SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj, opravuju si starej vzduchovej kompresor a potřebuju vyčistit vzdušníky. Rozříznul jsme jeden na dvě části a teď bych ho chtěl znovu svařit. Chtěl bych se tedy zeptat jestli je na svaření této tlakové nádoby vhodnější Cóčko nebo autogen? Mám možnost obojího, ale více zkušeností mám s cóčkem. Někdo starší z zkušenější mi řekl, že na tlakové nádoby se v minulosti vždy používal autogen. Já bych autogenu možná věřil také, protože v minulosti jsem zkoušel jen opravovat vzdušník cóčkem a netěsnilo mi to, protože to dělalo bublinky ale bylo to celkově dost shnilý. Možná jsem to jen málo uměl...
Offline
nebo elektroda nebo tig?
Asi něco špatně když to pěnilo. Měli jsme v práci problém s vodou v rozvodech vzduchu, tak jsem si svařil cyklónovej odlučuvač (cca 7l objem) normálně cočkem a pohoda foukal jenom na výstupu.
Jiná příhoda z práce: z nudy a z mírně alkoholem zlepšený nálady jsem dělal test co vydrží petka . Při 8atm řachla žíně jak hovado div jsem se nepo.... a z jeřábový dráhy opadal prach. Co by asi udělal vybuchující vzdušník?
Offline
COčkem se dá, ale musí se to trošku umět. Nepíšete jak je nádoba velká, tloušťka stěny atd. Jestli není nádoba shnilá a tl. stěny alespoň 2mm tak se dá. Autogen to celé pokroutí. To i to COčko, ale ne tolik.
Offline
Navrhuji půlky rozřezané tlakové nádoby dole provrtat a používat nadále jako beztlakové květináče.
Offline
Kořen TIGem, zbytek MIGem.
Offline
bosak napsal(a):
Ahoj, opravuju si starej vzduchovej kompresor a potřebuju vyčistit vzdušníky. Rozříznul jsme jeden na dvě části a teď bych ho chtěl znovu svařit. Chtěl bych se tedy zeptat jestli je na svaření této tlakové nádoby vhodnější Cóčko nebo autogen? Mám možnost obojího, ale více zkušeností mám s cóčkem. Někdo starší z zkušenější mi řekl, že na tlakové nádoby se v minulosti vždy používal autogen. Já bych autogenu možná věřil také, protože v minulosti jsem zkoušel jen opravovat vzdušník cóčkem a netěsnilo mi to, protože to dělalo bublinky ale bylo to celkově dost shnilý. Možná jsem to jen málo uměl...
Zvážit, zda není příliš zkorodovaný a potom pečlivě očistit a připravit pro svařování... Já osobně bych preferoval TIG a použití přídavného drátu ER70S-2. Ten je totiž legován urč. procentem Al, Mo a pod a právě proti tvorbě porosity je dost imunní. Nebo elektrodou E 7018. Zavařit to lze i dalšími metodami, pochopitelně...
Offline
Bosak nám utajil průměr rozřezaného vzdušníku, tloušťku stěny v nejslabším místě a úroveň koroze obecně.
Nejspolehlivější by byl určitě pro zručného svářeče TIG. Svařoval jsem řadu tlakových nádob i autogenem a nikdy nebyl žádný problém, jen se musí správně stehovat a pak hospodařit s teplem.
Offline
Viacmenej dáku dekádu či dlhšie zváram tigom nerezove nádoby čo tlakujeme. Vedel by som okomentovať predchádzajúce príspevky. Sú tam samozrejme aj dobré rady . No ja mám aj ako zvárač tiež isty pohľad. Stojí za to trápiť sa ? Veď ked nádrž bola hnilá ,hrdzavá z vnútra k k čomu to je ? Za pár korún sa dá kúpiť na bazosi úplne zachovalý vzdusník . Či aj priamo pokazený nekompletný kompresor .
Offline
Tak , nyní mi měnili LPG nádrž 65l . Všade to leží a můžeš to tlakovat s klidem na 20atm. Inu je těžší . Ale navždy .
Offline
Nevíme jak to je veliké, v jakém stavu. Pokud to stojí za to, tak se to dá svařit všemi metodami. Já bych za sebe použil elektrodu, nebo jak doporučuje bobobo. Já jsem koupil 2ks nádrže 65l po 100Kč/ks. V podstatě jako nové.
Online
Pokud se někdo na internetu ptá tak jako uživatel co založil vlákno, tak správná odpověď je od pana Tono78.
Rozřízlej vzdušník využít nadále jak píše pan Radim.
Offline
Údajně je z rozřízlého vzdušníku dobrý základ pro zahradní gril nebo ohniště. Jinak si nedokáži představit důvod proč vzdušník rozřezávat a pak svařovat zpět.
Offline
Kontrola koroze, vyčištění a změření tl. stěny. Je to kuli bezpečnosti, aby neexplodoval.
Editoval alkoholik (29-02-2024 23:26:56)
Offline
Od toho su tlakove skusky
Offline
Charon napsal(a):
Údajně je z rozřízlého vzdušníku dobrý základ pro zahradní gril nebo ohniště. Jinak si nedokáži představit důvod proč vzdušník rozřezávat a pak svařovat zpět.
Bývá v tom nachcanej a zapresovanej olej,nevim za jak dlouho se to dokáže vypálit dopryč....
Offline
alkoholik napsal(a):
Kontrola koroze, vyčištění a změření tl. stěny. Je to kuli bezpečnosti, aby neexplodoval.
Díky, ale tohle neberu.
-Kontrola koroze - pohledem těžko vyhodnotit, zda je vzdušník stále bezpečný
-vyčištění - pro technický použití jsou problémem tekuté složky oleje, ty by měly jít naředit rozpouštědlem a vystříkat/vypustit. Stejně tam nový provoz nastříká nový olej a tak je potřeba používat olejový filtr před stříkací pistoli a antisilikon (či jak se to předražený svinstvo proti rybím očím na barvě jmenuje) do barvy.
-změření tl. stěny - bez znalosti parametrů materiálu je znalost tlouštky na nic, těžko spočítáte pevnost aby se tomu dalo věřit.
-bezpečnost - ta se zjištuje tlakovou zkouškou jak výše píše jean. Stejně by se měla po svaření udělat, tak proč jí neudělat rovnou? Navíc teplem při svařování dochází ke změnám v ohřátém materiálu a jeho degradaci. Stačí si vzpomenout, že hodě svárů praskne mimo místo kde se svařovalo, na přechodu mezi svárem a studeným materiálem. A to nemluvím o kvalitě sváru, kvalitní svár v takové délce dá jen pořádný svářeč a jeho času je na to škoda (je moc drahý).
Ládesi, dobrá připomínka. Na domácí gril to asi dlouho nebude, ale na zahradě bych si to dokázal představit. I když víc znám jako gril kus uříznutého bojleru kde olej nehrozí.
Editoval Charon (01-03-2024 07:58:31)
Offline
pokud někdo touží po nějakém takovém dýnku tak se může ozvat. Mám často průměry od 300 do 2500mm.
10Kč/kg. Materiál na nohy jako dárek.
Offline
Charon: Tak ono někdy stačí k posouzení koroze i vizuální kontrola. Když je na povrchu pár teček rzi, jde to většinou sundat kartáčem ručně, v horším případě vrtačka nebo flexa. Když už je napadena větší část, koroze dělá hluboké důlky i po obroušení kartáčem, materiál je silně napaden. Nechat takový materiál jako tlakovou nádobu je dost rizikové. Ale to je na každém jak se k tomu postaví.
Offline
Já bych to odnesl do šrotu a vůbec se tím nezabýval... Od té doby, co jsem u kámoše viděl video, když jeho zaměstnanci střihli v nůžkách na šrot acetylenovou velkou flašku, tak mám respekt... Myslím, že bys tam našel jinej, vidím to tam často. Když tady před pár lety lítaly PB lahve vzduchem, tak to byl taky dobrej zážitek. Některý jsou ve stromech zasekaný ještě teď.
https://youtu.be/5PRPSrGdOH0?si=cBzo1FcWIsG3djl5
Offline
Staníku, video z tý střižený acetylenky by nebylo?
Tazateli. Dle dotazu nedoporučuju se do toho pouštět svépomocí.
Editoval alkoholik (02-03-2024 01:41:22)
Offline
Bohužel nemám. Ukazoval mi to u něj na kompu /záznam z kamery/.
Offline
Zdravím a díky za komentáře. Měl jsem dost práce se svařováním takže jsem úplně zapomněl reagovat.
Rozměr je 280x700mm takže nic velkýho s tlouškou stěny 2,5mm.
Nakonec jsem to zavařil Cočkem, což mi poradil vlastník zkoušek na vaření tlakových nádob.
Docela by mě zajímalo jak je to s tou bezpečností a výbuchy, když se jedná o takovouto nádobu na stlačený vzduch s maximálním provozním tlakem 8barů. Máme u nás v dílně jeden takovýto vzdušník (>50let starej) z autobusu, kterej se denně používá. Stěny už má vevnitř tak zkorodované, že se jednou udělala díra. Normálně to foukalo 6barů malou štěrbinou a jedinej ukazatel byl, že kompresor příliš často spínal. Žádnej výbuch se nekonal. Jednoduše jsem to zkusil zavařil plamenem a udělal jsem tam díru jak dopr***. nakonec jsem to postupným zabodováním udělal Cočkem. Stále to funguje a pořád žádnej výbuch, nechci nic přivolávat, ale to, že to bouchne mi příjde jako nesmysl.
Jinak chápu Vaše komentáře s tím to radši vyhodit nebo pořídit domu gryl...mě ale ještě pořád baví kutit a něco dělat. Když budu mluvit úplně na rovinu radši bych se místo blbnutí v dílně věnoval manželce, ale ta holka už taky stárne a potřebovala by opravit. Mám teda pořídit novou? :-D
Editoval bosak (08-03-2024 15:52:29)
Offline
Jinak postup svařování jsem udělal tento (Migatronic Automig X 185, 0,8mm drát):
Nejdřív jsem to po 10cm nabodoval, tak aby byla štěrbina něco málo přes 2mm. Pak jsem postupně stehoval tak, abych to měl provařený. Asi se tomu říká kořen, ale to přesně nevím. Vypadalo to jako kdyby mi ten svár stekl pod tu štěrbinu a tam tvořil jakoby kapky. Nejdřív jsem to zkoušel vařit bez stehování najednou, ale to jsem vždycky provařil (možná moc velkej proud - asi 160A), takže jsem to nakonec stehoval.
Nejsem si jistej jestli jsem to měl vařit jako jeden svár najednou nebo stehovat, ale stejně se musí před tím předem udělaným bodem zastavit, ten vybrousit a až potom pokračovat. Tím pádem se to stejně musí přerušit, takže bych řekl, že stehování je OK.
Takhle jsem udělal celou lahev. Pak jsem to po 10cm ještě zpevnil 3*50*20mm záplatama.
Může někdo popsat jaký by měl být úplně správný postup?
Editoval bosak (08-03-2024 16:13:30)
Offline
Určitě by se to dalo i v kuse, ale musel by jste mít polohovadlo. A nebo po částech, 160A je ale podle mě moc na takový materiál. Každý má ale tu svoji techniku.
Offline
Přirovnám to ke granátům, obal obraného granátu je tvořen segmenty a při výbuchu tvoří střepiny a ranivost střepin je cca 40m, naopak útočný granát má plechový obal, který se při výbuchu trhne a rozevře se defakto působí tlakovou vlnou a při vzdálenosti cca10m od vrhače by ho neměl ohrozit, jiná skutečnost nastává při výbuchu v uzavřeném prostoru, ale i útočnej granát může vytvořit střepinu. Asi tak k tlakovejm nádobám, štěstí přeje připraveným. Tvůj postup neschvaluji, ale uznávám může to takhle fungovat desítky let.
Novou nepořizuj, nepomůžeš si. Jestli na to máš povahu finance a schopnosti pořiď si milenku, nebo choď do vykřičenýho domu.
Offline