SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-04-2011 15:57:10

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 366

chemické odstranění rzi

Zdar, mám tady brzdič který byl pozinkovaný tzn, je to nějaká ta litina co lze zinkkovat. A teď o co semi jedná částačně jsem ho obrousil od rezavého povlaku, ale do spousty záhybů je technicky nemožné se dostat. chtěl bych ho ponořit do kyseliny chlorovodíkové aby se rez a zbytky zinkového povlaku uvnitř odleptaly. potom mě zajímá jestli provést nějakou neutralizaci třeba ponořením do roztoku uhličitanu sodného? protože i po umytí železo chvilku vypadá pěkně ale neprodleně pak začne celkem schopně oxidovat. a potom nepřivodím si tím nějaký problém pro opětovné zinkování? Taky jsem mnohokrát slyšel o použití hydroxidu pro odstranění rzi ale to vůbec nemám vyzkoušené. Mám nějakou zásobu KOH v granulích a někde i NaOH.

Offline

 

#2 16-04-2011 16:16:49

Unihero
Člen
Registrovaný: 14-06-2010
Příspěvky: 707

Re: chemické odstranění rzi

a co to nechat opískovat?

Offline

 

#3 16-04-2011 20:10:36

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: chemické odstranění rzi

pokial sa to ma znova zinkovat nebolo by od veci ist sa opytat priamo do zinkovne ci tie chcemicke roztoky v ktorych to planujes macat nebudu mat negativny vplyv na vysledny produkt,je to uz dlho dozadu co som take daco robil ale vzdy islo len o pieskovanie a nasledne nastrek tepelne odolnej farby a vypalenie

Offline

 

#4 16-04-2011 20:26:23

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: chemické odstranění rzi

Zkus se podívat na tuto stránku - http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph … p;start=60
Borec tam renovuje auto a na odrezování používá ocet s kyselinou citronovou. Odrezuje to suprově a určitě to bude šetrnější, než kys. chlorovodíková.

Offline

 

#5 16-04-2011 21:05:41

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: chemické odstranění rzi

Jemne pieskovanie a nasledovne pozinkovanie nieje zla cesta.

Kyselinam pri urcitych veciach neviem prist na chut.

To je len moj nazor.

Offline

 

#6 16-04-2011 23:57:24

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 2123

Re: chemické odstranění rzi

Hrdza pri zinkovani nevadi.
V zinkovni to pred zinkovanim odstrania.
Kamarat daval zinkovať hrdzavu čiernu ocel a nebol problem.

Offline

 

#7 17-04-2011 00:34:20

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: chemické odstranění rzi

Dobrý den
V dílenské praxi používám chemické odrezování mnoho let. Zejména po povodni v Roce 2002 ,kdy jsem měl v dílně asi 3 metry vody a všechny stroje orezlé ,se to velmi hodilo. K odrezování používám oplachovací odrezovač  od firmy Elchemco  Po povodni jsem potřeboval větší množství a tak jsem si odrezovač připravoval sám z ředěné kyseliny fosforečné a butanolu / průmyslové smáčedlo / Popisovaný odrezovač /at už koupený v obchodě nebo připravený doma používám takto. Předměty zbavím mastnoty a případně odstraním hrubé nánosy koroze a potom předměty ponořím do odrezovače . Pokud není předmět  extrémě orezlý ,odstraní se koroze pouhým louhováním v odrezovači. Pokud je nános koroze značný pomáhá opláchnutí předmětu vodou ,okartáčování a další ponoření do odrezovače. Po odrezení předmětů v odrezovači tyto vyjmu a ihned důkladně opláchnu vodou osuším tlakovým vzduchem a ihned rotačně okartáčuji  drátěným kotoučem.Používám drátěné kotouče s dlouhými dráty při 1000 ot/min, kotouč povrch musí pouze leštit v žádném případě poškrábat!!! Takto odrezené předměty není nutné nijak pasivovat. Při odrezování litiny nastává komplikace v podobě černání povrchu materiálu a proto doporučuji předměty stále otírat v odrezovači štětcem ,to omezí černání povrchu,totéž platí při odrezování kalených ocelí. Uvedený odrezovač odstranuje taktéž zinkové povlaky a po jeho použití je možné předměty samozřejmě opět galvanicky pokovovat. V případě že je odrezovaný předmět tak velký ,že jej nelze do odrezovače ponořit, lze ho odrezovačem potírat štětcem ale proces odrezení trvá déle. Ještě rada pro případ,že by někdo potřeboval odrezit něco velkého, například lože soustruhu jako já po povodní. Po chemickém odrezení a oplachu vodou tak velké plochy není možné tuto osušit vzduchem tek rychle aby se nepokryla opět lehkým nánosem koroze a proto doporučuji ihned po oplachu vodou ještě do mokrého nastříkat na povrch přípravek WD 40 a potom teperve osušit , tímto postupem se zabrání náletu koroze. Hodně úspěchů při odrezování. Štěpán

Offline

 

#8 17-04-2011 00:37:22

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 366

Re: chemické odstranění rzi

opískování je taky jedna možnost, ale u toho brzdiče jsem tou kyselinou chtěl odstanit pozink uvnitř dutiny ve které je pístek a osazení do kterého je vložen tesnící kroužek pro pístek. pískováním se tam asi do toho osazení nedostane a kyselina by to vypláchla dokonale. taky s kyseliou bych si to udělal sám, pískování musím někomu dát a to znamená vysvětlování co očekávám za výsledek, a praxí jsem nabyl přesvědčení že co si člověk neudělá sám může rovnou odepsat. Naposled mi při pískování domuchlali střechu u úplně nové kastle starého auta, občas se totiž stane že k tomu postaví někoho jinýho než bývalo v minulosti zvykem a to je konec, nechápu že někdo musí vidět jak se to bortí a pokračuje až je to dokurvený kompletně.

Offline

 

#9 17-04-2011 00:49:18

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: chemické odstranění rzi

nellospeed napsal(a):

opískování je taky jedna možnost, ale u toho brzdiče jsem tou kyselinou chtěl odstanit pozink uvnitř dutiny ve které je pístek a osazení do kterého je vložen tesnící kroužek pro pístek. pískováním se tam asi do toho osazení nedostane a kyselina by to vypláchla dokonale. taky s kyseliou bych si to udělal sám, pískování musím někomu dát a to znamená vysvětlování co očekávám za výsledek, a praxí jsem nabyl přesvědčení že co si člověk neudělá sám může rovnou odepsat. Naposled mi při pískování domuchlali střechu u úplně nové kastle starého auta, občas se totiž stane že k tomu postaví někoho jinýho než bývalo v minulosti zvykem a to je konec, nechápu že někdo musí vidět jak se to bortí a pokračuje až je to dokurvený kompletně.

sem tam si davam rozne drobne diely pieskovat ale nikdy ma nenapadlo ze sa tym da nieco pokazit sak to by musela mat obsluha pieskovacky v hlave nasrate ale ked citam tuto tvoju skusenost...nemam slov,ono asi sa fakt oplati dat to spravit radsej dedkovy ktory ma za tym uz odprdene 10-ky rokov ako dakemu mlademu zobakovy,teraz som si spomenul na prihodu kedy si dal kamarat osustruzit kotuce a dosli mu sice osustruzene ale malo to "vajco" to je potom na infarkt

Offline

 

#10 17-04-2011 00:54:49

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 366

Re: chemické odstranění rzi

kyselinu fosforečnou mám taky, butanol nikoliv. jakou použít koncentraci? povodně v roce 2002 mám celkem dost v paměti v dílně v Horažďovicích jsme měli soustruhy 70cm pod vodou, to se bude možná ještě hodit řeka teče stále stejným směrem.

Offline

 

#11 17-04-2011 00:55:41

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: chemické odstranění rzi

Dobrý den
Ještě pro doplnění. Po chemickém odrezení , oplachu a osušení předmětů vduchem používám k očištění povrchu součástí v dutinách kovovou vatu . Například jemná s označením "00" nebo "000" ,krásně leští. ˇŠtěpán

Offline

 

#12 17-04-2011 01:04:01

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: chemické odstranění rzi

Dobrý den
Pro odrezování jsem používal směs kyseliny fosforečné s vodou asi v poměru 1litr koncentrované kyseliny na 5 litrů vody s přidáním cca 1 dcl butanolu.

Offline

 

#13 17-04-2011 10:17:41

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4459

Re: chemické odstranění rzi

Při odrezování železného povrchu jakoukoliv kyselinou kyselina vedle rzi napadá i kovový povrch a ten potom je aktivovaný neboli tak reaktivní, že znova rezne už při osychání. Podobně je aktivovaný povrch po pískování, tam je ale suchý a tak začíná reznout až po několika hodinách v závislosti na vzdušné vlhkosti.
Takže po moření rzi kyselinami je bezpodmínečně nutné po oplachu kyseliny povrch ještě chemicky pasivovat. Trochu pasivuje slabý roztok amoniaku, cca 3 % čpavková voda nebo ten roztok sody.
Z působení kyseliny se trochu vymyká právě kyselina fosforečná, protože ta v poměrně širokém rozmezí koncentrací tvoří na železném povrchu souvislou nepropustnou vrstvu železnatých a železitých fosforečnanů, takže předměty mořené v kyselině fosforečné se po oplachu pasivují proti korozi automaticky. Ale není to stoprocentní, v štěrbinách, pórech atd může působit opačně. Pro ruční použití by pak připadaly v úvahu právě na solích kyseliny fosforečné založené fosfátovací lázně nebo v malém množství fosfátovací lázeň vytvořená z nějaké kyselé soli kyseliny fosforečné, hydrogen nebo dihydrogen fosforečnanu. Obvykle ale působí za tepla. 60 - 80 st C. Takže malé předměty do hrnce na vařič atd. Velké předměty, kdyby někdo potřeboval odrezit a potom pasivovat třeba to lože soustruhu,  se dají pasivovat postřikem  levnějšího jednorázového fosfátu wapkou, která má ohřev postřikové vody odolný tomu slabě kyselému fosfátu.
U pozinkovaných věcí, pokud by se jednalo o ocel, byl by asi nejlepší postup odstranit zinek v louhu, protože teplejší roztok louhu se zinkem reaguje ochotně, s železem prakticky vůbec a navíc v zásaditém prostředí železný povrch není aktivován a po oplachu nerezne. Jen je nutno důkladně opláchnou všechny zbytkky louhu.
U litiny nevím, co by udělal louh v pórech litiny. Tam bych doporučil odstranění zinku buď v silnější organické kyselině, octové nebo mravenčí a potom zahřátí litiny na takových 250 - 300 st C, soli těchto organických kyselin v pórech by se potom měly rozložit na inertní uhličitan nebo oxid železa.
Nebo použít tu fosforečnou a potom pro jistotu zase litinu zahřát na takových 200 - 300 st C, aby z zbytků solí kyseliny fosforečné v pórech utekla vázaná krystalická voda a zůstal nerezivějící inertní materiál.
Jinak docela spolehlivý ruční postup pasivace na menší dražší díly je po moření kyselinou pasivace tím 3 % roztokem amoniaku a potom důkladný oplach etanolem (denaturákem) a potom nechat uschnout. Případně osychání ještě urychlit otřením čistým suchým hadrem. Je suché od etanolu tak do půl minuty a povrch, pokud se jedná o ocel, má zajímavou tmavě modrou barvu, litina nevím. Ovšem ten denaturák to pořádně prodražuje...   Mezi každou operací musí být důkladný oplach v čisté vodě, hlavně po kyselině raději několikanásobný.

Editoval Radim (17-04-2011 10:27:26)

Offline

 

#14 23-04-2011 10:49:53

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 366

Re: chemické odstranění rzi

zdar, takže jsem to nakonec přehodnotil a zvolil tento postup. Brzdiče jsem rozdělal a zjistil že během času došlo uvnitř kanálů a na dně otvorů pro pístky (4pístkové brzdiče) k usazení nějakého byhýnka na bázi zinku kterým ty brzdiče byly natažený. toto bahýnko vyditelně působilo v některých místech přidírání a váznutí. odstranil jsem ho normálním štětkovým kartáčem do vrtačky jenom se z toho pořádně zaprášilo a bylo to čistý což také ukázalo že ten zinek tam vůbec nedržel, takže je jasný že ten povrch se nějak uvolnil. Další postup jsem tedy zvolil ten že jsem vyloučil další zinkování. Brzdiče jsem maximálně obrousil od hrubší koroze a nechal nakonec opískovat. povrchovku jsem zvolil barvu na brzdiče. ne snad kvůli barvě samotné ale stav toho zinku uvnitř pístků se mi vůbec nelíbil. důležité dosedací plochy jsem jednoduše zakryl lepící páskou, otvory pro pístky vložením starých pístků.

Offline

 

#15 23-04-2011 11:19:30

Unihero
Člen
Registrovaný: 14-06-2010
Příspěvky: 707

Re: chemické odstranění rzi

tady jsem dělal úplně to samé...
pískování? přijde mi jako nejrozumější...

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2070_dsc00940.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2070_dsc00942.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2070_dsc00942.jpg

Offline

 

#16 23-04-2011 22:36:28

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: chemické odstranění rzi

Nějaké osvědčené barvy na brzdiče? Mám možnost práškové barvy nebo raději zvolit ty "tunning" barvy na brzdy?


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#17 23-04-2011 22:54:43

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: chemické odstranění rzi

Lakujem strmene do klasickych farieb ako Acryl tak aj Metaliza podklad plnic ako na plechove diely.
Samozrejme klzne plochy bez farby.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/732_dsc05012.jpg

takto to nejak vyzera.

Offline

 

#18 24-04-2011 13:05:42

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: chemické odstranění rzi

Szabitch napsal(a):

Nějaké osvědčené barvy na brzdiče? Mám možnost práškové barvy nebo raději zvolit ty "tunning" barvy na brzdy?

pokial je moznost tak radsej praskovu farbu,tie "tuning" farby su skor na take svojpomocne natieranie,daju sa kupit v malom mnozstve na rozdiel od praskovych,hlavne nech je pouzita farba teplu odolna

Offline

 

#19 24-04-2011 13:40:33

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4459

Re: chemické odstranění rzi

Prášková barva je rozhodně mnohem víc tepelně odolná než ta tuningová,  i ta prášková se sníženou vypalovací teplotou. Tuningová bude spíš taková "pozlátková" s ještě nižší životností než běžná "automobilová" barva. Pokud budete brzdiče dávat do linky, kde lakují jen tenké plechy a nemají zkušenosti s masívními díly, zajistěte, aby brzdiče byly ve vypalovací sušce déle. U takových masívních dílů je třeba přidat střelím  10 - 20  minut , než se dílec prohřeje na vypalovací teplotu.

Offline

 

#20 24-04-2011 16:17:05

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: chemické odstranění rzi

pavol.sk napsal(a):

daju sa kupit v malom mnozstve na rozdiel od praskovych

Některé lakovny jsou ochotné odprodat určité množství prášku takže v tomhle problém nevidím smile určitě díky za odpověď


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#21 24-04-2011 17:37:54

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: chemické odstranění rzi

nie kazdy ma doma prostriedky na nanasanie praskovej farby...davno som pouzival na strmene tie tuning farby ale od kedy som zohnal kontakt na typka ktory pracuje vo firme kde striekaju praskovymi farbami nechavam to robit len tam,davam som tam uz praskovat vsetko mozne vzdy som bol s kvalitou spokojny,Radim ma pravnu ze je rozdiel medzi praskovanim plechu a masivneho materialu ale pokial tam pracovnik neni zamestnany prvy mesiac netreba mu take veci vysvetlovat

Offline

 

#22 24-04-2011 18:49:34

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3595

Re: chemické odstranění rzi

normalni praškova barva neni až tak kvalit ni jak by se zdalo,nejkavalitnejší je komaxit ten vydrží hodne.. příprave  podkladu je potreba  pořadne vše vybrousit nebo opiskovat a odmastit vyděl jsem i stříkat práškovou barvu na rezavy plech pak to nechali ze 2x zmoknout  a všude začala rez prolizat...


Parkside Pmsg 200 A1/ kukla ESAB origotech.

Offline

 

#23 24-04-2011 20:00:35

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: chemické odstranění rzi

A není komaxit jen zažitý název práškové barvy? Radime mohl by jsi objasnit situaci? smile


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#24 24-04-2011 20:24:56

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3595

Re: chemické odstranění rzi

bežna praškova barva se vypaluje cea při 180-230 stupnich Celsia a komaxit se vypaluje nevim přesne, ale vim že jeto nekde kolem 400 stupnu celsia unas je jdna firma co se tím zabyvá mohu se zeptat na podrobnosti..  technologie stříkani praškove barvy vyžaduje v e stríkací kabine elektrostaticky naboj..


Parkside Pmsg 200 A1/ kukla ESAB origotech.

Offline

 

#25 25-04-2011 10:38:15

Milan246
Člen
Místo: Strážnice
Registrovaný: 02-04-2009
Příspěvky: 47

Re: chemické odstranění rzi

Jak píše alll v práci používáme práškové barvy od Akzo Nobel. Je vícero druhů barev, dříve jsme používaly barvy které se nanášely na nahřátý kus na 210ºC a poté se ještě vypalovaly nyní se používá 230 - 240ºC nechá se vychladnout. Ale jiný výrobce bude mít jiné podmínky na povrstvení a také jinou kvalitu (u brzdiče bych se podíval po komaxitu je tvrdší a UV stabilní -sluncem nezačne mít šedivý povrch). A musíte počítat s tím, že po nahřátí prášková barva zase změkne!!!!  Milan246


Gama 165 Delta CE

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče