SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
K tomu leptu, strkat jakoukoliv černou rez ocel jen do kyseliny znamená ji nechat zreznout. Kyselina totiž, jak naleptá povrch, tak ho aktivuje a povrch tak začne reznout ještě dřív, než stačí po oplachu uschnout. Výjimkou jsou pouze kyseliny, které samy o sobě vytvářejí pasivační povrch, to je zejména kyselina fosforečná a potom kyseliny a mořicí směsi s silným oxidačním účinkem, které na povrchu kovu vytvářejí oxidy, mohla by to být například koncentrovaná kyselina dusičná nebo sírová nebo anoda pod proudem.
Namořený povrch se musí tedy bezpodmínečně ošetřit stabilizačním roztokem. Stačí třeba cca 3 % roztok amoniaku a potom oplach v etanolu.
Offline
Ládes napsal(a):
U nerezi bych v první řadě vyzkoušel jestli je austenitická(na nože zcela nevhodná) nebo feritická kde je jakás takás šance že se povede zakalit.Tohle v případě že neznám konkrétní třídu materiálu.Zkouška je zcela jednoduchá zatímco na feritickou nerez se magnetka přchytí na austenitku nikoliv.Z našich ocelí dle ČSN se na nože dají použít tyto:17 023,17 024,17 029,17 030,17 031,17 042 a nezanormovaná17 033 a ještě asi 2 typy o kterých se mnoho neví s čísly 17 100 něco(mezi 110 a 155).Leštění je vždycky největší "pakárna" a to platí o těch titěrných dokončovacích pracech které nejsou z hlediska výroby jako celku moc vidět.K leštění je potřeba přihlížet již ve fázi broušení a uvědomovat si že každý rýpanec dolík apod. budu muset z povrchu odstranit,kor u leštěné čepele kde jsou nerovnosti patrné okem již na první pohled.Je tedy dobré po vyhrubování čepele na brusce vzít kus rovného prkna,omotat jej smirkem na kov zrnitosti cca 180 grit a všechny tyhle nerovnosti ostranit.Až mám rovný povrch pokračuju smirkem zrnitosti 240-320 dokud jou na povrchu patrné stopy po předchozí zrnitosti,takhle pokračuju k jemnějším a jemnějším dokud nedosáhnu uspokojivého vzhedu(já končívám na 1500-2500grit)i když teď mám pásovou brusku na které už udržím rovinu,takže valím i finále na pásech A16 nebo A6(značení zrnitosti pásu u 3M odpovídá 1200 a cca 2200grit).Smutná je kapku vyšší cena brusiva
Čiže ten nerez môžem zahodiť ? No je to presne taký ako vravíš , neprichycuje sa naň magnetka čiže nevhodný . To leštenie sa fakt roby brúsnym papierom ? Ja som si myslel že sa to lešti brúsnou pastou . A ešte som sa ťa chcel opýtať , niečo okrem nožov , nejaké sekery a pod. , náradie . Tak aký je nato najvhodnejší materiál ? Vďaka
Offline
Radim napsal(a):
K tomu leptu, strkat jakoukoliv černou rez ocel jen do kyseliny znamená ji nechat zreznout. Kyselina totiž, jak naleptá povrch, tak ho aktivuje a povrch tak začne reznout ještě dřív, než stačí po oplachu uschnout. Výjimkou jsou pouze kyseliny, které samy o sobě vytvářejí pasivační povrch, to je zejména kyselina fosforečná a potom kyseliny a mořicí směsi s silným oxidačním účinkem, které na povrchu kovu vytvářejí oxidy, mohla by to být například koncentrovaná kyselina dusičná nebo sírová nebo anoda pod proudem.
Namořený povrch se musí tedy bezpodmínečně ošetřit stabilizačním roztokem. Stačí třeba cca 3 % roztok amoniaku a potom oplach v etanolu.
Tie kyseliny nejako nedráždia dýchacie cesty ?
Offline
Kyselina je riadne svinstvo.
Najmä ta dusična.
Napr. používam kyselinu chlorovodikovu na leptanie plošakov a všetko kolo toho hrdzaveje....
Offline
m.evil napsal(a):
Kyselina je riadne svinstvo.
Najmä ta dusična.
Napr. používam kyselinu chlorovodikovu na leptanie plošakov a všetko kolo toho hrdzaveje....
Ov . Tak to už si dám pozor. Doteraz som nevedel prečo my hrdzaveje v dielni polička . Už som nato prišiel . Vďaka , hneď tú kyselinu stamaď vyhodím .
Offline
Právě ta nebezpečnost kyselin o které jsem se již zmiňoval je jedním z důvodů proč jsem přešel na lept v kapku míň nebezpečným chloridu železitém který když naliju do otevřené nádoby nezrezne mi všechno železné v dílně jako u HCl,neváže se ve tkáních jako dusičná(nechává na kůži neomyvatelné žlutooranžové fleky),navíc i nepatrné vniknutí do oka znamená i přes okamžitý výplach že o něj s největší pravděpodobností příjdeš.Při styku s mědí vytváří úžasná oblaka oranžových par oxidu dusičitého spolehlivě ničícího rostliny.Po leptu je samozřejmě nutné povrch důkladně opláchnout něčím s mírně zásaditým pH a následně vodou,osušit a nakonzervovat.
Pokud je ta nerez jak píšeš nemagnetická je na nože nevhodná,ale určitě ji využiješ při jiné činosti.Koukni na webky: www.bohler.sk ,tam by sis měl vybrat vhodný matriál na výrobu nožů konkrétně to je v téhle sekci: http://www.bohler.sk/slovak/858.php,hlavně N545SA,N685,N690 a N695
ale tohle je pak lepší svěřit profikalírně
Editoval Ládes (06-02-2011 20:46:50)
Offline
Tam v tom obchode už kúpiš vyrezané nože ? Lebo trochu som tomu nepochopil čo sa snažia vysvetliť na tých obrázkoch . A je ta oceľ tak spracovaná aby nehrdzavela ?
Offline
A mám ešte jednu otázku , dá sa nejak vyrobiť kaliaca pec ? Videl som to na nete ako si to mnohí robia z tehál a púšťaju do toho plyn . Ale uvítal by som aj iné návrhy .
Offline
Ale kdepak nejprve jim zavoláš s nějakým požadavkem,nějak to zkorigujete a na základě výsledků telefonátu odešleš písemnou objednávku na to co sis vybral za materiál a v jakém profilu(co nabízejí mají taky na webu vyvěšené.Hlavně bych doporučil trochu nastudovat aby bylo možno vyhnout se dotazům typu korozivzdornost materiálu-je tam uvedeno několik norem ze kterých se dá vyčíst vše podstatné a podle čísla najít i materiálový list (taky je mají vyvěšené) ve kterém je vše co potřebuješ vědět.
Pec se dá samozřejmě jako většina jiných věcí vyrobit,ale musíš vědět jak na to a co kde sehnat.Ale i při samo domo výrobě počítej tak s 8- 10 tis. investicí.
Editoval Ládes (06-02-2011 22:19:44)
Offline
Tak to potom necham tak . Nechce sa my už do toho investovať . Musí stačiť aj autogén . A mám ešte zopár otázok nechcem skončiť len pri výrobe nožov , chcem vyrábať aj iné ako sekery ... . Nevieš my poradiť ako s tou sekerou ? Čo na to všetko použiť ... . Či sa to musí nejak zvárať a pod. . Diky
Editoval Riso SK (06-02-2011 22:45:42)
Offline
Riso SK napsal(a):
Ale uvítal by som aj iné návrhy .
máš doma kamna na uhlí nebo na dřevo? Sice nebudeš vědět přesnou teplotu ale na hokuspokusy pro začátek ti to postačí
Offline
bourač napsal(a):
Riso SK napsal(a):
Ale uvítal by som aj iné návrhy .
máš doma kamna na uhlí nebo na dřevo? Sice nebudeš vědět přesnou teplotu ale na hokuspokusy pro začátek ti to postačí
Kamna je pec ? Lebo fakt niekedy tým Českým slovám nerozumiem . A keby som si takú pec urobil ? Z nejakých L koch a plechoch dole prieduchy aby to ťahalo vzduch a bude to horieť parádne .
Offline
Niekde tu na fore je načrt taviacej pece na PB.
Skus pohľadať
Offline
m.evil napsal(a):
Niekde tu na fore je načrt taviacej pece na PB.
Skus pohľadať
Nieje lepšie a bezpečnejšie urobiť pec na uhlie ?
Offline
Ale no , ty sa nejako veľmi bojiš toho plynu .
Nieje jednoduchšie vyrobiť pec na uhlie , ale jednoduchšie je tu pec doniesť zo zbernych surovin a hotovo .
Ja mam tiež taku piecku maličku original na uhlie , len je prasknuta jedna bočna stena.
Chcel by som to zvariť , ale neviem z akého materialu to vlastne je vyrobené ........
Offline
Rád by som to urobil z plechov . No plynu sa už až tak nebojím . Pár zašľahov na rezáku a strach opadne . Chcem len niečo fakt malé . Nemohol by si mi tu tvoju sfotiť ? Diky
Offline
Veľmi rád by som ti to sfotil , ale je niekde u starych rodičov zahadzana bordeľom v garaži .....
Plech ti prehori , nema zmysel s toho robiť.
Ta piecka ma asi 5 mm hrube dosky , pravdepodobne liatinove.
Je to v podstate taka krabica z jednym podlažim v polovičke (ohnisko) a v zadu je výstup na komin.
Vpredu su dvierka.
Podotýkam že je to obyčajna piecka na uhlie do izby , nie nejake zariadenie na ohrev ocele .
Offline
V podstate ak si to vezmeme . Všimni si niekedy v lete pahrebu v grile keď začne silnejšie fúkať . Ta pahreba je taká žhava , že v pohode by nažhavila oceľ . Keď sa dokáže nažhaviť uhlie . Ja som to chcel urobiť asi nejak tak , že v strede by bola pahreba , z dola by to ťahalo vzduch a myslím , že by to horelo celkom slušne . Nemyslíš ? Alebo nejaké iné návrhy ?
Offline
Daj si tam ventilátor , najlepšie slimák.
Vtedy dosianeš celkom slušnu teplotu .
Tak ako to maju kováči.
Napr. zo škody 1203 .
Editoval m.evil (07-02-2011 19:59:57)
Offline
Je to na každom aute ? A ako to funguje ?
Offline
Ako fen ktory fuka do pahreby .
Offline
m.evil:ohňové mísy kamnové plotny apod. se nejčastěji dělaly/dělají z litiny.U výhně mám litinové ledviny,ohňovou mísu i vzduchovou růžici na průduchu ventilátoru,a s tím propálením normální oceli to nebude tak horký.Kvůli ceně vysokých ledvin jsem si na kovářské svařování posvařoval ledviny z 6mm tlustého slzičkového plechu a ačkoliv při tomto teploty ve výhni přesahují 1400°C ještě jsem je nepropálil,dokonce nejsou ani otavené.Problém pece na plyny i tuhá paliva spočívá v obtížné regulaci teploty a nemožnost setrvání na přesné teplotě potřebné pro iniciaci rozpouštění karbiditvorných prvků u vysokolegovaných slitinových ocelí včetně nerezových,takže tohle připadá v úvahu maximálně u uhlíkových a nízkolegovaných ocelí,ale k jejich kalení není potřeba ani pec-stačí pár šamotových cihel,starý fén nebo vysavač na listí,a pytel dřevěného uhlí.
Offline
http://www.i-bazar.sk/pictures/pics/kov … 404683.jpg
Riso: tak to vyzera ta kovačska vyhňa .
Offline
Takže ako z tou pecou ? Stači len taká z tehál , alebo si mám postaviť normálnu zo železa ? Myslím že tá zo železa bude lepšia .
Evil : Tú vyhňu som už videl , ale ďakujem že si si našiel čas
Lades : Aby som dosiahol tú teplotu 1400 °C v peci . Je nato potrebný ventilátor ? Dajmetomu z auta ?
Offline
Vždycky je lepší začít u té levnější varianty ne?Navíc jak už poněkolikáté píšu nerezi a vysokolegované matroše v tom stejně obstojně nezpracuješ-tam je zapotřebí setrvání na kalící teplotě v řádu několika minut až desítek minut.Svařovací teplotu bez přísunu vzduchu nebo plynu který by zvyšoval teplotu plamene(kyslík) nedosáhneš.Jako bys zkoušel svařovat autogenem bez povolení modrého kolečka na hořáku
Offline