SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-01-2011 09:57:01

dominikreichel
Člen
Registrovaný: 21-09-2008
Příspěvky: 17

Dotaz na lakyrnika

Je to trosku mimo, ale napadlo, pokud se na mě nebudete zlobit, dát to sem. Mám totiž nabídku spolupráce se svářečem autoplastů, dávat mu je do laku. Potřeboval bych je tedy kitovat, pak samozdřejmě plnic, základ, lak, vrchni lak. Ale nikdy jsem plasty nedělal, takže nevím, jak to udělat, aby to bylo 100%, protože plasty musí být pružné, tak mám strach, aby to pak nezačalo praskat. Proto bych chtěl požádat nějakého lakýrníka o radu, jak se to dělá, popřípadě co se tam ještě přidává, jestli nějaké příměsi nebo něco takového. Děkuji

Offline

 

#2 22-01-2011 11:06:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4571

Re: Dotaz na lakyrnika

Lakování plastů je dost oříšek, z více důvodů.
Nejjistější máš, když se obrátíš na výrobce či většího prodejce barvy a necháš si navrhnout celý nátěrový systém. Musíš mu říct přesně, jaký plast to je , jaký je kvalita povrchu, jestli to jsou nové výlisky se zbytky separátoru či používané, se stopami oleje....
Měl bys dostat konkrétní a přesný návod, počínaje očištěním povrchu plastu, pak nějakou aktivací povrchu kvůli přilnavosti či nějakou mezivrstvou až po poslední vrstvu vrchního emailu.
Raději ale nečekej stejně kvalitní povrch jako v případě barev na kovy, co se týká tvrdosti, odolnosti, stálostí odstínů ani stejné technologické možnosti, například stejně dokonalé tmelení jako na klasické karosérii. A pokud ano, budou to nejspíš hodně drahé materiály, dělané například speciálně na konkrétní plast....

Offline

 

#3 22-01-2011 15:52:04

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 2125

Re: Dotaz na lakyrnika

Plasty sa najprv musia nastriekat špecialnym leptadlom a až tak je možne striekat farbu.
Osobne som to nikdy nerobil , ale rozpraval som sa o tejto problematike z jednym lakernikom.

Offline

 

#4 22-01-2011 17:06:50

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: Dotaz na lakyrnika

Pár věcí z plastů jsem lakoval - díly z aut.Používám základ na plasty - plast to připraví pod další vrstvy laku.Dále běžný postup lakování jako je uvedeno v prvním příspěvku, pouze pokud je požadavek na pružnost dají se sehnat od slušného prodejce barev(já beru Standox) různá aditiva do laků,které zanechávájí i vyzrálý lak pružný - vhodné na nárazníky, kde by mohlo dojít ke zníčení kamínkem atd.


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#5 23-01-2011 10:55:32

Pavel ZRX
Člen
Registrovaný: 29-05-2009
Příspěvky: 70

Re: Dotaz na lakyrnika

Já jsem pár plastů lakoval, použil jsem změkčovač Plastofix, přidává se do laku 10-30%, dělal jsem stím spoiler na favorita z PUR pěny, po nalakování šel měkčený PUR spoiler promáčknout bez poškození laku. U plastů je potřeba řádně odmastit a použít základ na plasty. Tmelit tmelem na plasty, který je po vytvrzení pružný a nepraská.


Fronius MV 3000, Einhel CO2 a starý dobrý autogen.

Offline

 

#6 23-01-2011 11:36:42

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Dotaz na lakyrnika

Lakujem bezne plasty na auta aj motorky.
Pouzivat zmakcovace na klasicke ABS alebo PP plasty je zbytocne. Bez problemu staci pouzit klasicky klarlak alebo akryl a pod.
Samozrejme zaklad na plasty a poriadne prebrusenie.Da sa lakovat aj systemom mokre na mokre bez prebrusenia medzivrstvy.
Tmelenie na cisty plast to je trosku problem aj so special tmelom na plasty. Ale vacsinou to ide bez problemu.
Treba mat ale na pamati ze plast nieje plech.

Offline

 

#7 23-01-2011 19:40:16

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

V autolakýrenství se pohybuju přes deset let, v každé autolakovně najdeš co potřebuješ, tmely na plasty, základy na plasty, /použivám metodu právě mokré na mokré/. Obvyklá praxe je u nejčastějších auto/moto dílů akrylát bez změkčovadla. To jsem použival např. na blastery na kroskách a na ohebných dílech, jako jsou blatníky atd.. Klasický autonárazník se bez něj obejde.

Pokud budeš dělat pro svářeče plastů, tak bude vesměs dělat popraskané nalakované plasty, tj zavaří prasklinu, zabrousíš, použiješ tmel na plasty, příp. základ na plasty /v praxi se na lokální záplaty často nepoužívá, hned se to stříká plničem/ dokonce se často setkávám že se plast tmelí přímo po obroušení klasickým žlutým tmelem.. a přes to plnič a barva.

pak je postup stejný jako u plechu. U nového nárazníku plast odmastíš stříkneš základem a na něj po zavadnutí stříkneš barvu, nebo metlu.

Používáme nejčastěji tmely a plniče fy. BODY, barvy Mobihel.

Offline

 

#8 23-01-2011 21:17:04

dominikreichel
Člen
Registrovaný: 21-09-2008
Příspěvky: 17

Re: Dotaz na lakyrnika

Děkuj za info, hodně jste mi pomohli. Jen bych měl ještě jeden dotaz, právě jsme se dostali do sporu, jak postupovat po vyvaření kastle. Jsem toho názoru, že syrové železo zakytuji, stříknu plničem, lak, bezbarvy lak s tuzidlem a nemůže se stát, že by to začalo hnít, protože to nemá přístup vzduchu. Je to správná teorie, nebo to začne kvést? Vždy to stříkám ještě pozink sprayem, to zavařené nebo obroušené místo, jenže teď jsem ho neměl, tak jsem to udělal takto. Děkuji.

Editoval dominikreichel (23-01-2011 21:29:30)

Offline

 

#9 23-01-2011 22:40:25

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

Zase běžnej postup je obroušení, zakytování, plnič a barva, nebo metla a lak. V podstatě máš pravdu. Pokud něco prorezá tak tím, že je tam třeba nevybroušenej rez, a nebo je díra i z druhý strany. Hodně dělá plnič. To třeba když někdo jen kituje a pak na to stříkne sprej, tak je to chvilku venku.. Barva samotná toho tolik neudrží. Pozink ani tak neplní úlohu neprodišnosti, ale je tam proto, že žárové pozinkování je tvrdé. Takže má smysl v tom, že když létají kamínky, a je to hlavně záležitost podvozku a lemů, tak mlátěj do laku, jsou tam malé dirky, kterými se dostane voda na kov. Když tam ten pozink není, tak se začnou dělat puchýřky. Pokud tam je, tak to ještě podrží. Čili pozink ve spreji je k ničemu, je to v podstatě taky barva.. A možná že je to ještě horší že přes něj stříkáš plnič... osobně jsem tohle nikdy nedělal, nevím jak to pak funguje.

Pokud je podklad dobře odrezenej a použiješ rozumné vrstvy plniče a vrchních barev, tak se prorezivění nemusíš bát, nedosjde li k mech. narušení např. od odletujícího štěrku.. Ale toho se nemusíš bát, dnešní laky jsou hodně tvrdé a lecos vydrží.

Jen upřesním, buď stříkneš metalízu + dvousložkový lak, nebo dvousložkovou barvu. Plniše jsou taky dvousložkové.

Prošel jsem několik lakoven a nikde nebyly stejné postupy, každý to dělá jinak, každý má jinou zvládnutou technologii a každý má názor.

Editoval DwPetr (23-01-2011 22:42:55)

Offline

 

#10 24-01-2011 06:57:40

dominikreichel
Člen
Registrovaný: 21-09-2008
Příspěvky: 17

Re: Dotaz na lakyrnika

Moc děkuji za vysvětlení, hodně jste mi pomohl.

