SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Univerzální odpověd co koupit nedostanete, práce ukáže. Chápu, že je nejlepší čas nakoupit dokud je nadšení a vyčleněný obnos. Já zase tvrdě upřednostnuji čínské inserty, a držáky jsem si začal dělat, po té co jsem nenašel požadovaný na mou velikost držáku. Chtěl jsem něco takovéhleho, jen na malý soustruh:
Prostě podle potřeby začnou vznikat požadavky a tak nakoupit dopředu se nemusí vyplatit.
Podobně, nedávno jsem potřeboval sebrat z plynové trysky 0,02mm aby se vešla do držáku a byl jsem štastný za upichovák který se jediný vešel do prostoru trysky. Ale upichovák jinak skoro nepoužívám, malá tuhost, rád se láme a tak jich mám jen pár.
Doporučil bych koupit sadu držáků, něco takovéhleho https://vi.aliexpress.com/item/1005008077701156.html? a začít. Časem začnete přikupovat a nepoužívat to co je v šuplíku.
Offline
Sady obvykle nejsou moc výhodný, protože v nich člověk většinou koupí i to, co nebude nikdy potřebovat. Ale je třeba si spočítat, jestli vyjde levněji koupit sadu osmi nožů s jedním nožem k ničemu, nebo jednotlivě sedm nožů, které člověk využije.
Offline
Charon napsal(a):
Doporučil bych koupit sadu držáků, něco takovéhleho https://vi.aliexpress.com/item/1005008077701156.html? a začít. Časem začnete přikupovat a nepoužívat to co je v šuplíku.
Diky, to je presne ono, vzal jsem 16ctku a porad to vychazi 2x lip nez to schanet po jednom, a i 1 platek na ozkouseni
Offline
jouda74> mej na pameti, az ti to bude drncet a nebo delat osklivy povrch, ze ty zlate platky, ktere k tomu davaji jsou uplne to nejlevnejsi a nejhorsi co muze byt. Byvaji to 'tupe, zaoblene' R0.4 a ani vlastne nevis co to je za karbid a s jakym povlakem, jestli na ocel, nerez, litinu. Neni to univerzalni nastroj.
Ty ostre AL zase prozmenu hodne snadno na malem netuhem soustruhu pri vetsi zatezi ulomis. To taky neni na vsechno.
Offline
Já bych za sebe doporučil tyto:
https://vi.aliexpress.com/item/10050028 … 10126741_1
Velmi jemný porch, hodně vydrží, jsou hodně univerzální. Zápor při běžných rychlostech nelámou šponu
Online
Famater> v odkazu jsou dva ruzne typy. Z tech dvou urcite IC908, ta je rekneme stredne houzevnata, 'uni'. Ten prvni je IC907, to je tvrda krehka svina na inconel, nerez, kalene apod.
Offline
pafik1605 napsal(a):
Sady obvykle nejsou moc výhodný, protože v nich člověk většinou koupí i to, co nebude nikdy potřebovat. Ale je třeba si spočítat, jestli vyjde levněji koupit sadu osmi nožů s jedním nožem k ničemu, nebo jednotlivě sedm nožů, které člověk využije.
To je otázka. Když nevím co chci tak sada většinou vyjde levněji než jednotlivé kusy. Před x lety jsem se hrabal v autě a potřeboval jsem gola ořech na málo používanou hvězdičku. Když už jsem pro něj jel, tak jsem vzal všechny možný kolem, co kdybych po sundání dalšího deklu narazil na jinou velikost. Nenarazil jsem a od té doby mam v šuplíku nepoužitý ořechy, ale pořád lepší situace než kdybych musel jet víckrát.
Při cenách nožů z číny a lhůt dopravy vidím sadu jako optimální začátek.
Horší je, pokud by to byl ranec a ještě mnoho funkcí, jako třeba u diagnostiky na auto.
