SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, potřebuju spojit nerez s hliníkem ( 7075 ).
Asi jediná použitelná cesta bude to sletovat.
Pokud možno pevný spoj, spíš něco ze světa tvrdého pájení.
Co byste mi doporučili za pájecí materiál a tavidlo?
Máte někdo zkušenost s letováním nerezu ke hliníku?
Nějaké tipy a finty?
Kde tam můžu čekat problémy a na co dávat pozor?
Editoval vrb (19-06-2025 15:26:54)
Offline
Obdobný heterogenní spoj je v AUTOMOTIVE už mnoho let rutinně používán. Na straně Al je to spoj tavný, na straně oceli pájený. Žádná snadná záležitost.
Pro méně náročné (amatérské) použití lze použít kvalitní lepidlo na kovy. Je jich na trhu docela slušný výběr. Já preferuju řadu Loctite, i když jsou trochu dražší. Osvědčilo se mi lepidlo Loctite EA 3450.
Offline
Díky za radu.
Kde v automotive se to používá? Třebas se mi podaří dohledat jak to dělají. Já vím jen o vícevrstvých dnech hrnců. To je asi nejpodobnější aplikace co si vzpomenu.
Pokud poradíš co na to používají za materiály a tavidla v automotive tak se budu mít čeho chytit.
Použití právě bude mechanicky velice náročné a uvidím jestli bude vůbec pájka na to stačit. Nerad bych šel s pevností spoje pod cca 100 - 200 MPa.
Kdyby to nebylo tolik moc zatěžované, tak tam vrtnu šrouby nebo nýty a je to.
Neznám Loctite co by pevnostně a přilnavostí na povrch konkuroval dobré tvrdé pájce.
Jsou to plochy cca 40*60mm a nerez plech 1,5mm na hliník desku cca 12mm.
Ano, počítám že hliník se bude víceméně tavit, nebo dokážu technologii přizpůsobit aby hliníková strana byla tavný spoj, jen na tom nerezu aby to drželo slušně.
Ještě uvažuju třebas o nějaké niklové mezivrstvě nebo tak něco. Ale nikl s hliníkem jsem ještě nikdy spojovat nezkoušel.
Editoval vrb (19-06-2025 19:59:39)
Offline
Typickým heterogenním dílem je tzv. centrální trubka. Z Al slitiny jsou její konce spojené se skeletem karoserie.
Vždy jde o robotizované MIG "svařování" pod Ar. Firmy, které tuto technologii zvládly, si know how docela chrání.
Offline
Kdysi jsem to zkoušel s nerezovým a hliníkovým plechem. Použitá metoda mig. Spoj byl křehký, ale trochu držel. Myslel jsem si tehdy, že spojovat touto metodou tyto dva materiály je slepá ulička. Nyní vidím, že v automotive to dotáhli do zdárného konce. Ty ti ovšem nic neporadí a neprozradí. Proto ti nezbyde než začít experimentovat sám a pak se s námi podělit o výsledky.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Kdysi jsem to zkoušel s nerezovým a hliníkovým plechem. Použitá metoda mig. Spoj byl křehký, ale trochu držel. Myslel jsem si tehdy, že spojovat touto metodou tyto dva materiály je slepá ulička. Nyní vidím, že v automotive to dotáhli do zdárného konce. Ty ti ovšem nic neporadí a neprozradí. Proto ti nezbyde než začít experimentovat sám a pak se s námi podělit o výsledky.
Ono záleží hodně na konstrukci té součásti. Když se ty dva materiály na sebe nalisují s přesahem a pak svaří/spájí, tak pevnost spoje bude jiná, než spoj natupo. Docela rád bych si to vyzkoušel, ale jak píšeš, ti, co umí, neřeknou .
Offline
Bronzová tvrdá pájka drží na hliníku i na nerezi. Pájí se jí třeba nádrže na naftu na nákladáky z pohliníkovaného plechu, snad Alusinu. Třeba by to s ní šlo.
Offline
Jinak téma je už dost staré https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=3266
Ovšem málokdo bude mít doma svářecí systém CMT.
Offline
vrb napsal(a):
Zdravím, potřebuju spojit nerez s hliníkem ( 7075 ).
Asi jediná použitelná cesta bude to sletovat.
Pokud možno pevný spoj, spíš něco ze světa tvrdého pájení.
Co byste mi doporučili za pájecí materiál a tavidlo?
Máte někdo zkušenost s letováním nerezu ke hliníku?
Nějaké tipy a finty?
Kde tam můžu čekat problémy a na co dávat pozor?
Tak na Youtube je k tomu zajímavé video... https://youtu.be/xQOC2BwiJDU
Online
Franku, to video je velice inspirativní, jen by bylo zajímavé, vzhledem k velmi nízké teplotě pájení, najít nějaké pevnostní parametry. Z komentáře vyplývá, že se jedná o Sn bázi. Takové pájené spoje mají řadu omezení a je potřeba dobře zhodnotit možnosti takové technologie. Např. v systému AUTOMOTIVE se takový typ spojů kvůli soustavnému dynamickému zatížení použít nedá.
Offline
vrb> jestli to neni do vysokych teplot, vyzkousej CHEMWELD 922.
Funguje paradne i jen s mensim horakem.
Offline
jirkati napsal(a):
Franku, to video je velice inspirativní, jen by bylo zajímavé, vzhledem k velmi nízké teplotě pájení, najít nějaké pevnostní parametry. Z komentáře vyplývá, že se jedná o Sn bázi. Takové pájené spoje mají řadu omezení a je potřeba dobře zhodnotit možnosti takové technologie. Např. v systému AUTOMOTIVE se takový typ spojů kvůli soustavnému dynamickému zatížení použít nedá.
Tak něco bližšího je zde. Amazon to zde prodává za nehoráznou cenu $130.00 za sadu vážící necelý kg. Teplota tání cca 200°C, pevnost 204 kg/cm2. Čili nic moc... Jedná se o měkké pájení. Možná na málo namáhané statické spoje OK, vzhledem k jednoduchosti použití.
https://www.amazon.com/Super-Alloy-Sold … 4TPK6?th=1
Jen ještě doplním, že pro mnohem pevnější spojení je lépe použít Superallooy5 místo Superalloy1. Získáte už poměrně slušnou pevnost za teploty tání 600°F (315.56 degrees Celsius).
a dokonce je prodáván tento kit jen za $120.00 Je tam pochopitelně i víc možností výběru toho kitu za menší cenu...
The resulting bond is stronger than the parent metal (30,000 psi) and can be bent, drilled, anodized, machined, plated, tapped or threaded.
https://www.amazon.com/Super-Alloy-Full … 6&th=1
Editoval Frank (23-06-2025 12:03:52)
Online
Frank> kde specifikuji pro tu Super Alloy1 jen 20MPa? Ja tam vidim pevnost spoje 20000 psi, takze asi 138MPa...
Kazdopadne ty mekke pajky jsou pevnostne hodne limitujici, pro zadani by to chtelo aspon ty tvrde zinko-hlinikove s dobrym tavidlem. Jako treba ten chemweld. Podobne tycky se pred nekolika lety zacaly prodavat ve svete pod obchodnim oznacenim 'Easy Melt', nebo proste 'low-temp welding rods', 'aluminum repair rods' apod.
Vsechno je to podobne, Zn78Al22 az Zn98Al2 a lisi se hlavne tavidlem, kdy nektera umi i oceli a jina ne. Pak by se dala jeste GalFlo s pridavkem stribra - ZnAlAg4. Prodavaji se primarne jako chladarske pajky na trubky klimatizace apod. ale hodi se se slusnym tavidlem i k zadani. Dobre udelane spoje s oceli maji cca 200MPa az do 250°C.
Editoval Dawe (23-06-2025 02:40:04)
Offline