Offline

 

#11 24-01-2011 09:46:46

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4571

Re: Dotaz na lakyrnika

Normální je obroušení, jednak rzi a jednak ostrých hran, potom nastříkání či nátěr antikorozním základem a teprve potom tmelení. Tmel přímo na kov je možné dávat jen tehdy, pokud ten tmel je antikorozní a je vysloveně v návodu povoleno ho na kov dávat.
Pak už je klasika, hrubé obroušení tmelu, nastříkání celého povrchu plničem, vybroušení plniče do jemna, případně pokud se probrousí do základu nebo dokonce holého kovu a není dobroušeno, tak na kov znova základ a na to plnič a znova brousit....
A na toto nakonec vrchní email nebo metalíza....
Neprodyšnost vrstvy barev je iluze, i přes několik vrstev se póry v barvě na kov dostane tolik vlhkosti, že pokud někde zůstane pod barvou nestabilizovaná rez, tak vlhkost pronikající pod tím nátěrem stačí na pokračování koroze, zvětšování objemu korozních zlodin a zvedání barvy.  Proto je podstatná ta antikorozní barva, která chemicky udržuje kovový povrch pod vrstvou v nekorozivním stavu, případně umí drobné částečky rzi, co na kovu zůstanou, stabilizovat, takže koroze nepokračuje.
Zinek z pozinkování nebo ze spreje funguje jak takzvaná ztracená katoda, pokud dojde k nějakému vrypu do barvy až na zinek, díky svému elektrochemickému potencionálu přednostně koroduje ten zinek, odkrytý ocelový povrch do vzdálenosti cca půl milimetru od zinku zůstává kovově čistý. Zinek ze spreje je potom nouzová verze žárového zinku a používá se nejvíc tehdy, když se z výroby zinkované díly dodatečně svařují.  Na ochranu místa svaru, kde zinek zmizí, aby se antikorozní ochrana místa svaru více přiblížila ostatním nesvařovaným místům. Jinde ho není vhodné používat, protože zinek je ve spreji přidáván na úkor přilnavosti další vrstvy.
Co se týká tloušťky vrstvy, systém základ, plnič a vrchní email má mít od cca 80 do takových 140 mikronů, systém základ, plnič, metalíza a uzavírací průhledný lak má mít o takových 20 - 40 mikronů víc. Tenčí nátěr je příliš citlivý na kamínky a na vrypy, tlustší nátěr je příliš citlivý na popraskání při vibracích a ohybu plechu, zvláště když barva definitivně dozraje po roce, dvou letech. Vrstvu tmelu je nutné karosářskou prací minimalizovat na co nejmenší plochu a ideálně do milimetru tloušťky tmelu.

Offline

 

#12 24-01-2011 12:55:15

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

Tmely antikorozní už jsou. Dávat cokoliv mezi tmel a kov jsem nikde kde jsem byl nepraktikoval, ani se to nikde nepoužívalo. Neprodišnost zase taková iluze není, rozhodně ne v takovým měřítku, to by potom rezavělo naprosto všechno. Můžu vás ubezpečit že se to nepoužívá ani v autorizovaných lakovnách, paradoxně tam byl tech. postup asi nejžalostnější. Přesto výsledky byly dobré.

Přiznám se že tloušťky jsme nikdy u barev neměřily, nevím ani k čemu, a u tmelu bych to viděl spíš centimetr jak milimetr. Pokud se pod něma brousí, tak nemaj co praskat. jen plnič jde přes milimetr. Dvousložkový akryláty nikam nedozrávaj, po tejdnu už jsou stejně stálý jak za rok. Časem akorát ztrácej na lesku vlivem pov. vlivů a bordelu.

Jedna věc je teorie a druhá praxe. V praxi na teorii není čas a platí se za výsledek. Navíc je dost podstatným kritériem cena, kdy přání zákazníka je zde hlavní, neboť složenky platí zejména peníze zákazníků, a to stylem šéfe potřebuju to rychle a hlavně levně...

Offline

 

#13 25-01-2011 20:34:18

Pavel ZRX
Člen
Registrovaný: 29-05-2009
Příspěvky: 70

Re: Dotaz na lakyrnika

Je jasný, že je kvalita zakázek v lakovnách limitována cenou. Málo který lakýrník pod tlakem nízké ceny dělá svou práci tak, jak by měl. Denně vidím nekvalitní práci lakoven na autech svých zákazníků v servisu - koroze, loupající se lak, nedolakované hrany, propadlý tmel a pod. Když tady chce někdo vědět, jak se má lakovat, mělo by se mu poradit, jak se co má dělat a ne, jak co kde ošidit. Všechny tmely antikorozní zdaleka nejsou a hlavně jsou prodyšné. Jediný, co není prodyšný je dvousložkový základ, ten by měl být na plechu první, pak tmel, plnič, báze a lak. A největší tragédie je, když pán profesionál olakuje díl v rádoby kataforéze od kely, bez základu, bez plniče.. Bylo to tu původně o lakování plastů, tam je použití speciálních produktů na plasty opravdu na místě.


Fronius MV 3000, Einhel CO2 a starý dobrý autogen.

Offline

 

#14 25-01-2011 21:49:45

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Dotaz na lakyrnika

Tmelit by sa malo na kov nie na zaklady a pod.Ako uzatvaracia vrstva sa strieka na vrch tmelenej plochy plnic.
Tmelit sa da aj na zmatneny podklad ako je povodna farba a lak ale urcite nie v hrubych vrstvach, Nikdy sa nema tmelit viac ako par mm.
Bavime sa o kvalitnej praci nie a fuserine.
Striekaci tmel sa fakt da pouzit aj na mm ale urcite nieje dobre taketo vrstvy nechavat na celej ploche.
Plnic ako finalny podklad pod lak je uz dnes samozrejmost .
Material ktory je staly po tyzdni som este nevidel. Kazdy material pracuje este aspon pol roka. Najlepsie to clovek spozna ked sa odflakne podklad a po laku je auto urcity cas ako tak suce na pohlad ale po case si material sadne az potom je videt kde ake mapy a skrabance.

Mam veterana viac menej pre radost obrusil som ho , opieskoval , natmelil , naplnicoval a potom polroka stalo v garazi
Po obruseni a nalakovani je TIP TOP.

Pouzivam material od firem PPG a STANDOX  profesionalne uz 14rokov.

Offline

 

#15 25-01-2011 22:00:12

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

Souhlasím Pavle, často se nám vracejí i čerstvé zakázky z jiných taky lakoven, a co popisuješ není vyjímkou. Z Kelly a jiných dodavatelů replik plasty základované opravdu nejsou a je potřeba je po přebroušení nazákladovat. Mám jiný názor ohledně plniče na novém plastovém přebroušeném a nazákladovaném dílu. Tam není co potřeba vybrušovat a vyrovnávat, a s použitím kvalitního základu bude i přilnavost velmi dobrá. Ano chtěl vědet jak co dělat, ale pro praxi u opraváře plastových nárazníků, a ne pro psaní seminárky. Tím rozhodně neříkám že se to musí odrbávat, a to co sem mu řekl za odrbávání nepovažuji, ještě se nestalo, aby po pul roce někdo dojel reklamovat naši práci, naopak máme již stálé zákazníky,kteří se rádi vracejí. Jen tím myslím, že je potřeba používat hlavně kvalitní materiály, které jsou k tomu určené, byť jsou drahé. Neboť jejích vývoj jde rychle a je zaměřen a na zrychlování a zkvalitnění procesu a ulehčování práce samotné. Problem bych viděl spíš ve velkém množství "garážových" lakoven, či v servisech kde na bouračkách a jedné dílně proběhne celý proces od vyvaření po stříknutí z cílem nějak to nachystat na prodej a nejvíc vyvařit.. Pak jsme doma. Nejlepší co může udělat je zajít v místě bydliště do rozumné lakovny, okud narazí na ochotu místního osazenstva, dozví se vše potřebné, včetně nákupu potřebných materiálů. Kde jinde by měli zkušenosti z širokou nabídkou výrobků. Jako velkoodběratelé mají tyto lakovny i příznivější cenu než v obchodech.

Offline

 

#16 25-01-2011 22:06:38

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

SO 545:  přesně tak jsem to měl na mysli. Pokud se neodflákne spodek, tak vršek nic hrozného neudělá. PPG máme taky a spokojenost. Prakticky se dodělá auto a max. pod vou dnech co se na dílně domašlí valí ven, na mráz, na déšť, zákazníci s ním normálně jezdí. A korát se doporučuje nějaký čás nedávat do myčky, a neumývat, než vrstva pořádně vytvrdne. A po 14ti dnech v letních měsících není co řešit. Zase se bavíme o použití opravdu kvalitních materiálú nanášených od plechu až po lak.