Offline
Rozhodně je nutné se pro začátek vybavit základní sadou nožů a dalších nástrojů (navrtáváky, podložky do nožové hlavy ap.) Nejuniverzálnější je radeko. VBD jsou pohodlnější. Obrovský sortiment je dám tím, že jsou určeny pro hromadnou výrobu na NC strojích, kde je potřeba volit nástroje přesně pro konkretní operaci. (katalogy výrobců mají několik set stran). To pro nás hobbisty nepřichází v úvahu. My potřebujeme VBD univerzální, v podstatě se nemusíme zabývat tím, jaký mají lamač třísek,
Větší problém je u nožů pro upichování. Na těchto malých soustruzích je nejlepší zase radeko. Ale dá se i s VBD. Držák je třeba vybírat takový, který má zesílenou přední část V přední části výška rozšířena dolů. VBD jskou v zásadě dvojího druhu. Na zapichování . které mají břity i z boku, takže umožňují podélné soustružení. Při zapichování potřebují větší tlak. Ale zase netvoří douhou třísku. tříska se rozláme na malé kousky, která se sypou. Na fotce je to ta zlatá. Druhé na upichování mají břit jen zepředu, větší úhel čela. Tříska proto odchází lehce a je dlouhá. Pro čisté upíchnutí jsou i s natočeným břitem 8°, 15° v provedení L, nebo P. Pro použití na mini soustruzích jsou vhodnější ty druhé.
U nožů na vnitřní soustružení si to říká o sadu. Vždy je třeba z důvfdu tuhosti volit nůž největšího průměruale s ohledem na odchod třísek. Proto se nevystačí c jedním průměrem. Na malé průměry vnitřního soustružení jsou nejvhodnější vybroušené z TK, které mají mnohem větší tuhost než ocelové.
Online
Joudo, co tvůj soustruh? Čtvrt roku, žádný nový informace .
Doufám, žes už něco udělal a přišels k nějakým zkušenostem .....
Offline
pafik1605 napsal(a):
Joudo, co tvůj soustruh? Čtvrt roku, žádný nový informace
.
Doufám, žes už něco udělal a přišels k nějakým zkušenostem .....
Jeste tejden dva, nez stacily dorazit noze, tak jsem si zadelal dilnu bordelem, co musim prvne dodelat abych se k soustruhu vubec dostal :-(
Offline
pafik1605 napsal(a):
Joudo, co tvůj soustruh? Čtvrt roku, žádný nový informace
.
Tak poslusne hlasim, uz
Prvni pokus, kladecka z 1.4301, na to, ze jsem to nikdy predtim nedrzel v ruce snad poslouzi (mam to ven na provazek se zavazim, co zavira dvere)
(krasne je videt, jak se mi to ohralo, otupilo desticku a cele rozkmitalo - to jsem jeste nevedel, ze mam cekat a ktere sroubky dotahnout vic)
Mno. Takze prvni dojmy - nez budu delat neco dalsiho, tak si udelam chlazeni/mazani (sberac, filtr, pumpicku od Cinana za dvacet korun), s rucnim kapani oleje je nerez naprosto za trest, tim jak to nechladi jsem zkurvil dva platky
(jeden rezny, druhy zapichovak) a zlamal kobaltovej vrtak, odpichoval jsem to asi na 20x jak jsem to musel nechat vychladnout....
No, soustruh celkem na doma spokojenost, ma svoje mouchy (odpovida cene), jako bud hodne velka vule na budikach, nebo kdyz to clovek dotahne, tak s tim zase skoro nejde hejbat, rozumna poloha mezi tam proste neni, motor vydava
zvuky jako z posledniho tazeni ;-). sklicidlo nehazi, konik licuje presne (v ramci moji presnosti)
Takze DoDo, ale spokojenost.
Editoval jouda74 (13-05-2025 14:56:45)
Offline
To sis na začátek vzal dost velké sousto. 1.4301 zapichovat atd. S chlazením se zbytečně zatím neunáhluj.
Online
Na nerez se nesmí pospíchat......pomalé otáčky, vyšší přítlak.
Offline
Famater napsal(a):
To sis na začátek vzal dost velké sousto. 1.4301 zapichovat atd. S chlazením se zbytečně zatím neunáhluj.
Přesně; to je jako kdybys včera začal s běháním a v sobotu jsi běžel maraton .
1) pro začátek si kup kus 11370, 11523, ... a na tom si to otestuj. Nebo ještě lépe automatovku.
2) mazání netřeba (ne pro běžné soustružení, na závity, upichovní a vrtání ano)
3) na nerez jsou speciální destičky (ne že by nešlo dělat normálníma na běžnou ocel), rozdíl je ale poznat. Zvlášt na malých strojích.
4) jak píše zahajskej; malé otáčky, velký posuv zvlášt při vrtání. Nesmí to začít pískat, to můžeš jít rovnou brousit vrták. Per to tam, kolik mašina vydrží.
5) nekupuj si TK vrtáky - stroj je málo tuhej, vrták se ti okamžitě oštípe. Na nerez na našich malých strojích je optimální vrták z HSS Co8.
6) upichování na malé otáčky a malý posuv, se zmenšujícím průměrem můžeš přidávat otáčky. Jak se to rozkmitá, přestaň a najeď znova.
7) na upichování a závitování musíš srovnat nůž rovnoběžně s obrobkem (univerzálou). Jinak začne brát bokem a už to kmitá. U závitů to nekmitá, ale máš špatně nakloněný samotný závity - nikoliv 60 stupnů symetricky, ale na jednu stranu třeba 55 a na druhou 65 stupnů. Závit může klidně fungovat, ale nemá tu nosnost, jako správně udělanej závit.
To tak pro začátek.
Offline
Tyhle malé sostruhy mají svá omezení. Ale dá se snimi dělat. Je potřeba se naučit vyhovět jak soustruhu, tak obráběnému materiálu. Tys to tam cpal "jako do mámy". 1.4301, je houževnatá třísky se nelámají, proto destičky na nerez mají jiný tvar, který usměrňuje hladký odchod třísky. Hladký odchod třísky je třeba podpořit třeba i natočením nože. Ten hrozný otřep, který je vidět na rolně svědčí o velkém úběru nevhodným nožem.
Ale napoprvé z nerezu je to úspěch.
Postupně na to začneš přicházet, přeji ať se ti daří.
Online
Famater napsal(a):
...
Ale napoprvé z nerezu je to úspěch.
....
Je smutné, že za úspěch považuješ to, že mu to nerozbilo držku ....
A ještě drobnost pro upřesnění - destičky na nerez mají stejný tvar, jako jiné destičky (podle ISO). Liší se jednak v typu tvrdokovu, z kterého jsou udělané, a jednak utvařečem (to je asi to, cos myslel tím tvarem). Utvařečů je několik typů, je to docela věda. Každej se hodí na něco jiného, obráběným materiálem počínaje a parametry obrábění konče.
Offline
pafik1605 napsal(a):
nakloněný samotný závity - nikoliv 60 stupnů symetricky, ale na jednu stranu třeba
To se hodí když takovej závit uděláš na kuželu, pěkně rychle a potichu to štípe polena.
Offline
Určitě nemyslel na žádný polena . U kruhového nože to dost dobře nejde , ale u klasiky vždy horní plochu profilu řezu broušením nakloním . Kruhový nůž již z principu nepromítá jeho axiální posuv .
Offline
pafik1605 napsal(a):
Famater napsal(a):
...
Ale napoprvé z nerezu je to úspěch.
....Je smutné, že za úspěch považuješ to, že mu to nerozbilo držku ....
No tak dik, no ;-) Nic takoveho se mi prece nemuze stat, kdyz mam (na vesaku povesenou) helmu, ne? ;-)
A ještě drobnost pro upřesnění - destičky na nerez mají stejný tvar, jako jiné destičky (podle ISO). Liší se jednak v typu tvrdokovu, z kterého jsou udělané, a jednak utvařečem (to je asi to, cos myslel tím tvarem). Utvařečů je několik typů, je to docela věda. Každej se hodí na něco jiného, obráběným materiálem počínaje a parametry obrábění konče.
Pro upresneni, tohle byla (jestli jsem to nepoplet)l https://vi.aliexpress.com/item/1005001314420832.html tahle z VP15TF (to jsem tady nekde na foru nasel, ze jste to nekdo chvalil jako univerzal), na ceste by mela byt CCMT060208-SM z IC908
Nerez jsem pouzil z nouze (kdysi jsem vyrabel panty na vrata a 2m tyce mi zbyly) po vzoru "blbec nevedel, ze je to slozity a tak to zkusil" + protoze tu kladku aktualne potrebuju, ted by na me melo cekat na zasilkovne par tycek z cernoty a plastu, tak az se vratim ze skoleni v normalni dobu, zkusim si pohrat s nimi.
Za vsechny rady diky, novej vrtak z Co8 taky objednanej, jak bude s cim si hrat, tak dam vedet pro pobaveni obecenstva ;-)
BTW: Jeste si dovolim otazku, ja se snazil prestat pri prvnim slabem cmoudiku od oleje, ted mi tady Grok (kterej se evidentne v tom mnozstvi informaci orientuje daleko lip nez ja) tvrdi, ze VP15TF i PC9030 vydrzi az 850 stupnu, a IC908 dokonce 900 - je to blbost, nebo je to fakt mozne az takhle tlacit?
Editoval jouda74 (15-05-2025 00:06:40)
Offline
To je možné. Třeba CBN (nitrid boru) snese až 1300°C. HSS Co vykazuje řezivost při 400°C. To pro tebe ale není důležité. Důležité je nastavit řezné podmínky podle možností tvého stroje. Destičky jsou dělané na obrovské výkony, vysoké řezné rychlosti, a s životností při těch podmínkách jen10-15 min. Pro obrábění Al a plastů je dobré si pořídit i destičky H10. Je možné je použít i na ocel.
K vrtákům. Mám vybrušované HSS a HSSCo5 (M35). Na nerez požívám hlavně HSS Co5, ale jde to i s HSS černými. Důležité je, aby byly ostré.
Přeji ti hodně trpělivosti
Online
Destičky jsou dělané na výkonnostní obrábění. Čmoudící olej je ok, to destičkám neublíží. Kdybys nemazal, tak by nečmoudilo . Brzdit začni v okamžiku, až ti od nože začnou lítat jiskry (žhavý špony). To už je na naše soustruhy moc. Ale modrý špony od tepla jsou ok. Mimochodem, olej nechladí, olej maže . Chladí emulze.
Helma ti proti rozbití tlamy nepomůže, štít ano. V každém případě, nos brejle!!! Pokud blbě vidíš, máš je automaticky, pokud dobře, tak si ber ochranný. A pokud máš optický frajerský, který jsou jen úzký čočky, tak si pořiď takový, aby ti zakryly oka i s okolím.
Teď jsem koukal na tvůj soustruh, zajímala mě jen váha. 65 kilo nic moc, to budeš mít s nerezí dost problémů. V každém případě, nehleď na řezné parametry destiček a jeď podle chování soustavy. Jak to začne celý kmitat/drnčet, sniž otáčky nebo zmenši posuv (zmenšit šponu).
Editoval pafik1605 (15-05-2025 09:02:00)
Offline
Při drnčení a přerušovaném řezu destičky nepoužívat , to je lepší radeco . Nehledě na to , že ho v poho nabrousíš .
Offline
bobobo napsal(a):
Při drnčení a přerušovaném řezu destičky nepoužívat , to je lepší radeco . Nehledě na to , že ho v poho nabrousíš .
Ono to nelze tak "zevšeobecnit". Vše se záleží na konkrétních podmínkách. Tuhost stroje, možnost chlazení, dostatečný výkon pohonu, materiál obrobku, použitý nástroj atd..
Ale máš naprostou pravdu, vzhledem k této diskuzi o "stolních" soustruzích. Potenciál VBD u nich nevyužiješ, spíš to bude k zlosti (z nevědomosti, neznalosti).
A nabrousíš si nejen Radeco, ale i SK (na k tomu určeném, tj. měkkém kotouči).
Offline
Jo , každý druhý ho má doma . A zrovnatak zná řezné úhly .....
Offline
bobobo napsal(a):
Jo , každý druhý ho má doma . A zrovnatak zná řezné úhly .....
Úhly se daj nastudovat, bruska, třeba i s diamantovým kotoučem, koupit. Ale ruce, oči a šikovnost, to nekoupíš ....
Offline