125, nicméně následovala Suzuki DR, scooter Gilera a nedávno jsem pořídil Aprilii Pegaso, ale ještě jsem jí neprojel. Na jaře jí vezmu na výlet do továrny v Noale a uvidíme.
Offline
autocross napsal(a):
Přátelé, to je v pořádku, je to Váš názor, ale nemůže to být taky trochu tím, že jste neměli žádné srovnání? Já jsem taky tvrdil, že Einhell 131 Turbo není špatná svářečka, než se mi do ruky dostala jiná.
Co se týče těch motorek, tak moje první byla samozřejmě Jawa 555 a toužil jsem po Jawě 21, to jsem si splnil, potom Jawa 23 a po nich přišel Simson a až poté jsem si uvědomil, co to bylo za křápy. Další motorky Jawa Panelka, ČZ 250 dvouválec, Honda NSR, MZ 250, Yamaha DT, Kawasaki GPZ a touž jsem zase Jawu ani ČZ nechtěl. Přesto jsem pak měl Kývačku (tu jsem měl ze všech Jaw nejraději) a ČZ 125, nicméně následovala Suzuki DR, scooter Gilera a nedávno jsem pořídil Aprilii Pegaso, ale ještě jsem jí neprojel. Na jaře jí vezmu na výlet do továrny v Noale a uvidíme.
No, dobře, tady netvrdím, že by tehdejší Jawa byla světová špička... Ale ono je nutné srovnávat pokud možno ve stejné době, nikoliv podle dnešních měřítek. A já srovnání měl. Ve vsi, kde jsem vyrůstal, byl mistr kovář, který mně mj. už jako 12ti letého kluka učil svářet. A sem tam mi dal i pohlavek, když jsem ho neposlouchal, byl hroznej nervák A on měl souseda, který těch motorek pro porovnání měl celou řadu. A bylo co obdivovat. Od Indian, přes Harley po Triumph, Ariel, NSU, Jawa 500 OHV(teď nevím přesně, jestli to nebyla 350 OHV) a BMW... Všechny jsem měl možnost projet. No a že by byly jízdními vlastnostmi a výkonem nějak výjimečné, to nebyly. Poruchovostí, podle toho majitele byly lepší jen BMW a Harley... No, já jsem tam v roce 2017 při mojí návštěvě byl podívat v museu motocyklů Jawa a natočil tam i amatérské video s mini-rozhovorem s panem majitelem. Ten dokonce s Půllitrem závodil na sprint 400m.
Přesně takovou úpravu s dvěma karburátory jsem měl též. Odkaz na video:
https://youtu.be/9Svjt_zi5l4
Editoval Frank (23-12-2023 16:32:44)
Offline
Franku, díky za video a za tip, přesně tam se pojedu podívat na své Aprilii, až jí na jaře vytáhnu. První cesta bude do Divišova na STK a pak už je to do Kácova jen chvilička.
Offline
Dali by se rámy motorek z chrommolybdenové oceli svařovat nerezovou elektrodou AWS E 307?
Offline
Tohle asi znáš https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=271 a taky tohle https://www.offmoto.com/viewtopic.php?id=1535
Hlavně asi záleží na zatížení svařovaného místa.
Offline
Děkuji jirkati. Neznal jsem to, ale už znám. Pochopil jsem, že ty rámy nejsou zase až tak citlivé na složení přídavného materiálu a v podstatě jdou svařit i obyčejnou elektrodou nebo ceočkem,
Offline
jean napsal(a):
Moc sa mi nechce verit, ze to blato, z ktoreho su jawacke ramy, je crmo ocel. Par ich doma mam a pride mi to jak bezna 11523
presne tak. Ten rám určite chrommolybdén nevidel. Ten rám obecne nebol príliš pevný. Ten kto na J350 jazdil,o tom vie povedat. Ten rám sa vlnil,predná podomenzovaná vidlica sa v zákrutách skrucala a ohýbala,to isté zadná vidlica.
Samozrejme chrommolybdénové rámz sa používaju,ale Jawa vyrábala nízkoropočtové moto,tak sa tam používalo to najlacnejšie,čo splnalo parametre.
Offline
Frank napsal(a):
Koukám, že se v Evropě blbne ještě víc, než tady v Emééérice Čím dál víc buzerací hraničících s debilitou. Tady to tak nebývalo, to až za Bidena se to rozmáhá do neuvěřitelností...
toto je len nepatrná buzerácia. Su ni vačšie a to všetko z hláv narušeného eu parlamentu.Napríklad na Slovensku sa zaviedol nový zákon,že ked je auto po dopravnej nehode,može sa opravit len v určitých servisoch-autorizovaných alebo takých,ktoré maju zmluvu s konkrétnou poistovnou. To isté sa týka i poistnej udalosti,pokial boli poškodené závesi vozidla,brzdy,riadenie,abs,airbagy
Offline
To je jen boj o práci a příjmy. Vytvoří se uměle monopol, třeba na opravu aut a už se to dá regulovat. Kdo může opravovat a kdo ne, kdo bude platit za účast ve skupině oprávněných, kdo bude mít zakázky zajištěný a nebude muset o ně bojovat (bojovat kavlitou, cenou, pověomím na trhu ...).
Podobných věcí je v EU spoustu už dávno. Za chvíli se bude v Holansku zavádět emisní daň na krávy, ony totiž prdí. Bud budou platit za každou prdící krávu, nebo kravám budou do žrádla přimíchávat nějaký antyprdící granulát a pak budou platit mín. Už ted u nás platí, že si nemůžete vysázet vinohrad, musíte na to mít povolení a to nám EU nedá. Jediný důvod je - monopol. Naše slavná vláda zas zavádí poplaty na televizi pro všechny. To že na televizi někteří nekoukají a ani nemají přijímač už nestačí.
Offline
Charon: Přesně tak.
U vinohradů byla zastropována jejich celková rozloha u nás vstupem do EU.
Editoval Radim (22-07-2024 10:07:36)
Offline
Franku, doufám , žes nebyl na ranči ?
Offline