Tmelit se dá v silnějších vrstvách, ale ne na ráz, ale po několika malých vrstvách a v posloupnosti - skelňák, hliník, soft, plnič. Ne vše jde vyklepat až na maximum. a v součtu je vrstva 5mm běžná. Např. při lavorech na střeše, která je hodně pružná, na kterou padla větev... co jde se vyrovná a zbytek se musí vytmelit. Zejména v Německu se soudě podle dovezených aut hodně používal stříkací tmel (neplést s plničem) který byl běžně ve vrstvě kolem 3 mm. pod ním samozřejmě lokálně i víc od špachtle. A pokud se pod ním pořádně brousilo tak i po letech nebyl problém.

Editoval DwPetr (25-01-2011 22:13:44)

Offline

 

#17 25-01-2011 22:35:59

Pavel ZRX
Člen
Registrovaný: 29-05-2009
Příspěvky: 70

Re: Dotaz na lakyrnika

DwPetr: Ok, souhlas. Jen se mě nelíbí nanášení tmelu na holý plech. Je to bohužel běžná praxe, ale to je špatně.
SO 545: u toho veterána by byl 2K základ obzvlášť důležitý.


Fronius MV 3000, Einhel CO2 a starý dobrý autogen.

Offline

 

#18 25-01-2011 23:02:33

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

Pavel ZRX napsal(a):

DwPetr: Ok, souhlas. Jen se mě nelíbí nanášení tmelu na holý plech. Je to bohužel běžná praxe, ale to je špatně.

Pavle ale tak se dělá prostě všude, včetně např. autorizovaných lakoven Škoda Auto... (kde jsem nějakou chvíli dělal) Pokud na tom plechu nejsou žádný ložiska rzi, tak s tím není problém. A ty tmely jsou na to prostě dělaný. A přilnavost mezi plechem a tmelem bude vdycky lepší než přilnavost plech - jakákoliv vrstva čehokoliv - tmel. A Proti vlhkosti ti to ten plnič prostě uzavře. Vždyť se přece často i v mém případě plnič brousí pod vodou, a to by pak znamenalo, že se na plech pod ním dostane voda, začne kvést a muselo by to zákonitě odpadnou, ale nestává se tak... 

Nakonec si vem jakoukoliv pixlu s tmelem, v návodu stojí jak se má používat, nikde o základu pod něj ani slovo. Dokonce jsou tam i tloušťky vrstvy od - do pro které je to vyrobené. I nejjemnější soft má vrstvu do 2 mm. Podle mě se zbytečně zabýváme otázkou materiálů. Doby kdy se dělalo syntetickým červeným tmelem, kterej se používal jakko skelňák i plnič jsou už dávno pryč. Dneska je to jinde. A ono stačí se o tom pobavit s dodavatelama, oni taky věděj co a jak, Běžně jezděj s předváděčkama, nechávaj promo vzorky novejch výrobků, a během těch 10 let se to hejbe dopředu. Jsou mraky plniču, některý se propadaj, některý můžou pouštět vodu..

Spíš je problém v podcenění přípravy pod tmely všeobecně. Např. stěna dodávky, kde je prasklina, a špachtlou z ní vyrejpnu 3cm.. vrstvu žlutýho kitu!! a pod ním rez jak blázen... To že se najde spousta lidí, a byl jsem toho i svědkem, že se to ani neobrousí, a hned se  na to navalí zase 3 cm.. (aspoň) skelňáku... A to zase vadí mě. A jsem 100% přesvědčenej, že za pul roku se ten skelňák zvedne a bude to v háji, kdežto moje dveře kdy tmelím na obroušenej kov neudělají vůbec nic.

Jak jsem řikal, každej máme jinej názor, jiný zkušenosti. Máme vyzkoušený, že se vyplatí používat drahé vybavení, drahé materiály. Jde to rychleji a výsledek je lepší.

Editoval DwPetr (25-01-2011 23:06:24)

Offline

 

#19 26-01-2011 00:06:21

lukkin
Člen
Registrovaný: 18-04-2009
Příspěvky: 183

Re: Dotaz na lakyrnika

Spíš bych řekl že je tmelení problém po delší době cca 5 let kdy se tmel scvrkne a vznikne mezera a...

Offline

 

#20 26-01-2011 10:35:09

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4571

Re: Dotaz na lakyrnika

No, tmelit na ozákladovaný povrch je starší technologie. A je podstatně víc logičtější a z hlediska materiálu i ceny úspornější. Antikorozní pigmenty jsou totiž buď dobře antikorozní anebo mikrostrukturou vhodné pro brousitelný plnič nebo tmel, obojí obvykle nejsou. Pokud se tedy antikorozní pigmenty nacpou do tmelu nebo plniče, může se jich tam dát jen část, zbytek se musí doplnit pigmentem, který zajišťuje dobrou zpracovatelnost a brousitelnost. Antikorozní tmely a plniče jsou tudíž potom z antikorozního hlediska kompromis mezi zpracovatelností a antikorozními vlastnostmi. To základní barva být nemusí, protože není určena k broušení. Takže v ní může být toho antikorozního pigmentu podstatně víc a tudíž antikorozní vlastnosti mohou být podstatně lepší. Navíc antikorozní pigment vzdálený více než 20 - 50 - 100 mikronů od vlastního kovového povrchu, to záleží na druhu pojidla, se na antikorozních vlastnostech vůbec nepodílí, je tam jako antikorozní pigment použitý úplně zbytečně. V ceně tmelu či plniče přirozeně zaplacený je, o to je taková povrchovka dražší.
Druhá věc je potom ta, že evropským zeleným idiotům se sice povedlo kvůli toxicitě úspěšně z používání odstřelit většinu lepších antikorozních pigmentů, takže antikorozní nátěrové hmoty pro Evropu jsou sice méně toxické, ale taky méně účinné a dražší než pro jiné oblasti, ale přesto jsou i tyto antikorozní pigmenty stále nějak toxické. V starém systému byly antikorozní pigmenty pouze v základu, který se nebrousil, v plniči a tmelu byly pouze inertní víceméně zdravotně nezávadné pigmenty. Takže kdo brousil, jak se má, tak se s toxickými pigmenty dříve nedostal teoreticky vůbec do kontaktu. Dneska, když brousí antikorozní plnič a antikorozní tmel, tak se s těmito stále ještě nějak toxickými pigmenty do styku dostává. Pokud brousí za sucha, vdechuje toxický prach a emituje do okolí provozovny, pokud brousí za mokra, pokud to ještě dnes někdo dělá, produkuje toxické kaly, které musí draze likvidovat.
Přirozeně je to vývoj. Prodejce řekne, je tady systém se základem a rovnocenný systém, kde můžete ten základ ušetřit, který systém si vyberete? Logicky ten bez základu. "Ušetří" se základ, jenže se přidá na něčem dalším, to už prodejce neřekne.
Faktem je, že systémy bez základu jsou vypiplány tak, že při kvalitní práci ta potřebná životnost je tam taky.....

Co se týká dotazů začátečníka, je třeba hledat solidnější prodejce, kteří neprodají jen samotné "pixle", ale jsou schopni k tomu dodat i doporučené postupy. Hlavně podle nich by se mělo pracovat. není totiž barva jako barva a tmel jako tmel. S tmelem a plničem určeným na stříkání na holý kov budou nejlepší výsledky, pokud se na ten holý kov použije. S tmelem a plničem určeným na základovaný povrch budou zase nejlepší výsledky, pokud se použijí na ten konkrétní základ.....

Editoval Radim (26-01-2011 10:57:22)

Offline

 

#21 26-01-2011 18:06:38

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Dotaz na lakyrnika

Pavel ZRX napsal(a):

SO 545: u toho veterána by byl 2K základ obzvlášť důležitý.

Karoseriu som opieskoval. Nie rovne plochy tie som zbrusil v podstate az na plech.
Po opieskovani vsetko zase prebrusil.
Naniesol DP 40 epoxy zaklad na celu karoseriu v tenkej vrstve. Akekolvek zakladovanie sa nema prehanat.
Pri tmeleni som zase opravovane miesta brusil na kov.

K bruseniu pod tmel. Zasadne sa brusi na co najjemnejsie. Nikdy nebrusit uhlovou rozbrusovackou /flexou/ aj take som uz videl.

Na tmel nanesenie plnica STANDOX VOC rada. Da sa nanasat v dostatocne hrubej vrsve na tmelene veci ako aj jemne nanesenie na nove diely.
Je v tom jedna jedna vyhoda pri pouzivani striekaciehi tmelu nieje velmi ziaduce pri bruseni finalneho plnica sa don prebrusit.

Ako vrchny lak som som pouzil akryl od PPG.

Max spokojnost uz 6 rokov.

Mam aj skodovku na bezne jazdenie repasoval som ju pred 12rokmi. Denne jazdena do prace a spat v podstate je vo velmi slusnom stave.
Vsetky svoje ale aj naucene postupy som si uz overil v praxi.

Novym postupom a veciam sa nebranim ale musia nas posunut dopredu nie naopak.

Offline

 

#22 27-01-2011 09:20:18

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4571

Re: Dotaz na lakyrnika

SO 545 napsal(a):

K bruseniu pod tmel. Zasadne sa brusi na co najjemnejsie. Nikdy nebrusit uhlovou rozbrusovackou /flexou/ aj take som uz videl.

No, brousí se postupně od hrubého, který ubírá nejvíc materiálu až nakonec do nejjemnějšího, který zahladí stopy po  předchozím hrubém broušení. Brousit hned co nejjemněji by trvalo strašně dlouho a prodražilo by se na vysoké spotřebě jemného brusiva.
Úhlová rozbrušovačka na tmel či plnič je vhodná jen na hrubší broušení a pro brusiče, který s ní už brousil denně 8 hodin půl roku nebo rok a má to určitým způsobem v ruce. A to ještě možná ne pro všechny. Jedině takový člověk dokáže velice rychle úhlovkou vybrousit nahrubo tmel či plnič a neudělat do něho hrubé rýhy a nespálit ho vysokou rychlostí broušení. Příležitostní brusiči musí mít na broušení jemnější lakýrenské brusky, případně ještě s kývavým pohybem kotouče.

Editoval Radim (27-01-2011 09:21:48)

Offline

 

#23 27-01-2011 11:44:12

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

SO 545 měl na mysli určitě jemnou techniku, ne fryčku. Úhlovou bruskou na tmel?? kdo to proboha kdy dělal? tak možná rez.. jinak jedině excentrický brusky.. Kdo to myslí s lakováním vážně, používá nářadí na to určený. Jednoznačně nejlepší zkušenosti s bruskami Festool (3 a 5) a a na nich kolečka od 3M. Nezalepují se a vydrží několikrát déla jak aušus, co se zalepuje a po jednom díle je mrtvej.

Jinak je rozumný dodržovat postup 80 - 120 - 240 - 360 - 600.... Je to ale zdlouhavý a hodně matroše se tím vybrousí ven. V praxi skelňák srovnám 60- 80kou, a na dorovnávání používám ruční hoblík, se kterým se teprve dělá rovina, je v něm větší cit a menší rychlost. Pak to umyju, resp. přebrousím 320tkou pod vodou, tím to trochu vyhladím, a obrousím pořádně i okolí, a voda mi zároveň pořádně vymyje nabroušený prach, který tam i přes odsávání trochu je. Pak se stříkne plnič, ten už obrousím excentrou pod akryl 600, pod metlu 800. To celý znova lehce přebrousím ve stejných zrnitostech ručně pod vodou. Dohladí se kam nedošáhla bruska a celý povrch se tím zase umyje.

Pod vodou proto, že voda odplavuje tmel a papír se nezalepuje a voda zjemňuje. Na závěr se otře houbou a pak zalepí, přetře odmašťovákem a jde se na barvu.

To málo co steče při broušení na zem, není toho víc jak pul litru, na zemi vyschne a zbytek se zamete na lopatku.

Editoval DwPetr (27-01-2011 12:00:10)

Offline

 

#24 28-01-2011 10:04:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4571

Re: Dotaz na lakyrnika

No, já jsem zažil dobu, kdy excenrické brusky ještě nebyly a všechno se brousilo buď ručně nebo kdo to chtěl urychlit, brousil nahrubo úhlovkou. Jde to, ale musí to dělat člověk, co má tu úhlovku v ruce, někdo, kdo s ní brousí nějaký rok od rána do večera. Viděl jsem borce, který prakticky sám za 2 - 4 hodinky obrousil velkou úhlovkou, 2200 watt, kotouč průměr nějak 200 barvu z obložení z dřevěné chaty tak dobře a rovně jako kdyby byly hoblované, že potom stačilo jen ty obroušené desky znova natřít, žádné rýhy, žádné stopy po broušení.....

Offline

 

#25 28-01-2011 19:41:25

DwPetr
Člen
Registrovaný: 16-10-2010
Příspěvky: 368
Web

Re: Dotaz na lakyrnika

Tak to jo, na dřevě to pujde, ale do tmelů by v tý rychlosti byla hned jama.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče