SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 17-06-2011 16:42:52

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 354

žíhání svařence

Zdar, potřeboval bych zjistit parametry pro žíhání menšího svařence cca 90x90x150mm z materiálu 11353. chtěl bych odstranit napětí ve svárech. některé části se svařovaly tig, někdě mag. celé to v průběhu vaření drží taková speciální forma a jestli to dát ohřát i stou formou nebo bez. když to vyndám z formy tak některé části asi v několika desetínách mm uhnou. Ta forma neni nic festovního ale svařenec z tenkého materiálu udrží, jsou to poskládané obyčejné výpalky síly 10mm a nevím jestli se to nepokroutí.

Offline

 

#2 17-06-2011 17:38:19

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: žíhání svařence

troch křivé taky pěkné

Offline

 

#3 17-06-2011 17:44:39

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: žíhání svařence

dohřev a předehřev je v esab katalogu. Tady ho má pověšený na vebu    http://fs1.vsb.cz/~hla80/
jinak ohřívat i stou formou te moc neudělá. A ještě si pamatuju 6e na destinu se svařence nedělají vždy se to obrábelo. Je na speciální tolerance.  S pozdravem F

Offline

 

#4 17-06-2011 20:37:14

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4026

Re: žíhání svařence

Samozřejmě, vždycky se najde možnost jak takový svařenec vyrobit v potřebných tolerancích a bez žíhání. Znamená to jen trochu experimentovat se směry svařování a s velikostí svárů. Horší je, když to svařuje více rukou, pak je to o dodržení technologické kázně.
Pokud vadí vzniklé vnitřní napětí jsou cca tři možnosti, jak se toho zbavit:
1, Žíháním na odstranění vnitřního pnutí na cca 650 st.C po dobu min. 1 hod s vychladnutím v zábalu. Dá se to ještě podle skutečného svařence dopočítat.
2, Odstranění vnitřního pnutí na vibračním stole. Umí a používá to řada firem na svařovaných konstrukcích.
3, Nechat svařence ležet cca 100 dnů při teplotách nad cca 20 st.C. Za tu dobu poklesne napětí na přijatelné hodnoty samovolně.

Offline

 

#5 18-06-2011 14:43:56

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 354

Re: žíhání svařence

Výborně, ještě se teda zeptám na toto. Dejme tomu že bych ohnul trubku  o180 st. třeba 40x2 do tvaru písmene U o poloměru 50cm volné konce cca 50cm tento oblouk těma koncema přišrouboval do adekvátně pevného přípravku a dovnitř oblouku vevařil diagonálně trubky X cca 5cm od těch konců. toto pokud vyndám z přípravku tak se to stáhne/sevře tak o 5mm. Lze teda očekávat že pokud bych to hodil celé do pece na hodinu nebo to nechal těch 100 dnů ležet v přípravku zůstane pozice konců stejná?

Editoval nellospeed (18-06-2011 14:46:18)

Offline

 

#6 19-06-2011 00:33:52

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4112
Web

Re: žíhání svařence

nellospeed napsal(a):

Dejme tomu že bych ohnul trubku  o180 st. třeba 40x2 do tvaru písmene U o poloměru 50cm volné konce cca 50cm tento oblouk těma koncema přišrouboval do adekvátně pevného přípravku a dovnitř oblouku vevařil diagonálně trubky X cca 5cm od těch konců.

řek bych že takový svařenec se ani nehne, rozhodně ne o 5mm. smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#7 19-06-2011 08:25:41

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 53

Re: žíhání svařence

Neni jednoduší nechat to o těch 5mm rozevřený s tim že se to posvaření stáhne na správnou míru.

Offline

 

#8 19-06-2011 14:52:42

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4026

Re: žíhání svařence

Někde se tu najde odkaz na rovnání teplem. Tam je vlastně perfektně vysvětleno kdy a jak k různým deformacím dochází.
Doporučuji vyzkoušet jednoduchý fígl, který používám léta. Takovýto uvedený typ svařence sice nastehovat v přípravku, ale pak vyjmout a svařit bez upnutí. Nedojde ke zkrácení napěchováním materiálu, jen nepatrné zkrácení rozměrů z příčného napětí na housence, které je ale jen velice malé. To se dá pak doladit úpravou přípravku - jeho nepatrným roztažením - v daném případě o cca 0,5 mm.

Offline

 

#9 19-06-2011 15:02:56

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1717

Re: žíhání svařence


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu .

Offline

 

#10 19-06-2011 15:14:20

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 354

Re: žíhání svařence

Ale stáhne, nešlo mi o nalezení řešení toho konkrétního konstrukčního problému, to bylo uvedené kvůli vytvoření jednoduché představy a následné konkrétní nasazení těch tří možností co píše jirkati a výsledek. Naučil jsem se to minimalizovat způsobem vedení svárů. Jsou to moc přesné konstrukce takže nelze vytvářet nějaká předpětí nebo rovnání plamenem to je vyloučené. Musí to sedět jak sranda na hrnec. ale jak říkám jde mi o tu teoretickou stránku.

Offline

 

#11 19-06-2011 15:17:05

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 354

Re: žíhání svařence

toto se do pece prosím nedává nebo nějak nerovná atp. ani o tom neuvažuju jde jen o vizualizaci to bych do pece musel hodit celý i s autem:-))

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1380_p1241112.jpg

Editoval nellospeed (19-06-2011 15:29:19)

Offline

 

#12 19-06-2011 15:18:52

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 354

Re: žíhání svařence

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1380_p3030009.jpg

Offline

 

#13 19-06-2011 21:18:55

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4026

Re: žíhání svařence

Před mnoha desítkami let jsem si do soutěžáků vyráběl i ochranné rámy. Na rovnání deformací u různě napojovaných trubek jsem měl vyrobený přípravek na rovnání na principu stahováku na ložiska. Fungovalo to i na nerezové trubky, které se nesměly používat a za které jsem byl opakovaně vyloučen při technické přejímce. Rámy se stavěly postupně, vždy po zavaření části se všechno vyrovnalo a teprve pak se pokračovalo na sestavování. Pořád ale platí, že když se cokoliv vevařuje mezi pevné díly musí se to svařovat tak, aby se materiály mohly teplem roztáhnout a zase schladnout do původní délky. Při pevném upnutí se materiál teplem napěchuje a zůstane zkrácený. V některých bodech bylo lepší použít i předpětí.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče